Hoe ver ga je als pensionhouder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:12

Ibbel schreef:
Wat je wel nog kunt doen is olie bij gaan voeren aan het oudje. Kan gewoon supermarkt zonnebloemolie zijn, je voert het tenslotte alleen maar voor de calorieën. Opbouwen naar 300 ml per dag, door z'n geweekte grasbrok.

Inderdaad, dat werkt hier fantastisch.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:16

Wat ik mis is jouw verhouding naar de paarden. Als ik je stukjes zo lees lijkt het wel afsof jij verantwoordelijk bent voor het dier, maar dat ben je niet. Dat is de eigenaar.
Als goeie stalbaas sta je open voor suggesties maar er is wel een grens aan wat je wilt/kunt bieden. Wil een van je klanten meer dan jij bied, dan zal hij daar zelf voor moeten zorgen. Jij hebt je grenzen.

Jij bied geen volle weide, jij bied op zijn hoogst strookbeweiding. Wil jouw klant persé wat anders dan moet zij daar zelf voor zorgen.
En hoezo maak je je druk over dat ze dan misschien weggaat, zo ver is het nog lang niet.
Wat je wel kunt doen om de boel te beinvloeden is en de veearts uitnodigen voor een advies gesprek met eigenaar. Een excursie verzinnen naar een paarden rusthuis om te kijken hoe ze eht daar doen, boeken en linkjes sturen. Maar als zijniet wil luisten, dan wil ze dat niet. Jammer dan, het is niet jouw paard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:22

pillow schreef:
Geweekte bietenpulp en mais zou goed zijn voor dat paard. Maar als de eigenaar dat niet wil en alleen de weidegang eist, wat jij niet kunt bieden, zou ik de eigenaar adviseren een "betere' plek voor het dier te zoeken. Misschien kan de eigenaar iedere dag een kruiwagen gras voor hem maaien, in de berm oid.

Ga alsjeblieft geen maïs voeren, nergems goed voor, ja de kippen misschien. En bermgras maaien is ook bijzonder ongezond

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 22:23

Ik denk dat ik eigenlijk al teveel doe :))
De eigenaresse van de shetjes komt bijna nooit (betaalt wel netjes en regelt altijd voer), dus die heb ik laatst met de verzorgster van mijn pony samen staan poetsen omdat ik het zielig vond dat ze zo'n jeuk hadden van het verharen.
Toen het zo heet was afgelopen zomer heb ik de pony's meerdere keren per dag af staan spoelen (toen stonden de twee shets van nu en mijn eigen pony er nog niet, maar was er nog een shetjes dat bij de oude pony hoorde, dus ging het ALLEEN om haar pony's).
In de winter heb ik sneeuwklompjes uit de hoeven staan bikken en heb ik het oudje een deken van mijn pony gegeven omdat hij het toch niet warm genoeg had met min heel veel en die vreselijk koude wind en sneeuw van toen. Vervolgens het telkens deken op en af doen toen het langzaam warmer werd ook voor mijn rekening genomen.
Dit soort dingen vind ik ook echt geen probleem om te doen, net zoals die tincturen drie keer per dag geven of wat langer wachten tot het oudje z'n eten op heeft. Maar dat de andere pony's te lijden hebben onder een aangepast beleid voor één gaat me te ver...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:29

Wat zegt ze als jij aangeeft dat er niet genoeg gras is voor haar wensen?

Overleg en tot een compromis komen is natuurlijk het mooiste, ik vind niet dat je over je grenzen moet gaan. Daar krijg je een vervelende sfeer van en dat wil je toch niet op je eigen erf.

Ik denk altijd maar zo, als pensionklant kies je een stal die het beste bij je aansluit en dat betekent soms wat water bij de wijn. Vind je als pensionklant dat je teveel water bij de wijn moet doen en je kan niet tot een compromis komen, dan is het tijd om een andere stalling te gaan zoeken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:44

Ik snap het heel goed dat pensionhouders geenn uitzonderingen op dit level kunnen gaan maken, maar dit is wel de reden dat pension niet passend is voor mij en mijn paarden. Een pensionhouder heeft zn eigen regieme vorm gegeven en daar kun je het mee doen. Een kleine verandering (die niet al teveel moeite kost) kan vaak wel, maar een verandering in het voerbeleid of buitengang is vaak onmogelijk.
Hier in de buurt is het zeer gebruikelijk om paarden in de ochtend buiten te zetten en rond etenstijd weer naar binnen. Dus hele avond en nacht en vaak nog een stuk ochtend in het hok. Waarom niet rond 23:00 uur pas naar binnen?
3x hooi, vind ik veel te weinig. 2 of 3x krachtvoer... Dat vind ik veel te veel. Kortom, ik doe nu alles zelf.
W

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:58

Ik snap wel dat een pensionhouder geen zin heeft om om 23.00 een hele koppel paarden in het donker naar binnen te halen.

En als je je paarden in eigen beheer hebt, is het makkelijk praten ook, niet iedereen heeft daar de mogelijkheden toe.
Dus als een pensionstal je niet bevalt, moet je een andere zoeken, punt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:11

Bedenk ook goed dat de behoeftes tussen deze pony en de andere pony’s steeds meer uit elkaar gaat. Wat als hij straks 34 is en helemaal geen hooi neer kan eten en hij 4 a 5 emmers geweekt voer moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:18

monsera schreef:
Bedenk ook goed dat de behoeftes tussen deze pony en de andere pony’s steeds meer uit elkaar gaat. Wat als hij straks 34 is en helemaal geen hooi neer kan eten en hij 4 a 5 emmers geweekt voer moet hebben.

Das toch niet zoveel werk. Voer in emmer, water erbij en klaar. Wij deden dat in de middag zoveel emmers in een keer.Je kan ook vragen of de eigenaar dat wil klaar zetten dagelijks.

Dat weet je toch ook als pensionhouder eer je zo een dier op stal neemt en daar moet je gewoon afspraken over maken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:23

Maartje1990 schreef:
pillow schreef:
Geweekte bietenpulp en snijmais zou goed zijn voor dat paard. Maar als de eigenaar dat niet wil en alleen de weidegang eist, wat jij niet kunt bieden, zou ik de eigenaar adviseren een "betere' plek voor het dier te zoeken. Misschien kan de eigenaar iedere dag een kruiwagen gras voor hem maaien, in de berm oid.

Ga alsjeblieft geen maïs voeren, nergems goed voor, ja de kippen misschien. En bermgras maaien is ook bijzonder ongezond

Wat is dit voor onzin. Snijmais(kuil) zorgt dat het paard gaat groeien, en juist oude paarden kunnen het goed weg krijgen. Alleen voor kippen? Alle boeren voeren snijmais aan hun koeien voor de eiwitten. En bermgras wat niet langs een drukke weg staat is niks ongezonds aan. En ik noem het als optie het kan ook uit een weiland oid.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:34

pillow schreef:
Wat is dit voor onzin. Snijmais(kuil) zorgt dat het paard gaat groeien, en juist oude paarden kunnen het goed weg krijgen. Alleen voor kippen? Alle boeren voeren snijmais aan hun koeien voor de eiwitten. En bermgras wat niet langs een drukke weg staat is niks ongezonds aan. En ik noem het als optie het kan ook uit een weiland oid.

Een paard is geen koe; een koe heeft 4 magen om mais te verteren, een paard krijgt darmproblemen van zoveel zetmeel. Daar is het darmgestel niet op berekend.
Bermgras zou ik niet voeren, simpelweg omdat het totaal onbekend is wat er voor (on) kruiden in groeien, en vaak staat er JKK in de bermen. En is het dat niet, dan kunnen het andere zeer ongewenste planten in het 'hooi' zitten.
Voor paarden die eiwitten nodig hebben zijn andere produkten op de markt, of wat eiwitrijkere grassoorten of luzerne etc

@ TS; je doet volgens mij al meer dan genoeg. Het beleid is destijds goed overlegd, en als de eigenaar het er niet (meer) mee eens is, dan zij het zo. Er zijn genoeg alternatieven om het oude dier goed bij te voeden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:43

pillow schreef:
Wat is dit voor onzin. Snijmais(kuil) zorgt dat het paard gaat groeien, en juist oude paarden kunnen het goed weg krijgen. Alleen voor kippen? Alle boeren voeren snijmais aan hun koeien voor de eiwitten.

Snijmais is een risico door de behoorlijke hoeveelheid zetmeel en het risico op broei als de voersnelheid niet hoog genoeg is. Snijmais wordt zeker niet aan de koeien gegeven voor de eiwitten, maar juist om de hoeveelheid eiwit wat te minderen in een grasdieet en extra energie door middel van zetmeel toe te voegen. Daarnaast moeten boeren (ook) bij koeien opletten dat er geen pensverzuring optreedt bij veel snijmais voeren. Overigens voeren lang niet alle boeren snijmais, er zijn ook flink veel boeren die absoluut geen snijmais willen voeren aan hun koeien omdat ze vinden dat het de gezondheid van hun vee niet ten goede komt.

https://www.prikkebord.nl/topic/25678/

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 00:51

Mindim schreef:
monsera schreef:

Das toch niet zoveel werk. Voer in emmer, water erbij en klaar. Wij deden dat in de middag zoveel emmers in een keer.Je kan ook vragen of de eigenaar dat wil klaar zetten dagelijks.

Dat weet je toch ook als pensionhouder eer je zo een dier op stal neemt en daar moet je gewoon afspraken over maken.

Ik heb er hier een staan die drie porties geweekt voer per dag krijgt en vind dat als stalmeisje toch wel erg intensief.
Dat voer weken is niks, maar altijd pony apart zetten en wachten tot het eten op is, is toch een heel geregel. Pony doet ruim meer dan een uur over een bak dus dat vereist altijd wat logistiek. Eens vlug voeren als je moe bent kan nooit. En als je zo’n bak eens op voorhand vergeet klaar te maken, sta je daar de hele namiddag.

TS: ik begrijp je volledig. Heb hier net hetzelfde probleem. Ook hier is geweigerd om het paard extra op de wei te zetten (kan het eigelijk toch niet eten met zijn tanden maar dat terzijde). Wij geven wel voer in porties tot een bepaald budget wat we anders aan hooi zouden betalen (kan hij ook niet eten). De rest is voor de eigenaar. Ook dekens uitlenen etc begin ik niet mee, want als die dan kapot is zit ik met de gebakken peren.

Ik las van iemand dat die daarom alle paarden in eigen beheer heeft. Dat is heel mooi, maar dan loop je net zo goed tegen dit probleem aan ;). Als je je oudje alles laat opeten, hou je voor de anderen bijna niets meer over, of ze nu van jou zijn of niet.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 01:31

Ten eerste is de wens 24/7 op gras onredelijk vanuit eigenaar naar jou. Simpel omdat dit niet haalbaar is voor de wei en je eigen paard.

Wat ik wel tof zou vinden als het om mijn pony zou gaan is samen te kijken naar een oplossing iets aan kracht voer/vezelrijk als je hem apart zet in combi met extra rijk hooi en eventueel nog extra bij voeren. Voor hij weer bij de rest kan. En uiteraard nog een keer extra voeren als de eigenaar zelf komt zo krijgt hij meerdere Porties om dikker te worden

superpony

Re: Hoe ver ga je als pensionhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 02:45

Hoever ga je als pensionhouder? Dat ligt aan de stal, de mogelijkheden etc.

Zoals ik lees doe je dit als hobby erbij en moet je het toch samen en in overleg doen.

Wij hebben alleen eigen paarden, maar wel wat oudere;

Mijn oudste is 28 en heeft voor het eerst weer dekens op gekregen in het najaar en afgelopen winter. Vanaf September voeren we bietenpulp en wiesencobs/nuggets bij. Dat bouwen we wel op. Nu bouwen we dat weer af. Die van 28 heeft nog een aardig gebit, maar we moeten wel steeds meer ons best doen om haar op gewicht te houden.
Qua vorm ga je het ook zien als ze niks of weinig doen. Hier lopen ze 24/7 op een pp en normaal gaat zij ook nog een rondje mee. Eigenlijk kan en wil zij nog volop en plank gas, maar wij hebben die leeftijd in ons hoofd en doen rustig aan.

De shet is 25+ en mist alle snijtanden en nu in totaal 8 kiezen. Hij staat 4x per dag apart om wiesencobs, senior mix van Hartog en nu ook SP te eten. 'snachts kan hij onder de stang door de schuur in en staan er bakken en kan hij dat onbeperkt eten.

Die van 22 valt ook wel sneller in, maar krijgt dus net als de rest bijgevoerd. In de winter voeren we wel 3x daags bij en nu 2x daags.

Wij hebben ook niet veel gras, maar nog een stuk naast ons waar we nu opbouwen. Daarna staan ze hier max 2 uurtjes op het gras straks. Naast dus overal onbeperkt hooi.

Heeft het paardje wel een goed gebit?

Ik heb voer verkocht en later zelf samengesteld, maar het is best lastig om het perfect te doen en zo dat ze ook lekker eten.
Wij zijn echt heel erg gek op onze paarden, maar ik vind het vooral belangrijk dat hun laatste periode fijn is. Dus ik bied aan wat ze kunnen eten, wat ze op de been houdt en wat ze lekker vinden. Dan liever wat korter leven. Ik geloof ook niet dat het op deze leeftijd nog echt het belangrijkste is om voeding te analyseren. Natuurlijk moet je het zo goed mogelijk doen, maar uiteindelijk zijn ze wel aan hun laatste fase bezig.
En geloof me, ben er net eentje kwijt van 23 en zie mn shet ook echt oud worden, dus dat gaat je echt enorm aan je hart.

Ik kook nu ook worteltjes die ik dan zacht, geprakt erbij geef. Niet zoveel natuurlijk.

SP vond ik nooit zo mooi en de shet at het eerder na verwijderen van snijtanden niet, maar nu bevalt het meneertje wel. We willen hem vooral iets geven.

Mn merrie van 14 moet eigenlijk iets minder en anders dan de rest, maar zij moet ook evne bezig zijn tot rest klaar is. '

Er zijn ook van die voeremmers voor om het hoofd.
Wat ik vooral zie is dat ze echt meerdere keren pd bijgevoerd moeten worden als ze wat extra's nodig hebben en of eten moeizaam gaat.

Maar zoals eerder gezegd; als ze hem opeens stil heeft gezet, ga je dat ook zien op die leeftijd.

Ga iig samen in gesprek. De eigenaresse moet wel realistisch blijven. Het is een ouder paard, jij hebt te weinig gras en doet al wat extra. Laat zij maar zelf de rest doen. Mits dat natuurlijk mogelijk is op jouw stal.

Er zijn ook veel mensen positief over coolstance copra en de body builder van Hippalgo.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 03:47

Ik zoek zo’n begaande pensionhouder die al mijn zorgen uit handen neemt... tot nu toe nooit gevonden.

Met andere woorden, je doet al zoveel meer dan de gemiddelde Pensionstal dat het wellicht wel makkelijk is voor zo’n eigenaar dat de grens steeds verder opschuift. En nu je een keer nee zegt zit je ook nog met jezelf in conflict. Ik zou eerder de grasbrok ook in de ochtend voeren en daarmee de pony van extra energie voorzien. Als ie gewoon hooi niet weg krijgt gaat hij vetter hooi ook niet binnen krijgen en dan gaat dat ook niet werken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 06:19

Delaja schreef:
Extra info: er gaat lijnzaadolie door zijn voer en hij krijgt ook vitaminepoeder speciaal voor oudjes. De eigenaresse wil niks veranderen aan de combi grasbrok/glyx mash. Dit betaalt ze allemaal zelf.

Ze gaat nu zelf kijken voor rijker hooi en dat wil ik ook best voeren op het moment dat hij apart staat, maar dan moet ze wel zelf regelen dat het er komt. Dat zal ze dan ook zelf betalen.

Verder zit de extra tijd (ik moet veel langer wachten tot deze pony klaar is met eten en het elke keer apart zetten kost ook tijd) gewoon bij de stalprijs inbegrepen. Ik vraag vrij weinig, maar het gaat mij er vooral om dat mijn pony vriendjes heeft.

Als ik het goed begrijp eet de pony heel langzaam? Is een maagzweer uitgesloten?
Ons oude paard viel ook heel erg af werd steeds magerder. Ze at ontzettend langzaam en daardoor kreeg ze te weinig ruwvoer binnen. Die bleek een maagzweer te hebben en na een kuur eet ze weer goed en is ze enorm opgeknapt en aangekomen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 06:52

Ik ken het probleem. Pony die snel dik wordt en een oudje die snel dun wordt. Xe oude staat nu sinds 2 jaar op hartog complete care senior en hooi en doet het daar geweldig op. Ik voer het dan vooral s nachts bij, even apart van de andere. Hij krijgt er nu een half speciekuipje van, maar eerder ook wel eens of 2 zelfs naar behoefte. Maar dit soort dingen regelen is toch werk voor eigenaar denk ik, ze weet wat de basis is. Ik vind datje al veel doet zo. In een keer het gras op moet je zeker niet doen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 07:58

Als ze graanvrij wil bijvoeren is fibre beet ook nog een optie. Ons oudje met slecht gebit doet het daar heel goed op naast zijn seniorenslobber. Wij zorgen dat er genoeg voer in de ton zit. Pensionhouder zet de emmers klaar en laat het weken. Bij de laatste hooironde in de avond krijgt hij een emmer fibre beet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:07

Delaja schreef:
De eigenaresse van de shetjes komt bijna nooit (betaalt wel netjes en regelt altijd voer), dus die heb ik laatst met de verzorgster van mijn pony samen staan poetsen omdat ik het zielig vond dat ze zo'n jeuk hadden van het verharen.
Toen het zo heet was afgelopen zomer heb ik de pony's meerdere keren per dag af staan spoelen (toen stonden de twee shets van nu en mijn eigen pony er nog niet, maar was er nog een shetjes dat bij de oude pony hoorde, dus ging het ALLEEN om haar pony's).
In de winter heb ik sneeuwklompjes uit de hoeven staan bikken en heb ik het oudje een deken van mijn pony gegeven omdat hij het toch niet warm genoeg had met min heel veel en die vreselijk koude wind en sneeuw van toen. Vervolgens het telkens deken op en af doen toen het langzaam warmer werd ook voor mijn rekening genomen.
Dit soort dingen vind ik ook echt geen probleem om te doen, net zoals die tincturen drie keer per dag geven of wat langer wachten tot het oudje z'n eten op heeft. Maar dat de andere pony's te lijden hebben onder een aangepast beleid voor één gaat me te ver...

Je geeft hier je antwoord al duidelijk genoeg.
Je doet enorm veel, meer dan waar ook. Maar nu gaat het een grens over.

Ik ken dat ook hoor.
Ik heb mensen hier op pension gehad, en ik herken het helemaal dat je alles doet voor die dieren. En dat kan omdat je kleinschalig bent. Je behandeld de paarden als eigen, soms zelfs nog als meer.
Maar sommige pensionklanten pakken dan niet 1 vinger maar je hele hand.
En dat is uiteindelijk een naar gevoel. Tenminste ik ervaarde het echt als verdrietig. Je doet zo enorm je best en nog geven ze het gevoel van niet goed genoeg.
Ik heb die mensen uiteindelijk weggestuurd en er viel een last van de schouders.

Dat soort mensen gaan verder en verder, nooit genoeg. Stop er nu mee. Ook al valt het zwaar om het te doen.
Dus stel je sterk op ,nee, jou paard gaat niet extra op de wei. Niet mee eens, binnen een maand weg zijn aub.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:16

Je hebt van te voren aan gegeven dit zijn de mogelijkheden hier en dit is wat ik te bieden heb. Daar kom je dan als klant op af omdat het bij je past.
Nu sta je er voor dat de behoeftes bij het paard aan het veranderen zijn, dat kan, dan is het aan de eigenaresse vind ik om te kijken wat kan en wil ik doen om op de huidige plek te blijven staan en wat is daar in mogelijk met eventueel hulp van de pensionhouder.
Zijn er mogelijkheden zodat het voor het paard goed blijft prima, merk je dat dat niet zo is moet je een andere keuze gaan maken.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:39

Ik ben het helemaal eens met DuoPenotti. Je doet al veel teveel en het is niet alsof ze nu ineens stopt met haar eisen. De zorg voor het paard wordt alleen maar intensiever hoe ouder het dier wordt en je zou duidelijk moeten maken dat dit de verantwoordelijkheid is van de eigenaar. Hoe moeilijk het ook is voor het paardje en voor de eigenaar, want ja... je gaat een paard van 30 niet zomaar verhuizen... maar dit werkt niet en zal alleen maar erger worden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:12

Gewoon aangeven wat jij wel kan doen en wat je niet wilt (langer op het gras), dan is het aan de eigenaresse van het paard om te beslissen wat zij daar mee wil. Jij hoeft het probleem niet op te lossen en hebt idd meer paarden om voor de zorgen.
Als paardeneigenaar vind ik het fijner dat de staleigenaar gewoon duidelijk is in wat wel/niet kan, dan dat ik een halve ja krijg, wat hij of zij eigenlijk liever niet zou doen. Mijn paard, mijn verantwoordelijkheid.

Ik had geluk bij mijn vorige stal dat mijn oudje met gebitsproblemen wel in het hoge gras kon, maar hadden de eigenaren van sobere paarden vaak veel meer moeite met hun paard gezond houden. Zo is er overal wel wat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:18

Ik denk ook dat jij hierin al voldoende doet, je hebt er al extra werk (en mss ook kosten) aan door hem apart te zetten.

Daarnaast gaat het ten koste van de anderen dat ze minder lang op de weide zouden kunnen.
Ik zou eigenaresse dus ook de keuze geven om gewoon meegaan in de groep + aantal uur per dag apart met meer speciaalvoer (kijk eens naar fibrebeet, dat spul zet aan als een tierelier + sojaschroot (kost amper iets en werkt super. )
Als ze hem echt op het volle gras wil kan ze opteren om in de zomer zelf ergens een stuk bij te huren ?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:35

Delaja schreef:
In de winter heb ik sneeuwklompjes uit de hoeven staan bikken en heb ik het oudje een deken van mijn pony gegeven omdat hij het toch niet warm
genoeg had met min heel veel en die vreselijk koude wind en sneeuw van toen. Vervolgens het telkens deken op en af doen toen het langzaam warmer werd ook voor mijn rekening genomen.

Wat is de reden dat de eigenaar zelf nooit komt?
Want op deze manier een pony houden die extra zorg nodig heeft is wel erg makkelijk zeg.
En dan nu nog het eisen pakket er bovenop, wat te kosten gaat van je eigen paardjes.

Heel simpel, als ze al die extra dingen wilt dan heeft ze een paar opties:
Zelf geven
Meer gras dagelijks, dan gaat ze dagelijks ergens met de pony grazen.