Een fatsoenlijke pensionstal, bestaat het dan niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:59

Ik denk als een stal aan al je eisen voldoet je eerder moet denken aan een bedrag van 500 euro per maand om het rendabel te houden. De enige echt fatsoenlijke pensionstal waar ik gestaan heb was bij mensen boven de 70 jaar met veel eigen grond. Helaas was het echt te ver.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:09

Ja, dit soort stallen bestaan :j wij hebben zo'n plek voor onze paarden. Helaas niet in jouw regio.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:10

Appluis schreef:
Geen idee of meerderen er last van hebben. Ik krijg het niet gevonden....
Verschillende pensionstallen heb ik bekeken of ik heb er gestaan met m’n paarden. En het is altijd iets....

Over het algemeen is hetgeen waar ik het meest last van heb dat er niet (voldoende) wordt gevoerd. Ja brok willen ze er ingooien zoveel je wil. Maar hooi, ho maar. Nu een exemplaar te pakken waar ze soms na 16u geen hooi meer hebben en ook niet meer krijgen tot de volgende dag +/- 10u. Dat is toch bizar? En maar vol blijven houden dat ze genoeg geven en er echt niet op besparen. Eerlijk; de portie is redelijk hoor, die ze in de ochtend voeren. Maar ze willen maar een keer per dag voeren. Dan is je portie niet groot genoeg, als ze rond 16u zonder staan :+ Willen ze niet aan natuurlijk.

Andere problemen die ik al tegen ben gekomen: slechte bodems, heel weinig structuur, te weinig/te kort weidegang of paddock, hele kleine paddocks of weides, geen water op de weide of paddock, maar een keer per week mesten, heel lomp gedrag (voormalig koeienboeren) etc etc etc.

Wat ik zou willen: onbeperkt hooi van goede kwaliteit, een goede bodem in de bak, fatsoenlijke weilanden (geen grote groepen) en met regelmaat mesten. En in ben echt bereid er fatsoenlijk voor de betalen. Maar ook voor 400€ per maand per paard is het niet te vinden.

Wie kan nog meer niets fatsoenlijks vinden?

Ben het helemaal met jou eens. Ik sta al jarenlang tot volle tevredenheid particulier en eigenaar stopt. Dus op zoek en kijk regio Hengelo/ Almelo en budget € 500 per maand. Extra eis buitenrit vriendelijk en stal wil ik graag zelf mesten. Rondje stallen heeft niets opgeleverd.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 17:35

Bowo schreef:
Appluis schreef:

Ik ben idd niet snel tevreden, geef ik meteen toe!
Maar volgens mij stel ik geen gekke eisen?

Nou ja, ligt er aan. Je hebt er nu over dat paard vanaf vanaf 16.00 zonder hooi staan, maar daarna zeg je dat je dat een keer op 5 hebt gezien (maar niet over welke termijn, een maand, een jaar, 5 jaar?). Er kan altijd eens iets gebeuren waardoor dingen net even anders gaan dan normaal. Ik kan van dit verhaal niet afleiden of dat het geval is, maar je moet niet iets helemaal afschrijven op 1 fout.

Wat mij betreft zou dit nooit mogen voorkomen.
Maargoed, het gaat om 5 keer in 3 maanden tijd.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 17:35

Tigra_ schreef:
Appluis schreef:

Ik ben idd niet snel tevreden, geef ik meteen toe!
Maar volgens mij stel ik geen gekke eisen?

Dat ligt er aan je specifieke wensen en wat het mag kosten. Ik zie 400 per maand. Dat lijkt heel veel maar Brabant met binnen en buiten baan goede bodem, weidegang, onbeperkt goed hooi en wellicht solarium en dat soort luxe dan is 400 niet heel ruim volgens mij.

Luxe? Wat uit mijn bericht is luxe?
Wie heeft het over een binnenbaan? Ik heb het over een bak met goede bodem. Binnen of buiten maakt me niks uit.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 17:37

_Nancy schreef:
Noblesse, jij hebt duidelijk niet de eisen van TS goed gelezen.

Maar je geeft wel het punt wat ik aangeef kracht bij; Je eigen stal, is de beste stal.
Een pensionstal biedt bepaalde zaken aan, daar heb jij het als pensionklant mee te doen. Zo niet, zoek je een andere stal die meer aan je eigen voldoet.
En als dat niet lukt, moet je óf geen paard hebben óf je eigen stuk grond hebben waar je kunt doen en laten wat je wilt óf wat eisen los laten.

Zo simpel is het nu eenmaal.

Je maakt je eisen lijst, gaat op zoek.
Kunt niets vinden? Dan moet je gaan kijken wat je kunt schrappen of bijstellen van je eisen lijst.

Zij heeft juist mijn eisen goed gelezen.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 17:38

Noblesse_ schreef:
Goed. Weilanden met geen grote groepen en regelmatig mesten was ik vergeten te vermelden. Zijn dat zo’n gekke eisen dan?

Het is inderdaad zo simpel dat je het moet doen met het aanbod dat er is of je paarden in eigen beheer houden zoals ik nu doe.

Maar als er geen enkele stal te vinden is die voldoet aan (in mijn ogen) basisvereisten zoals veel ruwvoer, ruime weilanden, regelmatig mesten loopt er volgens mij iets mis met het aanbod.

Ik wil met plezier nog mijn eis ‘bak’ weglaten. Dan nog vind ik geen stal in de buurt die meer dan 2x per dag hooi aanbiedt, twee porties die na +- 1 uur op zijn. En toch staan die stallen vol. Daar kan ik met mijn hoofd niet bij.

Ik dus ook niet.
Maar hee. Wij moeten onze eisen maar bijstellen :+
En die pensionhouders met zo weinig mogelijk werk zo veel mogelijk geld binnen harken. Echt om te janken.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 17:39

imaudy schreef:
Ik denk als een stal aan al je eisen voldoet je eerder moet denken aan een bedrag van 500 euro per maand om het rendabel te houden. De enige echt fatsoenlijke pensionstal waar ik gestaan heb was bij mensen boven de 70 jaar met veel eigen grond. Helaas was het echt te ver.

Wat zijn dan de kosten? Wat is er zo luxe in mijn vraag? Ik begrijp het niet hoor. Ik woon niet in Amsterdam?

Gini

Re: Een fatsoenlijke pensionstal, bestaat het dan niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:44

Bij de "echte" pensionstallen (met website en die zich ook als zodanig profileren) heb ik inderdaad ook nooit mijn gading gevonden. Pas toen ik richting particulieren en kleine privé-pensionstalletjes ging kijken vond ik wat ik zocht.

Dat je soms niet alles kan krijgen en bepaalde eisen moet nuanceren of schrappen, oké, maar voldoende ruwvoer voor een paard zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn. Pensionstallen die paarden 18 uur zonder ruwvoer laten staan, kan je jammer genoeg niet onder het kopje 'goed' plaatsen, hoe vriendelijk en hardwerkend de stalhouder ook is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:45

Droge zomers en duur hooi en stro?
Hebben ze juist op zandgrond extra last van.

Met je eens dat je eisen niet abnormaal zijn.
Maar als pensionhouder geld bij elkaar harken...ik zou zeggen ga doe het zelf staan, koop het zelf in, spreken we elkaar later :D

Verder heb ik altijd op stallen gestaan met wel voldoende ruwvoer. Laatste hooibeurt om 23.00
Hele dagen op de wei in een groep.
Maar had wel een paard die sociaal was.

Bij de laatste waar ik stond was de man inderdaad niet de handigste in communiceren, maar de paarden konden het niet beter hebben dan daar.
Als ik ze daarna niet aan huis had gekregen had ik daar waarschijnlijk nog gestaan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:47

Ik lees al even mee en heb voor dit topic getemd. TS is 14 dus ik denk dat het beter bij de YRT past.

Inhoudelijk herken ik het beeld van veel geld binnenharken met zo min mogelijk werk niet in combinatie met een pensionstal.
Goede pensionstallen staan altijd vol en daar sta je vaak lang op de wachtlijst omdat het verloop klein is.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 17:48

DuoPenotti schreef:

Maar als pensionhouder geld bij elkaar harken...ik zou zeggen ga doe het zelf staan, koop het zelf in, spreken we elkaar later :D

Verder heb ik altijd op stallen gestaan met wel voldoende ruwvoer. Laatste hooibeurt om 23.00

Bij de laatste waar ik stond was de man inderdaad niet de handigste in communiceren, maar de paarden konden het niet beter hebben dan daar.
Als ik ze daarna niet aan huis had gekregen had ik daar waarschijnlijk nog gestaan.

Dat is geen luxe. Dat is een eerste levensbehoefte van een paard. Ik wil gerust extra betalen voor meer hooi of stro als dat nodig is. Maar ook dan willen ze er niet aan.

Voor mezelf hoef ik geen enkele vorm van luxe. Maar alles wat ik opnoem schaar ik nog niet bijna onder luxe.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 17:49

Gini schreef:
Bij de "echte" pensionstallen (met website en die zich ook als zodanig profileren) heb ik inderdaad ook nooit mijn gading gevonden. Pas toen ik richting particulieren en kleine privé-pensionstalletjes ging kijken vond ik wat ik zocht.

Dat je soms niet alles kan krijgen en bepaalde eisen moet nuanceren of schrappen, oké, maar voldoende ruwvoer voor een paard zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn. Pensionstallen die paarden 18 uur zonder ruwvoer laten staan, kan je jammer genoeg niet onder het kopje 'goed' plaatsen, hoe vriendelijk en hardwerkend de stalhouder ook is.

Wij hebben particulier gestaan. Verzorging en voer was top! Maar zij kocht zelf steeds meer paarden en te weinig grond. De postzegels werden steeds kleiner

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:50

Appluis schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat is geen luxe. Dat is een eerste levensbehoefte van een paard. Ik wil gerust extra betalen voor meer hooi of stro als dat nodig is. Maar ook dan willen ze er niet aan.

Voor mezelf hoef ik geen enkele vorm van luxe. Maar alles wat ik opnoem schaar ik nog niet bijna onder luxe.

waar heb ik het over luxe?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:50

Appluis schreef:
Noblesse_ schreef:
Goed. Weilanden met geen grote groepen en regelmatig mesten was ik vergeten te vermelden. Zijn dat zo’n gekke eisen dan?

Het is inderdaad zo simpel dat je het moet doen met het aanbod dat er is of je paarden in eigen beheer houden zoals ik nu doe.

Maar als er geen enkele stal te vinden is die voldoet aan (in mijn ogen) basisvereisten zoals veel ruwvoer, ruime weilanden, regelmatig mesten loopt er volgens mij iets mis met het aanbod.

Ik wil met plezier nog mijn eis ‘bak’ weglaten. Dan nog vind ik geen stal in de buurt die meer dan 2x per dag hooi aanbiedt, twee porties die na +- 1 uur op zijn. En toch staan die stallen vol. Daar kan ik met mijn hoofd niet bij.

Ik dus ook niet.
En die pensionhouders met zo weinig mogelijk werk zo veel mogelijk geld binnen harken. Echt om te janken.

Iemand met zo'n instelling zou ik niet op stal willen hebben, als ik stalling verhuurde :n
Hoezo zo veel mogelijk geld binnenhalen? Heb je enig idee van de kosten van bijvoorbeeld hooi?
Als ik het zo van de zijlijn bekijk heb je veel noten op je zang (op zich niet vreemd natuurlijk, het gaat om je paard), maar ben je ook bereid om mee te denken?

Toen ik je titel las dacht ik: heel, herkenbaar. Dat probleem had ik ook toen mijn paard op een pensionstal stond. Maar nu je zo uit de hoek komt... Laat maar, kijk eerst maar eens goed in de spiegel.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 17:58

Achterom schreef:
Appluis schreef:

Ik dus ook niet.

Iemand met zo'n instelling zou ik niet op stal willen hebben, als ik stalling verhuurde :n
Hoezo zo veel mogelijk geld binnenhalen? Heb je enig idee van de kosten van bijvoorbeeld hooi?
Als ik het zo van de zijlijn bekijk heb je veel noten op je zang (op zich niet vreemd natuurlijk, het gaat om je paard), maar ben je ook bereid om mee te denken?

Toen ik je titel las dacht ik: heel, herkenbaar. Dat probleem had ik ook toen mijn paard op een pensionstal stond. Maar nu je zo uit de hoek komt... Laat maar, kijk eerst maar eens goed in de spiegel.

Wat voor noten heb ik op m’n zang? Ja hoor, heb zelf wel eens een grote baal hooi gekocht omdat het voordroog om te huilen was :) En daarnaast gewoon 350€ in de maand voor een stal betaald.
Ik ben niet te beroerd om te betalen, dat heb ik graag over voor minder zorgen aan m’n hoofd.
En ja hoor, wil gerust meedenken. Maar hoeveel pensionhouders willen dat je meedenkt denk je? Als er 50 paarden staan en 50 klanten gaan meedenken, denk je dat de meesten daar dan voor open staan? Mijn ervaring is dat er geen enkele over open staat.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:00

SusanH schreef:
Ja, dit soort stallen bestaan :j wij hebben zo'n plek voor onze paarden. Helaas niet in jouw regio.

Mee eens ik heb ook een super stal maar niet in de regio van te

Ook heeft onze stal een begrijpelijke wachtlijst

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 18:03

Wachtlijst is geen probleem hoor. Ik heb de tijd. Alleen kan ik die stallen niet vinden :)

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 18:05

DuoPenotti schreef:
Appluis schreef:

waar heb ik het over luxe?

Jij reageert toch op mijn bericht waarin ik vraag wat de hoge kosten zijn en wat de luxe is? :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:06

Appluis schreef:
Jij reageert toch op mijn bericht waarin ik vraag wat de hoge kosten zijn en wat de luxe is? :+

en ik antwoord dat de hoge kosten zitten in duur hooi en duur stro door de droge zomers.

Maar als jij denkt dat ze dan nog steeds geld bij elkaar harken, met jou instelling, zoek een doe het zelf stal.

Praten we over een paar jaar verder :j

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 18:08

DuoPenotti schreef:
Appluis schreef:

en ik antwoord dat de hoge kosten zitten in duur hooi en duur stro door de droge zomers.

Maar als jij denkt dat ze dan nog steeds geld bij elkaar harken, met jou instelling, zoek een doe het zelf stal.

Praten we over een paar jaar verder :j

Ja hoor. Het gaat om geld bij elkaar harken. Als jij maar een keer per dag wil voeren dan ben je toch een lambal? Tenzij je er voldoende ingooit, dan niet.
Waarom gaan paarden vaak losrennend met z’n allen naar buiten, waarom wordt er zo vaak niet goed gevoerd? Wat is dat dan? Gooi je stalgeld omhoog en regel het gewoon.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:12

Dit is precies waarom ik geen stallen meer verhuur :+
Onbeperkt hooi, hele dagen buiten, goede rijbak, wisselen van dekens...en wat krijg je, stront....

En dan stuur je ze weg en hoor je via via, ja hij stond toch wel goed...Te laat!

Succes met je paard dat niet binnen en buiten wilt, niet in een groep kan, te heet is met rijden, slaat naar andere paarden met rijden.

En dan deze instelling, ze staan om je te springen die stallen :j

:))

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 18:14

DuoPenotti schreef:
Dit is precies waarom ik geen stallen meer verhuur :+
Onbeperkt hooi, hele dagen buiten, goede rijbak, wisselen van dekens...en wat krijg je, stront....

En dan stuur je ze weg en hoor je via via, ja hij stond toch wel goed...Te laat!

Succes met je paard dat niet binnen en buiten wilt, niet in een groep kan, te heet is met rijden, slaat naar andere paarden met rijden.

En dan deze instelling, ze staan om je te springen die stallen :j

:))

Paard is gewoon verknald hoor, door een andere pensionhouder. Daarom kan die niet naar buiten met een ander en slaat met rijden. Maar hee mijn probleem.
Andere heeft te weinig voer gehad en smerig voordroog, nu een chronische darmontsteking en mag alleen droog hooi. Ook door een pensionhouder. En ik zei de gek wel 350€ iedere maand betalen. Ook mijn probleem uiteindelijk.

Bedankt voor je succeswensen. Lijkt me beter als jij je lekker in een ander topic gaat mengen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:17

Pandora2 schreef:
Appluis schreef:

Goh, je bent wel erg aan het uitpluizen, wijsneus :+ Ja ze krijgt al heel haar leven onbeperkt maar ik heb ze er nu een keer of 5 op betrapt dat haar hooi dus vroegtijdig op is. Dan laat ik dat weten en vullen ze het met lange tanden bij. Maar dat is iedere keer gedoe. Ik wil dat niet in de gaten moeten houden en wil dat ze zelf gewoon voldoende hooi in die stal gooien.

Fijn dat je je kunt richten op het beantwoorden van de vraag ipv inspector gadget uit te hangen.

Je berichten vallen op. Op een paar dagen tijd verschillende topics openen enkel maar met problemen met je paarden.
Na x-aantal jaren op Bokt leer je dan inderdaad om even verder te kijken dan je neus lang is :+
Misschien moet je de oorzaken niet enkel bij de pensionstallen zoeken... ;)

Misschien moet je even kijken naar haar leeftijd. Hoop geld hoor voor een 14 jarige...Al die paarden in pension en zelf het geld bij elkaar harken ;)

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 18:19

Ach mensen. Ik ben natuurlijk geen 14. Niet alles wat je leest op bokt is echt hè. Anonimiteit is ook wat .