Simpele tijdelijke stal in schuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:20

Oscar schreef:
Wordt dat echt gebruikt voor paarden?
Ik zal misschien een angsthaas zijn, maar ik vind het er levensgevaarlijk uit zien.

Zijn prima ( tijdelijke) boxen. Worden veelvuldig gebruikt en zijn veilig. Wat ziet er levensgevaarlijk uit dan?
Ze zijn speciaal ontworpen voor paarden, onze paarden hebben er ook wel in gestaan.
Als ze er al met een been onder zouden komen is de ruimte groot genoeg om dat been weer netjes terug te trekken. Ik zie paarden liever hierin dan in de tralie kooien die vaak boxen genoemd worden.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 25-05-21 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gefixt

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:26

ElCid schreef:
Oscar schreef:
Wordt dat echt gebruikt voor paarden?
Ik zal misschien een angsthaas zijn, maar ik vind het er levensgevaarlijk uit zien.

Zijn prima ( tijdelijke) boxen. Worden veelvuldig gebruikt en zijn veilig. Wat ziet er levensgevaarlijk uit dan?
Ze zijn speciaal ontworpen voor paarden, onze paarden hebben er ook wel in gestaan.
Als ze er al met een been onder zouden komen is de ruimte groot genoeg om dat been weer netjes terug te trekken. Ik zie paarden liever hierin dan in de tralie kooien die vaak boxen genoemd worden.

Ik heb op een stal gestaan waar ze deze stallen hebben en ik heb er toch geregeld paarden zien vastliggen en zien spartelen om los te komen. Daarnaast als ze een keer tegen zo'n hek springen of kort langs de deur af gaan met naar binnen gaan, heb je ook verwondingen. + als ze op zo'n horizontale tralie bijten en daar met hun kaak achterblijven hangen kun je ook naar de kliniek en ja ik spreek uit eigen ervaring :+
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 25-05-21 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gefixt

superpony

Re: Simpele tijdelijke stal in schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:47

Maar dat kan wel altijd gebeuren. Okidoki brak zijn kaak door de tralies??

En ik heb paarden zien vastliggen tegen een gladde, strakke wand. Als ze verkeerd rollen of liggen, komen ze amper rechtop helaas. Daar krijg je vaak dat gespartel en de paniek van.

Ik vind de stallen hierboven veel te klein. Als ze dan gaan liggen, wordt het risico wel groter.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:59

Willen jullie wel opletten met quoten, ik heb dat niet geschreven maar er enkel op gereageerd :+

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:00

superpony schreef:
Maar dat kan wel altijd gebeuren. Okidoki brak zijn kaak door de tralies??

En ik heb paarden zien vastliggen tegen een gladde, strakke wand. Als ze verkeerd rollen of liggen, komen ze amper rechtop helaas. Daar krijg je vaak dat gespartel en de paniek van.

Ik vind de stallen hierboven veel te klein. Als ze dan gaan liggen, wordt het risico wel groter.

Ja oke qua vastliggen akkoord. Maar ik blijf een tegenstander van dit soort stallen ivm de vele verwondingen die ik gezien heb. Dat zijn verwondingen die in mijn eigen stallen thuis nooit voorkomen omdat deze glad zijn afgewerkt en nergens zoveel ruimte tussen zit dat daar een hoef noch neus tussen past.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:01

Die paneelstallen zijn heel handig, maar ik heb bij die van mij toch de onderste 60 cm dichtgemaakt met schaduwdoek/tapijt. Simpel vast te zetten met tieraps .
Als het voor langere duur is kun je er ook een strook rubber langs maken en die met metalen beugels vast schroeven.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:12

Ongelukken kunnen altijd gebeuren maar in Amerika en Canada is het heel gebruikelijk om met paddockhekken boxen te maken en die zie je daar net zo vaak als boxen zoals wij ze gewend zijn. Er is niets levensgevaarlijks aan. Zeker als tijdelijke oplossing zijn ze heel populair.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:28

LaDonna75 schreef:
Willen jullie wel opletten met quoten, ik heb dat niet geschreven maar er enkel op gereageerd :+

Ik zie het, wat raar, Geen idee hoe ik dat voor elkaar gekregen heb :o?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:31

LaDonna75 schreef:

Ik zie het, wat raar, Geen idee hoe ik dat voor elkaar gekregen heb :o?

Maar goed, ik ken dus ook zat paarden die dagelijks in stallen paneelhekken gehouden worden. In "gewone" boxen kunnen net zo goed ongelukken gebeuren. Eigenlijk in en met alles waar paarden rondlopen..........

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:15

It was me.
Ik zal de mods even vragen of ze het aan willen passen want het was een uitspraak van mij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 00:36

Ik zeg niet dat ik er per se tegen ben, maar zoals de foto als voorbeeld, vind ik ze gewoon te klein en kleine stallen vragen sowieso voor sneller vastliggen. Maar goed, kan in een mega stal ook.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 00:44

Een paar palen slaan en 2 rijen stellingpijpen monteren kan ook als het tijdelijk is. Voor de ingang pak je een maat smallere pijp die je in de stellingpijp schuift.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 06:37

zacharyhill schreef:
ik heb van https://www.cavalo.nl panelboxen deze kan je op de grond vast boren deze zijn te koop voor een 500,00 ik gebruik de mijne al een paar jaar.

[ [url=m/9ID0pb.jpg]Afbeelding[/url] ]
ik heb ze naast elkaar staan maar je kan ze ook in het 4 kant zetten

Dit heb ik al bijna 10 jaar zo, nooit problemen mee gehad. Ik heb ze met het voerhek erin. Mijn stallen zijn 3 op 5m, ik heb ze van growi en patura, nergens scherpe randen. Mijn tussenhek heb ik met kettingen vaststaan,dus stel er ligt een onder, dan kunnen ze het iets omhoog duwen. Bij de voorste hekken liggen ze niet, aangezien ik alleen achterin stro heb. Inmiddels hebben ze ook hekken te koop die onderin dichtzitten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 08:12

Vastliggen is ook vooral een risico als er kleinere ruimtes zijn eronder, pakweg 10-20 cm ofzo. Zodra die ruimtes 30-40 cm zijn is dat risico er ook niet meer, en zeker niet als de hekken nog wat beweegbaar zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 08:42

Wij hebben ze hier deels op stal, zaten er al toen we ze kochten. Oorspronkelijk open zoals op de foto, maar na incidenten hadden ze met hout aan beide zijden het dicht gemaakt tot de enerbovenste horizontale balk, zo was het dan ook toen we het kochten. Ik heb alsnog tot 2x toe een paard vast zien zitten met zijn been daartussen. De ene keer ging hij om, lag hij half op zijn zij te spartelen totdat hij zo'n been eruit wist te trekken, weken kreupel geweest maar gelukkig niets gebruiken. De tweede keer een groter paard, die bleef wel staan maar had een nare schaafwond aan de binnenkant van zijn bovenbeen achter. Beide keren ging het om ruzie met het paard ernaast

Hier gaan ze er met verbouwen absoluut uit. Tegenwoordig hebben we nog maar 3 boxen in gebruik en tussen deze 3 boxen zitten normale wanden. De buitenste 2 wanden zijn wel van dit type, maar naast de ene ligt zaagsel en naast de ander de zitmaaier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:06

Niello schreef:
Een paar palen slaan en 2 rijen stellingpijpen monteren kan ook als het tijdelijk is. Voor de ingang pak je een maat smallere pijp die je in de stellingpijp schuift.

Dan steekt er dus altijd een stuk pijp uit waaraan een paard zich lelijk kan stoten/verwonden!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:28

En anders buiten?

Wij kwamen hier in Okt wonen en hebben de paarden wel 24/7 buiten, maar willen wel een schuilstal. Meteen frame neergezet, maar eerst nog 3 dagen met zeil erover. Stond harde wind en wapperde, maar ze stonden er wel onder.
Het dak is snel dicht gemaakt, maar wij hebben de stal niet volledig dicht en op stukken waar je wind vang, windbreekgaas. Van grond tot dak en is al 1,5 jaar zo en gaat heel goed.

Het is nog steeds tijdelijk, want we gaan iets nieuws neerzetten op een betere plek en deze schuilstal iets aanpassen en toch behouden. Maar zo tegen de schuur aangebouwd, stond het binnen een paar dagen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:01

Ik heb dit opgelost door 2e hands dranghekken te kopen via marktplaats. Ze zijn geloof ik 2.70 lang, maar je hoeft ze natuurlijk niet in een vierkant te zetten een vijf of zeshoek kan ook. 25 euro per stuk. Hier was het haast onmogelijk om palen in de grond te krijgen door een enorme puinlaag. De hekken werken uitsteken door hun onderlinge verband.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:37

superpony schreef:
Ik zeg niet dat ik er per se tegen ben, maar zoals de foto als voorbeeld, vind ik ze gewoon te klein en kleine stallen vragen sowieso voor sneller vastliggen. Maar goed, kan in een mega stal ook.

dan bedoel je w.s de foto die ik heb gepost. hier stonden ze net ze zijn naar mijn eigen zin ook te klein. We hebben ze dan ook groter gemaakt je kan de hekken ook uitschuiven. ze staan hier niet dagelijks in, normaal staan ze buiten enkel als het echt heel veel/langdurig regent dat ze een nachtje binnen staan. mijn paarden kunnen er prima languit in liggen

Afbeelding
het is ook echt een noodoplossing hier als de schuur hier is verbouwd komen daar boxen in en gaan de hekken op marktplaats

Afbeelding
zo staan ze normaal

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:40

DubbelFun schreef:
Niello schreef:

Dan steekt er dus altijd een stuk pijp uit waaraan een paard zich lelijk kan stoten/verwonden!

Huh, hoe dan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:43

@ZacharyHill, ja doelde op die foto. Snapte dat jij ze er niet veel in hebt, maar als stal gebruik vind ik ze te klein. Nu lijken ze ook nog ruim omdat ze open zijn natuurlijk en de paarden hebben onderling contact. Maar voor liggen,vastliggen etc wat hier genoemd werd, vind ik te klein een extra risico.

Wij hebben helemaal geen stallen. Wel een schuilstal en die is momenteel op een stuk maar 3 meter diep. Dat stuk wel 9 meter lang. Dat vind ik al echt geen fijne maten. Maar dat wordt wel anders gebruikt dan een box. Komt ook iets groters voor.

Enne...........zo staan ze normaal en dan allemaal omgevallen paarden??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:38

Ik zou me ook zorgen maken als mijn paarden er altijd zo bij stonden :+

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:58

zacharyhill schreef:
ik heb van https://www.cavalo.nl panelboxen deze kan je op de grond vast boren deze zijn te koop voor een 500,00 ik gebruik de mijne al een paar jaar.

[ [url=m/9ID0pb.jpg]Afbeelding[/url] ]
ik heb ze naast elkaar staan maar je kan ze ook in het 4 kant zetten

Ik zou nog liever een stal maken van 4 stroom draadjes en paaltjes als dat ik hier een paard in zou zetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:06

Dan moet die wel behoorlijk groot worden, want als een paard 'op stal' stroom krijgt gaat ie nooit meer een stal in.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:10

Dat is natuurlijk grote onzin... want in veel concours stallen word met hengsten stroom gebruikt aan de bovenkant... net als dat paarden gewoon nog in de wei gaan ook al krijgen ze wellis een tikkie.

Laat ik wel duidelijk stellen dat ik nog nooit een paard in een stal gemaakt van stroom draadjes heb gezet... :D net als dat ik echt nooit een paard in een hok van stalen hekken zal plaatsen.