4-jarige met stang en trens rijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:20

nou die mensen zeggen het echt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 20:25

Zonnebloem schreef:
nou die mensen zeggen het echt.

Praatjes dus!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:29

Nou ik ben dus de enige die het wel vind kunnen. Ik reed Lotje ook als 4,5 jarige weleens met Stang en trens om al vast wat te laten wennen. Zij liep alle oefeningen van het Z ook al uit met een gebrekkige wisseltje aan toe.
Als een paard gewoon zoveel talent heeft dat deze oefeningen makkelijk zijn kan het geen kwaad. Zodra het met ruk en plukwerk moet ben je verkeerd bezig en beschadig je je paard.

Maar om daarmee te gaan pronken op de foto vind ik een beetje raar.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:34

Suzanne F. schreef:
Nou ik ben dus de enige die het wel vind kunnen. Ik reed Lotje ook als 4,5 jarige weleens met Stang en trens om al vast wat te laten wennen. Zij liep alle oefeningen van het Z ook al uit met een gebrekkige wisseltje aan toe.
Als een paard gewoon zoveel talent heeft dat deze oefeningen makkelijk zijn kan het geen kwaad. Zodra het met ruk en plukwerk moet ben je verkeerd bezig en beschadig je je paard.

Maar om daarmee te gaan pronken op de foto vind ik een beetje raar.

Mijn instructeur rijdt zijn 4.5 jarige om de zoveel tijd (minder dan 1 keer per maand) ook een keer met Stang & Trens, om dezelfde reden als Suzanne F.

Als je goed rijdt, kan het imo ook geen kwaad.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:45

ik zie ook het kwade niet aan het rijden met stang- en trens op een 4 jarige, ik bedoel, als hij goed gebruikt word lijkt het me dat het niet zo veel kwaad kan...

en ik denk ook niet dat ze dagelijks met dat ding rijden maar dat dat idd gewoon was omdat het foto's waren voor de verkoop...

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:52

Ik vind het ook erg verkeerd om een 5 jarige al in de Z te starten, zijn die oefeningen niet veel te belastend voor zo'n jong dier??

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:40

sassie22 schreef:
Ik vind het ook erg verkeerd om een 5 jarige al in de Z te starten, zijn die oefeningen niet veel te belastend voor zo'n jong dier??

Dat ligt aan het paardje. Als jij met een weinig getalenteerd paard Z wil gaan rijden en het kost dat paard dus ongelooflijk veel moeite om het gevraagde uit te voeren dan zal dit paard op 5 jarige leeftijd in het Z (wat ik betwijfel trouwens) zeer zwaar overbelast worden.
Als je met een talentvol paard Z wil gaan rijden en dan dat paard speelt met de oefeningen en loopt alles zonder 1 druppeltje zweet in de africhting uit, dan slijt zo´n dier daar ook niet van en is de Z op 5 jarige leeftijd een eitje....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:46

Geen problemen mee!
Zolang er natuurlijk goed mee omgesprongen wordt en er eerlijk mee wordt ingewerkt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:47

Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig....?
Zie ook het toppic over jaarling met bit in de mond......
DIEPTRIEST.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:58

Jetta schreef:
Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig....?
Zie ook het toppic over jaarling met bit in de mond......
DIEPTRIEST.

Ik liet mn veullie ook al op een bitje kauwen hoor! Wat kan dat nou voor kwaad?
Volgens mij heb je nog een situatie aan de hand gehad dat het paard zo talentvol was dat de Z een eitje was.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:22

Hm, het is natuurlijk voor elk paard verschillend. En iedereen moet weten wat hij of zij met zijn eigen paard doet. Maar persoonlijk zou ik het liever rustig aan doen.

Een paard kan dan wel zonder al te veel moeite met veel talent, gemakkelijk een Z proef lopen.
Maar je maakt mij niet wijs dat dit goed is voor zijn/haar gewrichtenbotten etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:00

Het is onmogelijk dat een 4-jarige al een dergelijke lichamelijke en mentale ontwikkeling heeft doorgemaakt dat een S&T een echt toegevoegde waarde heeft in de training.
En alvast aan laten wennen? In het ZZL is S&T pas verplicht. tegen die tijd dat het paard daar aan toe is zal hij snel genoeg wennen aan een S&T.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:07

Zielig...Een paard van 4 hoort geen Z oefeningen te kunnen vind ik.Daar is hij gewoon nog te jong voor. Je stuurt een kind van 8 toch ook niet naar de universiteit?En dat staat natuurlijk wel heel interessant he zo'n stang en trens

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:13

Sommige kinderen van 6 gaan zelfs naar de universiteit lisa_melody Knipoog
Maar goed, dat is in dit topic niet van toepassing.

Het is natuurlijk ook wel heel belangrijk hoe er met zo'n paard omgegaan is tot en met het moment dat hij met S&T loopt. Als alles eerlijk gebeurd vind ik het minder erg dan wanneer een paard ook mentaal kapot gereden word.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:54

Een scheermes in de handen van een chirurg is een prachtig instrument maar in de handen van een aap is het een levensgevaarlijk voorwerp.

Een kundige ruiter kan verantwoorder met een S & T omgaan dan menig basisruiter met een dikke bustrens. (en daar ken ik genoeg voorbeelden van, trek, hak, zaag zaag)

En Jippie: Het heeft geen toegevoegde waarde maar het aan laten wennen kan geen kwaad. Ik was van plan in januari of februari van dat aankomende jaar Z1 te gaan rijden en liet haar op 4,5 jarige leeftijd in november al een keer eraan wennen. Kan im mijn ogen echt geen kwaad (en trouwens, ze leeft nog steeds en heeft geen psychische of mentale problemen door of met een S & T)
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 23-02-04 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:13

Suzanne F. schreef:
Een scheermes in de handen van een chirurg is een prachtig instrument maar in de handen van een aap is ht levensgevaarlijk voorwerp.

Een kundige ruiter kan verantwoorder met een S & T omgaan dan menig basisruiter met een dikke bustrens. (en daar ken ik genoeg voorbeelden van, trek, hak, zaag zaag)

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:45

Bij goed gebruik zie ik hier geen probleem in.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:20

Mijn merrie was 5 toen ik haar voor het eerst Z1 startte, met stang en trens. Ik was net 14 en was dus ook nog niet zo handig. Ik reed haar bijna alleen op trens en de Z-oefeningen kon ze makkelijk aan.
Dit verschilt natuurlijk per paard (en per ruiter...)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:27

Ik vind dat zulke jonge paarden niet meteen Z1 hoeven te lopen. En al helemaal niet op S&T. Maar ja, dat vind ik.
Ik heb liever een paardje dat op 4 of 5 jarige leeftijd met een simpele trens L-M kan lopen. en waarom een S&T als hij het op een trensje ook hartstikke goed doet? Ja omdat het dan makkelijker of simpeler gaat volgens sommigen, vind ik zo'n onzin.
Pas als je een niveau bereikt hebt waarbij S&T ook verplicht word okee. Maar al veel eerder..Nee dank je.
Van mij hoeft dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:32

Zeker gezien het feit dat de meeste dressuurpaarden van die grote dieren zijn, zie ik persoonlijk het liefst een vierjarige die net rustig aan netjes aangereden is. Gaan ze lekker ook wat langer mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:32

Wouter24"]
[quote="Zonnebloem schreef:
Tsja ik ken een paard dat met zijn 4e al met stang en trens in de Z werd uitgebracht.

Fabeltjes, een vierjarige mag niet Z1 gestart worden, minimaal 5 jaar
[/quote]
Gerekend vanaf 1 januari van het jaar dat hij 5 wordt volgens zijn geboortedatum. Strikt genomen kan het paard volgens zijn natuurlijke kalender dus nog een tijdje 4 zijn Haha!.

Zo zit je ook al gauw op een 2,5 jarige als ie toevallig van juni of later is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:01

Suzanne F. schreef:
Volgens mij heb je nog een situatie aan de hand gehad dat het paard zo talentvol was dat de Z een eitje was.

Er zijn zeker paarden die zo talentvol zijn......... en die bieden het vaak zelf al voor een groot gedeelte aan maar toch zie ik het liefst ook een talentvol paard met alle capaciteit rustig aan doen.

Ik persoonlijk vind het fijn als een 4 jarige nog niet zo belast wordt, ook al is het een eitje voor m en ergens geeft het ook helemaal niet maar toch heb ik liever een 4 jarige die rustig aan gereden wordt. Dat hij de Z oefeningen er een keer eruit gooit is prima, een wissel op zn tijd ook goed maar het lijf moet nog zoveel ontwikkelen dat ik het niet wenselijk vind dat zo een dier volop aan het werk is en de wissels perfect springt, de overgangen subliem uit moet voeren en pirouettes draait Haha! In mijn ogen gaat de energie van het paard dan zitten in de arbeid en niet in het nog zo belangrijke uitgroeien......

Ik persoonlijk doe het liever rustig aan......... wat ie op 4 kan, kan die met 5 beter....... Knipoog en waarom haast maken als je de tijd hebt......

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:29

pff een vierjarige al z.... zijnze wel erggug snel mee dan...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:28

Lisa_Melody schreef:
Zielig...Een paard van 4 hoort geen Z oefeningen te kunnen vind ik.Daar is hij gewoon nog te jong voor. Je stuurt een kind van 8 toch ook niet naar de universiteit?En dat staat natuurlijk wel heel interessant he zo'n stang en trens

Als zo'n kind hoogbegaafd is kun je hem beter naar de universiteit laten gaan.
Mensen moeten niet zo snel denken dat het zielig is.
Een getalenteerd paard gaat zich vaak ook vervelen in het pure basiswerk.
Mijn vijfjarige kon vorig jaar ook al zijn Z oefeningen al.
Toen heb ik hem in het land gegooid omdat het allemaal zo snel ging en daar kwam hij na twee maanden met een blessure uit.
Op dit moment mag hij alleen licht basiswerk doen en hij is vreselijk vervelend. Het is een ijverig en getalenteerd paard die zich verveeld in dit werk.
Dus moeilijker werk is langt niet altijd zielig.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:46

Tja, ik ken iemand die een pas ingereden 5 jarige S &T in de mond hing...

Nee, even serieus. Ik ben er geen groot voorstander van, maar idd, als je een supergetalenteerd paard hebt die veel aanbiedt... Als je een paard voor de handel hebt kan ik me er iets bij voorstellen. Ik zou het zelf niet doen denk ik, ik zou het met een groot talent liever rustig aan doen, dan heb je er over een paar jaar ook nog wat aan.