Extreem bijtgedrag / afgebeten staart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: Extreem bijtgedrag / afgebeten staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 17:48

Olie/spray is denk ik wel fijner, want ik heb net z'n staart zo goed als het ging ingesmeerd met cribox, maar dat vond meneer niet leuk.

Een graasmasker zou dan wel 24/7 op moeten, anders zou ik het ook niet zo'n bezwaar vinden. En dat lijkt me niet echt wenselijk?

De foto van de situatie nu:
Afbeelding
Ik ga maar eens hertshoornolie/spray bestellen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:16

Ik vind dit voor je bruine paard minder wenselijk dan een graasmasker voor de zwarte, eigenlijk behoorlijk zielig. := Genoeg paarden die probleemloos 24/7 buiten staan met een graasmasker, dus dat zou ook mijn keuze zijn, temeer omdat de bruine dat gefrunnik aan z'n staart(wortel) duidelijk ook niet op prijs stelt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:26

Ohh die staart, bizar zeg als ze er zo aan bijten....

Maar ik zou hem ook ( je hebt genoeg antibijtspul tips gekregen) gaan bijvoeren met biotine, dat bevorderd de hoorngroei , dus ook de manen en staartgroei... om de terug groei maar iets te helpen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:30

Cribox even de tijd geven, zie een dikke laag zitten en grote kans wanneer je dit even volhoud het over is naast het aanbieden van ruwvoer en ontwormen.
Laat je de gebitten ook checken?
Laatst bijgewerkt door BigOne op 16-07-21 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:30

Kan je de paarden niet tijdelijk uit elkaar houden? Al is het maar voor even, maar na die laatste foto, jeetje, dat is niet gewoon even staartje knabbelen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:45

Nu is de staart wel erg kort, maar anders zou een staartzak misschien ook nog een optie zijn? Die worden in de western veel gebruikt. Als je er een zou gebruiken kan je die waarschijnlijk van te voren ook nog fijn inspuiten of drenken in een stinkend goedje zodat zwartneus er wel van af blijft. Manenzakken bestaan ook ...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 18:49

bigone schreef:
Cribox even de tijd geven, zie een dikke laag zitten en grote kans wanneer je dit even volhoud het over is naast het aanbieden van ruwvoer en ontwormen.

Op de foto zit er nog geen Cribox op hoor.

Staartzak heb je niet voor 24/7 wei toch?

Uit elkaar vind ik eigenlijk nog minder wenselijk dan een graasmasker.

Bedankt voor de biotine tip, dat ga ik dan ook maar bestellen, want het groeit heel traag inderdaad.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:54

Ik snap dat bepaalde oplossingen minder wenselijk zijn en ik ga je die dus ook niet opdringen. Maar dit paard heeft nu nog een staartworteltje over. Dan zou ik best rigoureus durven worden in mijn oplossingen. De meer wenselijke oplossingen komen daarna wel weer.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 18:58

Eens hoor, maar 'voor even' heeft vrees ik geen zin. Dan moeten ze echt maanden uit elkaar, en dan staat er sowieso één alleen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:02

Maflinger_S schreef:
Nu is de staart wel erg kort, maar anders zou een staartzak misschien ook nog een optie zijn? Die worden in de western veel gebruikt. Als je er een zou gebruiken kan je die waarschijnlijk van te voren ook nog fijn inspuiten of drenken in een stinkend goedje zodat zwartneus er wel van af blijft. Manenzakken bestaan ook ...

24/7 een staartzak vind ik eigelijk vrij gemeen, paard kan daar totaal niet goed een vlieg mee wegslaan. Dan is de bruine helemaal de dupe.

@ TS: mijn shet heeft jaren 24/7 met graasmasker gestaan en daar eigelijk nooit hinder van ondervonden. Nu ook een ander paard 24/7 en dat gaat ook goed.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:04

Lielle schreef:
PBH spray is volgens mij ook hertshoornolie.

tip, niet dekens ermee inspuiten en dan boodschappen gaan doen :-) Ik stond bij de kassa en hoorde achter me: 'goh, waar zou die brandlucht toch vandaan komen?" O:)

:')

En dan zelf heel onschuldig om je heen kijken? O:)

:))

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:20

Een staartzak wordt normaliter gebruikt bij paarden die een staart hebben: de staart wordt gevlochten en de staartzak wordt bovenin de vlecht meegenomen en de rest van de vlecht daaronder wordt in de staartzak gedaan.

Een staartzak kan dus ook prima om in de wei. In dit geval zou je moeten kijken of er voldoende haar is om een staartzak aan vast te maken en zou je iets in die zak moeten stoppen zodat de bruine het ook kan gebruiken om vliegen van zich af te slaan. Dat kan ie nu zonder staart ook niet, dus hij gaat erop vooruit. Nou ben ik nogal van het zelf iets maken dus ik zou een oplossing verzinnen, waarschijnlijk iets met een gevlochten touw in die staartzak.
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 16-07-21 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:59

veerledec schreef:
bigone schreef:

Op de foto zit er nog geen Cribox op hoor.

Staartzak heb je niet voor 24/7 wei toch?

Uit elkaar vind ik eigenlijk nog minder wenselijk dan een graasmasker.

Bedankt voor de biotine tip, dat ga ik dan ook maar bestellen, want het groeit heel traag inderdaad.

Dacht een flinke streep te zien, maar succes er mee.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 21:33

bigone schreef:
Dacht een flinke streep te zien, maar succes er mee.

Die streep is zijn staartwortel volgens mij...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 21:57

Cribox pasta kan gewoon op de huid? In de zon? Ik durfde het niet aan, mijn fjord heeft ook geen manen meer over door een vriendinnetje die haar juist graag in haar boog kroelt..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 22:12

Nee zou ik niet op de huid smeren. Geen enkel anti bijt spul zou ik op de huid smeren. Alleen op staart, manen, dekens enz

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 22:24

Ik heb begrepen dat staartbijten een vitamine/mineralen tekort is, dus misschien eens een bloedje laten analyseren ??

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 22:29

Ik vind het niet zo gek dat je bruine paard het niet zo fijn vindt als je nu die staart met troep insmeert. De staartwortel ligt bloot dat is nogal gevoelig.
Jemig wat sneu dit en sorry dat ik het zeg, maar ts je bent hier echt veel te laks in geweest en nog steeds heb ik het idee.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 22:30

Ik zou ze meteen van elkaar scheiden, van mij part de één op pensionstal. Da's toch geen doen voor je paard zonder staart en dat met dit weer. En dan na de zomer een blijvende oplossing zoeken, maar nu beetje laat om te gaan experimenteren met hertshoornolie enzo.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 22:45

Kan je niet een combinatie maken, overdag de zwarte met graasmasker op samen, ‘s nachts apart en kan het masker af. Of de wei verdelen met een draad en ieder aan een kant.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 23:09

Ik smeer de cribox op de haartjes, niet op de wortel, hij vindt het nu helemaal prima. De eerste keer niet maar ik weet inmiddels dat dat niet door de cribox kwam maar door iets anders.

Qua manen/staart lijkt het nu wel ok te gaan. De hertshoornolie is helaas nog niet binnen, dat lijkt qua levering niet goed te gaan.

Stro wordt niet gegeten, maar het is me wel duidelijk dat het issue bij de zwarte zit. Inmiddels z'n voer geswitcht en supplement gehaald, kijken hoe dit uitpakt.

De zwarte ben ik deze week weer begonnen met longeren en de bruine is not amused als de zwarte de wei uit is.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 23:29

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 23:31

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 07:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 05:41

Kun je niet iets van stroom fabriceren voor de zwarte. Op de uitkijk staan en zodra hij het doet afstraffen. Erg rigoureus maar eigenlijk vind ik al die spray’s ook van dezelfde orde aangezien de stank voor het paard zelf ook niet te doen is of zelfs bijt. Heb je de cribox ook in pot al gedaan? En heb je al eens tenen knoflook en hele pepers in de staart gevlochten?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 07:25

Ik had bedacht om die hertshoorn spray op de deken te gebruiken, die cribox smeert niet zo soepel.

Wat bedoel je met 'cribox ook in pot al gedaan'? Ik heb alleen een versie uit een potje nu? Nee, ik heb niets anders geprobeerd dan in het topic staat, het gaat over een periode van paar weken.