Wat is redelijk om te vragen voor een stuk weidegrond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:30

Eatshay schreef:
karrij schreef:
Het gaat om buren naast ons, wij kijken ook niet echt uit op het stuk waar het om gaat, maar het is wel het beste stuk, dat maakt het lastig.

Dat zou het voor mij juist hartstikke simpel maken :D

Nou voor mij ook hoor.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:32

Wij hebben ons weiland verkocht als tuingrond (wat prijs betreft) toen de buren er belang bij hadden. Dat gaat echt vanaf 100 euro per m2.

sevke

Re: Wat is redelijk om te vragen voor een stuk weidegrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:34

Wij hebben 100€/m2 betaald voor een stuk wat niet aan ons huis grenst, en via een landweg te bereiken is.
Landbouwgrond is erg duur, maar het verschilt erg van streek tot streek

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:42

Als je het niet echt nodig hebt dan zou ik er gewoon een flinke prijs voor vragen. Graag of helemaal niet.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:44

Is de grond niet zo te verdelen dat je alsnog een deel van het beste stuk houdt?
Ik zou zelf als ik meer dan genoeg grond zou hebben en de buren niet hun toch wat gunnen en verkopen. Iemand wat gunnen hoef je zelf niet persé slechter van te worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:47

_Lorette_ schreef:
Wij hebben ons weiland verkocht als tuingrond (wat prijs betreft) toen de buren er belang bij hadden. Dat gaat echt vanaf 100 euro per m2.

Moet het wel als bouwblok verkocht mogen worden, want je mag geen tuin maken van weidegrond.
Daarom is de prijs ook veel lager.

De buren achter ons wilde (voordat wij het huis kochten) het achterste stuk van de wei kopen om hun tuin te kunnen vergroten, maar de gemeente wilde daar niet aan meewerken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:48

Een stuk grond wat gaat dienen als tuin is echt vele malen meer waard dan die 6 euro de m2.
Voor jou is het landbouwgrond maar voor je buren niet.
Tuingrond wordt vaak verkocht voor 1/3 tot de helft van bouwgrond.
Dus dat bedrag kan flink oplopen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:18

Maar ik zou het wel als agrarische grond verkopen . Laat de buren maar met de gemeente een wijziging doen. Dat traject ging ik niet in. Dan mag het straks tuin worden en willen de buren niet de prijs betalen.

Je hoeft het alleen niet cadeau te doen. Als zij het goedkoop kopen en hun perceel daarmee aantrekkelijker maken wordt hun huis meer waard.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:29

Brainless schreef:
_Lorette_ schreef:

Moet het wel als bouwblok verkocht mogen worden, want je mag geen tuin maken van weidegrond.
Daarom is de prijs ook veel lager.

De buren achter ons wilde (voordat wij het huis kochten) het achterste stuk van de wei kopen om hun tuin te kunnen vergroten, maar de gemeente wilde daar niet aan meewerken.

Het is niet met een tuinbestemming verkocht, maar gewoon voor de prijs van tuingrond. Dat was geen enkel probleem. Alle buren hebben gekocht en wilden het stuk van de buren ook wel hebben als iemand zou 'overslaan'. Voor de gemeente was het overigens geen probleem.

Ik gaf het alleen aan om te zeggen dat je zéker niet vast zit aan prijzen voor weidegrond als de buren een stukje willen kopen om hun perceel mee te vergroten.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 08-07-21 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:30

Even onderstaande van gemeente Emmen gekopieerd wij hebben net een stukje bij gekocht van de buurman voor veeeeel geld.
Zij dreven de prijs op als groenstrook die nog wel eens door gemeentes woeden verkocht.
Dat is mss wel wat veel maar hou 6 euro is echt veel te weinig.

Voor groenstroken zijn door het college vaste grondprijzen per m2 vastgesteld. Deze prijzen verschillen per woonkern en ligging en varieert van circa € 24,00 tot € 54,00 per m2 en zijn kosten koper. Dit betekent dat de bijkomende kosten, zoals bijvoorbeeld de overdrachtsbelasting, de kadastrale uitmeting en de notariskosten, voor rekening van de koper zijn.

Bij de grondprijs wordt er van uitgegaan dat de gekochte groenstrook alleen als (sier)tuin wordt gebruikt en dat er door de toevoeging aan de bebouwde kavel geen (extra) bebouwingsmogelijkheid ontstaat.

In specifieke gevallen kan de gemeente besluiten aan de hand van een marktconforme taxatie af te wijken van de vastgestelde tarieven

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:31

Maar een groenstrook in de kern is weer heel wat anders dan een stuk landbouwgrond.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:46

Heel simpel: grond aan huis koop je, maar verkoop je nooit.
Ik zou het dus echt niet verkopen, tenzij je krap bij kas zit en dan zou ik idd minstens dubbel van de prijs vragen.

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 18:05

Wij hebben in 2014 20 euro/m2 betaald voor weidegrond, ook grenzend aan onze tuin.
Is natuurlijk veel te veel voor weidegrond maar we waren er maar wat blij mee dat we konden kopen van de buurboer! Wij gebruiken het wel als weide.

Het is aan de verkoper wat hij ervoor wil vragen en aan de koper om te beslissen of hij het voor die prijs wil hebben. Doe er je voordeel mee dat zij jou benaderen zou ik zeggen!

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 18:14

Dank voor al jullie reactie's heb er net een heel aantal aan manlief voorgelegd, ook dingen waar we zelf (nog) niet aan hadden gedacht.

We denken er over om inderdaad niet te verkopen, wij schieten er inderdaad niks mee op en in de winter lopen onze paardjes vaak juist in dat gedeelte.

De buren hebben geen last van ons, omdat wij er al rekening mee houden daar niet te komen omdat het zo dicht op hun huis is. Alleen onze paarden zien ze van dichtbij en mijn man een keer op de trekker omdat hij de boel aan het bloten is.

Het geld hebben we niet nodig, klinkt stoer, maar zo is het nu eenmaal.

Nogmaals dank voor jullie inbreng

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 18:17

Verstandig +:)+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 18:22

Dan zou ik het ook mooi niet doen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 18:30

Ze zeggen niet voor niets dat je de grond niet duurder kan kopen dan van je buren, helemaal als je er zelf om gaat vragen.
Wij hadden ook belang bij 1 ha van de overbuurman, ik wist de staat van de grond en wat er allemaal moest gebeuren, maar hij vroeg 1.5 keer de vraagprijs dan wat de de prijzen eigenlijk doen. We hebben het voorbij laten gaan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:48

Niello schreef:
Als ik het geld niet nodig had, dan zou ik niet verkopen. Je zou nog kunnen overwegen om een bepaalde termijn te verhuren.

Verhuren dan zit je aan regels vast . Dat moeten ze juist niet doen