Weidegang sobere rassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mdrf

Re: Weidegang sobere rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:48

fries x tinker, staat 24/7 op de wei in de zomerperiode. Wel met strookbegrazing en gras staat tot je middel op dit moment. Maar is wel een grasland dat lekker veel onkruid heeft. En ja, ze wordt wat dikker in de zomer maar dat is binnen de perken.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:48

Gras... blijft lastig. Ik heb momenteel 2 shetten op de wei staan maar als ik kon kiezen zou ik ze meteen weer naar huis halen en lekker op de zandpaddock met onbeperkt ruwvoer. Ze hebben een deel met kort gras en krijgen kleine stukjes weide bij. Daarbij zet ik ze 's nachts op stal. Maar helaas beeld ik me telkens toch in dat ze er niet beter op gaan lopen en te dik worden.
Ik heb ze in het begin met grasmasker erop gezet, maar omdat ik ze niet zelf buiten zet is dat niet zo handig.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:53

Afbeelding
Hier lopen ze op een redelijk kaal onbemest land. Ze krijgen er af en toe een beetje gras bij.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:56

Mijn shetten staan al zo'n 12 jaar niet meer op het gras. Ik ben ermee gestopt toe een van de shetten een week naar de kliniek kon. Ze staan op een ruime tegelplaats en 12 uur per dag in de zandbak. Ze krijgen wel onbeperkt hooi.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:27

Onze haflinger staat 24/7 met graasmasker.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:47

Ik heb mijn pony's 's morgens een dagdeel op de weide. Het is ingezaaid met een paardenmengsel met vooral veel weegbree wat het de afgelopen jaren erg goed deed in de droogte. Dan een dagdeel uitbuiken in de paddock en track. Dan een bescheiden portie hooi om 6 uur en om 11 uur nog een portie. Ze doen het er goed op, worden wel iets dikker gedurende de zomer, maar ze blijven er normaal uitzien. De meesten werken niet, hooguit wat wandelen. Onbeperkt voeren is uiteraard geen optie voor ze. De kudde bestaat uit IJslanders, minishetjes en nog een paar gemengd ras met Haflinger. Tussendoor nog wat er voor handen is, brandnetel, takken van de paardenhaag, kleeftkruid, enz. Op deze wijze nog geen hoefbevangeheid gehad bij ze gelukkig.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:18

Hier ook dag en nacht met masker op, totdat het gras aardig kort is, dan overdag af en snachts om naar uiteindelijk helemaal af. Als ze dan weer verhuizen van weiland dan gaat het masker weer om en beginnen we weer opnieuw. En rustig opbouwen in het voorjaar, gluco balance, veel bewegen. Dit voorjaar ging perfect maar het blijft zoeken soms. Mijn haflinger is insuline resistent dus ik ben extra voorzichtig maar op deze manier kan ze dag en nacht in de groep op het gras.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 20:55

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb ook paarden gras mengsel in de weide staan.
Momenteel gaat het goed, ik geef ze dagelijks een klein stukje gras bij inmiddels blijven ze op gewicht. Gaan voorlopig wel eerder op stal totdat de voedingswaarde wat minder is.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:18

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:33

Dat doen we al 2 jaar zo met onze Haflinger.En met graasmasker.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:42

Hier staan de fjord en welsh 24/7 op de ruime paddock met schuilstal.Zonder weidegang.In het verleden wel maar te dik en jeuk en niet laten vangen hebben er voor gezorgd dat ze nu bij huis blijven.Voelt soms heel naar ,we hebben 38 hectare gras achter huis ,dus plek zat ,maar het werkt niet bij de ponys.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:30

Ook niet een heel klein stukje?

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:43

Britta31 schreef:

Alle stukken gras wat ze er ooit bij hebben gekregen in het verleden zijn vertrapt en nu bij de paddock betrokken.Kleine stukken laten begrazen werkt niet op veengrond.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:22

De mijne staat van 8 tot 12 met een graasmasker in een vrij schrale wei. De rest in de paddock met om de 4 uur een netje hooi.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:46

SARINO schreef:
Britta31 schreef:

Alle stukken gras wat ze er ooit bij hebben gekregen in het verleden zijn vertrapt en nu bij de paddock betrokken.Kleine stukken laten begrazen werkt niet op veengrond.

Niet om te zeggen dat het anders moet, maar "kleine stukken werkt niet": bedoel je dan strookbegrazing of veldjes van 25m2/paard en dan iedere dag een nieuw veldje en na een x aantal dagen weer terug op het eerste veld (ergens tussen de 5-30 dagen)? Want dat tweede wil vaker lukken dan het eerste qua grond, hier zitten we op vette klei en is het weideseizoen traditioneel van mei (begin of half) tot (half of eind) september vanwege de natte kwetsbare grond.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 01-07-21 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:51

Hier staan ze 365 dagen per jaar op stripbegrazing tussen zeg maar 8 en 18.00 uur.
1 met een graasmasker.

De weide word wel bemest, omdat het anders nog hogere suikerwaardes krijgt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:17

Ik heb nu 21jr een shet en had 19jr een New Forest. De NF is hb geweest en was ir.

Toen ze gereden en getraind werden, stonden ze op gras en dat gaf geen problemen. Later toen de NF een blessure kreeg met graasmasker op gras gezet.
Toen we erachter kwamen wat zijn blessure was en we hem niet veel beweging meer konden geven, 24/7 op zand gezet samen met op meer plekken hooi. Daarnaast op harde gaan stappen.

Hij had ups and downs, maar ging laatste jaren goed op zand.
Toen we hier kwamen wonen gras gemaaid, laten uitgroeien en ze heel langzaam opgebouwd mer 5 minuten naar een half uur, toen naar een uurtje en later 2 uurtjes. Gras om de beurt rust gegeven en nooit kort laten vreten.

Wij doen ook nooit met strookbergrazing, want ik wil het gras niet kort laten vreten en ik wil dat ze in beweging zijn en niet op ene klein stuk alleen maar staan te vreten.
Maar hier is het dus altijd in combi met pp en onbeperkt hooi op meerdere plekken.

De bodem laten checken en gewoon gras en paarden mengeling op gedaan. En dus echt lang laten uitgroeien en heel langzaam opgebouwd.

De NF is 23 geworden en onverwacht overleden, maar stond los van hb en blessure.

De shet loopt met de 3 quarters elke dag op het gras en die is echt nog nooit hb geweest.

Maar die is dus zijn hele leven gereden, aan de hand naast andere mee geweest naar bos, is gemend voor de sulky en loopt 24/7 op ene track en staat dus nooit stil.

Ook vroeger in pension bij overgang naar gras, gaf ik altijd extra beweging. Die keer dat de NF hb is geworden, kwam ook door niks doen door blessure.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:19

Spaikey schreef:
Momenteel gaat het goed, ik geef ze dagelijks een klein stukje gras bij inmiddels blijven ze op gewicht. Gaan voorlopig wel eerder op stal totdat de voedingswaarde wat minder is.

Het mooiste is als je ze na de weidegang op een paddock of pad kan zetten, zodat ze nog bewegen.

Vooral je gras ook rust geven en goed laten uitgroeien voor je het aanbiedt.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 19:07

superpony schreef:
Spaikey schreef:

Het mooiste is als je ze na de weidegang op een paddock of pad kan zetten, zodat ze nog bewegen.

Vooral je gras ook rust geven en goed laten uitgroeien voor je het aanbiedt.

Het gras staat nu in bloem dus verder groeien doet het niet.

Paddock gaat hem echt hier niet worden.
Ik heb wel een longeerbak maar daar wil ik geen stroomdraad aan de binnenkant maken om te voorkomen dat ze tijdens het longeren bokken en in de draad komen.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 19:16

Hier staat mijn 3 kwpn’ers van 7u tot 18u op de track met hooi op verschillende punten. Vanaf 18u gaan ze nu sinds een paar weken op het gras. Hebben we eerst laten uitgroeien. Om 22.30 gaan ze op stal met een hooinet voor de nacht. 1tje kunnen we zo wat bijvoeren als nodig. De andere 2 worden snel te dik, dus dit is voor ons de ideale hybride tussen stal/buiten.