biggenkorrel om vet te kweken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:04

Scheve mond
Je moet het zo'n diertje wel leren eten natuurlijk,
als hij nog nooit slobber heeft gehad is het niet zo gek dat hij niet zo zijn neus in die natte derrie stopt.
Meng een heel klein beetje slobber door zijn biks en zo kan je hem wat wijzer maken.
Verder kan je een veulenvoerbak aanschaffen zodat de Fjord er niet bij kan.

Ook werdt gebroken mais al een keer genoemd, dit kan je gewoon droog voeren en een beetje door de biks of muesli mixen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:17

Hij is nog vrij jong toch? Jonge dieren groeien nl meestal eerst de hoogte in eer ze de breedte in gaan.
Maar jij geeft aan dat hij echt te mager is.
Hoe is zijn gebit? Ik lees een beetje dat hij best een moeilijke eter is, kan best daarvan komen. Weet niet of het al gedaan is, anders zou ik er zeker even iemand naar laten kijken.
Zo'n vitamine stoot zal hem zeker goed doen, Chester heeft dat ook gehad dat ie net bij ons kwam, hij was ook broodmager. Scheelt een stuk, en zorgt ervoor idd dat hij beter voedingsstoffen opneemt.
En mischien is kuil een optie, de meeste paarden worden daar snel dik van.
Verder idd varierend voer, dus brok met muslie of lucerne idd, en dingen als wortelen bijvoeren e.d.
Wat krijgt hij nu in totaal op een dag als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:03

mexx word deze zomer 2 .. ( is een shetlander ) ..

Hij is ind echt te mager .. net een koetje zo met die uitstekende botten op zijn kontje en zijn ruggenwervel die je er echt op ziet liggen.. Huilen
Zijn tanden zien er goed uit heb gister nog even gevoelt en gekeken.. hij heeft gewoon een erg klein mondje en geen haast als hij eet..

Hij krijgt een halve kilo muslie en samen met Rydar per dag nu ong 8 plakken hooi ...
Kuil is geen optie daar kan rydar namelijk niet tegen.. best moeilijk 2 paarden in 1 stal om ze zo eten te geven , maarja heb even niet anders..

We zijn gister speciaal om slobber geweest aangezien daar maismeel enz allemaal door zit .. maar hij vind vloeibaar eten niet lekekr dus..

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:13

mmm, dat klinkt me voor een shetlandertje toch niet helemaal in orde . een topic over een shetlander die te dík wordt is wel meer voor de hand liggend eigenlijk Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:03

ingeo schreef:
mmm, dat klinkt me voor een shetlandertje toch niet helemaal in orde . een topic over een shetlander die te dík wordt is wel meer voor de hand liggend eigenlijk Verward

nee dat is ind. zo.. Mocht hij binnekort niet opknappen laat ik hem even na kijken...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:46

Debo, je kan ook merrie brok proberen.
Als mijn hengstje gedekt heeft wordt hij ook altijd brood mager, dan voer ik hem merrie brok i.p.v. ponybrok en dat geeft vrij snel alweer wat vlees op de botten hoor.
Wat slobber betreft, je kan idd. zo als Sjuimpje zegt gewoon door zijn normale brok geven, dan is het ineens niet vloeibaar meer maar kijk wel uit met TE veel probeersels, ik weet niet hoe het met Mexx is maar ik moet met mijn shetjes goed oppassen met voeren, niet te veel veranderen want daar kunnen ze helemaal niet tegen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:20

vandaag weer geprobeerd met nog warme slobber dat ging er beter in als dat t al koud was.. maar nog niet echt overtuigend.. moet hem wel voeren.. Maar t is echt dat ie t niet lust want suikerklontjes gaan er maar al te graag en al te snel in, denk dus niet dat ie echt ziek is..
Het touwtje heeft de nacht trouwens niet overleeft Tong uitsteken rydar is er gewoon doorheen gewalst.. Nu ze op de wei staan overdag eten ze hun hooi niet eens op... hebben ze toch genoeg blijkbaar..

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:12

Ik heb ooit eens gezien dat paard wat ook weinig spek op zn ribben had, en naar de keuring moest, 2 x per dag over het voer een klein schepje poeder kreeg. Was een beetje beige-achtig, rook heel zoet (leek wel een mengseltje van vanillepoeder en poedersuiker). Kwam van de dierenarts, was geloof ik vrij duur, en je mocht het maximaal 2 weken achter elkaar voeren geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:29

Even een tip om de slobber lekkerder te maken: aanmaken met (evt. warmgemaakte) appelsap doet wonderen.... Daar krijg je de slechtste eters mee aan het schrokken!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:35

Staan ze achter schrikdraad? Een lijntje daarvan zal Rydar evt wel op afstand houden. Lukt dat ook niet, zal je aan de veulenvoerbak moeten.

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:27

mijn merrie was na haar 2 koliekaanvallen ook mager geworden (je zag duidelijk haar ribben en ze is drachtig Huilen ) Ik zit nu aan mijn 3de zak van 25 kg maïsvlokken (precies cornflakes) en geef ze mineralen bij en ze krijgt een geut maïsolie over haar eten. Ze begint sinds een kleine week wat bij te komen op haar ribben (haar buik was dik van het veulen, ze steekt al haar energie daar in) Het heeft hier toch ook wel bijna 2 maanden geduurd hoor voor ze wat bijkwam.
Ik zou maïsvlokken gaan geven OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:41

ArwenLune schreef:
Staan ze achter schrikdraad? Een lijntje daarvan zal Rydar evt wel op afstand houden. Lukt dat ook niet, zal je aan de veulenvoerbak moeten.

hmm schrikdraad in de stal vind ik niet echt een sucses... Scheve mond .. tja de brokken voeren daar kan ik bij blijven maar eer dat mexx een plak hooi naar binnen heeft Slapen .... dat duurt zeker 2 uur...

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 00:07

Debo schreef:
hmm schrikdraad in de stal vind ik niet echt een sucses... Scheve mond

Als je paarden een gezond respect hebben voor schrikdraad dan hoef je er geen stroom op te zetten. Blijft 'ie er zo ook wel achter. Ik heb tijden in een kraal gewerkt van een enkel lijntje stroomdraad, geen stroom erop, en m'n paard had een heilig respect voor dat witte lijntje!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:16

ArwenLune"]
[quote="Debo schreef:

Als je paarden een gezond respect hebben voor schrikdraad dan hoef je er geen stroom op te zetten. Blijft 'ie er zo ook wel achter. Ik heb tijden in een kraal gewerkt van een enkel lijntje stroomdraad, geen stroom erop, en m'n paard had een heilig respect voor dat witte lijntje!
[/quote]

haha, zoiets had je indertijd bij mijn haflinger moeten doen Haha! ! na 10 minuten wist die al dat er geen stroom op stond!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:22

Ik zou geen biggenkorrel voeren, probeer het met een scheutje olie door het voer, of anders Maismeel.

Heb je de tanden van Mexx al gecontroleerd? Als hij zo langzaam eet, heeft hij soms ergens last van?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:26

Debo schreef:
ik heb ook geduld wat betreft het voeren met hooi enz.. maar hij is echt te mager geworden ... ziet er niet uit ben bang dat ie door de kou zijn eigen reservers gaat opbranden en dan is t snel gebeurt natuurlijk strakjes.. daarom even een "opkikkertje".

Ik zal eens navragen bij de molen hier wat er allemaal in zit..

maismeel heb ik geen goede ervaringen mee, vind het niet werken

Op te beginnen: waneer heeft hij de laatste wormenkuur gehad? Welke wormenkuur heeft hij gehad? Heb je de mest al eens laten controleren? Ik zou bloed laten onderzoeken, misschien heeft hij last van bloedarmoede of anders wormen.

Als je bang bent dat hij teveel verbrand, is misschien een dekentje op zijn plaats.
Ik zou als je een opkikkertje wilt geven, een vitaminekuurtje gebruiken die je dagelijks door het voer moet doen. In mijn ogen beter dan een spuit, want daar krijgt hij de stoot in een keer binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:55

ingeo"]
[quote="ArwenLune"][quote="Debo schreef:

[/quote]

haha, zoiets had je indertijd bij mijn haflinger moeten doen Haha! ! na 10 minuten wist die al dat er geen stroom op stond!
[/quote]

ja rydar is net zo ind... die is daar snel genoeg achter... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:00

Cassidy"]
[quote="Debo schreef:
ik heb ook geduld wat betreft het voeren met hooi enz.. maar hij is echt te mager geworden ... ziet er niet uit ben bang dat ie door de kou zijn eigen reservers gaat opbranden en dan is t snel gebeurt natuurlijk strakjes.. daarom even een "opkikkertje".

Ik zal eens navragen bij de molen hier wat er allemaal in zit..

maismeel heb ik geen goede ervaringen mee, vind het niet werken

Op te beginnen: waneer heeft hij de laatste wormenkuur gehad? Welke wormenkuur heeft hij gehad? Heb je de mest al eens laten controleren? Ik zou bloed laten onderzoeken, misschien heeft hij last van bloedarmoede of anders wormen.

Als je bang bent dat hij teveel verbrand, is misschien een dekentje op zijn plaats.
Ik zou als je een opkikkertje wilt geven, een vitaminekuurtje gebruiken die je dagelijks door het voer moet doen. In mijn ogen beter dan een spuit, want daar krijgt hij de stoot in een keer binnen.
[/quote]

bloed en mest onderzoek vind ik een beetje "te" .. hij is verder niet ziek.. en t is nog niet zo lang , vorrige maand was ie nog " netjes" .. maar het is er langzaam ingeslopen en is ie steeds magerder geworden.. Aangezien ik zelf nu hoog zwanger ben komen de paarden even op een lager pitje.. daarbij voeren we savonds dus is het al donker, en valt het niet zo snel op dat ie mager is geworden.. Maar omdat ie nu te mager werd viel het dus wel op..

Zijn wormen kuur is 2,5 maand geleden.. geef hem vandaag weer 1.. ( van een ander merk) Ik heb ook een vitaminestoot gekocht die geef ik ook deze week.. daarbij lopen ze nu op t gras waardoor hij al iets dikker is geworden.. t gaat dus weer de goede kant op, alleen jammer dat we er wat laat achter kwamen dat ie te mager werd...
Mailsmeel hoef ik ook niet te doen aangezien hij zijn slobber ook niet wil.. nat eten vind ie niet zo lekker dus...

Hopelijk word ie snel weer wat dikker , maar dik maken is meestal moeilijker als afslanken....