Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2696
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 16:19

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp je hoor, zeker als ze er dan over liegen.
Toen ik ze nog niet aan huis had heb ik dat ook gehad, stal waar ik jaren fijn stond ineens de paarden meer binnen, ineens ook slecht hooi.
Vragen waarom werden ontweken en idd al snel dat je een zeur was.

Toen ik op zoek ging langs een stal, waar ze veel buiten stonden volgens eigenaar, maar net die dag dat ik kwam kijken niet met een vage smoes.
Ben toen daar op diverse tijden langs gaan rijden, stond steeds amper wat buiten. Waarom daar over liegen dan?
Stal daarna was echt een fijne plek. Kreeg vooraf te horen dat ze op zondag niet naar buiten gingen.
Je mocht dat zelf wel doen, maar dan ook zelf weer binnen zetten.
In praktijk bleek dat ze best vaak alsnog buiten stonden, maar idd niet wekelijks.
Kijk zo kan het ook. Dan valt het niet tegen.
Ik begrijp dat liegen gewoon niet, het is zoals het is, daar trek je je klanten op aan en krijg je ook het minst snel praat over je stal. En mensen die er bij aansluiten.

Ik heb overigens, 40 km van Eindhoven mijn stallen altijd vol kunnen hebben met alleen een buitenbak.
Maar ik wil niet meer...



Ts, succes met zoeken.


Exact dat is waar ik moeite mee heb. Ik heb echt voor een heleboel begrip en wij helpen ook altijd mee als dat gewaardeerd wordt, geen probleem. Maar wees gewoon meteen duidelijk, zodat mensen geen verkeerde verwachtingen hebben. Dan voorkom je ook een hoop gedoe. Ik wil ook helemaal geen zeur zijn, maar vraag gewoon hetgeen we overeengekomen zijn. Maar goed, blijkbaar gaat het vaker zo en is het geen verkeerd idee om dan bij een stal eens wat vaker langs te rijden om te kijken of ze idd wel buiten komen.

Leerzaam proces zo ;- ) Beetje frustrerend, maar goed :+

belle_boef

Berichten: 10763
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:41

Koekie73 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik begrijp je hoor, zeker als ze er dan over liegen.
Toen ik ze nog niet aan huis had heb ik dat ook gehad, stal waar ik jaren fijn stond ineens de paarden meer binnen, ineens ook slecht hooi.
Vragen waarom werden ontweken en idd al snel dat je een zeur was.

Toen ik op zoek ging langs een stal, waar ze veel buiten stonden volgens eigenaar, maar net die dag dat ik kwam kijken niet met een vage smoes.
Ben toen daar op diverse tijden langs gaan rijden, stond steeds amper wat buiten. Waarom daar over liegen dan?
Stal daarna was echt een fijne plek. Kreeg vooraf te horen dat ze op zondag niet naar buiten gingen.
Je mocht dat zelf wel doen, maar dan ook zelf weer binnen zetten.
In praktijk bleek dat ze best vaak alsnog buiten stonden, maar idd niet wekelijks.
Kijk zo kan het ook. Dan valt het niet tegen.
Ik begrijp dat liegen gewoon niet, het is zoals het is, daar trek je je klanten op aan en krijg je ook het minst snel praat over je stal. En mensen die er bij aansluiten.

Ik heb overigens, 40 km van Eindhoven mijn stallen altijd vol kunnen hebben met alleen een buitenbak.
Maar ik wil niet meer...



Ts, succes met zoeken.


Exact dat is waar ik moeite mee heb. Ik heb echt voor een heleboel begrip en wij helpen ook altijd mee als dat gewaardeerd wordt, geen probleem. Maar wees gewoon meteen duidelijk, zodat mensen geen verkeerde verwachtingen hebben. Dan voorkom je ook een hoop gedoe. Ik wil ook helemaal geen zeur zijn, maar vraag gewoon hetgeen we overeengekomen zijn. Maar goed, blijkbaar gaat het vaker zo en is het geen verkeerd idee om dan bij een stal eens wat vaker langs te rijden om te kijken of ze idd wel buiten komen.

Leerzaam proces zo ;- ) Beetje frustrerend, maar goed :+


Ik heb de luxe dat ik ze aan huis heb en met niemand rekening hoef te houden maar dan krijg je des te meer duidelijk hoe complex het soms is om overal rekening mee te houden.

Is het een droog jaar --> dikke kans op stoffig hooi, daarnaast minder opbrengst = duur inkopen maar ook weidegang is beperkter want wat er staat is sneller op. Ik kan sproeien maar dat is veel extra werk.

is het ene nat jaar --> grond sneller stuk gelopen, gras minder kort laten afeten zodat het minder stuk gelopen wordt, sneller hersteld, minder zand binnen krijgen. Echter ook nat jaar= hooien is lastiger
Heel nat jaar in de winter = geen weidegang maar op de paddock en soms is die ook gewoon te nat. Betekend hier dat ze een dag binnen staan. Al is dat zeldzaam, afgelopen jaar 2 keer voorgekomen.

Is het een mooi gelijkmatig jaar. Fantastisch dan kan ik alles doen zoals de meeste dan wensen, gras genoeg, kunnen hooien, niks stuk gelopen, op tijd verweiden, lang buiten. Dan zou ik 10 paarden op mijn stuk kunnen houden bij wijze van.

Met het nederlandse weer kan je gewoonweg niet ergens op inspelen. Er zijn wensen en inschattingen op basis van afgelopen jaren en de harde realiteit die maakt dat je soms echt drastische veranderingen moet doorbrengen.

En zo werkt dat voor mij met 2 paarden maar een pensioenstal waar iemand zijn brood er mee verdiend zal dat nog veel sneller moeten doen. En met alles wat duurder wordt betekend dat of stalgeld omhoog, of meer paarden houden en andere regels aanpassen.

En ik snap dat het niet leuk is, gebrek aan communicatie praat ik niet goed want dat is echt de sleutel tot begrip. Maar het is gewoon niet zo eenvoudig als dat het lijkt.

Moonlight17
Berichten: 2352
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:44

Ik kom uit het zuidoosten en ik vindt het ook een uitdaging om je "sportpaard" diervriendelijk te houden.
Ik ervaar zelf ook vaak hetzelfde probleem.
Ik wil veel buiten mag zelfs 24/7, met voldoende ruwvoer en vriendjes met een goede buitenbak. Helaas moet je altijd ergens wel een compromis in doen. Ik heb nu aardig veel buiten, net voldoende ruwvoer, geen vriendjes in de wei/paddock, maar er langs en een buitenbak die aankomende maand opnieuw wordt aangelegd.

Ik heb de kans gehad om naar een loopstal met 1 vriendje te gaan. praktisch onbeperkt hooi en een nieuwe bak. Helaas stuk gelopen op het vinden van een 1 vriendje voor mijn paard.

belle_boef

Berichten: 10763
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:46

Moonlight17 schreef:
Ik kom uit het zuidoosten en ik vindt het ook een uitdaging om je "sportpaard" diervriendelijk te houden.
Ik ervaar zelf ook vaak hetzelfde probleem.
Ik wil veel buiten mag zelfs 24/7, met voldoende ruwvoer en vriendjes met een goede buitenbak. Helaas moet je altijd ergens wel een compromis in doen. Ik heb nu aardig veel buiten, net voldoende ruwvoer, geen vriendjes in de wei/paddock, maar er langs en een buitenbak die aankomende maand opnieuw wordt aangelegd.

Ik heb de kans gehad om naar een loopstal met 1 vriendje te gaan. praktisch onbeperkt hooi en een nieuwe bak. Helaas stuk gelopen op het vinden van een 1 vriendje voor mijn paard.



Maar dan ben ik wel benieuwd hoeveel je bereid bent te betalen voor zoiets? Gewoon de omschrijving zoals je die hier neer zet? En wat dan verwacht van de kwaliteit rijbak, paddock, soort ruwvoer, wel of niet uitmesten?
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 28-07-21 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30099
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:46

Belle
Hier ook al 16 jaar paarden aan huis, ook een paar klanten gehad.
Hier gaan ze 365 dagen per jaar de wei op.
Het zijn geen watjes, dus ook als het regent, sneeuwt enz.
Maar heb wel daar de ruimte voor en daar gaat het vaak mis.
Oh leuk, paard erbij, oh nog 1, nog 1. Want ja dat verdient de bak sneller terug oid.
En ineens klopt het niet meer. Dan gaat alles kapot.

Ja afgelopen zomers hebben we in de zomer meer bij moeten voeren, afgelopen winter door enkele weken sneeuw ook.
Maar je prijs is toch nooit zo dat je precies uitkomt. Ja dat jaar zul je minder over houden, dat is zo.
Dit jaar hou je dan meer over en gemiddeld over 10 jaar moet het kloppen.
Zo doen boer en tuinders het ook. Klopt dat niet gemiddeld moet je wat aan je prijs doen.

belle_boef

Berichten: 10763
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:49

DuoPenotti schreef:
Belle
Hier ook al 16 jaar paarden aan huis, ook een paar klanten gehad.
Hier gaan ze 365 dagen per jaar de wei op.
Het zijn geen watjes, dus ook als het regent, sneeuwt enz.
Maar heb wel daar de ruimte voor en daar gaat het vaak mis.
Oh leuk, paard erbij, oh nog 1, nog 1. Want ja dat verdient de bak sneller terug oid.
En ineens klopt het niet meer. Dan gaat alles kapot.

Ja afgelopen zomers hebben we in de zomer meer bij moeten voeren, afgelopen winter door enkele weken sneeuw ook.
Maar je prijs is toch nooit zo dat je precies uitkomt. Ja dat jaar zul je minder over houden, dat is zo.
Dit jaar hou je dan meer over en gemiddeld over 10 jaar moet het kloppen.
Zo doen boer en tuinders het ook. Klopt dat niet gemiddeld moet je wat aan je prijs doen.



Maar in de basis (dus los van grote investeringen zoals een bak) moet je wel elk jaar uitkomen qua kosten.
Dus vaste lasten, loon, voer, en winst (want zonder winst geen investeringen maar die winst hoeft geen complete eb en vloed bak van 20.000 euro te zijn)

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:51

Hier in de regio (Spijkenisse) niks fatsoenlijks te vinden. Men vind het hier normaal dat paarden in de winter 20 uur op t hok staan. Ik moet mijn paard o.a. hierdoor helaas verkopen, want dat vind ik echt vooroorlogse praktijken.

DuoPenotti

Berichten: 30099
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:52

belle_boef schreef:
Maar in de basis (dus los van grote investeringen zoals een bak) moet je wel elk jaar uitkomen qua kosten.
Dus vaste lasten, loon, voer, en winst (want zonder winst geen investeringen maar die winst hoeft geen complete eb en vloed bak van 20.000 euro te zijn)

Ja gemiddeld moet je elke jaar uitkomen vind ik :)
Dit jaar kom je ruim uit, vorig jaar net aan bijvoorbeeld. Gemiddeld is dan netjes.
Maar ik vind het niet correct totaal je overeenkomsten niet meer na te komen.

En of je wel wilt dan die dure bak er komt, dat kan, is aan de pensionhouder. En dan zie je wel of mensen het betalen of dat je jezelf uit de markt prijst :)

Paardenfann4
Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:55

Maar waarom zou je je eigen paard geen eigen hooi mogen voeren op stal? Dat moet toch niet gekker worden. Ze konden van mij doodvallen, maar mijn paard kreeg hoe dan ook genoeg hooi. Wat een rare toestanden allemaal. Ik hoop dat je een geschikte plek gaat vinden.

Koekie73

Berichten: 2696
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 17:00

@belleboef

Dat snap ik oprecht. Ik denk ook niet dat het eenvoudig is. Als ze stalgeld om deze reden zouden verhogen, heb ik daar ook begrip voor. Ik heb inderdaad moeite met het feit dat er verwachtingen zijn gecreƫerd door afspraken (!) en dat dan zonder communicatie wordt veranderd. Zodanig dat het effect heeft op de gezondheid van mijn pony's. Als het nou uitgelegd zou worden en er overleg zou kunnen zijn over wat er wel kan, kan ik daar wat mee (of niet en dan zoek ik ook een andere plek) Maar ik lees dat jij ook snapt dat dat tot meer begrip zou leiden.

Ik zie bijv. onze vorige stal steeds adverteren met hele dagen buiten, terwijl daar nog nooit een paar meer dan 4 uur naar buiten is gegaan. Dat vind ik niet ok.

Anastasia24

Berichten: 2730
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:04

Ach Ts ik begrijp je heel goed!
Ik heb al soorten stallen al gehad, waar ik niet zelf mocht mesten, waar ze buiten kwamen in modder en een paddock van 4x4... Waar het hooi achter stroomdaden stond met dode vogels erin, je noemt het maar. Op het eerste zicht zien stallen en zo belovend uit maar dan ga je nadenken; die paarden staat vaak 6 uur zonder hooi, staan 24\7 in een kleine paddock in de brandende zon of in de modder, of binnen in een stal van 3x3...
Sindsdien doe ik het allemaal zelf en ja, het nodige werk is soms erg aanwezig, maar wat een vrijheid heb ik om mijn dieren goed te houden. Schuilstallen, onbeperkt hooi van daadwerkelijk goede kwaliteit want he, ik koop het zelf, droge voeten en 24\7 paard kunnen zijn buiten.
Ik heb ook bij wat kleinere aan huis stallen gekeken maar dan vond ik de ruimte niet groot genoeg en wederom, te veel modder. Misschien kun je kijken naar een doe het zelf stal Ts, als je daar tijd voor hebt. Ik kan in ieder geval zeggen dat ik zover het mogelijk is, nooit meer naar een pensionstal verhuis.. ook geen paddockparadise met 8 paarden op nog geen hectare, want dat vind ik ook 3x niks.

Moonlight17
Berichten: 2352
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:04

belle_boef schreef:
Moonlight17 schreef:
Ik kom uit het zuidoosten en ik vindt het ook een uitdaging om je "sportpaard" diervriendelijk te houden.
Ik ervaar zelf ook vaak hetzelfde probleem.
Ik wil veel buiten mag zelfs 24/7, met voldoende ruwvoer en vriendjes met een goede buitenbak. Helaas moet je altijd ergens wel een compromis in doen. Ik heb nu aardig veel buiten, net voldoende ruwvoer, geen vriendjes in de wei/paddock, maar er langs en een buitenbak die aankomende maand opnieuw wordt aangelegd.

Ik heb de kans gehad om naar een loopstal met 1 vriendje te gaan. praktisch onbeperkt hooi en een nieuwe bak. Helaas stuk gelopen op het vinden van een 1 vriendje voor mijn paard.



Maar dan ben ik wel benieuwd hoeveel je bereid bent te betalen voor zoiets? Gewoon de omschrijving zoals je die hier neer zet? En wat dan verwacht van de kwaliteit rijbak, paddock, soort ruwvoer, wel of niet uitmesten?


Hele jaar door rijdbare buitenbak, er mag echt wel een plas instaan, afgelopen winter stond de bak op de linkerhelft de halve winter onderwater. Tja trainen wordt dan wel erg moeilijk.
Paddock mag van mij ook kapot gelopen weiland zijn. Paard moet in ieder geval droog kunnen staan ergens, waterplassen zijn echt geen probleem. Droge hooiplek heeft wel de voorkeur. droog hooi heeft de voorkeur. Liever geen natter voordroog, voordroog dat verpakt is en net zo droog is als onverpakt hooi is ook geen probleem. Volpension heeft de voorkeur, ik kan 1x per dag in de avond komen. Een stal mesten is niet perse een probleem, in de weekend of zomeravonden wil ik best wel een handje uitsteken. Zo help ik nu regelmatig door ze binnen te halen, zodat ze langer buiten kunnen blijven en de staleigenaar naar haar persoonlijke afspraak kan. Nu betaal ik 275,-. Budget is momenteel niet verder reikend dan 300,- per maand, maar dat hoop ik in de toekomst nog wel op te kunnen hogen.

Overigens is het niet zo dat ik geen flauw idee hoeveel moeite staleigenaren voor weinig geld moeten doen. Ik vaker meerdere maanden voor mijn eigen paard gezorgd en ik kan ook de rekensom doen met wat ze per maand verdienen.

Lieser
Berichten: 1560
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:27

Pantykous schreef:
Hier in de regio (Spijkenisse) niks fatsoenlijks te vinden. Men vind het hier normaal dat paarden in de winter 20 uur op t hok staan. Ik moet mijn paard o.a. hierdoor helaas verkopen, want dat vind ik echt vooroorlogse praktijken.

Maar weet je dan zeker dat je paard bij de nieuwe eigenaar wel in de winter meer dan 4 uur buiten komt?

Marie111
Berichten: 4685
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:43


Marie111
Berichten: 4685
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:47

Koekie73 schreef:
Ir111 schreef:
Toevallig kwam ik deze tegen vandaag, misschien heb jij er wat aan: https://www.sophiebella.nl/ Er is volgens mij plek momenteel.


Dat ziet er mooi uit. Ik vraag me wel af hoeveel paarden er staan tov de ruimte die ze hebben?
Iemand ervaring met deze plek? Ik heb geen idee hoe mijn pony('s) het zouden doen op een paddock paradise.Ik ga eens even informeren, dank voor de tip!


Ga er eens langs zou ik zeggen

Koekie73

Berichten: 2696
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 17:51

Marie111 schreef:
Dat ziet er mooi uit. Ik vraag me wel af hoeveel paarden er staan tov de ruimte die ze hebben?
Iemand ervaring met deze plek? Ik heb geen idee hoe mijn pony('s) het zouden doen op een paddock paradise.Ik ga eens even informeren, dank voor de tip!


Ga er eens langs zou ik zeggen[/quote]

Ja ik denk dat we maar eens wat stallen gaan bezoeken :j

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:54

Simpel: overbevolkt land met een tekort aan woningen. Ik verwacht dat je over 20 jaar amper nog paarden op het land ziet.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 18:01

zo herkenbaar, Hier in onze omgeving ook drama, de ene stal komt je paard amper buiten. de andere stal komen ze wel buiten maar staan ze tot hun enkels in de modder. Er zijn hier maar weinig/geen plekken waar ik vind wat ik zou willen. Maar wat ik niet vind kunnen is dat als de staleigenaar dit jouw beloofd heeft en t nu veranderd is dat er dan geen actie wordt ondernomen op het moment dat je het aangeeft. Vier uur in de zomer buiten. kom op!! dat kan echt niet.

wat staat er in je stalcontract?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 18:13

Kinke schreef:
Eindhoven is natuurlijk ook wel omgeving Zwolle ;)


Dat staat nergens in de OP.

Matheno

Berichten: 7957
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 18:33

Pluis Stables misschien ?
Wel iets verder rijden, maar wel een PP

DuoPenotti

Berichten: 30099
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 18:34

_Zsazsa_ schreef:
Kinke schreef:
Eindhoven is natuurlijk ook wel omgeving Zwolle ;)


Dat staat nergens in de OP.

Daarom lezen mensen vaak een topic door :P

marionblo
Berichten: 885
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 18:45

Matheno schreef:
Pluis Stables misschien ?
Wel iets verder rijden, maar wel een PP


Pluis (in Luttelgeest) heeft paddocks, geen pp. Wel 24/7 buiten en onbeperkt goed hooi.

Koekie73

Berichten: 2696
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 18:51

Matheno schreef:
Pluis Stables misschien ?
Wel iets verder rijden, maar wel een PP


Die kende ik nog niet, dat ziet er zeker uit als de moeite waard om te gaan bellen. Dank!

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 21:48

https://www.stalequus.nl/

Kom hier ook eens kijken of dat je aanspreekt. Verdere details over mijn ervaringen had ik al per om met je gedeeld.

Aranel
Berichten: 20212
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 21:50

Koekie73 schreef:
FriesWytske schreef:
Misschien handig om de regio waarin je zoekt te vermelden. Wie weet heeft een bokker een adres waar je paard wel prima wordt verzorgt.


Omgeving Zwolle, straal van 30/40 km


Is Wezep te doen voor je?