Hooiweide nog niet gemaaid, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Hooiweide nog niet gemaaid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 19:56

Morgen wordt te vroeg hier, is pas vanavond voor de eerste maal gekeerd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:34

Waarom dat dan?
OH jee...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:43

Hier in het noorden droogt het totaal niet. Koren staat nog massaal op de velden. Grond is te nat en het koren wil niet drogen. Stro wat er ligt blijft liggen. De zon wilde er vandaag ook niet doorkomen.

Hooipakken gaat het hier echt niet worden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:46

hwn schreef:

Vanavond? waarom niet vanmorgen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:48

djinnie schreef:
Wij hebben hetzelfde probleem, alleen dan als hooikopers. Onze hooiboer wilde al een tijdje maaien, maar dat lukt ook maar niet. Ik hoop deze week toch wel. We zijn aan ons laatste baaltje bezig (cavia's, dus minder hoge nood dan bij paarden) en willen 20 baaltjes inkopen om tot volgend jaar door te kunnen.

Jemig 20 baaltjes. hoeveel cavia's heb jij wel niet? Ik heb er 2 en die eten nog geen half pak per jaar.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 22:07

Wij hebben het er deze week ook op gegokt. Het is dinsdag gemaaid en nu al een paar keer gekeerd. Het lijkt gelukkig goed te drogen!
Met een beetje geluk kunnen we maandag baaltjes maken, dan heb ik er wel vertrouwen in dat het droog genoeg is om zonder plastic te doen als ik zie hoe het droogproces nu gaat. Als we zondag in moeten pakken wordt het spannend... Het weerbericht is een beetje onduidelijk wat de regen op maandag betreft. Het ene moment zeggen ze dat het 's avonds pas gaat regenen, het andere moment 's middags of zelfs in de ochtend al...
Wij maaien, schudden, harken en persen overigens zelf.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 22:27

pillow schreef:
hwn schreef:

Vanavond? waarom niet vanmorgen.

Omdat het boertje nogal eigenzinnig is, hij is intussen op pensioen en vindt zijn sociaal leven belangrijker dan het hooi, dus morgen moet ik hem ook voor de middag kunnen bellen, want daarna zit hij weer ergens op een feestje. Helaas, ik heb het niet zelf in de hand. Gelukkig droogt het al mooi op.

@Delaja, woon je in NL of in BE?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 22:30

Tijd voor een echte loonwerker.
Zonder keren schiet het niet echt op als je hooi wilt.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 07:42

hwn schreef:
@Delaja, woon je in NL of in BE?

Ik woon in Nederland!

Vervelend zeg, zo'n boer die geen rekening houdt met weer en gevolgen. Inderdaad tijd om iemand anders te zoeken...
Dit is wel precies de reden waarom wij hebben besloten het allemaal zelf te doen. We hebben niet eens zo'n grote hooiweide, maar de vrijheid is heerlijk en het is ook erg leuk om het resultaat van je eigen werk van het veld te halen :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 07:50

Wij gaan halverwege volgende week maaien. Er staan nog 2 buien voorspeld. Daarna gaan we als de berichten goed blijven.

Voor nu kan de ergste nattigheid drogen, die 2 buien zal de grond zoals het nu lijkt wel kunnen verwerken

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 08:13

Wij moeten ook nog maaien om te hooien, we durfden het afgelopen week nog niet aan met de hoge luchtvochtigheid en de natte grond. Ik houd het weer ook in de gaten, ik hoop ook op halverwege volgende week!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:27

pillow schreef:
djinnie schreef:
Wij hebben hetzelfde probleem, alleen dan als hooikopers. Onze hooiboer wilde al een tijdje maaien, maar dat lukt ook maar niet. Ik hoop deze week toch wel. We zijn aan ons laatste baaltje bezig (cavia's, dus minder hoge nood dan bij paarden) en willen 20 baaltjes inkopen om tot volgend jaar door te kunnen.

Jemig 20 baaltjes. hoeveel cavia's heb jij wel niet? Ik heb er 2 en die eten nog geen half pak per jaar.

Rond de 30... Zoiets. En ze vreten hooi bij t leven, mijn hemel. Zeker nieuw hooi gaat onderhand sneller op dan ik kan bijvullen. Er zitten er ook wel een paar bij *kuch* met maatje volslank...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:21

Grainey schreef:
Wij moeten ook nog maaien om te hooien, we durfden het afgelopen week nog niet aan met de hoge luchtvochtigheid en de natte grond. Ik houd het weer ook in de gaten, ik hoop ook op halverwege volgende week!

Volgende week wordt het herfst zeggen ze.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:25

maandag word hier minder mooi. woensdag nog een kleine kans op bui, daarna weer mooi weer.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:36

DuoPenotti schreef:
Tijd voor een echte loonwerker.
Zonder keren schiet het niet echt op als je hooi wilt.

Loonwerkers die schudden en wiersen zijn er haast niet. En als je maar een klein perceel hebt kunnen ze er niet eens op met dat grote materiaal.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:55

Bij ons is het toch een loonbedrijf dat alles doet. Van maaien tot uiteindelijk sealen.

Dat laatste is waar. Ze hebben voortaan erg groot materiaal bij.
Maar geen idee hoe groot het stuk van Ts is.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:57

Klopt, als je kleine percelen hebt dan past het materiaal niet en dan kan het financieel ook niet uit. Wij hebben zelf een tweedehands maaidek en een strela schudder gekocht, de strela kan het ook op wiersen leggen en nu na 2 jaar hebben we de kosten eruit.

Ik hoop dat het meevalt met de herfst zoals pillow zegt, we kijken dinsdag wel even wat het gaat worden

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 13:39

Idd, hier is ook een deel van de track niet gemaaid omdat de maaibalk te breed was. En in mijn kleinste wei kunnen ze niet met de pres, dus daar heb ik alles op de mestkar geladen en in een grotere wei gelost (was me het werkje wel, had 9 mestkarren vol! Ik voel mijn armen en benen bijna niet meer).

Nu gaat de loonwerker die komt pressen, ook het hooi in rijen leggen, zal dus niet meer gekeerd worden. Daarom wordt het voordroog in kleine baaltjes, mijn buren hadden er ook, op internet gezet, en in 2 uur was alles verkocht, dus wss probeer ik het ook zo. En dan ben ik niet zo tijdgebonden qua weer voor het binnenhalen, is ook een luxe.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:50

Wij hebben vorige week woensdag gemaaid, dag laten rusten(besterven) en daarna schudden. Zaterdagavond is het in pak gekomen. Zondag had achteraf ook gekund maar vond het weer niet heel rustgevend. Blij dat het eraf is, en uiteindelijk mooi spul geworden is.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:09

Wij zitten dan wel in Frankrijk maar moeten eigenlijk nog 7ha van onszelf doen en zijn toevallig vanochtend gevraagd nog 8ha van iemand te doen. Volgende week word het als het goed is weer mooi weer dus hopelijk kunnen we het dan doen. En dan moet het graan er ook nog af. := (1ha kunnen we waarschijnlijk niet oogsten omdat de grond te nat blijft voor de machine := )

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:27

Vervelend dat het te nat is op t land, hier ook veel water gehad maar we hebben maar 1 spoortje gemaakt gelukkig :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:42

Heb je het ondertussen in de pak hwn?

Hier vorige week dinsdag gemaaid en zaterdag in de pak.
Ook de zondag durfde wij niet aan omdat de voorspelling daar te vaak veranderde.
Maar echt heel mooi hooi geworden en droger dan we hadden verwacht omdat het best regelmatig bewolkt was. Maar het heeft wel veel gewaaid en dat droog ook altijd goed.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 12:41

Ja, al heeft het wat voeten in de aarde gehad: ik had zo aangedrongen om gisterenvoormiddag te komen pressen en wikkelen. Kom ik rond 13u30 thuis van mijn werk, kwam de balenpers nog maar net aan. De wikkelaar zou ook direct volgen zei hij. Mooi niet dus, die is maar rond 16u30 aangekomen, en rond 17u00 is het beginnen regenen, dus het heeft op het laatste moment toch nog een stevige dosis regen gehad. Ik was zo pissed, waarom willen venten nooit eens luisteren naar wat vrouwen vragen. Boeren zijn nog erger dan Arabische macho's. :(

Nu, volgens de wikkelaars zal dat geen gevolgen hebben voor de kwaliteit, maar ik kan het nu natuurlijk niet meer verkopen als "geen regen gehad", ik wil er ook niet over liegen.

Deze voormiddag al hulp gehad van een jobstudente van op mijn werk, hebben al denk ik een 70tal pakjes gestapeld in 2,5 uur (best tevreden van ons werk eigenlijk, pakjes van 30 à 40 kg denk ik, en zij en ik wegen elk maar een goede 50 kg (als zij al zoveel weegt) en zijn maar goed 1m60 groot. Deze namiddag nog een duwtje samen met mijn zus, en hopelijk hebben we nog kandidaten om er van het veld te kopen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:07

Als het al geperst was , maar nog niet gewikkeld kan het idd geen kwaad en hoef je het er bij verkoop ook niet bij te zeggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:11

Is dat zo pillow?
Oke zal vast niet tot het midden komen, maar toch.

Wat zonde hwn. En ja die kleine plastic baaltjes zijn verschrikkelijk te stapelen.
Je mist dan toch echt de touwtjes.