Jaarling in prive wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Jaarling in prive wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:14

Ik zou het paard ten eerste geen deken meer op doen.

Daarnaast. Hoe groot is de kudde? Samenstelling? Hoeveel ruimte hebben ze?
Ik zou het paard wel enkele dagen apart er naast zetten. Even aankijken hoe je paard reageert en dan kan die er vast snel genoeg bij. Sommige vinden even alleen staan naast anderen prima. Andere paarden ervaren er teveel stress door. Die kun je dus beter sneller in de kudde gooien.

Het is best situatie afhankelijk en paard afhankelijk..
En we hebben vrij weinig info :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:25

Deken af en de groep in!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:45

cp112 schreef:
Deken af en de groep in!

Wel heel rigoureus... :P
Met deken nu ben ik het eens.

Maar een dergelijke import zou ik even een paar dagen (geen maanden!)
Er naast laten staan, al is het maar alleen om gezondheid/ziektekenmerken te observeren.
Dan kunnen ze meteen even rustig bijkomen van de rit/vlucht en na een paar dagen lekker de groep in.
Een dergelijk transport is niet niks.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:52

Een jaarling is 1 jaar en deze is voor zover ik kan begrijpen 2 jaar? En waarom over 7 maanden weer naar binnen? Ik snap echt niks van je verhaal.
Maar een jong paard moet altijd lekker in de wei met soortgenootjes. En die dunne vacht is totaal geen probleem, zeker niet in deze tijd. Het is geen My little pony he? Gewoon lekker in de wei met soortgenootjes en over een jaar eens kijken hoe ze ervoor staat maar engels volbloeden zijn vaak laatbloeiers dus je kan er gerust nog 2 jaar voor uit trekken voor je hem kan beleren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:52

Achterom schreef:
Dat is echt niet altijd nodig :n Gewoon zorgen voor voldoende ruimte, niet te ingewikkeld doen. Wel even bij blijven uiteraard.

Dat vind ik geen goed idee.

Een verhuizing heeft enorm veel impact. Het dier heeft heel erg veel nieuwe indrukken te verwerken, dan ook nog moeten rennen is echt overvragen.
Geef het dier even de tijd de nieuwe omgeving in zich op te nemen, nieuwe geuren, geluiden, de andere paarden te kunnen observeren en tot rust te komen.

Een paard dat al zoveel indrukken heeft moeten verwerken direct in een groep knikkeren toont niet veel compassie naar het dier.

Machteld van Dierendonck heeft wel wat dingen gepubliceerd over inscharen. Zal eens kijken of ik het kan vinden.
Dat mensen dieren overal met kop en kont in donderen en dat die dieren nog leven, betekent niet dat het ook de beste en meest vriendelijke manier van handelen is.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:06

Zo, in 1x dat paard in een groep pleuren terwijl ie net in Nederland aangekomen is lijkt me echt het meest onverstandige dat je nu kunt doen. Al stress en spanning van zo’n lange reis, niet gewend op de nieuwe plek en zich ook meteen moeten verdedigen tegen wie weet hoeveel vreemde, nieuwsgierige en opdringerige paarden. Echt, doe het niet! Zet m een weekje naast de andere paarden met een draadje er tussen, beetje kennismaken. Is de nieuwigheid er af, zet m er dan bij. Niet alleen laten! En wbt de deken: zeker met regen zou ik ze niet ineens zonder zetten. Want weet je: alles dat hier aangeraden wordt heb ik een paar jaar geleden zelf ook gedaan met mijn toenmalige paard. 1 dag bij mij, dag er na de groep in (beestje was niet gewend om in de groep te leven maar mogelijkheid tot wennen was er niet), gelijk zonder deken gegooid want het was hartje zomer. Finaal misgegaan: paard iedere dag met nieuwe wonden de weide uit. Mocht niet eten en werd overal weg getrapt. Was een heel dominant paard maar zo overweldigd van alle nieuwigheid dat het zich niet meer durfde te verdedigen. Paard at niet meer (mocht niet), was binnen 1,5 maand bijna 100 kilo kwijt. Klap op de vuurpijl: paard heeft tot twee keer toe een fikse rainrot besmetting gehad en 4wk aan de ab gestaan doordat de weerstand zo slecht geworden was. Na 2.5 maand heb ik mijn paard moeten verhuizen omdat het daar gewoon niet meer goed zou komen. En echt alles geprobeerd. Had het in het begin anders aangepakt kunnen worden, was het misschien nog een heel ander verhaal geweest.

Dus echt, doe het niet. Of ja, doe het wel, maar niet in één keer!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:18

Ninx schreef:
ingvdh schreef:
Gelijk bij de rest zou ik niet doen, bij ons staan ze een weekje apart, maar wel in het zicht van de kudde. Als ze dan geïntroduceerd worden gaat alles heel relaxed. Maar een week is meer dan genoeg.

Je hoeft geen maanden apart. Paarden kunnen een regenbui echt wel hebben. Het zijn geen watjes. En als je zo dicht bij woont en het gaat de hele dag stortregenen heb je die deken zo omgedaan. EV zijn ook harde paarden die wel tegen een stootje kunnen.

Ik denk dat je allemaal beren op de weg ziet die er niet zijn.

Beste advies.

Niet direct erin gooien maar even wat tijd geven met een draad ertussen.
en dan , werkt hier totaal niet of je de nieuwe er meteen in mikt of na een mnd . Zo gauw de draad er tussen uit is. Is die de schaak hier in de wei. Dus mik alles er meteen bij , en niet lang erna is vrij rustig

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:56

DuoPenotti schreef:
Lijkt me voor elk paard wel zinvol scherpe dingen niet in de wei te hebben.

Oke nu had mijn paard alleen als vader een EV, maar sneller wondjes heb ik nooit zo ervaren, integendeel zelfs.

Dat is waar, is voor elk paard een goed idee :D
Wbt de deken zou ik er wel een aanschaffen, altijd goed om te hebben. Maar gewoon aankijken of hij hem nodig heeft of niet.
Net als het bij de groep zetten, kijk even hoe alles reageert en als het goed voelt zet je m erbij

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:16

beegee schreef:
Zo, in 1x dat paard in een groep pleuren terwijl ie net in Nederland aangekomen is lijkt me echt het meest onverstandige dat je nu kunt doen. Al stress en spanning van zo’n lange reis, niet gewend op de nieuwe plek en zich ook meteen moeten verdedigen tegen wie weet hoeveel vreemde, nieuwsgierige en opdringerige paarden. Echt, doe het niet! Zet m een weekje naast de andere paarden met een draadje er tussen, beetje kennismaken. Is de nieuwigheid er af, zet m er dan bij. Niet alleen laten! En wbt de deken: zeker met regen zou ik ze niet ineens zonder zetten. Want weet je: alles dat hier aangeraden wordt heb ik een paar jaar geleden zelf ook gedaan met mijn toenmalige paard. 1 dag bij mij, dag er na de groep in (beestje was niet gewend om in de groep te leven maar mogelijkheid tot wennen was er niet), gelijk zonder deken gegooid want het was hartje zomer. Finaal misgegaan: paard iedere dag met nieuwe wonden de weide uit. Mocht niet eten en werd overal weg getrapt. Was een heel dominant paard maar zo overweldigd van alle nieuwigheid dat het zich niet meer durfde te verdedigen. Paard at niet meer (mocht niet), was binnen 1,5 maand bijna 100 kilo kwijt. Klap op de vuurpijl: paard heeft tot twee keer toe een fikse rainrot besmetting gehad en 4wk aan de ab gestaan doordat de weerstand zo slecht geworden was. Na 2.5 maand heb ik mijn paard moeten verhuizen omdat het daar gewoon niet meer goed zou komen. En echt alles geprobeerd. Had het in het begin anders aangepakt kunnen worden, was het misschien nog een heel ander verhaal geweest.

Heel vervelend wat je met je paard overkomen is maar dat is gedeeltelijk slecht management van de stal en pech.

Mijn paard is dominant in de groep, dit is ze altijd in elke groep. Zelfs na 10 jaar in een vaste samenstelling stond ze binnen een dag in een volledig nieuwe kudde in een nieuwe omgeving vooraan met eten. Zij eist zonder teveel gedoe altijd die plek op.
Dat jouw paard niet voldoende kon eten ligt aan het management. Een van mijn ponys is zo onderdanig dat die altijd als laatste eet daar zij zich weg laat sturen. Die ziet er top uit omdat de staleigenaar voorziet in voldoende eten voor allemaal.
Rainrot is combinatie van meerdere dingen, niet zozeer omdat die zonder deken stond.

Aan ts, overleg met de staleigenaar. Die van mij let goed op wie die bij wie zet. Deken met deze warmte zou ik niet meer doen. Als het mogelijk is met draadje ertussen introduceren dan eerst dat. Lukt dat niet, als de ruimte groot zat is en er voldoende eten is loopt het in mijn ervaring altijd los.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:39

Allereerst, hoe oud is het diertje nou?
Waar heb je haar bezichtigd?
En na het lezen van je bericht rijst bij mij ook een beetje de vraag hoeveel ervaring je met jonge paarden hebt en/of met bloederige types?

Ik krijg heel erg een disaster waiting to happen bij dit topic, maar wellicht zit ik er naast.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:49

nuscaniels schreef:
beegee schreef:

Heel vervelend wat je met je paard overkomen is maar dat is gedeeltelijk slecht management van de stal en pech.

Mijn paard is dominant in de groep, dit is ze altijd in elke groep. Zelfs na 10 jaar in een vaste samenstelling stond ze binnen een dag in een volledig nieuwe kudde in een nieuwe omgeving vooraan met eten. Zij eist zonder teveel gedoe altijd die plek op.
Dat jouw paard niet voldoende kon eten ligt aan het management. Een van mijn ponys is zo onderdanig dat die altijd als laatste eet daar zij zich weg laat sturen. Die ziet er top uit omdat de staleigenaar voorziet in voldoende eten voor allemaal.
Rainrot is combinatie van meerdere dingen, niet zozeer omdat die zonder deken stond.

Aan ts, overleg met de staleigenaar. Die van mij let goed op wie die bij wie zet. Deken met deze warmte zou ik niet meer doen. Als het mogelijk is met draadje ertussen introduceren dan eerst dat. Lukt dat niet, als de ruimte groot zat is en er voldoende eten is loopt het in mijn ervaring altijd los.

O ja, dat absoluut! Ben natuurlijk niet voor niets zo snel verhuisd.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 18:10

Voorheen ging bij ons ook alles gelijk erbij op de eerste dag dat ze op stal kwamen, gevolg is een compleet overdonderd paard die als een gek opgejaagd werd door de rest. Dat was echt niet fijn.

Sinds ze een weekje apart staan gaat de introductie een stuk rustiger en fijner. Het nieuwe paard kent het ritme van stal een beetje, heeft de andere paarden al gezien en zij hem of haar en het bijzetten is nu meestal een klein drafje en klaar. Zo veel fijner voor de nieuweling.
Ik denk niet dat het uitmaakt of je het dier een maand apart zet of langer.
Zeker zo jong lekker in de groep op de wei.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 18:18

Ook wel handig dat TS niet reageert nu is het nog niet duidelijk of het dier 1,2 of 3 jaar is.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 18:45

pillow schreef:
Ook wel handig dat TS niet reageert nu is het nog niet duidelijk of het dier 1,2 of 3 jaar is.

Maakt dat eigenlijk uit? Of die nou 1, 2 of 3 is, alleen staan moeten ze niet. Maar direct er bij in mikken is ook geen goed idee in mijn ogen.

Wat dan misschien nog wel weer handig is om te weten, TS, is hoeveel paarden je in de kudde hebt. Moet die zich verdedigen tegen 3 paarden of tegen 20?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:41

Als jullie goed hadden gelezen hadden jullie gezien dat het veulen 2 jaar en 3 maanden is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:44

Maar dan is het geen veulen? En geen jaarling?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:50

Volgens de titel is het een jaarling. Volgens de OP een tweejarige.
Wat lezen we daar niet goed aan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:52

marleen_usar schreef:
Als jullie goed hadden gelezen hadden jullie gezien dat het veulen 2 jaar en 3 maanden is.

Lees anders ook even de titel...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:57

Ik zeg dit omdat er steeds wordt gevraagd hoe oud hij is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 20:03

Ik zou een jong paard uit Ierland altijd eerst een week in quarantaine zetten.
Al was het alleen maar vanwege mogelijke huidziektes, bij ons gaan dit soort paarden eerst in de Imaverol en krijgen ze een wormspuit. Ze mogen prima naar buiten maar niet in direct contact met de andere paarden. Na een week zet ik er één ander paard bij in en een paar dagen later gaan ze dan samen bij de rest in.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 20:04

c_alsemgeest schreef:
cp112 schreef:
Deken af en de groep in!

Wel heel rigoureus... :P
Met deken nu ben ik het eens.

Maar een dergelijke import zou ik even een paar dagen (geen maanden!)
Er naast laten staan, al is het maar alleen om gezondheid/ziektekenmerken te observeren.
Dan kunnen ze meteen even rustig bijkomen van de rit/vlucht en na een paar dagen lekker de groep in.
Een dergelijk transport is niet niks.

Ik had even overheen gelezen dat ie er nog niet was. In mijn hoofd had ze 'm al een week maar bleek vorige week bezichtigd te zijn :+
Maar een paar dagen/week apart ja. Daarna gewoon samen of met 1 a 2 anderen. Absoluut niet alleen. En die deken er gelijk af :+

shanaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 20:15

shanaira schreef:
Hoihoi,

Ik heb vorige week een paard bezichtigd die ik dus morgen ga ophalen.
Ze komt uit Ierland en is meerdere keren verkocht geweest dat terwijl ze pas 2,3 jaar is. Ze staat nu een paar weken in Nederland.
Ik heb ervoor gekozen om haar niet op de opfok te zetten ivm haar vacht en omdat ik haar dan na 7 maanden weer moet verhuizen. Ze heeft van zichzelf een erg dunne vacht (engelse volbloed) en moet voor nu een regendeken op als het gaat regenen. Ik wil dat graag zelf in de gaten kunnen houden. Daarom komt ze nu op een kleine pensionstal te staan 5 minuten van mijn huis.

Waar ze eerst stond heeft ze ook niet veel buiten gestaan en moet ze dus ook rustig wennen aan de wei.

Ze kan in de wei staan met andere paarden maar ik heb ervoor gekozen om haar in een prive landje te zetten voor de 1e en misschien 2e maand, wel naast andere paarden en met wat speeltjes in de wei maar ze staat wel alleen. Ik vond dit zelf de beste optie om haar rustig te laten wennen aan de stal.

Nu vraag ik me af of het beter is om haar gelijk samen met andere paarden te zetten of eerst alleen op de wei?

Sorry mensen ik zit nu me verhaal terug te lezen en zie dat er niet veel van klopt. Ik had nachtdienst en was hier eigenlijk iets te moe voor ze is een twenter en geen jaarling, excuses voor het misverstandje!

Ze is dus 2 jaar en 3 maanden. Ze staat nu lekker zonder deken en krijgt er alleen eentje op als het heel hard/veel gaat regenen maar ook zonder zal ze het wel overleven zeker met dit weer.
Ivm dat ze van een handelstal komt en ook pas echt een paar weken uit Ierland vandaan is gekomen heb ik ook gekozen om ivm ziektes het even aan te kijken zodat als ze wel iets mee heeft genomen dat niet gelijk alle paarden op stal ziek worden.

Ze krijgt ook eerst nog een wormkuurtje en de dierenarts komt even kijken naar een paar plekjes op haar lichaam. Als we dan groen licht hebben gaat ze bij de andere paarden in de wei.

Bedankt in iedergeval voor de reacties!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 20:58

Duidelijker verhaal en goede oplossingen :)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 18:48

Kendra schreef:
Ik zou een jong paard uit Ierland altijd eerst een week in quarantaine zetten.
Al was het alleen maar vanwege mogelijke huidziektes, bij ons gaan dit soort paarden eerst in de Imaverol en krijgen ze een wormspuit. Ze mogen prima naar buiten maar niet in direct contact met de andere paarden. Na een week zet ik er één ander paard bij in en een paar dagen later gaan ze dan samen bij de rest in.

Inderdaad eerst een paard ( waar vandaan ook) in quarantine zetten.
Ook in Nederland heb je stallen met een besmettelijke ziektes die je niet verteld wordt.
En dan achteraf klagen dat de hele stal besmet is geraakt.
En niet meteen de al reeds gevormde groep in gooien.
Dat is vragen om een jaagpartij.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 18:56

Ik zou ze lekker zodra het met draadje goed gaat lekker in de groep gooien! Het is belangrijk dat ze al op jonge leeftijd leren goed in de groep sociaal te leren zijn. Op stak hebben wij groepsweides en aparte, maar de groepsweides zijn altijd 100x rustiger :j als er wat is zoeken ze steun bij elkaar!

Ook zou ik persoonlijk stoppen met dekens, laat zo’n jonkie eerst lekker zonder staan. Laat hem een beetje eigen weerstand tegen regen en kou opbouwen. Je wilt uiteindelijk wel dat die tegen een stootje kan en niet van suiker word! En misschien heb je ze dan helemaal nooit voor hem nodig, scheelt zo veel gedoe met dekens. Mijn kwpn’er met dun velletje is juist ideaal! In de winter krijgt ze precies genoeg haar tegen kou (alleen de hele koude week dit jaar wel), maar net niet dik genoeg dat ik er last van heb met rijden. Nooit nadenken over dekens is heerlijk!