Cameratoezicht in de stal (POLL)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij gebruik willen maken van cameratoezicht op je paard, te bekijken op je phone of tablet?

Ja, hoe handig!
86 (65%)
Nee, lijkt me overdreven.
27 (20%)
Hangt er van af, namelijk.... (reactie hieronder)
18 (13%)

Totaal aantal stemmen: 131

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:54

Sorry dat ik zeg maar ik ga hier echt geen 15 euro per maand voor betalen.

Hier heeft de stal eigenaar zijn terein zelf beveiligd met camera's die 24h filmen. De stal eigenaar is ook enige die bij beeldmateriaal kan en uit oogpunt van privacy lijk mij dat ook het beste.
Ik denk dat trouwens juist eerder tot ruzies gaat leiden wanneer stamgenoten elkaar gaan controleren en exacte kunnen zien hoe lang paards op stal staat, enz.

Het wordt heel ingewikkeld als je dit bij allemaal verschillende mensen neer gaat leggen. De camera's van EZVIZ vind zelf wel erg makkelijk werken en ze verkopen ook complete sets. Eufy heeft ook helemaal mooi sets die kinder eenvoudig zijn om te installeren.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 06:17

siskeh schreef:
Laurievc schreef:
Ik heb camera's op stal hangen & dat is een absolute aanwinst, maar ik zou geen maandprijs betalen. Ik heb ze nu gewoon aangekocht en dat werkt prima. :)

Edit: kleine toevoeging: ik heb zelf een trainingsstal en ben dus eigenaar van het gebouw. Staan 14 paarden gestald.

Maar dat vind ik wel anders, dat is voor eigen toezicht.
Zou je ook willen dat je trainings-klanten ook op die camera konden kijken, dat is dan meer de vraag.

Ik vraag me af als pensionklant wát je precies te zien denk te krijgen..(want dat is als ik goed begrijp de markt)

Edit: ik vind het eerlijk haast "gebruikelijk" dat een pension/staleigenaar meerdere camera's heeft hangen voor beveiliging, met name gericht op zaken als zadelkamers en op/afrit van het terrein.

Verkeerd begrepen dan! Maar nee, ik wil niet dat mijn stalklanten dat zien. Stukje privacy naar mijn kant toe ook. Klanten zijn hier altijd welkom, maar het gevoel dat ze niet alleen hun paard, maar ook mij misschien, altijd bezig kunnen zien... Nee dankje.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 07:02

Nee, alleen als beveiliging privégebruik van de staleigenaar en in overleg bij bevalling, ziekte, o.i.d.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 07:22

Naskapower schreef:
Het is ook niet aan te raden om hier te delen wat je wel/niet aan camera's hebt hangen

Mee eens.

kiki1976

Re: Cameratoezicht in de stal (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 07:23

Ik heb er zelf persoonlijk geen behoefte aan om altijd via de camera in de stal te kunnen kijken.
Maar met dracht of als ze ziek zijn is het wel erg handig

iNoPadd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 15:28

Super dat jullie zo uitgebreid reageren, erg bedankt daarvoor.
Om daar op in te haken de volgende toegevoegde informatie:

- In het kader van de AVG dient de eigenaar inderdaad een Data Protection Impact Assessment (DPIA) op te stellen waarin protocollen, gebruiken en procedures dienen te worden beschreven. Ik citeer van de website van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP): "Onder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de Wet politiegegevens (Wpg) en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (Wjsg) kunnen organisaties verplicht zijn een data protection impact assessment (DPIA) uit te voeren. Dat is een instrument om vooraf de privacyrisico’s van een gegevensverwerking in kaart te brengen. En om daarna maatregelen te kunnen nemen om de risico’s te verkleinen."

Hoe dit in de praktijk opgenomen gaat worden is nog een vraagstuk. Er zijn namelijk 2 belangen in deze oplossing, namelijk het stukje beveiliging en het stukje gemak. Valt het 'bekijken van het paard voor de klant' onder het kopje 'inbreuk op de privacy' als alleen de klant toegang heeft tot deze beelden (en er verder geen personen op de beelden te zien zijn)? Dient nader uitgezocht te worden maar staat (in tegenstelling tot één van de reacties hier) hoog in de prioriteitenlijst.

- De hoogte van het maandbedrag onder de naam 'Onderhoud' is een schatting van het werk wat voortkomt uit het draaiende houden van.... Dit is een combinatie van de periodieke veiligheidsupdates, toegangscontrole, retentiecontroles, integriteitscontroles en simpelweg het beschikbaar stellen van het systeem. De uiteindelijke hoogte van het bedrag zal wellicht kunnen afwijken van het nu genoemde bedrag.

- Het is een mogelijkheid om een camera 'tijdelijk' op te hangen in een stal ter behoeve van het monitoren van het paard in geval van ziekte, dracht of pasgeborene. In dit geval hoeft er niet direct een privacy-statement te worden opgenomen gezien dit geen permanente videobewaking is en er geen directe inbreuk op privacy is.

- De klant krijg uiteraard alleen toegang tot de camera's die gericht zijn op de stal. Camerabeelden van de gang, bak, weide etc. zijn niet toegankelijk voor personen anders dan opgenomen in het DPIA protocol.

- De genoemde 15eu per maand is voor rekening van de klant. Het is een doorlopende dienst wat is opgezet door de eigenaar(esse) van de stal en hij of zij heeft geinvesteerd in het systeem.

Meer dan 100 reacties op de poll en nog eens 15+ reacties als bericht zijn geweldig.

Ik hoor graag ieder z'n mening en ideeën. Als 15 euro te veel is, wat voor prijskaartje zou er dan aan moeten hangen om zoiets wél aantrekkelijk te maken?

Hartelijk dank!

Groeten, Max.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:36

Probleem is dat het(IMO) niet mogelijk is om wel de klant beeld op de box te geven, maar vervolgens geen personen in beeld te hebben. Als iemand voert, box uitmest, paard pakt etc. is er iemand in buurt, of dat nou staleigenaar is, pensionklant of een stagiaire. Dus ik zie niet hoe je daar aan kan ontkomen.

Het is voor mij als stalmedewerker zeer zeker inbreuk van mn privacy als een klant zijn box kan bekijken.
Bij drachtige en zieke merries helemaal prima, maar dan weet ik ook dat er een camera is.(reden voor in de box zijn is dan meestal ook omdat het dier drachtig of ziek is..)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:50

Ik heb ja gestemd. Vooral bij mijn drachtige merrie vind ik het fijn in de stal te kijken, maar ook ik vind €15 teveel. Ik heb Ezviz camera’s hangen en die zijn na aankoop gratis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:49

€15 zou ik er echt niet aan besteden. Wij hebben camera's aan huis, ook te bekijken via app zonder abonnement. Het onderhoud doet mijn vader zelf, daar is hij misschien 2 uurtjes per jaar mee bezig? De rest gaat automatisch.
Zelf de camera aanschaffen vind ik prima, maar dan moet hij bij verhuizen ook mee kunnen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:50

€ 15 per maand zou ik er ook niet voor betalen, vind dat bijzonder prijzig.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:23

iNoPadd schreef:
Super dat jullie zo uitgebreid reageren, erg bedankt daarvoor.
Om daar op in te haken de volgende toegevoegde informatie:

- In het kader van de AVG dient de eigenaar inderdaad een Data Protection Impact Assessment (DPIA) op te stellen waarin protocollen, gebruiken en procedures dienen te worden beschreven. Ik citeer van de website van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP): "Onder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de Wet politiegegevens (Wpg) en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (Wjsg) kunnen organisaties verplicht zijn een data protection impact assessment (DPIA) uit te voeren. Dat is een instrument om vooraf de privacyrisico’s van een gegevensverwerking in kaart te brengen. En om daarna maatregelen te kunnen nemen om de risico’s te verkleinen."

Hoe dit in de praktijk opgenomen gaat worden is nog een vraagstuk. Er zijn namelijk 2 belangen in deze oplossing, namelijk het stukje beveiliging en het stukje gemak. Valt het 'bekijken van het paard voor de klant' onder het kopje 'inbreuk op de privacy' als alleen de klant toegang heeft tot deze beelden (en er verder geen personen op de beelden te zien zijn)? Dient nader uitgezocht te worden maar staat (in tegenstelling tot één van de reacties hier) hoog in de prioriteitenlijst.

- De hoogte van het maandbedrag onder de naam 'Onderhoud' is een schatting van het werk wat voortkomt uit het draaiende houden van.... Dit is een combinatie van de periodieke veiligheidsupdates, toegangscontrole, retentiecontroles, integriteitscontroles en simpelweg het beschikbaar stellen van het systeem. De uiteindelijke hoogte van het bedrag zal wellicht kunnen afwijken van het nu genoemde bedrag.

- Het is een mogelijkheid om een camera 'tijdelijk' op te hangen in een stal ter behoeve van het monitoren van het paard in geval van ziekte, dracht of pasgeborene. In dit geval hoeft er niet direct een privacy-statement te worden opgenomen gezien dit geen permanente videobewaking is en er geen directe inbreuk op privacy is.

- De klant krijg uiteraard alleen toegang tot de camera's die gericht zijn op de stal. Camerabeelden van de gang, bak, weide etc. zijn niet toegankelijk voor personen anders dan opgenomen in het DPIA protocol.

- De genoemde 15eu per maand is voor rekening van de klant. Het is een doorlopende dienst wat is opgezet door de eigenaar(esse) van de stal en hij of zij heeft geinvesteerd in het systeem.

Meer dan 100 reacties op de poll en nog eens 15+ reacties als bericht zijn geweldig.

Ik hoor graag ieder z'n mening en ideeën. Als 15 euro te veel is, wat voor prijskaartje zou er dan aan moeten hangen om zoiets wél aantrekkelijk te maken?

Hartelijk dank!

Groeten, Max.

Je poll komt niet overheen met je vraag. Camera toezicht vinden blijkbare meeste prima.
Maar bij verhaal 15 euro per maand en schending van privacy haakt iedereen bij af.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:56

Cybersafety is daadwerkelijk een ondergeschoven kindje. Het is een onzichtbaar risico, dus het is verhipte lastig om mensen mee te krijgen. Vooral als het mensen ook iets kost (tijd, geld, moeite etc). En dan is 15 euro veel...