Hoeveel betalen jullie per maand aan hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:29

Pfoeh, in de maanden dat ze niet op de weide staan krijgen ze onbeperkt hooi dmv fijnmazige slowfeeders. Zowel verpakt als onverpakt. In de maanden dat ze overdag op de weide staan krijgen ze op de track ook nog hooi ook dmv slowfeeders, nu nog deels verpakt maar dadelijk enkel onverpakt. Zonder slowfeeders is het veel verspilling en te dikke paarden ze hebben niet onbeperkt en ongeremd nodig.
Ik gok ook wel €100 per paard per maand, misscbien iets minder?. Maar weidegang kost in weze ook geld.

Duke

Re: Hoeveel betalen jullie per maand aan hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:54

Ik koop grote balen hooi (500 kg) a 110 euro. Denk dat ik in de winter 2 a 3 weken met zo'n baal doe (2 pony's) en in de zomer 4 weken. Ze krijgen zo goed als onbeperkt hooi. Als ik merk dat ze meer nodig hebben, geef ik meer, als ik merk dat ze minder nodig hebben, geef ik minder.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:34

Een paard en een pony. 550 kilo en 325 klio wegen de beide ongeveer. Ik gebruik een baal hooi per dag als ze niet op de weide staan. In slowfeeder buiten en op stal s'avonds. 1 baal 18 /22 kilo a 4,50 of 5 euro afhankelijk wat ik betaal voor de partij. 30 dagen x 4,50 dus.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:51

Daan13 schreef:
2 volwassen Friese paarden.

1 krijgt onbeperkt de andere krijgt alsnog een flinke portie :+

Het is onbemest lang hooi wat wij voeren en het kost ons in de wintermaanden iets van 20-/40,- per maand.

S'nachts staan ze op stal en overdag buiten met inloopstal waar ze hooi uit de netten kunnen eten.

Per paard of per 2? Geen geld!
Ik moet echt gaan verhuizen....

Ik hoop aankomende winter wat meer in te kunnen kopen. Maar vind ik wel trikky. Vorig jaar 1000 kilo in 1x laten komen en toen aten ze het dus niet....... -O-

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:54

Ik zit op 100 per maand per paard.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:56

Tancreda4 schreef:
...
Maar vind ik wel trikky. Vorig jaar 1000 kilo in 1x laten komen en toen aten ze het dus niet....... -O-

Ja! Dat had ik onlangs ook een keer! 2 balen van 500 kilo, dus ook 1000 kilo. Ze aten geen hap ervan! Snapte er niks van, want het rook gewoon goed. Was prachtig hooi. Ik vermoed dat er iets in heeft gezeten wat ze niet lusten, giftig is of niet goed voelde... wel vreemd, want van betrouwbare leverancier. Ik belde hem op en blijkbaar was ik niet de enige met paarden die hooi van deze partij niet aten en hij snapte er ook niets van. Mocht het ruilen gelukkig.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:00

1 baaltje per week van € 22 voor 1 KWPN, 1 jaarling KWPN en een mini shetlander.
Ik zou dus grofweg zeggen ongeveer € 100 per maand.
Krijgen 3 keer per dag.

Ben nu weer over gegaan op kleine pakjes hooi, omdat ze aan de lijn moeten doen.
Die kosten € 5 per stuk en moet nog even zien hoe lang ik er mee doe.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:01

Tancreda4 schreef:
Daan13 schreef:
2 volwassen Friese paarden.

1 krijgt onbeperkt de andere krijgt alsnog een flinke portie :+

Het is onbemest lang hooi wat wij voeren en het kost ons in de wintermaanden iets van 20-/40,- per maand.

S'nachts staan ze op stal en overdag buiten met inloopstal waar ze hooi uit de netten kunnen eten.

Per paard of per 2? Geen geld!
Ik moet echt gaan verhuizen....

Ik hoop aankomende winter wat meer in te kunnen kopen. Maar vind ik wel trikky. Vorig jaar 1000 kilo in 1x laten komen en toen aten ze het dus niet....... -O-

Per 2.

Goeie deal met onze hooi leverancier scheelt enorm in de kosten.

Voor Wiet heb ik wel box vrij,pony moet maar ff achter een provisorisch lijkend wandje :P

Ik heb 1x een trailer vol met pakjes hooi gekocht bij mp mensen.

Ik heb het als vloerbedekking kunnen gebruiken want ze aten het niet.

Het hooi wat ik nu heb daar laten ze de brokjes voor staan.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:03

Duke schreef:
Tancreda4 schreef:
...
Maar vind ik wel trikky. Vorig jaar 1000 kilo in 1x laten komen en toen aten ze het dus niet....... -O-

Ja! Dat had ik onlangs ook een keer! 2 balen van 500 kilo, dus ook 1000 kilo. Ze aten geen hap ervan! Snapte er niks van, want het rook gewoon goed. Was prachtig hooi. Ik vermoed dat er iets in heeft gezeten wat ze niet lusten, giftig is of niet goed voelde... wel vreemd, want van betrouwbare leverancier. Ik belde hem op en blijkbaar was ik niet de enige met paarden die hooi van deze partij niet aten en hij snapte er ook niets van. Mocht het ruilen gelukkig.

Kan zijn dat er net een stukje van een overleden dier in de partij heeft gezeten. Ruiken wij niet zo zeer omdat het droog is, maar de paarden merken het direct. Hier ook al een keer gehad.

Goed hooi is ongelooflijk duur, omdat we een aantal hele warme droge zomers hebben gehad. Als ik hier rondvraag betaal je met gemak 120 euro voor een 400 kilo baal. Goedkoper vind je wel, maar dan gaat de kwaliteit hard achteruit.
Door het natte voorjaar nu is het gras hard gegroeid en zal er behoorlijk wat bij de eerste snede afkomen.
Wordt het daarna weer zo droog en warm, wordt een 2e snede weer een heel stuk lastiger en blijft de voorraad arm en het hooi duur..

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:10

vorig jaar laten we zeggen van april 2020 tot april 2021 voerde ik ongeveer 2 pakken a 300 kg per maand.

Ik heb 1 kwpn (1.68) en een shetlander (1.05)
Zij hebben dat jaar buiten 2,5 maand bijna continue op de paddock gestaan overdag en 's nachts op stal.

Die 2,5 maand stonden ze deels op een weitje waardoor ik ongeveer 2 maanden met 2 pakken deed . Mijn leverancier brengt de pakken altijd per 2. kosten verschillen soms een beetje per kwaliteit maar om het aan de top kwaliteit hooi prijs van hem te houden ben ik 80 euro per maand kwijt aan hooi voor beide.

Nu staan ze sinds april op een grote natuur wei waardoor ik geen hooi meer hoef bij te voeren voor nu. Daarna word deze zomer ook onze wei een eindje verder gemaaid en pakjes van gemaakt. Dus de prijs voor aankomend jaar per maand durf ik niet te zeggen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:16

Damoiseaux2 schreef:
Duke schreef:

Kan zijn dat er net een stukje van een overleden dier in de partij heeft gezeten. Ruiken wij niet zo zeer omdat het droog is, maar de paarden merken het direct. Hier ook al een keer gehad.

Goed hooi is ongelooflijk duur, omdat we een aantal hele warme droge zomers hebben gehad. Als ik hier rondvraag betaal je met gemak 120 euro voor een 400 kilo baal. Goedkoper vind je wel, maar dan gaat de kwaliteit hard achteruit.
Door het natte voorjaar nu is het gras hard gegroeid en zal er behoorlijk wat bij de eerste snede afkomen.
Wordt het daarna weer zo droog en warm, wordt een 2e snede weer een heel stuk lastiger en blijft de voorraad arm en het hooi duur..

Een dood dier! Daar heb ik nog niet aan gedacht. Ik had alle opties al bedacht. En eigenlijk maakt het ook niet uit, want heb het mogen ruilen, maar vond het zo vreemd. Omdat het prachtig hooi leek te zijn. En deze leverancier betrouwbaar is en juist zorgt dat het hooi geen troep bevat.

Ik maak mij sowieso zorgen over de hooi-voorraad. Volgens mij kan dit nog serieuze problemen op gaan leveren. Ik had altijd kleine baaltjes van een agrariër die ook een fouragehandel heeft, maar kleine baaltjes worden steeds minder geperst en zijn in verhouding ook veel duurder. En er is steeds minder van. Levering werd onbetrouwbaar dus overgestapt op een grote fouragehandel. Wel duurder, maar omdat ik nu grote balen inkoop, is het wel weer goedkoper dan de kleine baaltjes die ik eerst had. En hopelijk een wat betrouwbare garantie van voorraad. Maar het aantal paarden neemt best toe en grasland neemt af. En steeds meer grasland is ongeschikt door die JKK die overal opduikt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:21

Hier 5 grote paarden en 2 shetlanders, in de winter voeren we 4 rondballen voordrooghooi a zo'n 400 kilo op, deze kosten 40 euro per stuk, dus 160 euro per maand, in de zomer staan ze op het land en snachts op stal dan eten ze 1 a 2 baaltjes hooi per dag a 2 euro.. dus zeg tussen de 60 en 90 euro per maand.

Ze krijgen hier overigens onbeperkt ruwvoer aangeboden..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:29

Kleine baaltjes hooi voor 2 euro stuk...?!?! :wow:
En 40 euro voor 400 kilo?

Jij betaalt per maand minder aan ruwvoer voor 5 paarden en 2 shetjes dan ik aan 2 middelgrote pony's. Ik zit duidelijk in een verkeerde regio.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:33

We worden hier zelfs gebeld of we ajb hooi willen kopen.. nu helemaal de schuren moeten leeg en er is nog zo vreselijk veel hooi over...

de prijs van de voordroogballen is overigens al hoog, we hebben tot vorig jaar 25 euro voor een rondbaal betaald, maar die boer leverde zo beroerd dat we over zijn gestapt naar een boer die keurig en stipt op tijd brengt... :D

Op dit moment kan je hier echt goedkoop voer vinden:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 2-313-2780
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 27-05-21 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:33

Ben ongeveer 150 euro per maand kwijt aan kleine baaltjes oningepakt hooi voor mijn kruising Fjord en grote Shetlander, zonder weidegang.... Die grote ingepakte balen voer ik bewust niet. Liever iets meer geld aan goed ruwvoer, dan veel dierenartskosten en extra zorgen ;-).
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 27-05-21 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:41

Wij hebben hooi van eigen land.
Vorig jaar koste dat 16,50 per baal als ik me goed herinner. (was duurder dan eerder)
En heb er ongeveer 1 in de maand van nodig.

Dan verkopen we er altijd een gedeelte van voor 40 euro en nu afgelopen week nog 16 voor 65 euro.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:49

Wij hebben ongeveer 1,5 hectare grasland. Hier staan een aantal keer per jaar de schapen van de buurman op. Hij heeft 18 grote pakken gras van mijn weiland afgehaald (hij vond het te rijk voor mijn paarden) en ik heb hooi voor het hele jaar in mijn schuur staan }:0 Dus mijn hooi heeft niets gekost dit jaar *\o/*
Wellicht halen we dit jaar voordroog uit frankrijk, dan gaat het wel geld kosten. Maar daar denken we nog even over na.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:54

Wij voeren 1000 kilo in de maand, aan een D pony en een E pony. Daarvoor betalen wij 90,-

Deze maand eten ze wel wat minder, omdat we begonnen zijn met stroken gras geven. Denk dat we nu een week langer met het hooi doen.
Afbeelding
Afbeelding
Wij voeren deze balen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:54

Ipsilonka schreef:
Wij hebben ongeveer 1,5 hectare grasland. Hier staan een aantal keer per jaar de schapen van de buurman op. Hij heeft 18 grote pakken gras van mijn weiland afgehaald (hij vond het te rijk voor mijn paarden) en ik heb hooi voor het hele jaar in mijn schuur staan }:0 Dus mijn hooi heeft niets gekost dit jaar *\o/*
Wellicht halen we dit jaar voordroog uit frankrijk, dan gaat het wel geld kosten. Maar daar denken we nog even over na.

Domme vraag misschien, mar als het gras te rijk is voor de paarden, komt daar dan ook geen hooi vanaf dat veel te rijk is? Of voer je maar beperkte porties dan?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:14

In de winter voer ik 1 midibaal per 4 dagen voor 2 paarden ongeveer. ligt aan de structuur van het hooi.
Ongeveer 7 balen in de maand, a 32,50 excl btw (redelijk prijzig, maar er is niemand in de regio die nog hooi had en het thuis kon bezorgen) is 227,50 euro excl btw, 275 en een beetje dus inclusief.
Gelukkig nu al weken op gras en voer geen ruwvoer meer bij want vorig jaar werd de oudste daar echt tonnetje rond van.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:00

Poekkie schreef:
Ipsilonka schreef:

Domme vraag misschien, mar als het gras te rijk is voor de paarden, komt daar dan ook geen hooi vanaf dat veel te rijk is? Of voer je maar beperkte porties dan?

Dan wordt het in de baal gestopt voor de vleeskoeien van de buurman :)) en ik krijg van een ander stuk land bijvoorbeeld de tweede snee of iets.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:53

Onverpakt hooi of voordroog/verpakt in plastic?
Voordroog is goedkoper.
Ik voer onverpakt hooi, 300 a 350 kg per maand, en dat kost gemiddeld 100 per maand tot nu toe.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:28

Duke schreef:
Tancreda4 schreef:
...

Gek he? Dit hooi zag er ook gewoon goed uit. Achteraf was het waarschijnlijk veldbeemd hooi ipv ander gedorsen hooi. Ik heb het gesleten aan een stalgenoot. Die paarden stopte er ook mee te eten. Een weer andere stalgenoot heeft het opgevoerd, haar paarden vonden het prima haha.

Mijne eten dan ook echt niets. Heb het gehusseld. Daarna alleen dat hooi. Maar dan waren ze enorm druk, onrustig en hongerig, ze vraten het echt niet. Sukkels.

@Daan13, super relaxed zo'n deal!! Ik hoop dit jaar wat te kopen direct van land. Ik heb afgelopen jaar vooral afgenomen bij een grotere voerhandel dat is gewoon duurder. De grote pakketen is dat handig, de kleintjes ga ik even anders kijken.

2 euro voor een baaltje hooi...... Ik betaalde voor m'n laatste 7.55..... Damn.....

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:36

+- 65 euro per maand voor 2 mini's, ze krijgen onbeperkt hooi in slow feeder netten en in de wei hebben ze ook nog een hooibal.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:39

Wij betalen 5 euro voor een onverpakt baaltje van +/-20 kilo.
Ik voer ongeveer 1 baal per dag in een slowfeeder, voor twee mini's en een arab.