Hoe staat jouw paard met anderen samen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Re: Hoe staat jouw paard met anderen samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:08

Mijn ruin staat in de winter met drie vrienden op de paddock. Leeftijden zijn van, denk ik, 8 tot 24 ongeveer. Mijn clown krijgt iedereen aan het spelen. De zomer gaat hij het ruinen weiland op. Aangezien het het eerste jaar is heb ik geen idee met hoeveel maar ik gok tussen de 10 en 15 van alle leeftijden en stokmaten.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:17

Ik heb mijn ruin vanaf zijn 8ste 2x in een middelgrote groep (6-8 paarden) gehad, een keer een kleine groep (3) en nu in een grote groep (+-18 paarden). De middelgrote groep waren alleen ruinen die buiten stonden zonder voer, met alleen water en maar 4 uur. Veruit de groep waar de meeste ongelukken en verwondingen gebeurde. Het groepje met 3 kreeg een paar keer per dag hooi en uiteraard water. Stonden de hele dag buiten. Was weinig gedoe, wel af en toe wat voernijd omdat er wat te weinig hooi werd gevoerd. Enige jammere is dat paarden snel alleen staan.
Op mijn huidige stal is de groep het grootst (en tevens meest divers zowel qua leeftijd als geslacht) maar de paarden staan er veruit het rustigste bij. Er is mega veel ruimte en alle paarden kunnen dmv een chip zelf de hooiplaats op, de wei op, krachtvoer halen, rennen, het zand op. Mijn mening is dat de grootte van de groep niet het verschil maakt, maar dat de omstandigheden waarin paarden gehouden worden belangrijker zijn. Rustige paarden hier, omdat altijd beschikking tot voer hebben en ruimte zat om elkaar uit de weg te gaan. Dan maakt het bijna niet uit hoe groot de groep is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:20

Mijn 2 paarden staan in een kleine kudde van 5 op een paddock paradise. Allemaal sobere dieren, 2 merries en 3 ruinen, leeftijd is gemengd. 3 jongeren en 2 senioren.

Ik vind het ideaal. Overzichtelijk voor mijn autist, jonge en oude paarden en merries en ruinen voor mijn jonkie. Genoeg ruimte om bij elkaar te zijn en elkaar te ontlopen.

Voerbehoefte is gelijk, behalve van mijn jaarling. Die voer ik bij. Maar als ze uitgegroeid is, dan ga ik er vanuit dat ze net zo sober is als de rest. Ze doet het er goed op en heeft geen tekorten. Dus het werkt zoals het nu gaat.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:28

Mijn kudde aan huis (Paddock Paradise, 24/7 buiten) bestaat uit 6 paarden/pony's:
5 ruinen en 1 merrie
4 grotere paarden (2x fjord, 2x westernras) en 2 mini-shetlanders
leeftijden: 19, 15, 9, 7, 6, 4. Leeftijd 4 en 9 spelen het meest met elkaar (2x ruin mini). Leeftijd 15 (grote ruin) heeft de leiding en leeftijden 19 (fjord merrie) en 9 (ruin mini) staan onderaan in de rang.

Voerbehoeftes zijn niet hetzelfde, twee van de 6 voer ik bij en 1 fjord vreet zich rond als ze de mogelijkheid krijgt. We moeten daar wel creatief mee zijn.

Ik heb alle vrijheid en mijn ''basiskudde'' (mijn eigen paarden) is perfect: 4 ruinen: 2 rijpaarden en 2 mini's. Bewust voor gekozen en dit zou ik zo weer hetzelfde doen. Er blijft zo nooit eentje alleen en ze hebben allemaal een maatje.
De fjorden zijn van een vriendin en stonden niet op te planning, maar het gaat wel heel goed. Behalve dan de voerbehoefte.
Laatst bijgewerkt door BrittS op 26-04-21 20:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:31

Wij hebben een kleinschalige paddock Paradise aan huis. We hebben momenteel 4 eigen paarden en 1 pensionner.
Paddock Paradise is een bewuste keuze, de leeftijden en rassen niet perse voor de combinatie. Ik heb een 31 jarige shetlander kruising ruin, een 9 jarige haflinger merrie, mijn partner heeft een barock pinto merrie van 2 en eem draver ruin van 15. Onze pensionner is een tinker merrietje van 12. Hele leuke mix zo.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:34

Een D-pony merrie van 27
Een Shetlander merrie van 12
Een Shetlander hengst van 3,5 week.
Die laatste was niet gepland :'). Die stond letterlijk ineens in de wei.

Het zijn niet mijn pony’s, maar het gaat goed met die 3!

Afbeelding
(Foto van 1,5 week geleden)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:20

Ik woon in Portugal.Mijn paarden staan met z´n vijven, ze zijn allemaal van mij, ik heb ze aan huis.
Er is zo´n 30 hectare bij het huis, maar op het moment is zo´n beetje de helft verhuurd aan iemand met schapen. Maar nog steeds ruimte genoeg en heel afwisselend, ongelijk terrein met struiken en bomen en bamboe en cactea. De meeste bomen zijn kurkeiken en pijnbomen, want de eigenaar van het huis oogst daarvan de pijnbompitten en kurk.
´sNachts staan ze binnen, 2 grote stallen tegenover 3 kleinere, waarvan 1 weer van groter dan de andere 2. De stallen hebben halve muren en de stalgang is smal, dus ze kunnen elkaar aanraken. Er is geen dak boven de stalgang dus ze hebben natuurlijk licht en frisse lucht.

Betreffende groepsdynamiek, die veranderd wel eens omdat oudere dieren doodgaan en er wel eens een nieuwe bij komt, maar ik heb er 1 bully bij, die weer bij de moderator hoort, die had ik namelijk al toen hij als veulen kwam en samen zijn ze dik aan met mijn enige merrie. De franse draver is bevriend met het paard dat er het laatste bij is gekomen. Hij is erg op zichzelf maar accepteert wel altijd als eerste nieuwe dieren.

Het zijn rescues, ik zoek dus niet op leeftijd ofzo. De leeftijden zijn op het moment de jongste 10, de oudste 26.

Voor een idee, foto´s op verschillende plekken in verschillende seizoenen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:40

Mijn pony staat dag en nacht buiten op een paddock met schuilstal, samen met twee andere pony’s, een ezel en een geit. Een paar dagen per week staan ze met zn vieren op de wei, zonder de geit. :) ze doen het heel goed met zn vijven en het is een fijne stabiele kudde. Mijn pony kan gelukkig over het algemeen altijd wel goed met andere paarden (en blijkbaar ook ezels en geiten haha)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:52

In de winter staat mijn oudje (24) samen met één vriendje van 8. Deze twee gaan erg goed samen. Verder heeft hij een box met verharde paddock waar hij zich vrij in kan bewegen. Er stond eerder nog een ander paard bij op de wei, maar deze zorgde voor veel onrust dus die is naar een andere wei gewisseld. In de zomer gaan ze op een grote weide met kudde. In principe staan ze met een groep van 8, maar soms worden twee groepen samen gezet op een grotere weide, dan staan ze met ongeveer 15 paarden. We hebben een roulerend systeem waardoor om de zo veel weken andere weilanden gebruikt worden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:05

7 paarden in een gemengde kudde. Jongste 10 maanden, oudste 25. Van B pony tot paard, koudbloed, warmbloed, volbloed het staat er allemaal. Een heerlijke stabiele kudde. Momenteel staan ze op zo’n 12ha. Binnenkort word dat tijdelijk teruggebracht naar 4 omdat er een stuk met graan is ingezaaid en de aangrenzende hekken nog gerepareerd moeten moeten worden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:12

Mijn merrie staat in een vast groepje van 4, 3 merries en 1 ruin.
Hebben een grote paddock met schuilstal en aansluitend daarop de weide.

Zomer staan ze 24/7 buiten. Overdag op de weide en met de nacht in de paddock.
Winter overdag buiten nacht op stal. Paar uur op de weide en verder paddock.
Water, hooi is in de paddock en daar hebben ze altijd 24/7 beschikking over.

2 Friese dames, 1 kwpn en een tinker x haflinger in de leeftijd tussen de 12 en 24 jaar.
Zijn met elkaar een echt hecht en leuk groepje, echte maatjes.
Samen eten, samen kroelen, samen de boel op stelte zetten (lees flink racen en gekdoen)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:27

Ze staan hier aan huis.
We hebben niet belachelijk veel wei. Meer paddock formaat, maar voor de ponys is dat helemaal niet erg.
3 weitjes net wat groter dan een flinke rijbak
En een paddockje van half dat formaat.
De 2 6 jarige merries kunnen het niet goed samen vinden. Op de paddock samen gaat dus niet, dus een staat nu in de longeercirkel. De 5 jarige merrie kan met beide 6 jarige opschieten. Als ze met zijn drietjes op de wei staan gaat dat ook goed, de 5 jarige houd de rust er in.
De 3 jarige hengst staat apart. Nu op de wei maar binnenkort in de paddock. Die is nu nog niet hengst proof, dus staan de merries er in.
Het liefste had ik meer wei gehad, maar dat is helaas niet mogelijk (wel meer grond, maar dat is verpacht)
(Merrie) veulens willen we wel in de groep houden. Gemengd vind ik fijn. Nu zijn ze toevallig wel ouder, maar toen we enkel de eerste twee merries hadden, van veulen tot nu, stonden er ook oudere merries tussen (en een andere jonge, pension)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:30

Mijn pony staat 24/7 op wei in een gemixte groep. Momenteel staan ze met zijn 6en en dat is wel de max.
De paarden zijn ook van alle leeftijden. Er zijn 4 ruinen en 2 merries

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:37

Mijn twee paarden staan samen. Liefst had ik een iets grotere (wel stabiele) kudde gehad, vooral voor mn jonkie, maar dat kan niet op dit stuk land.
Ik heb wel bewust gekozen voor jonkie niet in de opfok. Vind het heerlijk dat ik hem elke dag zie en met hem leuke dingen kan doen.

Liefst hbeb ik ze ooit aan huis met nog een leuke merrie ofzo om mee te fokken.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:38

Als ze allemaal buiten staan, zijn het er een stuk of 40. Oud, jong, merrie, ruin, groot, klein. Mijn pony staat op een manege en de manegepaarden gaan ook vaak mee naar buiten. Soms gaat hij ook alleen met de privépaarden. Dan staan ze met een stuk of 6 buiten.

Mijn pony vindt het geweldig zoveel vriendjes. En ik vind het ook wel goed voor hem om met zoveel paarden om te (kunnen) gaan. Leren ze toch een hoop van qua omgangsregels. Het is leuk om te zien hoe ze toch wel bepaalde vriendjes hebben die ze opzoeken. Zo’n grote groep is eigenlijk gewoon een verzameling van heel veel kleine groepjes.

Afbeelding

Afbeelding

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:56

In de wintermaanden staat mijn 5 jarige wedstrijdsport met 1 ander paard op de paddock ongeveer 5 uur per dag.

Mijn welsh pony staat samen met een andere ongeveer 7 uur per dag.

In de zomerperiode staan we met 5 paarden op de wei, 3 merries van 5, 11 & 29 en 2 ruinen van 3 en 23.
Op het moment staan de ruinen alleen even apart van de merries gezien de 3 jarige net zijn ballen kwijt is.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:55

Ze staan aan huis op ongeveer 1 hectare.80% grasland en bij de stal een "paddock"weitje.Mijn kwpn ruin is 26 en zijn vriend is een haflinger van 26.Hij staat bij ons in "pension".Ze lopen 24/7 op het land.Alleen als de wei te nat is staan ze in het paddock weitje.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 07:16

Wij hebben een paddock paradise in loon op zand. Momenteel met 4 paarden ( 2 ruin en 2 merries) maar plek voor 6. Zijn rustig opzoek naar mensen erbij. Liefst 1 ruin en 1 merrie erbij gezien ruinen echt stabieler zijn. En we niet meer merries willen.

We hebben een luie leider momenteel die best wat stress ervaart van leider zijn. Een no nonsens merrie die eronder staat, een einzelgänger daaronder en een jonge merrie die graag met de luie leider staat. Ik vind het heerlijk om te zien hoe ze allemaal iets anders willen en doen.

Leeftijden zijn 15, 12, 9 en 5 maar het is geen eis dat het er boven of onder zit voor nieuwe mensen. Ze staan altijd buiten op de track met onbeperkt hoor. En hebben mogelijkheid tot schuilen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 07:39

Mijn 2 haflingers staan op een pensionstal. 1 heeft inmiddels haar veulen, andere is begin juni uitgerekend.
Hun staan nu met de 2 merries en veulens van de pensioneigenaren op de wei, en 's nachts op stal.
Als straks de veulens gespeend zijn zullen de merries de hit-actief groep ingaan.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 07:53

Hier stonden de trekpaarden 2 en de pony's 2 in 2 mini kuddes. Maar recent zijn er wisselingen de grote pony jong en speels en de shet oud stram en niet zo gediend meer van zijn maatje. Het werd de oude baas te veel en de andere pony werd ook gemeen uitdagend bijten ,opjagen en zelfs de shet omver beuken....
Nee het was geen fijne combi meer, de 3 jarige zoon van het trekpaard is ook speels maar moeder houd hem onder de duim. Over de draad stonden de pony en het jonge trekpaard al vaak te klieren en elkaar te krabben. Nadat de oude baas voor de zoveelste keer in het hoekje was gedreven, omver gebeukt en lelijk gebeten was vond ik het genoeg!. De pony en de 3 jarige genieten echt van elkaars aanwezigheid lopen altijd in elkaars buurt en moeder temt de kwajongens weer als het te gortig word. De shet geniet enorm van zijn privé domein en krijgt nu vaker aandacht van ons en je ziet hem opbloeien,zijn wonden genezen en hij zit beter in zijn vel. Ook moeder trekpaard van haar kant vind het ook fijner dat ze meer prive tijd heeft en dat haar kind nu met anderen kliert. Ze is serieus kalmer en tevredener.
Zo zie je maar dat je ook wel eens moet kijken of het anders kan, ook heel belangrijk is als een dier door zijn ouderdom niet meer met zijn maatje meekan!. In de winter staan ze wel nog op hun oude plek in stal de 2 ponys apart in een box en de grote paarden buiten in hun schuilstal en dat gaat prima!

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:02

Mijn paard staat 24/7 buiten (paddock/weide) in een gemengde kudde van 7 paarden. De leeftijden zitten tussen de 9 (mijn paard) en 26 jaar.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:15

Mijn 2 pony's staan op een pensionstal. Ze staan overdag buiten allebei met hun eigen vriendje op de wei. Ze staan naast elkaar op hun wei dus ze kroelen ook vaak samen over het draadje <3

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:30

Ik heb de paarden aan huis bij mijn ouders, 4 merries. 2 kwpn'ers, 1 fjord en 1 shet. De 2 grootste zijn bijna 3 en bijna 4. De fjord is 21 en de shet is 11.

Zou ik hier zelf voor kiezen als ik echt een eigen huis met ruimte had? Nee. Dan had er sowieso 1 of 2 ruinen bij gelopen want het is nu geregeld 1 grote bitch fight.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:44

Mijn paard staat op een paddock paradise met nog 3 paarden. Idealiter bestaat de groep uit 6 paarden maar we zijn nog op zoek naar 2 extra paarden. De mijne is een ruin van 14 en deze staat met 2 merries van 5 en 12 en een ruin van 9. Ik vind de samenstelling van de groep zo eigenlijk wel prima. Kleinschalig heb ik sowieso liever dan grootschalig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:54

Bij mij aan huis in een paddock Paradise in een kudde van nu 5, hopelijk morgen 6 :+

Nu 1 ruin met 4 merries. Morgen komt er wellicht een ruin bij.

Ze hebben meerdere schuilstallen en 18 hooiplekken. Een poel, ingegraven tractor band etc. Echt een paradijsje dus :D