Aanschaf zitmaaier voor maaien paardenwei: hoeveel vermogen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Re: Aanschaf zitmaaier voor maaien paardenwei: hoeveel vermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:24

Wat vervelend belle_boef!

Ik weet het uiteraard ook niet. Ik herhaal alleen maar wat mij verteld is. En wij vonden kwaliteitsverschil tussen die 2 wel duidelijk zichtbaar.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 12:44

Lastig -O- De dealer waar we zaterdag waren staat wel goed bekend, vriend en zwager hebben hier ook een zitmaaier gekocht. Maar hij is dealer van Husqvarna en Sabo, maar raadde ons dus de Husqvarna aan. Als ik die vergelijk met een Stiga in dezelfde prijsklasse, zit er weinig verschil in. Alleen is de opvangbak van de Stiga iets kleiner, en het maaivlak is 6cm kleiner. Verder qua vermogen en specs (voor zover ik er verstand van heb) lijkt het redelijk gelijk.

Gelukkig heb je wel 2 jaar garantie op zo'n Husqvarna bijvoorbeeld. Maar wel goed om Stiga ook nog eens in overweging te nemen, hoewel je dan gelijk ziet: zoveel mensen, zoveel meningen :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:02

Tja, in onze regio wordt bij ons gebruik (paardenweide maaien én bakslepen) toch echt MTD aangeraden.
Bij ons gebruik heb je een vrij stevig chassis nodig geloof ik :D

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:27

Ik heb de TC242T en TX even vergeleken, maar er zijn wel veel meer verschillen dan alleen meer vermogen.
Zo heb je een betere stoel, luxer stuur, meer wielen aan het maaidek, cruise control, bumper, led verlichting, grotere benzinetank, sterkere dynamo, minder uitstoot per kWh, ect.

Al met al is het een veel luxere maaimachine. Zeker voor ongelijk terrein, zijn de extra wielen en de betere stoel wel interessant. Als je veel lange stukken maait, is de cruise control ook een uitkomst denk ik.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:53

Hier gaan wij net een kleine weidebloter kopen om de weides te maaien, want de grasmaaier ziet er vaak te veel vanaf... (we hebben een toro en een husqvarna en beiden al kapot gehad puur door in de weides te maaien)

Ik ga nu straks een 2de hands bloter ophalen voor 400 euro, en we hebben een kleine trekker ook, dus dat lijkt ons een strakker plan dan om de 5 voeten een probleem met de maaiers.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 10:41

Loonwerker schreef:
Ik heb de TC242T en TX even vergeleken, maar er zijn wel veel meer verschillen dan alleen meer vermogen.
Zo heb je een betere stoel, luxer stuur, meer wielen aan het maaidek, cruise control, bumper, led verlichting, grotere benzinetank, sterkere dynamo, minder uitstoot per kWh, ect.

Al met al is het een veel luxere maaimachine. Zeker voor ongelijk terrein, zijn de extra wielen en de betere stoel wel interessant. Als je veel lange stukken maait, is de cruise control ook een uitkomst denk ik.

Ja, klopt. Maar bijvoorbeeld betere stoel is luxe, is me dat 1000 euro extra waard? Zelfde voor cruisecontrol, we gaan hopelijk niet 3 uur bezig zijn met maaien van de wei :Y) Dus minder gemak is prima, maar de dingen die er wel toe doen zijn volgens mij dat vermogen, en de dynamo dan wellicht? Zo bracht de dealer het iig op mij over.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:32

Mij lijkt dat niet 1000 euro extra waard. Ik maai ruim 3000m2 wei nog steeds met een cranenbroek benzinemaaier die we eigenlijk voor de tuin gekocht hadden en volgens opgave geschikt is voor 250/350m2 :+. Niet ideaal maar gaat al 1,5 jaar goed. Ik heb het stuk verdeeld in 3 weitjes, maar ben met de hand ook niet langer bezig dan een uur met 1000m2. Ik maai wel vooral als ik net de paarden naar een andere weide verplaatst heb de hoge stukken die zijn blijven staan en het onkruid. Ik zou er denk ik ook opletten hoe kort je kan maaien. Ik vind bv. met een stuk brandnetels of zuring het heel fijn om hem heeel kort af te stellen, dat je echt tot op het zand maait en dan daarna wat graszaad erover. Heb ik zeker met brandnetel al hele stukken mee veranderd in gras.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:15

Cruisecontrol is bij ons gebruik zelfs buitengewoon onhandig :D Er staat nog wel eens een paaltje langs de slootkant waarvoor ik opzij moet, het is dan heel fijn als je snel vaart kunt minderen door domweg je voet van het pedaal te halen.
Een luxere stoel lijkt mij persoonlijk ook geen must. Onze oude heeft een spartaans zitje maar heee... gras maaien over een paardenweide gaat van hobbel-de-bobbel, en zolang zitmaaiers geen schokbrekers hebben, zul je af en toe flink door en uit je stoeltje stuiteren.
Wat is de meerwaarde van een bumper? En led verlichting? Wie maait er nou in het donker en wie maakt er ooit een botsing met een grasmaaier?

Dingen die wél van belang zijn voor je zitmaaier (naast de zware motor) zijn een stevige constructie, grote wielen, een beste accu en een goede dynamo. Grotere benzinetank kan handig zijn, maar met een kleine plastic jerrycan ernaast kom je ook een heel eind.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:19

Ik heb wel gemaaid in het donker :D maar alleen omdat er toevallig wel verlichting op zit.
En als ik maai langs de weg heb ik altijd de verlichting aan, daarmee hoop ik dat automobilisten mij beter zien en niet per ongeluk gaan uitwijken de berm in, waar ik aan het grasmaaien ben. Maar die Stiga is ook knalgeel, je zou zeggen, dat zie je niet over het hoofd. Maar goed, ik doe het toch maar gewoon.

Onze vorige maaier had dat niet, wij wilden vooral die opvangbak. En daar ben ik wel echt heel blij mee!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 15:43

Er zit ook verlichting op de goedkopere versie, alleen geen LED-verlichting :D

@Fleur: We hadden vorig jaar best wat onkruid in de wei, en we kregen inderdaad als tip van boeren in de buurt: heel regelmatig maaien, dan geef je gras de kans om te groeien waardoor het onkruid geen kans krijgt om te groeien. Wat jij schrijft klinkt dus als de tactiek die wij hopen toe te passen :Y)

Ik vermoed dat we voor de minder luxe Husqvarna gaan, gevoelsmatig moeten we hier zeker 4000m2 mee kunnen maaien. Daarbij heb ik de wei ook in drieën verdeeld, moet ook nog even gaan ervaren of we bijvoorbeeld elke week 1 van de 3 stukken maaien of alledrie de stukken 1x per maand.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:59

Hier kwam die tip ook van de loonwerker, hij zei gras kan goed tegen kort maaien, onkruid meestal niet.
In de praktijk doe ik de weitjes omstebeurt maaien, daarom is het met die benzine maaier ook nog net te doen. Ze eten gemiddeld in 2-3 weken 1 weitje kaal, dan maai ik die helemaal kort en gaan ze naar de volgende wei. Tussendoor kan een wei dan 4-6 weken bij komen en het gras weer groeien. Delen met hardnekkig onkruid pak ik dan tussendoor ook nog een keertje mee met maaien totdat het gras het wint van het onkruid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 03:42

Wij hebben de eerste beste die we tegenkwamen en dichtbij te koop stond gekocht.

2e hands Partner met 12.5 pk. Ik wilde per se een opvangbak.

Ik sleep wel degelijk een zware rijbak ermee, met een baksleep met pennen en sleep. Voor een oets groter onderhoud doe ik het even met de auto, maar dagelijks gaat prima met de zitmaaier als je de bak bijhoudt en hij niet te droog wordt. Maar ook niet te nat natuurlijk.

Ik heb niet echt een trekker nodig en wil het gras opvangen, dus dan was dit gewoon een nette en makkelijke oplossing.

Wij hebben kleine pakjes hooi, mesten met de kruiwagen, mest wordt opgehaald en sleep de bak dus zo of met de auto. Daar ga ik geen trekker voor neerzetten.

We willen er nog een bakje achter om over de track het hooi te verdelen. Zijn niet duur en zwaar.