Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 10-05-21 14:45
Ts Lijkt ook nog behoorlijk nat zo te zien.
Simbaa
Geplaatst: 10-05-21 14:47
Bij ons (omgeving Rotterdam) zijn ze er ook pas dit weekend opgegaan. Ruim twee weken later dan normaal. Eigenlijk alsnog te vroeg, want het gras is pas net wat aan het groeien en bovendien is het heel nat. Na een sprint zie je de kluiten vliegen. Zo zonde.
Gelukkig delen we het straks op. Hopelijk trekt het dan nog wat bij!
Ze staan hier ook sinds koningsdag ongeveer 4 uur per dag in de wei en het gaat heel rap, het groeit nog amper. Ik hoop dat het de komende periode warm en nat blijft zodat het eindelijk echt een keer goed groeit. Vorige jaren was het te droog.
bol
Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-21 14:54
DuoPenotti schreef:
Ts Lijkt ook nog behoorlijk nat zo te zien.
Zeker
Onali
Geplaatst: 10-05-21 14:57
Hier staan ze ook nog altijd niet op de weide. Ze gaan er meestal half mei op, heel langzaam opbouwend en het langst dat ze er op staan is 6 uur per dag, met strookbegrazing.
Paarden staan gewoon 24/7 op de paddock, weide is extra. Wij zijn ook 1 van de 2 groepen die een groene grasmat hebben (en zelfs wij hebben kale plekken, maar die zie je niet als je er langs loopt.) Andere stalgenoten zijn vaak jaloers en vragen steeds hoe het komt dat wij zoveel gras hebben.
Tja bij ons gaan ze er in oktober of november af en pas in mei weer op. Dan krabbelen ze meteen terug, nee dat wil ik niet. Paardlief mag het hele jaar door de wei kapot lopen. Ja dan moet je dus niet zeuren dat je geen gras hebt.
Heb circa 4000 m2 weide al moet 1 deel na de zomer nog opnieuw ingezaaid worden. Twee paarden staan hier nu 6 uur per dag op het gras en het eerste stuk (circa 1500 m2) begint nu wat kaler te worden (al staat er nog genoeg in de hoekjes). Daarna wisselen ze door. Hier wel erg lang koud geweest en droog, dus het groeit niet mega hard helaas.
Art_Ificious
Geplaatst: 10-05-21 17:52
Die van mij staan al sinds april op een vollere wei. Dan eind april veranderd van stuk. En daar staan ze nu nog. Begint wel kaler te worden. Maar de andere stukken wei beginnen wel erg vol te worden dus spoedig mogen ze weer naar een ander stukje. Maar met 3 paarden die er dag en nacht op staan gaat het wel sneller kaal dan wanneer ze snachts op stal zouden staan. De stukken zijn (ruw geschat) 0,3ha groot Eind april toen ze er pas op mochten.
En nu
Als je goed kijkt zie je ook hoe vol de weide ernaast al wordt. (links)
In de winter (december tot februari) staan ze ook 24/7 buiten op 1 stuk die speciaal voor de winter gehouden wordt en krijgen ze onbeperkt hooi gevoerd. (de maanden ervoor wordt nog gewisseld tussen weides voor de echt natte periode begint) Vanaf eind februari begin maart mogen ze ook al op het stuk naast de winterweide. Daar staan ze dan tot eind april.
Ben wel blij dat ik 2ha heb verdeeld in meerdere stukken.
Die van ons staan het hele jaar op de wei. Op dit moment groeit het ze zelfs naar de mond toe. Wat dat betreft hebben wij echt geluk op stal.
rowindie
Geplaatst: 10-05-21 19:54
Hier bijna 1.8 ha voor 4 pony’s waar ze het hele jaar op staan. Ik ben begin januari naar deze wei gegaan en toen hadden ze eerst de helft gekregen. Is uiteraard kaal gegeten. Kwamen nog tijdelijk 4 shetjes staan die 0.4 hebben gehad gok ik. Overgebleven gras heb ik uiteindelijk gebruikt als strookbegrazing.
Uiteindelijk een stuk afgezeten nu staan ze daar sinds een week weer en ja je ziet wel dat ze gegeten hebben van het gras maar ze kunnen er nog wel prima staan. Rest van het land is nu gemest en word ook weer redelijk groen
Zodra de rest van het land lang genoeg is ga ik het in 3 of 4 stukken opdelen zodat ik kan afwisselen. Gras komt hier in de zomer makkelijk tot aan je knieën als ik het moet geloven van de boer haha
Hier gaan de twee paarden elke dag een uurtje op de wei. Het gras kan er nog niet tegen groeien. Wij maaien ook bij de buren en dat is al mooi lang. Paarden genieten er echt van om even te grazen.
Ik heb tot nu toe genoeg voor mn twee jongens. Heb ze er nu 3 of 4 dagen fulltime op staan en doe strookbegrazing. De oudste heeft aanleg voor rondheid dus leef ik op de fructaanindex apps op mn telefoon. Zodra die boven 'laag' uit komt haal ik ze eraf. Maar die is de laatste dagen stabiel laag dus kunnen ze prima op gras.
Ik merk wel dat eind maart vorig jaar dat mijn ruin al tot zn borst in het gras stond. Maar dit jaar loopt de natuur gewoon achter. Voor nu hebben wij genoeg gras.
suffie
Geplaatst: 10-05-21 21:00
De weide van Bol zal ook niet zomaar weer gras geven, die is gewoon kapot gelopen. Zonde...
bol
Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-21 21:32
suffie schreef:
De weide van Bol zal ook niet zomaar weer gras geven, die is gewoon kapot gelopen. Zonde...
Ik heb nog hoop staan nu in andere wei maar ook die is niet om over naar huis te schrijven.
rowindie
Geplaatst: 10-05-21 21:34
bol schreef:
suffie schreef:
Ik heb nog hoop staan nu in andere wei maar ook die is niet om over naar huis te schrijven.
Misschien een loonwerker vragen om het te “fixen”? Dan heb je dalijk weer mooi gras.
Ons gras op dit moment, we hebben gelukkig nog 6 van zulke stukken dus meer dan genoeg bij slim weidebeleid voor de rest van het seizoen. Paarden staan sinds 1 mei weer in het gras, daarvoor op de kale weide met ruwvoer.
suffie
Geplaatst: 10-05-21 22:12
30 paarden op 3 ha, wow Dan vind ik het niet zo vreemd dat het gras op is.
Dit is de reden dat onze paarden nog niet buiten staan. Te weinig gras. Vorig jaar was het in april al warm en mochten ze eerder naar buiten. Normaal vanaf 1 mei.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 10-05-21 22:23
suffie schreef:
30 paarden op 3 ha, wow Dan vind ik het niet zo vreemd dat het gras op is.
Nee niet echt gek. Zelfs als het groeit als een malle heb je zo alles kaal.
Hier houden 2 paarden, verder onbeperkt ruwvoer, 2800m2 (dus 0.14ha/paard, tegenover de 0.1ha/paard bij jouw stalling) bij met eerder 1 en nu dan 2 uurtjes grazen per dag. Ik vrees dat het dus gewoon een kwestie van te veel paarden op te weinig gras is en dat dit in de zomer nauwelijks beter zal zijn, zeker niet nu dit land al zo ver kaalgegeten is en lang nodig zal hebben om te herstellen.
senna21
Geplaatst: 10-05-21 22:33
30 paarden, 30 monden, 30 mestplaatsen en een 120 voeten. Daar kan 3 ha. gras niet lang tegenop, zeker niet in dit koude voorjaar en, zo te zien, geen weidemanagement.