Stro inpakken in plastic, to do or not to do?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Re: Stro inpakken in plastic, to do or not to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:34

Ik denk dat zo'n doek als hierboven ook een stuk goedkoper en milieuvriendelijker is dan folie wikkelen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:35

Afbeelding

De opslag buiten in hier ook onder doek, momenteel liggen er 260 balen hooi buiten :+

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:46

pillow schreef:
Ik denk dat zo'n doek als hierboven ook een stuk goedkoper en milieuvriendelijker is dan folie wikkelen.

Ja dat zeker!!! Wikkelen zit op 4,- ongeveer… voor stro wat meer omdat je dikker moet wikkelen.. dus reken maar uit!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 20:50

Doek ga ik bekijken, maar we zitten in een gebied met enorm veel wind, moet ik even bekijken of dat veilig kan zonder alles 20x te moeten zekeren en gewicht erop te moeten leggen. Maar in ieder geval al goed te horen dat er toch mensen zijn die het doen!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 21:12

Hier in zweden zie je het dus wel heel veel, dus het moet wel kunnen.. maar heb er zelf geen verstand van

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:44

sabineG schreef:
pillow schreef:

Ja dat zeker!!! Wikkelen zit op 4,- ongeveer… voor stro wat meer omdat je dikker moet wikkelen.. dus reken maar uit!

Wikkelen van grote pakken is toch veel duurder?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:48

Ik heb ooit ook stro in folie gehad. Werkt echt wel. Was een boer in de buurt die zijn haverstro incl korrel ingepakt had. Had voordroog van hem gekocht, bleken een paar pakken stro tussen te zitten. Ging echt wel goed, niks kapot erin, en de paarden tja wat zal ik zeggen :D :Y) :Y) :Y) :Y)
Het kan dus echt wel.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:48

rina schreef:
Ik heb ooit ook stro in folie gehad. Werkt echt wel. Was een boer in de buurt die zijn haverstro incl korrel ingepakt had. Had voordroog van hem gekocht, bleken een paar pakken stro tussen te zitten. Ging echt wel goed, niks kapot erin, en de paarden tja wat zal ik zeggen :D :Y) :Y) :Y) :Y)
Het kan dus echt wel.

het kan ook, alleen het meeste stro wordt geoogst en de stengels liggen niet lang genoeg. Dan zou je dus een adres moeten vinden die het speciaal voor jouw langer laat liggen en dan sealt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:51

Ik ben wel eens langs een veld gereden waar stro werd gewikkeld.
Maar weet dus niet wat voor stro en hoe het bijvoorbeeld na een half jaar uit de pak komt.
Maar het kan dus wel.

Wikkelen kost wel wat meer dan 4 euro ja. Tenminste in grote balen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:25

Laurievc schreef:
Doek ga ik bekijken, maar we zitten in een gebied met enorm veel wind, moet ik even bekijken of dat veilig kan zonder alles 20x te moeten zekeren en gewicht erop te moeten leggen. Maar in ieder geval al goed te horen dat er toch mensen zijn die het doen!

Het doek wat boeren gebruiken om af te dekken is ook op winderige open plekken ruim voldoende. Ik haal mijn grote stro balen ook bij een boer die het met dit doek gewoon op het open veld heeft staan.

En mijn stro is voor de vreterij, dus dat moet schimmel en rot vrij zijn (en dat is het ook). Dus zou eerder hiervoor kiezen dan voor plastic.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:32

Mocht je bang zijn dat het doek eraf waait dan kan je er altijd oude banden op leggen, zie je bv ook vaak op kuil bulten

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:34

Let op dat je geen gewoon kuildoek er voor koopt.
Dat is echt voor prikken van de vogels, maar niet waterdicht.
Wind gaat er ook door dus heel fijn in gebruik, maar niet voor wat jij wilt.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:43

Ik heb het even gevraagd bij mijn stroboer die ik toevallig tegenkwam. Dat hij niet wil wikkelen zit 'm volgens hem in dat als hij het in plastic zou moeten doen, hij het veel (?) langer moet laten drogen dan wanneer hij het alleen hoeft te balen omdat het anders gaat rotten, en als je het al zoveel droger zou laten worden, baalt het minder lekker (?) en heb je veel meer wikkel nodig.
Ik had de indruk dat 'ie mijn vraag vooral erg stom vond dus ik heb het er maar even bij gelaten :-D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:45

Ik denk wel dat om hard stro meer plastic moet omdat het er anders doorheen prikt zeg maar.
Hoe droger hoe harder de stengels.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 14:18

DuoPenotti schreef:
Ik denk wel dat om hard stro meer plastic moet omdat het er anders doorheen prikt zeg maar.
Hoe droger hoe harder de stengels.

En hoe droger, des te minder het weegt. En omdat het langer moet drogen, blijkbaar lastiger te balen is, en dus blijkbaar ook nog anders/dikker gewikkeld moet worden, gaat de kiloprijs dus stevig omhoog denk ik zo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 14:24

Ja hier geeft de loonwerker ook aan dat ons hooi, dat ook altijd erg droog de plastic in gaat, lasteriger baalt dan iets natter hooi.
Het gaat nog prima, maar hij blijkt dat inderdaad minder strak te kunnen persen.
En ik kan me voorstellen dat met stro stengels dat wel meer speelt :j

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 18:17

Logische verklaringen! Dank voor de inzichten... Vandaag kwam er een leverancier uit de bus die voor een lagere prijs toch per 4 kan leveren. Even kijken of die dat wilt blijven doen! Dan is he tprobleem voorlopig ook van de baan.