Paarden in eigen beheer (PP) maar níet aan huis, haalbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anastasia24

Re: Paarden in eigen beheer (PP) maar níet aan huis, haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:58

Als jij veel wilt investeren zou ik niet gaan huren. Wij huren ook een weiland en uiteraard zit er wel een paar honderd euro in het verharde en de omheining, maar zoals een rijbak aanleggen of echt meters gaan betegelen, kun je misschien kijken of je iets kan kopen.
Paarden staan hier 9km verderop, moet er elke dag heen, soms is het wat lastiger want een dagje thuisblijven kan ik echt niet maar wil ik ook niet omdat niemand dan kijkt of alles nog oké is. Hier hebben we 2 paarden en één shetlandertje, met mesten, voeren ben ik ongeveer een uurtje bezig. Ik doe ook alles op mijn gemakje, :+
Voor mij in ieder geval geen pensionstalling meer, mensen zijn ook een reden dat ik ben vetrokken dus pensionpaarden komen hier niet. Nou is het daar ook te klein voor, een 3e grote paard zou ik er nooit bijzetten, het zou wel kunnen schelen als ze voldoende betalen en meehelpen met mesten op een dag dat jij druk bent.
Wij hebben ons weiland op Marktplaats gevonden, veel mensen zijn opzoek in deze regio, ik weet niet hoe dat ergens anders is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:06

superpony schreef:
Daihyo schreef:
Zij voeren en mesten ook :j
Maar ik heb meer beurten dan zij. Zie mijn eerdere post.

Ja, las het. Maar omdat je zei; 1x voeren.

Fijn als je goede afspraken en fijne plek genootjes hebt.

Ja nu voeren we 1x per dag. Maar ik weet niet of dat in de winter ook kan, als de wei dicht is. Maar dat moeten we gaan proberen.
Wij hebben nu de afspraak tussen 16.00-20.00 mesten en voeren, strook erbij (en vegen, enz). Ik heb 5 middagen en mijn pensionklant A de andere 2. Mijn andere pensionklant B werkt in de horeca, dus kan alleen 's ochtends. Dus op 1 ochtend van mij en 1 ochtend van pensionklant A mest zij het hele stuk, zodat wij beiden een dag hebben dat we alleen voeren en niet mesten.
Dat lijkt voor nu prima te werken.
Maar in de winter zou het kunnen dat we naar 2x per dag moeten. Dan houdt pensionklant B gewoon haar ochtenden, maar dan met voeren en ik de andere 5.
Daarom wil ik er alles aan doen om op 1x per dag te blijven, want ik vind dat best heel pittig. Dus wij zijn nu vooral voerplekken aan het uitdenken en uitbreiden. Voor nu gaat dat goed. Als ik een dag erna kom, zit er nog een bodempje stro in de netten en op de wei, de kantjes en de struiken kunnen ze knabbelen. Dus de winter met een hoeveelheid voor 24 uur moet dan hoop ik ook goed komen :j

Edit: ik ben overigens 3 kwartier bezig met alles als ik het tempo er in houd. Wij mesten de wei niet uit. Zodra de stroken opzij gaat de wei dicht en de volgende open en maaien en slepen we de kale wei, zodat we eigen bemesting hebben. Dit scheelt ook weer in de hoeveelheid mest op de mesthoop. En qua tijd met uitmesten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:10

Wat ik me afvraag, hoe doen de mensen hier die het hooi wegen? De grote paarden eten toch gewoon door tot het op is, waardoor de kleintjes minder krijgen dan qua gewicht staat voorgeschreven? Of hebben jullie een soort hit actief station en de rest allemaal stro etc? Mijn kleintjes groeien nog, dus die moeten juist het meest hebben. De ene merrie train ik, dus kan ook wat hebben, dat de andere merrie dan nu wat vatsig is vanwege blessure neem ik maar voor lief.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:16

Ik heb momenteel 4 voerplekken (en komen er nog 2 of 3 bij voor de winter) op 4 paarden. Zo kunnen ze allemaal eten. Ze eten ook gerust met meer aan 1 plek. Ik heb het hooi en stro gewogen en die portie verdeel ik over de plekken. Ik meng het hooi met het stro, dus ik heb op alle 4 de plekken beiden.

Mijn jaarling voer ik luzernebrok bij en in de winter kreeg zij apart een extra portie hooi. De luzernebrok is erbij gekomen omdat ik haar wat schraal de winter door kreeg. Fikse wormbesmetting gehad, dus die ging de winter al in met een achterstand. Maar ze is inmiddels super bij getrokken en krijgt nu nog een halve kg luzernebrok per dag naast de breed & grow.

Ik heb een rantsoenberekening gedaan en zij heeft net zoveel ruwvoer nodig als de rest, ondanks de groei, dus dat matcht prima :j
Afbeelding

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:36

Caily schreef:
Wat ik me afvraag, hoe doen de mensen hier die het hooi wegen? De grote paarden eten toch gewoon door tot het op is, waardoor de kleintjes minder krijgen dan qua gewicht staat voorgeschreven? Of hebben jullie een soort hit actief station en de rest allemaal stro etc? Mijn kleintjes groeien nog, dus die moeten juist het meest hebben. De ene merrie train ik, dus kan ook wat hebben, dat de andere merrie dan nu wat vatsig is vanwege blessure neem ik maar voor lief.

Ik heb ook paarden met allen een andere voerbehoefte. Dit los ik op door zo arm mogelijk hooi te geven als buikvulling en om op te knabbelen en de paarden die meer nodig hebben voer ik bij met luzerne, soya en krachtvoer. Dit is tot nu toe altijd goed gegaan. Maar het is niet ideaal, dat klopt...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:38

Hier idem, twee jonge gezonde ronde paarden, en een ouwe merrie die niet meer op gewicht komt.
Die gaat elke dag een paar uur apart met fibrebeet en toevoegingen, en regelmatig eens een nacht apart met onbeperkt rijk hooi.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:18

Hier de paarden in eigen beheer op een wei 10km van waar ik woon.

Weide huur ik aan 70€/paard en is 2HA groot verdeeld in 5 stukjes. Er is een graspiste, paddock aan de stallen (2 grote stallen en 1 kleine die ik als extra opslagruimte gebruik, grote zadelkamer en achterkant een overkapping waar hooi onder ligt).
Water via de waterput sinds dit jaar april is er een waterpomp dus niet meer met emmers water eruit vissen.

Mijn paarden hebben ook Allen een andere voerbehoefte. Zo mag de 23 jarige echt wel goed eten in de zomer omdat hij 's winters veel afvalt dus extra laagje vet mag er wel op zitten tegen de winter.
De 2 anderen worden echter sneller dik. Voor de D pony ben ik een graasmasker van zin die wordt me dit jaar echt te dik.

Ze krijgen zomers enkel gras en vitaminebrok.' s winters onbeperkt hooi, gras zolang dit mogelijk is en Slobber of meusli icm vitaminebrok.

Qua tijdsbesteding Ben ik er minstens 1u per dag en zomers gemakkelijk 5u of langer. (heb geen relatie meer dus geen vriend om naar om te kijken)

Wat betreft pensionklanten of een weidegenoot... Ik heb dit gehad in get begin. Tot er problemen ontstonden, mijn pony zou te ruw zijn (maar mijn pony had wel bijtwonden aan de keel door haar 2 jarige hengst) en uiteindelijk wou ze haar 2 jarige niet meer samen met mijn pony. Ook altijd klagen over vanalles en nog wat. Weidebazen waren dit gezeur uiteindelijk ook moe en wouden ook niet dat zij 1 stuk wei apart zou gebruiken.

Nu heb ik dus de 2ha voor mij alleen (muv 1 hengst van 32jaar oud maar die staat wel op een apart stukje met eigen stal).
Ik mag doen wat ik wil, maar betegelen bv doe ik niet. Ik heb wel grastegels gelegd voor de stal blok omdat daar altijd wel modder kwam.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:37

Ik heb ook mijn paarden in beheer extern. Ik pacht van de gemeente via een rentmeester. Beste wat je kan doen om een locatie te zoeken is een mail sturen (bellen werkt niet want niemand weet welke afdeling) met daarin je vraag. Onze rentmeester zit aan de andere kant van het land dus ben daar echt via de gemeente achter gekomen. Let op: wachtlijsten zijn soms wel 10 jaar voor een mooi stuk. De kosten voor de pacht vallen overigens mee, ik betaal iets van 700 per jaar, maar heb wel echt alles moeten opknappen / aanleggen.

Ik heb geen stromend water dus heb IBC tanks staan om regenwater op te vangen en een waterpomp waarmee ik slootwater kan pompen als het echt droog is, daar sproei ik mijn land ook mee.

Voor de elektra heb ik zonnepanelen via Ali express met ledlampen (trekker verlichting werkt super) ben nog geen 300 kwijt en ook de bak verlicht. Ook mijn stroomklok werkt op een zonnepaneel en accu ;)

Ik heb ook een zonnepaneel 4G camera erop staan van Ali :D dus kan ze 24/7 in de gaten houden.

Alles staat bij mij op onbeperkt voordroog, heb geen zin in paarden erbij met speciale voer behoeftes heb dat even gehad en ik werd knettergek. := wat een enorme hoeveelheid tijd en gezeik heeft dat gekost. Dus nu geen pensionners meer heerlijk.

Mest gaat op de aanhanger. Ik zit naast volkstuinen dus raak het vaak wel gewoon kwijt. Ik zet de kar neer langs de tuintjes met een bordje erop en meestal is ie in een dag of 2 a 3 leeg. Ik heb 2 mestkarren dus als de één vol is kan de ander ook vol. Dus mocht je daar mee zitten rij langs de volkstuin vereniging in je buurt en spreek eens af of je daar mag lozen / neerzetten / leeg laten scheppen. Ook een boer kun je vragen, maar meestal moet je dan betalen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:39

Ik heb een groot hooihok 1500 m2 land met 3 stallen en een zadelhok. Voor de stallen is het betegeld en ook hebben we een kleine bak. Financiering was moeilijk, ik heb het een paar jaar gehuurd en nu kon ik het kopen via een erfenis.
Ik kwam ooit bij de supermarkt in de straat een advertentie tegen dat er paardenstallen te huur waren, zo begon het avontuur.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 16:35

Caily schreef:

Ik weeg geen hooi. Wil ook goede kwaliteit hooi en voer onbeperkt.

We hebben buiten 4 vaste plekken, maar wel ruim. Hadden eerst 6 paarden, toen 5 en nu 4, waarvan de kleinste 4.

In de zomer gaan ze redelijk gelijk op. Maar de 3 20+ krijgen wel va najaar wat meer bij. Dan zet ik ze wel apart en doe in tussen tijd wat anders.

De shet had last van kiezen trekken en had even moeite met het hooi. Die heeft toen een stuk schuur gekregen waar hij onder de balk door kon als enige en naar geweekt voer kon en hartog senior.

Dus hooi blijft altijd hetzelfde, maar bijvoeren pas ik aan. 's ochtends krijgen ze redelijk gelijk, want blijven we er niet bij.

Heb ook een tijd de emmers om gehangen, dus kunnen ze alleen hun eigen portie opeten. Dan in de tussen tijd uitmesten, vegen, hooi vullen.
Die zie je in opfokken ook wel.

Maar als je veel bijvoert, zou ik dat wel altijd proberen te verdelen over de dag. Er is gewoon een max wat je in 1 keer kan geven aan hardvoer/slobbers etc. En je wil dat ze hun eigen eten krijgen

Heb ze dus wel spelenderwijs geleerd op een rijtje te staan met eigen emmers.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 18:03

Hooi wegen doe ik ook niet. Hier hebben ze gewoon onbeperkt. In feite de hooibak vol is 3 plakken van een grote baal van 400 kg. En daar komen ze met hun 3'en mee toe. 's anderdaags is er vaak nog wat over.
Hooibak zelf gemaakt (zit houten bodem in met gaten voor het stof/regenwater)
Deze winter ga ik er wel nog een aanhangernet overheen doen tegen wegwaaien van hooi.

Afmetingen is 1m20x1m20 diepte weet ik niet meteen, ik denk 40-50cm maar waarschijnlijk ga ik rondom overal nog 1 plank bij bovenop doen dat die dieper is.
Afbeelding

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 19:37

Ik huur een weiland van bijna een hectare op 12 km van mijn huis, kwartier met de auto. Er stond al een stalgebouwtje met 3 stallen en er staan een KWPNer en 3 pony`s op. Er stond al een draad door het midden van de wei heen, waardoor er 2 weilanden zijn en een verhard stuk voor de stallen. De deuren van de stallen staan altijd open en ik heb een dwarsdraadje gemaakt waardoor er 2 paddocks zijn gekomen voor de stallen, zodat ze niet dag en nacht op het gras staan. Wel is er onbeperkt hooi in netten.
Helaas is de verhuurder geen fan van looppaden, dus ik kan geen track maken. Wel is het zo dat als er iets kapot is aan draad, paaltjes of aan de stallen dat ze het meteen komen maken. Ze denken ook goed mee. Ze hebben ook aangegeven dat ik een bak mag aanleggen, maar dat is erg prijzig, vooral op gehuurde grond.
Helaas is een van mijn pony`s gevoelig voor hoefbevangenheid en moet dus apart staan, daar is hier mooi plek voor. Hij heeft dus een stal voor zich alleen met een paddock ervoor, de dames hebben de 2 andere stallen met paddock.
Het enige nadeel is dat ik daardoor geen plek heb om het hooi binnen op te kunnen slaan. Er mag niet bijgebouwd worden, dus ik heb nu het hooi buiten staan met plastic er onder, daar pallets op met het hooi en plastic over het hooi heen.
Hopelijk kan ik de paarden in de winter weer samen zetten, zodat ik het hooi dan weer binnen kan opslaan, dat werkt toch een stuk prettiger, dus let op opslagruimte.
Ik heb geen pensionklanten en ga normaal gesproken 2x per dag naar de paarden. Als ik niet kan ivm werk is een appje naar de eigenaren van de wei genoeg en doen zij het draad open en dicht.
Wel ben ik op zoek naar woonruimte voor mezelf dichterbij de paarden, zodat ik ook weer een keer op de fiets kan. Van 1,5 uur op de fiets heen en weer wordt mijn achterwerk niet zo blij...

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 05:16

Ik heb na lang een weide te huren nu ook eindelijk een stukje aangekocht. Ligt op 10 minuutjes rijden van huis. Sinds begin april staan de paarden er, mijn merrie en de merrie van een vriendin in nu sinds een week ook mijn jaarlingmerrie. Ik ben blij nu eindelijk mijn plekje te hebben. Mijn man en kinderen komen nu ook makkelijker een keer mee dan hiervoor. We hebben ook alles zelf moeten aanleggen, de weide was helemaal kaal toen ik ze kocht. Ik probeer het, in de aanleg ervan, mij ook zo makkelijk mogelijk te maken. Meestal ga ik wel vaker langs, maar 1 keer per dag is het minimum.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:42

Ik heb de paarden aan huis, dat is al best wel een way of life. Laat staan als het op afstand is, dan lijkt me dat zoiets je leven compleet overheerst (tenzij je het natuurlijk samen doet met anderen). Voor mij zou het in mijn eentje niet haalbaar zijn, ik denk dat het me teveel aan tijd/energie zou kosten. Daarvoor heb ik nog teveel andere dingen in mijn leven die ik belangrijk vind. Denk eerlijk gezegd dat ik er echt op af zou knappen. Ik zou het wel willen als ik beurten kon verdelen met anderen. Ik doe het nu alleen, maar heb in ieder geval het voordeel dat ik 's ochtends zo mijn bed uit en de paddock in rol. En 's avonds nog even makkelijk naar buiten loop om een draadje dicht te doen oid.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 19:08

VogeltjeM schreef:
Ik heb de paarden aan huis, dat is al best wel een way of life. Laat staan als het op afstand is, dan lijkt me dat zoiets je leven compleet overheerst (tenzij je het natuurlijk samen doet met anderen). Voor mij zou het in mijn eentje niet haalbaar zijn, ik denk dat het me teveel aan tijd/energie zou kosten. Daarvoor heb ik nog teveel andere dingen in mijn leven die ik belangrijk vind. Denk eerlijk gezegd dat ik er echt op af zou knappen. Ik zou het wel willen als ik beurten kon verdelen met anderen. Ik doe het nu alleen, maar heb in ieder geval het voordeel dat ik 's ochtends zo mijn bed uit en de paddock in rol. En 's avonds nog even makkelijk naar buiten loop om een draadje dicht te doen oid.

Grappige is dat ik ervaring heb met beiden. Eerst 3km van het huis af op een weiland met een simpele rijbak en stal en nu aan huis bij mijn ouders. Gezien ik toen nog een stuk jonger was en nog geen rijbewijs had verzorgde toen voornamelijk mijn vader de pony's en nu doe ik het. Maar heel eerlijk lijkt het soms nu veel meer werk nu ze aan huis staan tenopzichte toen ze op een weiland stonden. Niet omdat ik ze nu zelf doe, maar vooral omdat als je ze ergens anders in eigen beheer hebt staan je heel bewust er naar toe gaat en dat moment echt voor de paarden is, waardoor je veel effectiever je tijd gebruikt. Nu is het even dit tussendoor en dat nog even tussendoor, waardoor je veel langer er mee bezig bent. Ik denk wel dat het belangrijk is om op een rij te zetten wat je heel belangrijk vindt in je leven en wat de voor- en nadelen zijn met de paarden in eigen beheer. Vergis je namelijk niet in alle tijd die het kost en de verantwoordelijkheid die je hebt. Ook als het koud en nat is of als je ziek bent + al het weidebeheer wat er ook bij komt kijken. Qua koop of huur is het maar met hoe je woont. Hier in het oosten kan je bijvoorbeeld het beste aan zulke plekjes via via komen, omdat vaak de gunfactor flink meespeelt. Qua voorzieningen wat mag ligt maar net aan de bestemming van het perceel en aan de gemeente. Water kan je aankomen door een puls te laten slaan met daarop een pomp en elektriciteit kan je o.a. doormiddel van zonnepanelen tegenwoordig regelen. Maar zeker een stal en paddock is wel iets wat echt niet zomaar aangelegd mag worden.
Laatst bijgewerkt door rocky_1995 op 02-07-21 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 19:11

Ik heb ook een tijd getwijfeld en gezocht naar een pensionklant. Paard stond alleen dus zocht ik er iemand bij met best wel wat tegenzin. Ik weet vanuit mn pensiontijd dat paardenmensen behoorlijk kunnen verschillen in aanpak, wensen en omgang. Ik heb 2 of 3 man op het terrein gehad en best wel strenge voorselectie gedaan. Iedereen met een uitgesproken anders stijl van paarden houden liet ik sowieso al niet langskomen om botsing te voorkomen.
Uiteindelijk begon ik zo te twijfelen of dit de juist route was... Ik heb er en paard bijgekocht. Beste keuze ooit voor nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 21:37

Ik ben juist ergens wel blij dat ik ze niet aan huis heb; anders zou ik er denk ik 24/7 mee bezig zijn :+ .
In eigen beheer op afstand. Huur bij mensen aan huis. Samen met nog iemand anders. We voeren/mesten eens per dag.
En ja onkruid en onderhoud kost veel tijd.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 22:52

Ik heb het in eigen beheer 12 km van huis en probeer het met 1 x per dag heen te doen maar wanneer ze in het voorjaar tot begin zomer echt van het gras af staan moet ik wel 2 x per dag heen wegens verschillende voer behoeftes van de drie ponys. Daarnaast heb ik een ppid-er ertussen lopen dus de medicatie moet dan niet ineens niet uitkomen op het vaste tijdstip. Dan moet ik ook gewoon 2 x heen. Ik zal eerlijk zeggen, nu ik een hele middag bezig ben geweest met 33 balen hooi sjouwen en stapelen en zuring en boterbloemen uitsteken dat ik soms wel eens denk van bah... handen helemaal kapot, anderen zijn lekker aan het bbqen en rijden komt altijd als laatste. Dat sowieso. Ik heb vorig jaar augustus deze plek als kale weide genomen en als ik het goed uitreken heb ik mijn 1,5 hectare over een jaar vanaf nu precies zoals ik het hebben wil qua indeling, paddock, schuilstal en weide onderhoud. Ik wil dan ook niet weten wat het me gekost heeft tegen die tijd := echter, als ik volgend jaar alles op orde heb en het loopt zoals het moet en het een kwestie van bijhouden is, dan is het denk ik zichzelf wel aan het terugbetalen in de vorm van de blije paarden die ik er dan heb lopen. Dat is mij ook veel waard. Weten wat ze binnen krijgen, een nette plek hebben, droog kunnen staan in de winter, beschut in de zomer en de winter, vers water, vriendjes. Ik merk dat het de band enorm goed doet. Zou ik het overnieuw moeten doen dan koos ik wel bewust weer opnieuw voor deze keuze. Wellicht dat ik dan wat werk uitbesteed had zoals het plaatsen van de omheining. Ik moet er wel bij zeggen, ik doe wel echt alles zelf. Van mesten tot omheining zetten tot water, tot weide onderhoud, alles. Daarnaast werk ik 32 uur en studeer ik en doe ik een poging tot mijn relatie onderhouden met 2 katten en een hond. :') Planning is key. En af en toe merk ik aan mijn lijf dat het even genoeg is geweest en gun ik mezelf een dag niksen en dan gaan we er weer vol tegenaan. _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 15:17

VogeltjeM schreef:

Ik vind het juist echt veel makkelijker om de paarden aan huis te hebben.

In pension deden we op de meeste plekken ook al alles zelf. Maar zat dan gebonden aan openingstijden, de tijden dat bijv de bak bezet was, de tijden dat zij de paarden buiten en binnen wilden, dat ze wilde voeren etc.

Op onze eigen plek konden we ook niet echt 's avonds veel doen. Mensen woonden er met kleine kinderen.
Omdat onze paarden 24/7 buiten lopen en onbeperkt hooi hebben overal, kan je wel een stukje vooruit zorgen en zaten we zelf niet aan tijden vast.

Nu ook een pp aan huis waar ze 24/7 rondlopen. Op diverse plekken hooi, maar ook andere eetbare zaken. In principe zijn we vrij om naast de paarden te gaan en staan waar we willen. Tenzij je dus echt meer dan een dagje weg wil blijven.

Maar zoals eerder is gezegd, vind ik dat voor de honden regelen echt een stuk lastiger. De paarden die lopen wel en eten wel.

Ik hoef met niemand rekening te houden. We kunnen een filmpje kijken en om 12uur 's nachts nog een laatste ronde doen als we willen.

Mijn man staat om 6uur op en doet wel de eerste ronde op vaste tijd. Maar voor de rest zijn we heel flexibel.

Onderhoud valt mee. Een keer een paal of draad vervangen hoeft hier vrijwel nooit, maar als.......dan is het ook geen uren werk.

Wij zijn nog bezig met de wei herstellen van verwaarlozing, maar goed weidebeheer doet al erg veel qua onkruiden die je liever niet wilt en goede apparaten en machines ook.

Verder ligt het ook aan je aantal paarden. Ik kwam hier met 6 toen 5 en nu hebben we er nog 4.

Hooi halen we zelf. Meestal eens per 2 weken 27 baaltjes. Maar dan kunnen we dus wel zelf het hooi uitzoeken. Laatste keer 4 bundels van Venhorst laten komen en die moesten we zelf vanwege onze ingang in de schuur opstapelen. Tja, kost je even een uurtje om samen 84 baaltjes weg te werken, maar met liefde. En het scheelt weer een uurtje sportschool.

O, ja en mest brengen we inmiddels elke weekw eg. Werd eerst om de 6 maanden opgehaald, maar dan konden ze weer niet, dan was er weer wat en werd het te vol voor ons. Is ook extra werk, maar we zijn er wel makkelijker vanaf.

Misschien zijn wij niet zo reislustig en houden van dit leven. Hebben echt achter het huis vakantie met ons uitzicht, de rust en ruimte. Maar voel me verder echt wel vrij om naast de paarden ook andere dingen te doen. En die ene vakantie is wel te regelen. Dat is niet iets wat je meestal 365 dagen pj doet.

In volpension staat een paard doorgaans ook veel op stal en te wachten en moet je dingen regelen als je niet komt of op vaknatie wilt. Beweging, voer klaarzetten, supplement, voetjes verzorgen etc.
Laatst bijgewerkt door superpony op 04-07-21 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 15:32

Ik heb ervaring met vanalles, pension, eigen beheer en nu aan huis

Hoe je iets vind? plaats op fb een oproep op je pagina of deel het op een lokale pagina, vraag rond, hou marktplaats in de gaten.
Hoe ko je erachter wat wel en niet mag, dan zul je eerst iets moeten vinden en vandaaruit onderzoeken, oa via de gemeente wat wel en niet mag

Op een agrarisch stuk krijg je geen hypotheek, zal dus met eigen geld of een duurdere lening gefinancierd moeten worden.
Ik kon mijn stuk wel kopen maar helaas werd dat met een lening zo duur dat ik het ben gaan pachten. Dit heb ik 15 jaar gedaan.

Vraag en zoek het goed na of jouw plannen uitgevoerd mogen worden, op veel plekken mag er weinig, schuilstal opslag etc mg vaak niet
Ik had het wel ( illegaal maar werd gedoogd) water via een put ( eerst handpomp, erna op benzine en dan vulde ik ibc vat) Nadeel, geen 24/ toezicht dus diefstal gevoelig dus telkens op en af slepen met zadel, aggregaat, benzinepomp etc
Ook pensionklanten gehad, heel wisselende ervaringen mee gehad.

In eigen beheer, niet aan huis is zeker te doen, ik woonde er 5 auto min vandaan maar moest telkens 2 jonge kinderen meeslepen en deed dan snel snel voeren en opruimen en de grotere klussen stelde ik uit tot het weekend.

Nu staan ze aan hui, de hoeveelheid werk is hetzelfde maar alles kan tussendoor en gaat sneller. Deels omdat ik de kinderen gewoon binnen of in de tuin heb en dingen tussendoor kan doen en omdat ik gewoon stroom en een kraan heb ook is doordat er een bouwblok opzit veel meer mogelijk met opslag en stallen

Als je dit nog nooit in eigen beheer gedaan hebt, denk goed na! Zeker voor je koopt. Alles zelf doen is zeker fijn, maar goedkoper is het vaak niet en vergis je niet in al het werk. ( Mestafvoer, hooi en stro leveringen weideonderhoud, etc) Zomaar een weekendje weggaan gaat niet, je zal altijd iets moeten regelen