Het leed dat afvallen heet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

egnie

Re: Het leed dat afvallen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:20

Wat een leukerd heb je! Goed gelukt die kruising.

Een graasmasker is al een hele verbetering in minder inname. Echter doordat hij dag en nacht buiten staat is het denk ik niet afdoende. Het mooiste zou zijn als hij de nacht binnen door kan brengen. Op die manier heb je nog meer controle op de inname.

Ik snap dat je op een heerlijk plekje staat maar soms hoe mooi het ook klinkt het is nu niet de meest gezondste plek voor je paardje. Droomplek of niet op deze manier eet hij zich dood.

Mijn paard staat ook buiten met een grasmasker het hele jaar door. In de avond komt hij op stal en smorgens gaan ze er weer uit. Op deze manier kan ik hem redelijk op gewicht houden. Het blijft lastig met paarden die er aanleg voor hebben en ook niks anders doen dan eten eten eten.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 16:00

‘S nachts op stal is geen optie, hij wordt daar dood ongelukkig van. Zoals ik zei verhuis ik niet van stal als dat niet nodig is

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:18

De vraag is natuurlijk: wat is nodig? Een paard dat elke zomer ontploft en waarbij jij bang bent dat hij bevangen raakt zou voor mij een reden tot verhuizen zijn. Zeker als ik zou weten dat hij tijdens vakanties (met minder gras/voer en wat meer beweging) zo ontzettend snel goed opknapt.

Maar dat is een overweging die je zelf moet maken.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:21

Binnen opsluiten zonder beweging lijkt mij niet de oplossing. Uiteraard kan het zijn dat deze huisvesting te massaal is waardoor aanpassingen niet gedaan kunnen worden.

Zoek de oorzaak in de rijkheid van het gras en het hooi, dat moet laag zijn en dan zorgen voor voldoende vitamines en mineralen. En een paard mag aankomen in de zomer, dat is zijn zomermetabolisme en als het goed is raakt die dat weer kwijt in de winter. Maar het moet wel beheersbaar blijven.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:22

Hopelijk houdt hij zijn graaskorf op en helpt dat in de oplossing.

En duim voor je dat hij niet insuline resistent blijkt te zijn.
Die van mij moest daardoor uit de groep helaas en op een aangepast beleid qua voer ed.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 16:38

Hij wordt elke zomer dik ja, maar ook in de winter wordt ie niet veel slanker. Dus enkel aan de weide ligt het niet. Zolang ik nog niet alles heb geprobeerd, gaan we hier niet weg :)

Het is al een aantal jaar een probleem, niet iets wat ineens opspeelt.
De hooi analyse komt nog binnen, ze gaan momenteel maar 1,5 uur per dag op de weide.
Als ik m in de winter weer slank kan krijgen, kan hij de zomer ook aan zeg maar, alleen is het probleem dat ie in de winter ook weer niet extreem veel afvalt.

Hoop ook heel erg dat ie m om houdt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:41

Zolang jij je paard onbeperkt laat eten en te weinig bewegen dan zal die ook niet afvallen. Overgewicht en dan vooral flink overgewicht is echt slecht voor een paard.

Veel paarden kunnen gewoon niet onbeperkt eten zonder dik te worden. Een hooi analyse is ook fijn dat weet je wat je geeft maar ik denk dat jij het moet zoeken in het voeren van zaken als graszaad hooi, mensen met stro etc en dan ook niet meer volledig onbeperkt.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 16:44

Sja.. probeer het maar eens te vinden zonder op een stal te komen waar ze opgesloten worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:47

Dat is een afweging die je moet maken, hoefbevangen etc is ook niet goed voor ze en ook de gewrichten krijgen te veel belasting door het overgewicht. Maar waarom meteen zwart wit? Of 24/7 buiten en veel te dik of 24/7 op stal en niet.

Dat is toch overdreven? Er zijn genoeg plekken waar je de middenweg hebt en waar je ook gewoon 24/7 buiten kan laten zonder dat ze zich de hele dag voleten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:49

Amado schreef:
Hij wordt elke zomer dik ja, maar ook in de winter wordt ie niet veel slanker. Dus enkel aan de weide ligt het niet. Zolang ik nog niet alles heb geprobeerd, gaan we hier niet weg :)

Het is al een aantal jaar een probleem, niet iets wat ineens opspeelt.
De hooi analyse komt nog binnen, ze gaan momenteel maar 1,5 uur per dag op de weide.
Als ik m in de winter weer slank kan krijgen, kan hij de zomer ook aan zeg maar, alleen is het probleem dat ie in de winter ook weer niet extreem veel afvalt.

Hoop ook heel erg dat ie m om houdt!

Hij beweegt te weinig. Zoek een bijrijder desnoods en elke dag trainen met hem. Stapmolen ook een goede, stap draf galop. Elke dag prima, bv in de ochtend en dan jij 's middags of 's avonds. Ga hem trainen, desnoods met een maatje buiten. Stappen, draven, galopperen.
Paarden worden ziek van te weinig bewegen. Als je dit gaat doet staat hij op de perfecte plek. Leuk voor hem. Alleen elke dag iets van vitamine mineralen brokje naast schraal hooi. Meer heeft hij niet nodig.
Stop maar met de vakantie geven. Hij is jong, mooie leeftijd, vitaal en wil wat.
Ga ook af en toe lekker springen met hem (1x per week bv). Kortom in het Frans :"au travail". Aan het werk en stoppen met mutsen en piepen......
In de echte natuur hebben paarden het veel zwaarder als die leuke mooie verwende....van jou!

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 16:53

Zoals ik zei, vind zo’n plek maar eens waar ze 24/7 buiten staan en het voerbeleid naar jouw paard aan willen passen.

Ik heb een bijrijder (zoals eerder vernoemd), die komt 2x per week. Dat hij meer moet bewegen ben ik het zeker mee eens en werken we hard aan! Springen doen we regelmatig, aankomende zondag weer crosstraining en vandaag toevallig nog een sprongetje gemaakt. Ook volgend weekend hebben we cross

Ik ben ook een trainingsschema aan het maken zodat er regelmaat in zijn beweging komt! Hij is uhhh wellicht wel een beetje verwend :’)

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:04

Wellicht verwend _O- . Mijn merens was redelijk op gewicht (altijd wat te dik) tussen 5 en 20 jaar. Daarna begon hij wat meer dikker te worden want deed minder.
Je hebt een tof paard, krachtpatser, ga lekker met hem genieten. Hercule werkte jaren 6 dagen, vaak 2x rijden (dochter en mams, onder de man en voor de wagen, showteam en ponyclub dressuur en springen naast veel buitenritten) en 's ochtends begeleidde hij de jonkies in de stapmolen in pittige draf. Wouw hoe strak wil je het hebben. En hij genoot ervan. Dat is het belangrijkste. Wel door ons netjes opgebouwd waar met mensen met verstand van zaken over gesproken werd.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 17:10

pien_2010 schreef:
Wellicht verwend _O- . Mijn merens was redelijk op gewicht (altijd wat te dik) tussen 5 en 20 jaar. Daarna begon hij wat meer dikker te worden want deed minder.
Je hebt een tof paard, krachtpatser, ga lekker met hem genieten. Hercule werkte jaren 6 dagen, vaak 2x rijden (dochter en mams, onder de man en voor de wagen, showteam en ponyclub dressuur en springen naast veel buitenritten) en 's ochtends begeleidde hij de jonkies in de stapmolen in pittige draf. Wouw hoe strak wil je het hebben. En hij genoot ervan. Dat is het belangrijkste. Wel door ons netjes opgebouwd waar met mensen met verstand van zaken over gesproken werd.

Hahaha zeg t maar niet te hard tegen m dat ie verwend is, hij wordt al moe bij het idee van werken :’)
Genieten doe ik zeker met hem, dankjewel! Ik wil het idd ook voor Amado leuk houden, anders is ie ook echt niet meer vooruit te branden

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:15

Dat had Hercule ook. Dus gaven we hem veel afleiding en variatie. Ga eens mennen met hem en je koetsiersbewijs halen, ik denk dat hij het tof vindt. Laat hem buiten eens met een ander paard en ruiter erbij, zo hard galopperen als hij kan (wedstrijdje), vrijheidsdressuur vinden ze vaak ook leuk. OP muziek rijden, bv oefenen kür op muziek, carrousel met anderen paarden etc etc.
Deze paarden worden vatsig van te weinig doen, en het wordt alleen lastiger on ze voorwaarts te krijgen . Maar een stapmolen voor deze gasten helpt al veel.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 17:19

Amado staat voor de kar! :D helaas de laatste paar keren wat slechte ervaringen gehad waardoor hij zijn vertrouwen kwijt is erin. Dus dat zijn we weer opnieuw aan het oppakken (dus echt weer van voor af aan met lange lijnen op straat). Vrijheidsdressuur doen we al jaren en is zijn favoriete bezigheid. Helaas hebben we geen stapmolen, 1 van de weinige dingen die we dan weer niet hebben haha
Mennen vond ie voorheen heerlijk, daarmee konden we ook zonder andere paarden op pad, oortjes naar voren en gaan. Dus hoop dat dat ook snel weer kan zonder spanning

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:31

Ga je met een instructeur dat mennen weer oppakken? Dat is nl mijn advies. Ga menles nemen Elle week. Hij houdt daarvan iets wat ik al vermoedde. Ik zal me er verder niet meer mee bemoeien. Je hebt een toppertje die gewoon zonder gemuts aan het werk moet. Haal er deskundigen bij.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 18:11

Ja met instructeur! Ik ga degene die hem voor de kar heeft beleerd weer vragen (wito mink), maar lange lijnen kunnen we zelf wel! :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:39

Tof. En als alles weer bevestigd is bij de instructeur dan jij les en aan de leidsels bij de instructeur. Als hij goed voor de wagen gelopen heeft, dan hoef je niet bij nul te beginnen. Dan gelijk je instructeur erbij halen en gaan!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 19:18

Amado schreef:
Zoals ik zei, vind zo’n plek maar eens waar ze 24/7 buiten staan en het voerbeleid naar jouw paard aan willen passen.

Ik heb nog plek :D
Voerbeleid zou goed passen biJ Amado, we hebben soortgelijke paarden staan.

Nee zonder gein, dat soort plekjes zijn zeker zeldzaam. Vaak kom je dan toch bij een particulier uit. Maar als je het niet in het voer kunt oplossen dan is alleen beweging nog een optie.
Een trainingsschema maken is een goed plan! Bedenk dat duurtraining voor gewicht meer doet dan krachttraining. De afwisseling is helemaal super :j

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 20:45

Instructeur heb ik nu nog geen tijd voor, dus vandaar! Dat komt over een week of 2 weer. Dan heb ik alle tijd om het mennen weer op te pakken :D

Hahaha ik vermoed dat je niet in de buurt woont..
Het wordt inderdaad een afwisseling van duur en kracht training

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:46

Omgeving Apeldoorn.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 20:48

Dat is helaas wat te ver.. half uurtje met de auto, maar als ik straks weer school heb is een uur reizen wel heel lang :( maar mocht er geen optie meer overblijven en ik echt van deze stal weg moet, zal ik je wel een pb’tje sturen :)

Wil eerst alles geprobeerd hebben

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 10:22

Grrrr
Afbeelding

Foto van stalgenootje gekregen, het goede nieuws hij is nog heel :’) nu even hier wat op verzinnen

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:57

Amado je kunt er een halster overheen doen, maar dat gaf hier ook nog steeds wel eens bovenstaande foto als resultaat. Echter niet meer continu. Halster vrij strak zetten.

Een korf welke ook aan de neusriem zit heeft dat veel minder. Ik weer niet of dat met deze te realiseren is? Of hij schuurt zelf flink waardoor hij hem over zijn neus af kan schuiven of vriendjes pakken hem vast. Het zal altijd schipperen blijven en ik hem ook nog niet de korf gevonden die alles kan weerstaan.

De fijnste vind ik van As das pferd im blick. Die is van leer en er zijn verschillende platen die je erin kunt leggen zodat je de opening verkleint. Echter ze zijn verschrikkelijk duur.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 13:23

Ja enorm dure durf ik niet aan, dat paard van mij krijgt 1650d dekens nog kapot binnen een dag haha
Ik ga aan zn graasmasker een extra neusriem maken en die vastzetten aan het neusstuk! Denk dat dat wel moet werken
Beetje zoals hier
Afbeelding

De week kan me niet snel genoeg voorbij gaan, zou graag duidelijkheid willen of hij IR is of niet

Edit:
Nou ik had veel te weinig geduld en heb mn vaste dierenarts gebeld, die komt nu maandag al, super fijn dus!