beegee schreef:Zo, in 1x dat paard in een groep pleuren terwijl ie net in Nederland aangekomen is lijkt me echt het meest onverstandige dat je nu kunt doen. Al stress en spanning van zo’n lange reis, niet gewend op de nieuwe plek en zich ook meteen moeten verdedigen tegen wie weet hoeveel vreemde, nieuwsgierige en opdringerige paarden. Echt, doe het niet! Zet m een weekje naast de andere paarden met een draadje er tussen, beetje kennismaken. Is de nieuwigheid er af, zet m er dan bij. Niet alleen laten! En wbt de deken: zeker met regen zou ik ze niet ineens zonder zetten. Want weet je: alles dat hier aangeraden wordt heb ik een paar jaar geleden zelf ook gedaan met mijn toenmalige paard. 1 dag bij mij, dag er na de groep in (beestje was niet gewend om in de groep te leven maar mogelijkheid tot wennen was er niet), gelijk zonder deken gegooid want het was hartje zomer. Finaal misgegaan: paard iedere dag met nieuwe wonden de weide uit. Mocht niet eten en werd overal weg getrapt. Was een heel dominant paard maar zo overweldigd van alle nieuwigheid dat het zich niet meer durfde te verdedigen. Paard at niet meer (mocht niet), was binnen 1,5 maand bijna 100 kilo kwijt. Klap op de vuurpijl: paard heeft tot twee keer toe een fikse rainrot besmetting gehad en 4wk aan de ab gestaan doordat de weerstand zo slecht geworden was. Na 2.5 maand heb ik mijn paard moeten verhuizen omdat het daar gewoon niet meer goed zou komen. En echt alles geprobeerd. Had het in het begin anders aangepakt kunnen worden, was het misschien nog een heel ander verhaal geweest.
Dus echt, doe het niet. Of ja, doe het wel, maar niet in één keer!
Heel vervelend wat je met je paard overkomen is maar dat is gedeeltelijk slecht management van de stal en pech.
Mijn paard is dominant in de groep, dit is ze altijd in elke groep. Zelfs na 10 jaar in een vaste samenstelling stond ze binnen een dag in een volledig nieuwe kudde in een nieuwe omgeving vooraan met eten. Zij eist zonder teveel gedoe altijd die plek op.
Dat jouw paard niet voldoende kon eten ligt aan het management. Een van mijn ponys is zo onderdanig dat die altijd als laatste eet daar zij zich weg laat sturen. Die ziet er top uit omdat de staleigenaar voorziet in voldoende eten voor allemaal.
Rainrot is combinatie van meerdere dingen, niet zozeer omdat die zonder deken stond.
Aan ts, overleg met de staleigenaar. Die van mij let goed op wie die bij wie zet. Deken met deze warmte zou ik niet meer doen. Als het mogelijk is met draadje ertussen introduceren dan eerst dat. Lukt dat niet, als de ruimte groot zat is en er voldoende eten is loopt het in mijn ervaring altijd los.