Paard drinkt niet uit waterbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 15:47

troi schreef:
BrechtCarlos schreef:
Hij staat niet meer op stal. Dat was alleen de eerste week. We hebben allerlei emmers geprobeerd, witte, zwarte. Nu met stukjes appel erin, honing, maar nee, hij moet er niets van hebben. Hij drinkt niks uit de specikuip. Hij staat nu nog op z’n eigen stukje wei, wel contact met anderen, omdat hij nieuw is. Dus we kunnen exact monitoren wat hij drinkt. En op de wei is dat niks. Daarom brengen we hem nu soms even naar zijn stal en daar begint hij als een malle te drinken. Maar we willen eigenlijk gewoon dat hij op de wei leert drinken.

Ok, hij weet dus nu ook dat hij geen moeite hoeft te doen om uit die 'gekke' emmer te drinken. Immers straks mag hij weer in zijn bekende stal gaan drinken. Ik zou het echt radicaal omgooien en hem alleen emmerwater aanbieden. Bij voorkeur niet op een bloedhete dag :)

Misschien toch maar eens doen ja… ik durf het gewoon niet zo goed. Ben bang dat ie zichzelf uitdroogt. Hij heeft al geen goede bodyscore…. Misschien is het wel de oplossing hoor, maar ben bang dat hij dan gewoon alsnog niet gaat drinken want hij heeft laatst toen we dat probeerden 24 uur niet gedronken….

Sintara

Re: Paard drinkt niet uit waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 15:54

Uiteindelijk ga je hem ook koppelen met andere paarden toch? Die doen het ook wel voor :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 16:18

Er klopt iets niet. Een paard weigert niet zo maar om te drinken. Staat die bak/emmers soms onder een boom of dakje waar iets vanaf in het water valt? Wordt het water te warm?
In speciekuipen en emmers willen nog weleens hardnekkige algen zitten, vooral in de vaak bijna onzichtbare scheurtjes in het oppervlak.

Ik zou experimenteren met nieuwe schone emmers. Uiteraard uitsluitend emmers die voor voer en water geschikt zijn. Neem geen huishoud/bouw/gamma-emmers (onderop staat een code waaraan je kunt zien of ze voedselveilig zijn) want die zijn van een plastic dat schadelijk/ongezond is voor mens en dier. Je ruikt het ook, dat spul stinkt naar het giftige pvc.

Veel paarden geven daar niet om, maar niet alle dieren zijn gelijk.

Koop een voedselveilige geschikte emmer, boen hem grondig schoon en vul hem met fris water. Kijk eens of het helpt. Deze emmers zijn wel wat duurder, maar een stuk goedkoper dan nier- en andere schade door te weinig drinken.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 16:26

Bedankt voor je reactie maar zoals beschreven hebben we al verschillende bakken en emmers geprobeerd, de een nog nieuwer en schoner dan de ander. De bak staat niet onder een boom of dakje en het wordt ook niet warm.

En een speciekuib is toch voedselveilig?

@sintara
Jazeker hij moet uiteindelijk bij de anderen. Ik twijfel om het nu al te doen zodat ze hem kunnen voordoen hoe het drinken werkt. Echter kunnen we dan niet meer monitoren of en hoeveel hij drinkt omdat hij niet meer alleen staat.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 16:43

Je hoeft natuurlijk niet meteen 100% hem bij de anderen te zetten, doe het eerst een dagdeel, zet daarna weer apart.Is er wel contact met de andere paarden(dus stuk ernaast?) dan zou ik ook de waterbakken van die groep bij de waterbak van de eenling plaatsen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 17:40

Biedt 'm nou eerst eens op stal een emmer water aan. Dus zet 'm buiten, daar drinkt-ie niet, neem 'm na een dag mee naar stal, maar leg een steen onder de lepel van de waterbak in de stal, en zet er een emmer naast. Als hij daar dan ook niet uit een emmer drinkt, dan is dat idd het probleem. Drinkt-ie daar wél uit een emmer, dan voelt-ie zich buiten kennelijk niet veilig genoeg om te drinken. Drinken is voor een vluchtdier de meest kwestbare situatie waarin hij zich kan bevinden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:11

BrechtCarlos schreef:
Bedankt voor je reactie maar zoals beschreven hebben we al verschillende bakken en emmers geprobeerd, de een nog nieuwer en schoner dan de ander. De bak staat niet onder een boom of dakje en het wordt ook niet warm.

En een speciekuib is toch voedselveilig?

Nee, speciekuip is niet voedselveilig en niet gezond, maar de meeste paarden hebben er geen moeite mee.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:27

Automatische drinkbak, ik ken een paard wat er niet uit drinkt wegens een slechte ervaring weidestroom geleiding. Dat verandert niet snel.
Speciekuip als drinkvoorraad, ik zie het veel maar het is oliebol, helemaal wanneer de speciekuip ooit gebruikt is. Zet maar eens verschillende bakken met water naast elkaar en je zult zien dat ze hoofdzakelijk dezelfde kiezen. Ze hebben echt een goede smaak.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:36

Goh, klinkt als mijn nieuwe paard die dus ook weigert te drinken buiten z’n stal :=
Hij heeft in z’n stal zo’n flexibele grote emmer met regenwater en op de wei alles geprobeerd maar hij drinkt niet! Zelfs niet op die hete dagen… zodra hij op stal komt is het eerste dat hij doet drinken.

Ik hoop dat hier de gouden tip wordt gegeven! :=

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:20

Misschien heb je lood in je leidingen naar de wei?

Moest ik net opeens aan denken

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:27

Neem aan dat de waterbak gewoon op de grond staat en de automatische in de stal hoger?

Klinkt misschien raar maar zou hij het niet prettig vinden dat de waterbak zo laag staat? Is het een idee die eens op de een of andere manier hoger te plaatsen (desnoods een verhoging maken met stoeltegels en daar de bak op zetten)

Geen idee verder, dit kwam net in mij op :')

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 21:06

Sintara schreef:
Misschien heb je lood in je leidingen naar de wei?

Moest ik net opeens aan denken

Beide komt uit dezelfde leidingen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:44

BrechtCarlos schreef:
Hij staat niet meer op stal. Dat was alleen de eerste week. We hebben allerlei emmers geprobeerd, witte, zwarte. Nu met stukjes appel erin, honing, maar nee, hij moet er niets van hebben. Hij drinkt niks uit de specikuip. Hij staat nu nog op z’n eigen stukje wei, wel contact met anderen, omdat hij nieuw is. Dus we kunnen exact monitoren wat hij drinkt. En op de wei is dat niks. Daarom brengen we hem nu soms even naar zijn stal en daar begint hij als een malle te drinken. Maar we willen eigenlijk gewoon dat hij op de wei leert drinken.

Maar je laat hem toch in de stal nu drinken omdat hij dat buiten niet doet. Probeer dan ook nu binnen uit een emmer te geven.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:54

Wil hij op stal wel uit Emmers drinken? Dan ligt het misschien niet aan de waterbak maar aan de plek, misschien hem wennen een aan een emmer in de stal waar hij uit kan drinken en dan dizelfde emmer in de wei gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 00:19

Die van mij dronk het eerste jaar op de wei amper. Los uit een emmer vers altijd wel een paar slokken. Hij staat een gehele dag (8-5). Hij stond toen op een apart stuk.
Tweede jaar dronk hij al vaker, zeker aangezien hij vrij dominant is en zodra een ander paard ging drinken liep hij erheen, en nam hij zelf demonstratief een paar slokken om duidelijk te maken dat het water wel can hem is.

Inmiddels drinkt hij eigenlijk heel goed op de wei. Wél voornamelijk uit de nieuwe witte bak. Ik haal het liefst elk jaar een nieuwe, schone bak. En breng dagelijks vers water naar de wei.
Een witte bak wordt ook echt minder warm.

Ik las dat je al div. dingen hebt geprobeerd, bij die van mij was het dus echt tijd + de groep wat geholpen heeft.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:20

Idd op stal alleen nog uit een emmer aanbieden. Gaat dat goed, dan vóór de stal laten drinken. En zo steeds een stukje dichter bij de wei. Gaat wel tijd kosten, maar dat kost het je nu ook al met op stal laten drinken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:26

Zet dat water uit de wei eens een hond voor zijn neus. Maak twee emmers en kijkt waar die hond uit drinkt. Een paard heeft een reden waarom hij liever verdorst dan een bepaald water te drinken.

speciekuipen zijn geen levensmiddelen bakken. Dat is niet iets waar je water uit geeft.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:55

Doen we al jaren.Mijn merrie is er 36 mee geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:33

Dinopino schreef:
Zet dat water uit de wei eens een hond voor zijn neus. Maak twee emmers en kijkt waar die hond uit drinkt. Een paard heeft een reden waarom hij liever verdorst dan een bepaald water te drinken.

speciekuipen zijn geen levensmiddelen bakken. Dat is niet iets waar je water uit geeft.

De sloot ook niet, en daar drinken die van ons ook uit, ondanks automatische drinkbak in de wei.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:46

De sloot is juist prima omdat daar het water meer in leeft en ook minder afvalstoffen in zitten dan in leidingwater. Britta31 dat is een behoorlijke leeftijd :-).

Soms zijn de verschillen tussen Duitsland en Nederland op dat gebied echt wel groot. Wanneer ik een foto van een speciekuip op fb zou zetten, dan zou ik aangevallen worden.

Misschien verduidelijkt onderstaand verhaal iets;
Bij de productie van speciekuipen wordt gerecyclede kunststof gebruikt. Hoewel ze aan strenge kwaliteitsnormen moeten voldoen, kan toch niet geheel voorkomen worden dat er een deel verontreiniging inzit.

Om de flexibiliteit en ook een bepaalde stevigheid te garanderen, wordt aan het kunststof weekmakers toegevoegd.- zogenaamde phthalate.

Deze weekmakers en kleurstoffen lossen zich op en gaan in het water zitten. Voor gewoonlijk wordt er in een speciekuip industriële Roest ingekleurd. Beschadigingen, hitte, vorst, zon, kunnen er voor zorgen dat die kleine roetpartikeltjes in het water gaan zitten tezamen met de phtahalate. Deze worden door het lichaam opgenomen en vestigen zich meestal in de nieren, lever en het vetweefsel.

DEHP (Diethylhexylphthalat) is de bekendste weekmaker van de phtalaten, die bij mensen als hoogste bedenkelijk gelden voor de gezondheid. Uit onderzoek is in ieder geval al bevestigd dat deze stof

De vruchtbaarheid beïnvloeden, kankerverwekkend zijn, lever en nier belasten,

Wat nog verder onderzocht wordt is hun invloed:
Diabetes te bevorderen
ADHS te veroorzaken
enz..
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 09-07-21 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:58

En een hogere bak al geprobeerd? Dus op de zelfde hoogte als dat een automatische drinkbak in stal staat?

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:14

Niekj_Jente schreef:
Neem aan dat de waterbak gewoon op de grond staat en de automatische in de stal hoger?

Klinkt misschien raar maar zou hij het niet prettig vinden dat de waterbak zo laag staat? Is het een idee die eens op de een of andere manier hoger te plaatsen (desnoods een verhoging maken met stoeltegels en daar de bak op zetten)

Geen idee verder, dit kwam net in mij op :')

Dit al geprobeerd??

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:42

Dinopino schreef:
De sloot is juist prima omdat daar het water meer in leeft en ook minder afvalstoffen in zitten dan in leidingwater. Britta31 dat is een behoorlijke leeftijd :-).

Soms zijn de verschillen tussen Duitsland en Nederland op dat gebied echt wel groot. Wanneer ik een foto van een speciekuip op fb zou zetten, dan zou ik aangevallen worden.

Misschien verduidelijkt onderstaand verhaal iets;
Bij de productie van speciekuipen wordt gerecyclede kunststof gebruikt. Hoewel ze aan strenge kwaliteitsnormen moeten voldoen, kan toch niet geheel voorkomen worden dat er een deel verontreiniging inzit.

Om de flexibiliteit en ook een bepaalde stevigheid te garanderen, wordt aan het kunststof weekmakers toegevoegd.- zogenaamde phthalate.

Deze weekmakers en kleurstoffen lossen zich op en gaan in het water zitten. Voor gewoonlijk wordt er in een speciekuip industriële Roest ingekleurd. Beschadigingen, hitte, vorst, zon, kunnen er voor zorgen dat die kleine roetpartikeltjes in het water gaan zitten tezamen met de phtahalate. Deze worden door het lichaam opgenomen en vestigen zich meestal in de nieren, lever en het vetweefsel.

DEHP (Diethylhexylphthalat) is de bekendste weekmaker van de phtalaten, die bij mensen als hoogste bedenkelijk gelden voor de gezondheid. Uit onderzoek is in ieder geval al bevestigd dat deze stof

De vruchtbaarheid beïnvloeden, kankerverwekkend zijn, lever en nier belasten,

Wat nog verder onderzocht wordt is hun invloed:
Diabetes te bevorderen
ADHS te veroorzaken
enz..

Roest? :?

Je weet dat TS waarschijnlijk gewoon deze bakken gebruikt? Geen idee wat jullie in Duitsland als speciekuip gebruiken maar hier zit echt geen roestverf in.

Afbeelding

@TS Ik zou ook de automatische bak in de stal afsluiten en hem emmers gaan aanbieden. Als dat goed gaat die zelfde emmers buiten zetten, ooit moet het kwartje gaan vallen dat hij daar ook gewoon uit kan drinken.

Eventueel om een beetje te helpen een bodempje water aangevuld met een pak appelsap.
Laatst bijgewerkt door Froukje op 09-07-21 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:44

Misschien ben ik een beetje makkelijker daarin maar nu geef je als het ware toe door hem in stal te laten drinken. Waarschijnlijk heeft hij de voorkeur voor op stal drinken. En hij krijgt zijn zin ook nog :j
Ik zou hem echt even met zijn hoofd zo dichtbij mogelijk bij de emmer doen, zodat hij het water “ziet”, desnoods een snoepje of appel erin en laat hem maar staan (natuurlijk wel op zijn gezondheid letten). Ze drinken echt wel. Een paard drinkt tot 15L water op een dag, ze gaan echt wel drinken :j helemaal als het gewoon binnen handbereik is ;)

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 22:20

Oké we zijn een tijdje verder en het probleem is nog niet opgelost.

We hebben hem eerst samen met een ander paard gezet in de hoop dat hij haar ging nadoen. Dit had geen effect. Daarna hebben we ‘m snachts weer op stal gedaan, drinkbak afgesloten en een emmer met water neergezet. Hij dronk dan wel gulzig uit de emmer op stal. Hij dronk dan overdag amper tot niet op de wei.

Daarna weer de overgang naar 24/7 buiten, de huidige situatie. Hij drinkt heel heel weinig. Hij krijgt ook jeuk en is een beetje sloom.

Het ligt dus niet aan het water of de soort bak/emmer, het zit hem echt in de plek, de wei. Ik dacht misschien voelt hij zich nog niet veilig genoeg op de wei maar hij eet wel rustig een halfuur uit een emmer…. Mensen nog ideeën?