vierkant beslaan om medische redenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:44

Waarom verzand dit soort vragen altijd in een wellus nietus discussie over ijzers.

Als TS een kundige dierenarts heeft die ijzers adviseert om een medische reden en TS overlegd het met een kundige smid die meegaat in de mening van arts is het toch prima om ijzers eronder te slaan.

Een dikkere zool kweken heeft tijd nodig, en soms lukt dat en soms niet....
te laag op voeten en doorzakken kan ook opgelost met beslag / zooltjes.
Als het werkt kan Ts weer aan de slag en wellicht tzt de ijzers er weer af, en anders eronder houden...
Mijn paard is al 33 dánkzij zijn ijzers.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:58

Tancreda4 schreef:
Gini schreef:
De mensen die zeggen dat ze er ijzers onder zouden laten slaan, op basis van welke informatie doen jullie dat?
Ik vind het eigenlijk best wel wat dat we niet echt weten wat het probleem is, maar dat we wel zeggen: Het is oké, TS, sla er maar ijzers onder. Met de info uit de openingspost valt daar door ons toch helemaal niets over te zeggen?

Op basis van de kennis, onderzoek, uitkomsten en advies van de dierenarts. Niet de geringe info van de TS. En als de TS zo twijfeld aan kundigheid, uitkomst enof behandelplan van deze da, zou ik een second opinion laten doen. En niet afgaan van wat iemand op bokt zegt aan de hand van eventueel standfotos e.d.

Dat dus!

Het advies van een Bokker 'sla er maar ijzers onder' is dus evenveel waard als het advies van een Bokker 'nee, geen ijzers, ben je gek!'. Best luister je naar de dierenarts en breng je hoefsmid in contact met de dierenarts. Idealiter zijn dierenarts en hoefsmid samen aanwezig om het paard voor de eerste keer te beslaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:12

Het zijn voornamelijk de anti ijzers die hier dan onterecht gaan roepen. Want de DA adviseert ijzers. Dan zou ik dat gewoon doen. Niet omdat ik ijzers aanbid, maar omdat de da dit aangeeft.
Maar veelal worden mensen in mijn ogen onterecht bang gemaakt voor die 'nare ijzers', terwijl ze juist zoveel kunnen helpen in bepaalde gevallen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:25

Als TS weet wat het probleem is en in welke mate een ijzer en ook welk type ijzer dat probleem oplost dan wel verbergt, helemaal mee eens. En dan moeten wij als Bokkers zelfs niet alles tot in detail weten, als TS dat maar doet.
Als TS dat niet doet, is dat een teken om eerst een duidelijke uitleg van de dierenarts te krijgen voor er inderdaad 'gewoon maar ijzers onder te slaan en zien wat het geeft.'

TS opent het topic met een vraag. TS heeft op dat moment er dus zelf voor gekozen om het advies van de dierenarts te toetsen op dit forum. Dan kan je er vanuit gaan dat je heel diverse antwoorden krijgt en dat geen enkel antwoord 'onterecht' is. Enkel een mening, een gedachtegang, misschien een nieuw inzicht, misschien juist een bevestiging.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:47

Tancreda4 schreef:
Het zijn voornamelijk de anti ijzers die hier dan onterecht gaan roepen. Want de DA adviseert ijzers. Dan zou ik dat gewoon doen. Niet omdat ik ijzers aanbid, maar omdat de da dit aangeeft.
Maar veelal worden mensen in mijn ogen onterecht bang gemaakt voor die 'nare ijzers', terwijl ze juist zoveel kunnen helpen in bepaalde gevallen.

Hier is niemand aan het roepen tegen ijzers ;) Ik vind vooral jouw post polariserend eigenlijk door degenen die om één of andere reden in dit geval geen ijzers zouden kiezen 'anti ijzers' te noemen. Het één sluit het ander namelijk niet uit, plus ondertussen zijn er meerdere alternatieven zoals plakbeslag en hoefschoenen.

Verder eens met Gini.
Citaat:
TS opent het topic met een vraag. TS heeft op dat moment er dus zelf voor gekozen om het advies van de dierenarts te toetsen op dit forum. Dan kan je er vanuit gaan dat je heel diverse antwoorden krijgt en dat geen enkel antwoord 'onterecht' is. Enkel een mening, een gedachtegang, misschien een nieuw inzicht, misschien juist een bevestiging.

superpony

Re: vierkant beslaan om medische redenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:32

Als men iets op Bokt plaats en vraagt, mogen mensen hier dus reageren uit hun ervaring.

Wij hebben quarters en die staan nooit op ijzers. Dat quarters altijd slechte hoeven hebben is ook iets dat in stand gehouden wordt door bepaalde omstandigheden.

Je info is echt heel beperkt, dus qua ervaring kunnen mensen hun ervaring delen, maar niet alles is nu bekend.

Ik zou niet blind het advies van een veearts en of hoefsmid volgen. Ook te vaak meegemaakt dat die te snel naar een quick fix pakken en niet verder kijken en denken.

Er zijn meer problemen die quarters hebben. Dan krijg je een kip en ei verhaal. Waren die hoefproblemen er eerst? En daardoor kreupel en evt last van het lijf?
Of heeft je paard problemen en krijgt het daardoor slechtere hoeven?

Ijzers om te ontlasten of te corrigeren kan helpen, maar vaak val je inderdaad terug als je de ijzers weer verwijdert. Je haalt de oorzaak van de problemen niet altijd weg, tenzij het echt een hele verkeerde stand is. Maar dan moet je ook echt met veel regelmaat de hoefsmid laten komen. Met vaker goed bekappen kan je vaak ook dezelfde correcties ten goede bereiken.

Heb die voorbeelden wel staan. Heb helaas nooit voor foto's gemaakt, maar zie gelukkig nog paarden verbeteren.

Gezonde hoeven zitten vast aan een gezond paard. Overgewicht en te weinig bewegen bijv is echt een probleem. Bij herhaaldelijk goed bekappen en veel bewegen, kan de zool herstellen. Maar als de vorm van de hoef niet goed is, is dat veel lastiger.

Kijk naar het dieet, want dat is mede bepalend. Veel quarters staan flink in het hardvoer. Maar het herstel van binnenuit duurt wel even. Je kan de kwaliteit echt verbeteren, maar dat kost tijd en als je paard in die tijd kreupel loopt, is dat een probleem.

Maar kijk ook eens andersom. Als je paard bijv spierproblemen heeft, gaat het ook verkeerd lopen en slijten hoeven niet optimaal en kunnen hoeven weer een rare vorm krijgen.

Kritisch zijn naar je veearts en hoefsmid mag echt. Een paard is niet standaard en veel quarters worden over 1 kam geschoren en nog meer mensen ( vaak buitenstanders) hebben een vooroordeel en verhalen van horen zeggen.
Van hoefsmeden zie ik echt veel prutswerk, zowel met beslaan als bekappen. Als ik alleen al zie hoe ene quarter bij ons kwam toen de ijzers er net af waren gehaald door een favoriete hoefsmid ergens, schrik ik echt dat dat als normaal wordt bevonden of zelfs goed.

Eigenaren kunnen niet alles weten en als men blind op veeartsen en hoefsmeden vertrouwd, is het ook logisch dat mensen zelf zich niet verdiepen in de hoeven en ook de dingen die ze zien als normaal accepteren.

Gezondheid komt dus echt van binnenuit, maar je moet een oorzaak hebben en uit de vicieuze cirkel komen. Ik zou dan ook voor nu kijken naar hoefschoenen om te zien wat dat doet en vooral op zoek gaan naar de oorzaak, dus verder onderzoek.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:03

Natuurlijk mag kritisch zijn naar je smid of da.
Ben ik ook.
En een natuurlijk bekapper heeft mijn paard zijn hoeven behoorlijk verkloot.
Na diverse keren vragen aan mijn kant is het geen schimmel kreeg ik telkens te horen, nee is het niet met een uitleg waarom niet.
Oke, onderbuik gevoel bleef, maar toch, hij zal het wel weten. Sla mezelf nog voor mijn kop waarom ik niet mijzelf heb geluisterd.

Tot ook een andere voet een scheur kreeg.
Andere smid erbij die ik altijd al vertrouwde maar door omstandigheden toen mijn 2 paarden er niet bij kon doen.
Toen gelukkig weer wel en mijn paard had dus wel schimmel.
Diepe kanaaltjes in de hoeven, waar je zomaar niet makkelijk bij kunt.
Het is ondertussen onder controle maar dat was ook niet in 1 bekapbeurtje opgelost.
En als zij nu zou zeggen ijzer er onder doe ik dat. Waar zij als reguliere smid als het niet noodzakelijk is ook geen voorstander van is, dus de verhalen smeden willen altijd maar beslaan gaat ook zeker niet op.
Maar uit een soort van religie roepen ijzers zijn slecht, nee, dat is ook niet waar. En kun je een paard ook echt te kort mee doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:13

Ik zie allemaal goed onderbouwde berichten? Wie zegt er hier vanuit een religie dat ijzers slecht zijn?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:15

Hele groepen naturals, ik zeg niet perse in dit bericht maar wel algemeen.
Die gewoon tegen zijn, hoe kreupel een paard soms staat. Want nee dat is tegen hun denkwijze.
Erg gevaarlijk.

Daarom krijg je wel topics als dit dat mensen door al die verhalen hun dierenarts niet meer geloven.

Nogmaals ik heb mijn paarden zonder staan, ook het paard met hoefproblemen gecreëerd door een natuurlijk bekapper. Maar als het nu beter was met, stond ze met.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:23

Ik zou bij twijfel een goede smid/bekapper even laten meedenken.

Waarom mag je paard niet rond op ijzers staan van de staleigenaar? Wellicht kun je tot een werkbare oplossing komen als je weet waarom het niet mag en je besluit wel ijzers eronder te laten dlaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:27

DuoPenotti schreef:
Hele groepen naturals, ik zeg niet perse in dit bericht maar wel algemeen.
Die gewoon tegen zijn, hoe kreupel een paard soms staat. Want nee dat is tegen hun denkwijze.
Erg gevaarlijk.

Daarom krijg je wel topics als dit dat mensen door al die verhalen hun dierenarts niet meer geloven.

Nogmaals ik heb mijn paarden zonder staan, ook het paard met hoefproblemen gecreëerd door een natuurlijk bekapper. Maar als het nu beter was met, stond ze met.

Maar ik snap dan niet waarom dat in dit topic aangehaald moet worden terwijl dat hier dus niet aan de orde is. Je schept toch een bepaald beeld waarbij de ene mening boven de andere geplaatst wordt. Je bent niet meteen anti-ijzer of gekke natural omdat je in dit topic, in dit specifieke geval eens iets anders oppert dan een ijzer of verder doorvraagt naar het waarom.
Halt aan de polarisatie! :D

Sorry TS, ik zal je topic verder niet meer vullen. Hopelijk kom je eruit wat je gaat doen en gaat je paardje snel beter lopen. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:32

Jawel, ts twijfelt door die verhalen. Door de overdreven verhalen van ijzers zijn altijd slecht. Zonder vaak nuance.
Anders was dit topic er niet geweest. Dan had ze haar DA gevolgd.
Dus ja daarom aanhalen is voor mij daarom wel een reden.

Ts haar paard mag ook niet meer in de groep blijven.
Dat niet mogen blijven heb ik nog nooit gehoord buiten een groep naturals om.
Misschien verkeerde conclusie, dan zal ts dat wel beantwoorden tegen mij.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:41

Op mijn stal mogen paarden met ijzers aan de achterhoeven niet in de groep, omdat men vreest dat als zo'n paard dan naar een ander paard slaat, dat andere paard serieus gewond kan raken. De vrees lijkt me niet volledig onterecht. Het gaat om allerhande pensionpaarden van allerhande eigenaars en de staleigenaars willen het risico niet nemen. Er staan verschillende paarden in de groep met gewoon vooraan ijzers

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:51

In een stabiele groep hoef je daar toch geen angst voor te hebben.
Ja heb een paard met losse voetjes snap ik dat wel. Maar daar spreekt ts niet over.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:29

sorry, maar achterhoeven met de nodige flares, scheuren en gebrokkeld kunnen soms ook best erge schade aanrichten net als hoeven met achterijzers....

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:31

DuoPenotti schreef:
Jawel, ts twijfelt door die verhalen. Door de overdreven verhalen van ijzers zijn altijd slecht. Zonder vaak nuance.

Maar mag ze dan niet twijfelen? Mag ze zich dan niet afvragen of er alternatieven zijn en moet ze klakkeloos het advies van de DA volgen? Onafhankelijk van wie er op haar ingepraat heeft.

En een stabiele groep paarden is ook niet iedereen gegeven op een stalling. Dan snap ik geen ijzers wel. Je kan ook geen uitzondering gaan maken omdat het ene paard wel trapt en het andere niet.

Verder zal ik me hier ook onthouden van verdere commentaar over 'naturals'.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:41

Het paard loopt al lange tijd niet goed. Dan zijn andere opties toch al gepasseerd? Dan lijkt mij twijfel nu echt te komen van de overdreven verhalen ja. En die komen uit een bepaalde hoek.

Een instabiele groep wol je geen 1 paard in hebben. Daar heb je geen ijzers voor nodig voor ellende.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:45

DuoPenotti schreef:

Best wel grote aannames doe je. In dit topic zijn geen overdreven verhalen te vinden, dus totaal niet logisch dat je dat erbij haalt. Je bent er een heel ander topic van aan het maken dan het is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:46

Dan maar rechtdoor. Ik hou wel van recht door zee en duidelijkheid :j
Het is toch idioot dat mensen gaan twijfelen over de diagnose van een professionele arts tegenover verhalen van zomaar wat mensen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:46

Oh je hebt je bericht aangepast....

Citaat:
Ik hoop dat je beseft dat dit bericht zo kort door de bocht is dat je eigenlijk gewoon rechtdoor aan het gaan bent?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:47

Gewoon niet in hokjes gaan denken, in sommige gevallen is natural goed en in sommige gevallen regulier. Beide hebben goede en slechte dingen, kijken wat bij het paard past is het belangrijkste.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:48

Klinkt als een ondergeschoven hoef, echt zo'n quarter horse probleem wat gevoeligheid veroorzaakt.
Heb je foto's van de hoeven?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:49

DuoPenotti schreef:
Dan maar rechtdoor. Ik hou wel van recht door zee en duidelijkheid :j
Het is toch idioot dat mensen gaan twijfelen over de diagnose van een professionele arts tegenover verhalen van zomaar wat mensen.

Maar hoe weet jij waarom TS twijfelt? Dat zijn aannames.
Wie weet twijfelt ze omdat ze iemand kent waarbij blootvoets wel beter is uitgedraaid, of omdat ze zelf wel een 'natural' is. Ja, dit zijn ook aannames.
Je kan het niet weten, dus is het jammer dat je dit topic die richting uitduwt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:52

Staat toch in de op?
Ondanks alle nadelen van ijzers schrijft ze.

Ja welke nadelen dan?
Kijk eens bij van Nassau hoe krijgt die paarden door ijzers goed dan?
Spook verhalen doen het betreft dit onderwerp te goed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:52

DuoPenotti, kan je even rustig doen? Echt niet leuk meer zo om eigen verhalen, eigen ervaringen te delen.