Hoe maak ik een doorgang shetlanderproof

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Hoe maak ik een doorgang shetlanderproof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:03

Hoe dan? Wat hebben jullie voor paarden/pony's?

Mijn ruin was 1.42m en is nooit ergens onderdoor gegaan? En de quarters zijn 1.45m-1.50m, maar die snappen niet eens dat zoiets zou kunnen geloof ik.

Ik zet serieus op een graspad naast ons huis een stuk af met 1 draad om wat bomen en 2 prikpalen en dan eten ze daar. Gaan niet aan de wandel naar hoger gras, het bos etc.

Ik denk nu dat ik heeeeeeeeeeele domme paarden heb?? Of juist niet??

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:14

Ja, héél dom :P
Shetten hebben nu eenmaal een reputatie, maar daarnaast is het gewoon zeer paard(of nou vooral pony) afhankelijk wat je kan verwachten.

Mijn pony heeft het door als ergens "ff" geen stroom op staat, gewoon een hengstenpaddock waar al een aantal weken probleemloos hengsten in stonden(moet al veel langer geen stroom op hebben gestaan), meneer stond er 2 seconde en dacht: toedels, hier kan ik uit.. al die brave dekhengsten stonden er daarvoor steeds probleemloos in.
"mijn" paddock hier op stal heeft ook als enige paddock 3 draden rondom(waarbij de hoogste op ongeveer een 80/90 cm zit gok ik zo(vervolgens op zo'n 50 en daarna op 20/25 cm).. Overheen doen ze niet, maar onder wel..
Als hij vol in het (beste) gras staat verwacht ik ook heus wel dat hij er ff achter blijft, maar geef geen garantie, ook niet op mijn 3-draden..
Ik voorzie ook altijd overal "problemen" waar andere mensen deze niet zien wbt zwakke plekken in bedrading(of poorten) Ook een bakdeur die optisch dicht is maar niet écht dicht is een probleem is mijn ervaring...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:33

Ja, ik heb al 21jr een shet. Maar hij gaat echt alleen ergens onderdoor als de omheining slecht was en daar iets te halen viel.
Nu is de klap zo hard, dat zelfs als ik stroom eraf haal en onderste draad omhoog doe, zodat hij even ergens mag grazen, hij niet zonder aanmoediging gaat. En hij heeft nog steeds een mega vacht. ( bovenop, onderkant geschoren nu )

Ik had 1 merrie en 2 ruinen naast onze hengst op de paddock. De standaard draad en op 1 meter nog een rij en nooit problemen.

Toen hij gecastreerd was, heeft hij mijn andere ruin een keer door een draad gejaagd, maar achteraf mankeerde hij wat, dus was echt een uitzondering.

Maar onze paarden blijven dan weer niet achter een sloot staan. Hier een schouwsloot en dan grasstrook. Als ze op die grasstrook staan, lopen ze ook door de sloot. Maar dat is dus geen probleem en niet afgezet aan die kant. Vanaf ons weer wel.

Wij hadden eerst ook even een batterij/klok ding. En als ze op die strook naast ons lopen, hangt het op 50cm zonder stroom. Ook de shet blijft daar achter en bij de rest.

Ik denk echt dat als ze respect hebben voor draad, ze dat bijna altijd hebben. Eenmaal geleerd, slaan ze dat wel op.

Ik zie ook hoe ze vaak het koord om de weitjes staan af te tasten. Maar vaak zat is stroom eraf en ben ik bezig en komen ze ook niet.

Maar goed, het is dus echt een heftige klap. Mijn merries moeten echt een kwartier bijkomen als ze het per ongeluk raken. En ik zelf kon even terug 20min mn arm nauwelijks bewegen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:33

Hier breekt de shet ook niet uit, ik heb 3 rijen strak lint met een goede klap stroom erop. Toch zie ik dat de shet regelmatig checkt of er stroom op staat (zodat hij onder het draad door kan snoepen.

De prikpaaltjes in het land rolt hij onderdoor :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:48

superpony schreef:
Hoe dan? Wat hebben jullie voor paarden/pony's?

Mijn ruin was 1.42m en is nooit ergens onderdoor gegaan? En de quarters zijn 1.45m-1.50m, maar die snappen niet eens dat zoiets zou kunnen geloof ik.

Ik zet serieus op een graspad naast ons huis een stuk af met 1 draad om wat bomen en 2 prikpalen en dan eten ze daar. Gaan niet aan de wandel naar hoger gras, het bos etc.

Ik denk nu dat ik heeeeeeeeeeele domme paarden heb?? Of juist niet??

Die van mij zoekt de zwakste plek in de omheining.. Gaat op z'n knieën et onderdoor grazen en duwt daarbij het lint wat omhoog waardoor hij dus vrij spel krijgt. :+
Oftewel stapt hij nog gerust tussen de 2 linten door.

Heb dus aan de buitenste omheining nu overal blauwe stroomdraad ertussen gedaan en 1 eronder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:36

En daarom is het zo jammer dat er te weinig camera's bij paarden hangen.

Ik zie ze hier wel het draad checken. Vooral als ik er rondloop. Ik zet meestal stroom uit als ik bij de paarden ben, want ik haaaaaat stroom en ik ben degene die natuurlijk de weitjes open zet en dan kijken ze echt wat ik heb gedaan.

Maar we hebben wel geinvesteerd in duur koord die heel goed zou geleiden ook. Dat kan echt het verschil maken in combi met het apparaat en wat werd gezegd je aarding. Waar onze aardpaal zit, is het ook vrij vochtige grond.

En ik heb toch wel slimme paarden bedenk ik me; Mijn ruin maakt de deuren open.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:14

Mijn lint kunnen ze niet omhoog duwen, dat zit vastgeklemd in de isolatoren. Dat scheelt ook. Mijn haf is als de dood voor de omheining maar de shet is wat minder onder de indruk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:44

_Nelleke_ schreef:
Mijn lint kunnen ze niet omhoog duwen, dat zit vastgeklemd in de isolatoren. Dat scheelt ook. Mijn haf is als de dood voor de omheining maar de shet is wat minder onder de indruk.
hier ook lint klemmen en toch lukt het mijn ruin :')

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:54

Ik heb mijn beiden shetlanders regelmatig vervloekt. Grietje heb ik het eerste jaar dat ik haar had echt dagelijks uit verkeerde weilanden kunnen plukken. Toen is ze een keer per ongeluk op de stroomdraad gaan staan en is ze zo geschrokken dat ze erna nooit meer de aanstichter was als het om ontsnappen ging. Tot haar dood heeft ze respect blijven houden voor de draad.

Hans heeft er een neus voor wanneer hij kan ontsnappen. Ik was er zo klaar mee dat ik toen alle oude draden heb vervangen door nieuwe. Uiteindelijk bleek het aan de aardlek te liggen. Die heb ik opnieuw aangesloten en op een andere plek gestoken. Toen heb ik me in de stal verstopt en ging hij al snel op avontuur. Maar hij kreeg toen een beste tik en was het klaar. Maar meneer heeft het snel door als de batterij leeg is. Hij vindt het erg leuk om met de prikpaaltjes te spelen en die heen en weer te laten schieten door eraan te trekken en dan los te laten. En hij zit vaak met zijn neus aan de stroomdraad te snuffelen.

Aan de weidekant heb ik 4 draden, maar aan de kant van de sluis staan er maar 2 en daar blijft hij nu toch wel netjes achter zolang er stroom op staat.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:39

Hier ook zo'n exemplaar. Ze neemt gewoon een aanloop en dan vliegt ze er onderdoor...

Wij hebben nu in de doorgang 2 losse planken. Zo'n hindernis idee. Die kunnen we er zo uitpakken. Daar gaat ze echt niet door

Koningskimd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:46

Bij ons op stal hebben ze bij de doorgang op de onderste draad zeg maar gaas “gevouwen”. Het zit dus niet vast in de grond en niet vast aan palen maar alleen aan de draad. Enige nadeel is dat je de onderste draad dus wel helemaal open moet doen, want je kan het natuurlijk niet meer buigen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 19:12

elizabeth85 schreef:
Hier ook zo'n exemplaar. Ze neemt gewoon een aanloop en dan vliegt ze er onderdoor...

Wij hebben nu in de doorgang 2 losse planken. Zo'n hindernis idee. Die kunnen we er zo uitpakken. Daar gaat ze echt niet door

Heb je dan voor die planken nog wel een stroomdraadje? Want als dat een kwestie is van "gewoon om hoog" hebben ze er denk ik niet zoveel moeite mee :+