Info, tips en voor en nadelen shet bij je paard zetten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Re: Info, tips en voor en nadelen shet bij je paard zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:18

Wat sneu Popstra, maar slaan onderling ongeacht grootte, kan natuurlijk altijd vervelende blessures opleveren. Risico zit er altijd in, maar natuurlijk erg jammer als het wel gebeurd.

Hier een shet bij onze KWPN merrie, dat gaat prima samen. 3e shet die wij hebben gehad, toen de kinderen klein waren, hadden we er ook 2, en nog nooit 1 een poging tot uitbreken gedaan, zelfs niet als we stroom eens vergeten. De shet die we nu hebben, staat dag en nacht buiten (tenzij extreem weer) en de rest gaat op stal. Ook dan blijft ze netjes achter het draadje staan. Heel nuchter van karakter, vind het ook geen punt om alleen te blijven staan als de rest weg is dus. Gaan prima samen, wij doen het hooi voor de KWPN'er in een hoge bak, waar de shet niet in kan, anders eet ze wel te veel hooi. Brokjes voeren we de KWPN'er op stal.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:19

Hier ook een shetlandervriendje (geadopteerd via the old horse lodge). Ik vind het reuze meevallen qua kosten, ik zit lang niet aan 120 euro in de maand. Het is een komiek duo. Op de wei krijgt mijn shetlander een graasmasker aan, en nu in de winter qua hooi krijgt mijn paard een groot hooinet en de shetter wat verderop veel minder met heel fijne mazen zodat hij langer doet over een kleine hoeveelheid. Mijn paard staat intussen met pensioen maar toen we nog wel gingen rijden was de shet in het begin wat onrustig maar hij na verloop van tijd kalmeerde hij wel, ideaal is het niet maar altijd alleen staan nog minder vind ik. Qua ontsnappen heb ik hier eigenlijk echt totaal geen problemen met de shet, meneer paard wil al wel eens eerder checken of ik de stroom niet ben vergeten op te zetten :+ Maar kan me wel inbeelden dat dat verschilt van pony tot pony, maar ja.. zolang je omheining in orde is zie ik geen probleem.

Het is verder wel echt een mormel maar doe er momenteel net wat te weinig mee :o Hij is vooral mijn paard aan het uitdagen en houdt wat leven in de boel. Ze slapen ook regelmatig naast elkaar of zijn elkaar aan het kroelen, dus het is niet zo dat het enkel een pest-shet is :')

Ik heb wel voor mijn vorige shet, die al wat ouder was (en ik eerder had dan mijn paard), voorzien dat hij een extra stuk had waar het paard niet bij kon zodat hij weg kon als mijn paard hem opjoeg. Met mijn huidige shet matcht het beter en die is ook een pak jonger natuurlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:38

Popstra schreef:
Mijn Quarter merrie stond ook jaren met een mini samen maar heeft haar uiteindelijk wel een gebroken beentje geschopt en toen kon ik haar laten inslapen... je kunt er dus niet vanuit gaan het altijd zo leuk gaat samen. Shetjes kunnen ook flink bitchen en dan kan een schop van een grote toch best naar aan komen.

Geldt eigenlijk voor alle paarden, denk ik. Een goede match is áltijd belangrijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:48

Uiteraard maar ook dat kan dus toch wel eens na jaren nog mis gaan...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:00

Hier twee shetjes bij mijn paard; een oudere herplaatser en een jonkie. 4 draden rondom maar de binnenkant van de track heeft er twee en daar gaan ze ook niet door; staat een leuk klapje stroom op. Wat eten betreft zijn ze allemaal sobertjes dus dat is geen probleem. Als ik met twee van de drie weg ging dan ging junior met een pluk hooi in de stal, met de deur dicht. Die paar uurtjes overleven ze wel. Ze zijn dol op elkaar, eigenlijk, en staan te kroelen, al krijgt junior ook regelmatig op z'n donder van tante Robin. :D Ik was nooit zo'n shettenfan maar een mens kan van mening veranderen. :+
Leukste is toch wel als je een shet wilt, dat deze gemend is, of dat je'm laat beleren. Ze zijn erg werklustig. Robin gaat regelmatig voor de sulky als het weer het toelaat.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 11:54

Ik heb sinds een week mijn haflinger op een 24/7 buiten met schuilstal en heb er een Shetlander bij gekocht als maatje.
Tot nu toe blijft de Shetlander goed achter het draad (3 onder elkaar)
Ze hebben beide dezelfde voerbehoefte en hoeven beide geen brok.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:48

Hier ook een haflinger en een shetlander. De mijne zijn flink aan elkaar gewaagd en spelen de hele dag door. Alleen achterblijven is voor geen van de twee een punt. Er word even gehinnikt als de ander vertrekt en dan eten ze verder. Kwa voedingsbehoefte liggen die van mij dicht bij elkaar, dus hooi krijgen ze samen (onbeperkt), brok apart in stal. Ik heb van een smal stuk paddock dat 'over' was na de plaatsing van mijn schuilstal een soort escape voor de shet gemaakt waar hij zich kan terugtrekken. Daar hangt een balk over op de hoogte dat de shet eronder kan maar de haflinger niet.

Hier links naast de stal te zien.

En zo gaat dat hier dus hele dagen :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:53

Die krijgen zo hun beweging wel :) Leuk om te zien. Vast ruintjes :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:12

Ik heb onze shet ruin van 95cm nu 21jr. Voor zoon van toen 3 gekocht.

Hij heeft 17jr lang 24/7 samen gelopen met mijn new forest van 1.42m. Stonden voorheen ook samen in 1 stal.
Daarna kwam de quarter merrie erbij en na een jaar zijn ze samen 24/7 naar buiten gegaan.

Ik nam hem eigenlijk altijd aan de hand mee als ik naar buiten ging. En heb hem ook meegenomen naar de kliniek toen mn ruin daar naartoe moest.

Door de jaren heen 3 ruinen bij gestaan en nog een merrie, allen quarters.

Recent is de NF ingeslapen en dat heeft veel effect, maar hij redt zich verder goed. De 3 quarters die we nog hebben is hij aan gewend en is hij oke mee.

We hebben een paddock paradise, dus geen kleine vierkante paddock of wei waar hij een hoek in gedreven kan worden. Daar zie ik toch de meeste problemen ontstaan. Sowieso bij alle maten.

Met mijn NF kon hij wel kroelen. Maar daarvoor ooit wel 2x aan shetlanders gekoppeld en daar was hij minder lief tegen. Beetje kapsones gekregen na altijd met wat groter samen staan, denk ik........

Als de omheining goed is, breekt hij echt niet uit, sloopt niks en is ook echt de liefste pony van de wereld. Onze zoon was 3, heeft hem tot ong zijn 10/12e gereden en daarna gemend. Het zijn echte werkers.

Entingen, mestonderzoek, tandarts, bekappen kost evenveel en moet ook gedaan. Wel merk ik af en toe weerstand van bekappers en veeartsen die ze liever overslaan. Vanwege dat ze klein zijn en of hun reputatie.

Ik laat in principe nooit een paard alleen achter. Dan nemen we ze aan de hand mee. Maar zelfs als ik er 1 meeneem en 3 achterlaat, voorheen 4 of 5, staan die evengoed te brullen.

Ow ja, ze staan hier op onbeperkt hooi. Shet is nog nooit hb geweest. OOK geen cushing ondanks ergens 25+.
Wel 2015 EOTRH alle snijtanden eruit en nu inmiddels al 8 kiezen. Krijgt dus ook bijgevoerd de laatste jaren. Maar grazen gaat prima.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:32

Superpony, mooi om te lezen. En precies wat jij zegt.... Als een kudde hecht is en er ontbreekt er één, staan ze bij ons ook te hinniken.

Maar... echt waar? Zijn er bekappers en vee artsen, die moeilijk doen over een kleine pony? Wauw.... wat een ego's.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:57

Kan me daar wel wat bij voorstellen Twiggy. Er staan er veel gewoon voor de leuk op de wei, die komen niet altijd in de hand en sommige zijn daardoor gewoon niets gewend. De smid of de veearts kan er dan best een kluif aan hebben. Onze opgevoede shet heeft niemand een probleem mee, maar er zijn er genoeg onopgevoed, denk dat dat het probleem is.

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:09

Hier ook een paard met shet.
Nooit problemen als we paard uit de wei halen, grote problemen als we shet uit de wei halen.
Shet staat er gewoon bij als hoefsmid of veearts bij paard is, maar als shet bekapt wordt of veearts komt er bij moeten we paard opsluiten. Want shet is eigendom van paard. (vindt paard)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:22

Maar echt.........

Dan kwam een hoefsmid en stond hij netjes bij de rest te wachten en keek de hoefsmid en zei; Die hoeft niet, ziet er prima uit.

Ik deed het al een tijd zelf, maar kon het even niet, dus deed mee met de hele goede hoefsmid op stal. Had duidelijk geen zin om zich aan te passen. Kan, snap ik. Je lijf moet lang mee en zo klein is wel een dingetje.
2e keer stonden de paarden op de poetsplaats en de shet stond gewoon te trillen. Gezegd dat hij die niet meer hoefde te doen en weer zelf gaan doen. Allemaal trouwens, want mn ene ruin was ook 2x kreupel na bekappen.

Wij hebben de shet dan 21jr en hij is geweldig. Maar ik word wel echt doodmoe van al die vooroordelen en het negatieve geklets van mensen over shetlanders. Ze steken er weinig tijd, geld en energie in, maar willen wel dat hij zich aanpast en als een perfect paard gedraagt.
Of ze kopen het als een stuk speelgoed.

Onze zoon moest er gewoon netjes mee omgaan en het heeft de shet aan niks van enige zorg ontbroken.

Maar als je dan een keer in Utrecht terecht komt na vele jaren nooit enig probleem, hoor je ze vragen of je een ingreep wel wilt, want veel mensen zeggen; Laat maar, voor 50 euro heb ik wel een nieuwe.......

Had er laatst met een veearts een discussie over en die zei ook letterlijk dat het nou eenmaal de waarde is.
Of hij was een half jaar geleden niet oke en leek op koliek. Spoed arts wilde hem eigenlijk al afspuiten. Ech schandalig hoe ze een shet heel erg vaak niet serieus nemen.

En nogmaals; ja soms voor wekhouding erg lastig en er zijn er die niks snappen, niks geleerd hebben en vast en zeker daar naar handelen. Maar dat kan je de pony's niet kwalijk nemen. En het zijn nou eenmaal dieren die ook zorg nodig hebben.
Daarbij zijn veulens, varkens, geiten, schapen etc ook niet groot.

Al;s de slechte reputatie van shetlanders af zou gaan, mensen er beter mee omgaan, zou dat ook echt veranderen, want dan raken ook veeartsen er meer aan gewend dat het echte paarden zijn.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:36

Voor de hoeven moeten de smeden idd flink bukken :o Hier ook een dierenarts gehad, in het weekeind, niet mijn vaste, die verbaasd was dat wij voor een shetlander voor koliek belden. Die pony was goud waard voor onze kinderen, bij wijze van werd ze nog meer gepamperd dan mijn eigen paard, maar over het algemeen staan er meer in de wei dan dat ze gebruikt worden natuurlijk. Denk dat veel van de boertjes met wel 20 op een wei en maar fokken, niet snel een smid of dierenarts bellen. Voor ons is het gewoon een lid van het gezin, net als mijn paarden ook zijn, ik zie geen verschil (op de hoogte na dan :+ )

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:45

Hier ook een paard en shetje in eigen beheer, al jaren, voorheen met mijn andere paarden nooit problemen gehad en nu ook niet. Mijn shet is een toppertje, heel lief en gilt nooit als mijn paard weg gaat.
Andersom ook niet echt, hoewel de shet niet bepaald vaak alleen weggaat, want ik doe er niet zo veel mee in de zin van buitenritten o.i.d.

Ik heb de paddock naast de rijbaan dus als ik de shet wil longeren of iets is hij nooit helemaal weg, maar moet zeggen dat mijn paard gewoon door eet nu, in het begin was het even hinniken maar nu niet meer.

Ze staan als ik er bij ben af en toe samen. Mijn paard is lang hengst geweest en kan vrij heftig spelen, als de shet uithaalt is het inderdaad wel op kniehoogte, dus ze staan vaak alleen samen als ik op stal bezig ben.
Ook omdat mijn paard andere voerbehoeftes heeft als mijn shetje.
Ze hebben beide een grote aangrenzende paddock, waar ze elkaar kunnen kroelen over het hek. Zo hebben ze contact en kunnen toch de hele dag eigen hooi eten, de shet heel arm uit een net met 2cm mazen en paard uit een bak rijker hooi en grotere porties krachtvoer en losse ruwvoer is omdat die dus snel te mager is. Op stal staan ze ook apart, naast elkaar.

Als ik weg ga met de trailer gaat de shet altijd mee. Dit geeft sowieso veel rust voor mijn paard, want zo staat hij op wedstrijd gewoon rustig op de trailer. Ook daar zal de shet nooit gillen als hij alleen staat.
Ook als we ergens moeten overnachten is het natuurlijk heel fijn een eigen maatje mee te hebben, geeft zoveel rust.

Bekappen doe ik zelf, de smid kijkt dit dan als het nodig is na en sinds mijn paard niet meer op ijzers staat zijn die kosten dus enorm gedaald. Inentingen, wormenkuren, tandarts etc. draait de shet gewoon mee. Qua voer is het natuurlijk een stuk goedkoper.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:13

superpony schreef:
Wij hebben de shet dan 21jr en hij is geweldig. Maar ik word wel echt doodmoe van al die vooroordelen en het negatieve geklets van mensen over shetlanders. Ze steken er weinig tijd, geld en energie in, maar willen wel dat hij zich aanpast en als een perfect paard gedraagt.
Of ze kopen het als een stuk speelgoed.

Al;s de slechte reputatie van shetlanders af zou gaan, mensen er beter mee omgaan, zou dat ook echt veranderen, want dan raken ook veeartsen er meer aan gewend dat het echte paarden zijn.

Helemaal mee eens. Ook hier op Bokt stikt het van de vooroordelen.zo jammer en nergens voor nodig.

Met bekappers, TA's en DA's nooit geen problemen gehad.
Wel met stalbazen, had fjord en shet en die shet wilden ze dan niet. Die ontsnapt.
En ik maar steeds uitleggen dat het juist die gele bolle was waar je voor moest uitkijken, niet de shet.

Maar het zijn inderdaad 2 negatieve beelden waar we tegen vechten.
De onopgevoedde, kan niks shetlander en de kinder/ Pennypony.

Ik ben ontzettend serieus in wat ik doe met mijn jongens en met een paar andere paarden op ons erf durf ik met zekerheid te zeggen dat mijn jongens perfect opgevoed zijn.
Doe regelmatig schrik- en obstakeltraining met ze en niks is ze te gek.
Niet bang voor trekkers of groot verkeer ( kan ik van de meeste paarden op ons erf niet zeggen) kan ze zonder na te kijken een flinke tijd vastzetten op de poetsplaats.
Ze bijten niet, trappen niet. En al helemaal niet naar andere paarden.