Pensionstal, wat doe je zelf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:30

Pipodipo schreef:
@Matheno, waar ligt Espel??

Noordoostpolder, dichtbij Emmeloord, Urk, Lemmer.
Maar de stalling is in Kuinre, aan het Kuinrebos.

Vingino99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:32

Het voordeel bij mij op stal is dat meerdere mensen meerdere paarden hebben. Zo is het meestal niet mega druk in de bak, want die kunnen toch maar per keer een paard rijden haha. Tuurlijk heb je in de winter wel is een moment dat het wat drukker is in de binnenbak op bepaalde tijden (meestal tussen half 7 en kwart voor 8). Wij hebben ook wel het geluk dat onze buitenbak 75x50 is en we nu nog een 60x20 buitenbak erbij krijgen. Zo heb je toch voldoende ruimte om te springen/dressuur zonder dat je elkaar in de weg rijdt.

Als er les is dan wordt er met diegene die les krijgt rekening gehouden. Diegene kan dan gewoon zijn of haar oefeningen rijden en de rest let daar een beetje op. Natuurlijk moet diegene die les heeft ook nog wel opletten. Gelukkig is iedereen hier heel erg begripvol over en hebben we daar nooit ruzie over.

c_alsemgeest

Re: Pensionstal, wat doe je zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:36

Hier ook, sommige hebben 6 paarden staan... en ze staan erg verspreid en natuurlijk meerdere banen, dus eigenlijk kom je weinig tegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:39

Jurisno schreef:
Hoe zit dat eigenlijk met een grote pensionstal? Nu met een kleinschalige stalling is het heel fijn dat je eigenlijk altijd wel kan rijden, je hoeft het niet te plannen ofzo. Als ik nu bedenk dat ik wil rijden, ga ik er naartoe en kan ik gaan rijden in de bak. Hoe werkt dat met stallen waar veel meer paarden staan? Daar ben ik heel benieuwd naar!

Hier idem dito hoor. Soms is het wel wat druk in de bakken, maar nooit zo vol dat ik niet kon rijden.
Sta op een stal met zo'n 100 pension paarden.

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:51

wow 100 paarden, dat is een grote stal dan!

Op de stal waar ik sta zijn we ongeveer met 40 paarden. We hebben een binnenbak en een buitenbak en de stal ligt direct aan het bos. We rijden eigenlijk nooit met meer dan 2 a 3 mensen in de bak, er zijn niet zoveel bakruiters namelijk. De meesten gaan de bossen in. Nu het beter weer wordt is het nog fijner, omdat we nu ook de buitenbak kunnen gebruiken *\o/*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:53

Ik heb op verschillende stallen gestaan, maar zal me beperken tot de laatste 3 :D

1: mini paddock paradise in de Randstad. Paddock met zand, grote loopstap, verharde uitloop met hooruif. Kleine kudde van 6, op elkaar afgestemde paarden, geen weidegang. Buitenbak was er bij, noodstallen ook, all in. Ik hoefde echt niks te doen. Kosten: 385 euro per maand per paard.

2: hit actief stal naast de Veluwe. Grote zandpaddock, weides, voerstations met hooi en krachtvoer, verhard deel, grote schuilstal. Met buitenbak waar je niet altijd in kon rijden, maar het voldeed. Pal aan het bos van de Veluwezoom. Wel een grote stal met veel paarden verdeeld over verschillende groepen. Volpension. 285 euro per maand per paard.

3: huidige stalling, grens Achterhoek/Veluwe, particulier. Paddock paradise met zandtrack, weides, verharde uitloop, schuilstal. Bak is onderdeel van de track. Geen volpension. Er staan 4 paarden. Er zijn 2 voer-/mestbeurten per dag, ik heb er 4 in de week (2 ochtenden en 2 avonden), de andere eigenaren en staleigenaar hebben de overige momenten. Dit maakt dat er voldoende controle is en iedereen ook betrokken is. Hooi zit er bij, stro en krachtvoer moet je zelf regelen. Uitrijmogelijkheden hebben we nog niet ontdekt. 175 euro per maand per paard.

3 24/7 stallen, maar totaal verschillend. Regio is heel bepalend. Ik heb overigens wel een voorkeur voor privé en veel kunnen overleggen en zelf in de hand hebben. Voor stal 1 heb ik 6,5 jaar bij iemand aan huis gestaan voor 200 euro per maand. Ideaal! Ik heb daarna gekozen voor volpension omdat ik veel werkte en mijn tijd vooral wilde besteden aan de leuke dingen. Maar nu kan ik prima weer een deel zelf doen en ik vind het heerlijk (okee, behalve als het zeikt van de regen :)) ). En bijkomend voordeel: ik kan nu 2 paarden stallen. Dat was me in de Randstad financieel nooit gelukt als ik mijn paarden 24/7 op een fatsoenlijke bodem buiten wil houden.

Jurisno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:54

Ok, goed om te horen, ik had hele scenario's in mijn hoofd dat je moest intekenen en al een week van tevoren moet plannen wanneer je kan rijden enzo. Maar dat valt dus mee zo te lezen!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:11

Wij hebben met 30 pensionklanten een groepsapp.
Omdat er max 2 mensen in de binnenbak mogen met de huidige maatregelen, wordt het in de app geplaatst wanneer iemand wil rijden.
Tot nu toe gaat dit prima.
Ook omdat er ook een enorm grote buitenbak is.

Als ik de reacties hier lees met bijbehorende kosten, denk ik dat ik ook bij iemand privé aan huis wil :')
Iemand nog een plekkie over in Twente :P ?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:12

Matheno schreef:
Pipodipo schreef:
@Matheno, waar ligt Espel??

Noordoostpolder, dichtbij Emmeloord, Urk, Lemmer.
Maar de stalling is in Kuinre, aan het Kuinrebos.

Thanks, ik heb er een notitie van gemaakt ;).

Op drukke stallen ben je zelden alleen en dat heeft ook zo z'n voordelen. Voor het rijden in de bak zijn er vaak wel regels, het is dus handig om daar van tevoren even naar te kijken zodat je weet wat je moet doen. En niet vergeten dat iedereen gelijk is je samen verantwoordelijk bent voor de sfeer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:21

Ik stond als laatste wel op een grote stal met zo’n 30 pensionpaarden maar ik had toch vaak de bak voor mezelf. Ik denk dat het max 5x is voorgekomen in de 2,5 jaar dat ik er stond dat ik met 4 mensen tegelijk aan het rijden was in een 20x40 bak. Dat is echt goed te doen als iedereen zich aan de bakregels houd.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:01

Ik sta op een pensionstal met zo'n 35 paarden. Ik betaal 325,- per maand en krijg daarvoor:

Stalling in een 3x3,5 box in de winter, zomer 24/7 land (in een kudde)
4 keer per dag hooi van eigen land en 2 keer per dag vitaminebrok
Iedere dag mesten, zondag zelf drollen wippen
Iedere dag paddock tijd. 5 uur met de kudde, zondag eigen schema, eens in de 6 weken wisselen
binnen- en buitenrijbaan (binnen met westernbodem)
longeerkraal
2 ruime paddocks

Ik hoef dus zelf alleen op zondag drollen te wippen. Op zaterdag wordt de hele stal leeggehaald en krijgen we nog extra stro.

Vanaf april/mei gaan ze het land op tot wanneer het kan (oktober). Ze worden opgebouwd door staleigenaar en gaan dan in juni/juli 24/7. Wij hoeven ook niet zelf binnen/buiten te zetten tijdens de opbouwfase.

Hele fijne stal! *\o/*

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:47

Ik sta op een pensionstal met ongeveer 25 paarden incl die van de eigenaar.
Ik betaal 200 euro voor vol pension.
We hebben een verlichte buitenbak en longeercirkel. Stallen van ca 3x3. Maar het beste voor mij, de paarden komen jaarrond op de grasweide. Het land ligt hier hoog en de eigenaar heeft mega veel grond dus de weilanden blijven in goede conditie. Ze staat met een groepje van 4 in de wei. In de winter zo'n 8 uur per dag in de zomer tot het donker wordt s'avonds.

We staan hier aan een prachtig natuurgebied waar we vanaf stal meteen het bos in kunnen zonder over de weg te hoeven.

En de eigenaar is een echte paardenman die super voor zijn dieren zorgt. Dus voor mij is dit echt een lot uit de loterij!

veerxsjimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:44

Merexa schreef:
Ik heb mijn paard op pension gehad voor een jaar, voor ik haar aan huis kreeg.
Delend met ongeveer 20 anderen waren er 2 poetsplaatsen met koud water en nog een 3e waar je niet met de slang kon komen. Er was een goede buitenbak en binnenbak. In de zomer had ik mijn paard dag en nacht buiten staan voor 160,-€ in de maand en daar was dan verder geen werk bij. Als je paard wel naar binnen ging s'nachts betaalde je 210,-€ en de stal moest je zelf uitmesten en weer opvullen. Ook hadden de mensen die hun paarden s'avonds binnen haalden een rooster onderling. Ze werden wel buiten gezet en gevoerd door iemand die op stal werkte en voor het voeren s'avonds had je 'afvoerders' die de paarden allemaal nog even (ruw)voer gaven, die hoefden dan iets minder stalgeld te betalen.
In de winter gingen paarden een dagdeel naar buiten in de paddocks. De ene helft s'ochtends en de andere helft s'middags. Alleen s'middags moesten de paarden die toen buiten stonden binnen gehaald worden door pensionklanten (altijd minimaal 2) volgens rooster. Dat was nog wel eens lastig als iemand niet kon, om vervanging te regelen bijvoorbeeld.

Nu heb ik haar aan huis, samen met mijn 2 Shetlanders. Vorig jaar Mei is er een pensionpaardje bij gekomen van iemand uit het dorp en dat klikt allemaal prima. Zij betaald 120,-€ per maand aan mij het hele jaar door. In de winter kan dit net uit qua hooi en strooisel, in de zomer hou ik dat grotendeels over omdat ze dan toch op de wei staan. Dan kost het mij alleen water, al moet ik ook belasting etc. betalen, maar dat moest ik sowieso wel.
Zelf heb ik alleen een paddock/bak van 25 x 30 en de stallen uitmesten doet ze ook vaak omdat ze het leuk vind, dekens op en af doen overleggen we etc.
Origineel was het gewoon voor privégebruik bedoeld, maar vind het wel erg gezellig nu en we hebben nog nooit ruzie gehad o.i.d.

Ik zie dat je in Groningen woont.. is de betreffende pensionstal stal Osseweide?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:07

Ik betaal voor mijn stalling € 195,- exclusief vlas en krachtvoer. Dit is inclusief 3x3,5 box, 20x60 buitenbak die altijd bereidbaar is, springmateriaal, paddock en in de zomer dagdeel wei (andere dagdeel paddock).

Wij staan met ongeveer 10 paarden, strenge selectie aan de poort, dus nooit onderling gezeur, veel uitrijmogelijkheden, instructie van buitenaf kosteloos toegestaan. Door de weeks worden de paarden buiten en binnen gezet, weekenden hebben we een rooster, dus 2x per maand een staldienst. Zelf mesten en je voer klaarzetten in emmertjes. Paddock moet je zelf bijhouden, in de zomer 1x per week ook de wei mesten.

Wij zijn met 7 eigenaren en letten enorm goed op elkaars dieren. Kreupelheden, hoesten, snotneusje: je krijgt meteen een appje. Kan je een x niet, dan kan een stalgenoot altijd een x mesten. Idem met vakanties of ziekte, regelen we dat de verzorging wordt overgenomen.

Toen mijn paard revalideerde van een blessure, wilde iedereen altijd nog een keer extra met hem stappen of zijn been koelen. Dat vind ik wel een groot voordeel van een klein, hecht clubje

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 00:56

veerxsjimm schreef:
Merexa schreef:
Ik heb mijn paard op pension gehad voor een jaar, voor ik haar aan huis kreeg.
Delend met ongeveer 20 anderen waren er 2 poetsplaatsen met koud water en nog een 3e waar je niet met de slang kon komen. Er was een goede buitenbak en binnenbak. In de zomer had ik mijn paard dag en nacht buiten staan voor 160,-€ in de maand en daar was dan verder geen werk bij. Als je paard wel naar binnen ging s'nachts betaalde je 210,-€ en de stal moest je zelf uitmesten en weer opvullen. Ook hadden de mensen die hun paarden s'avonds binnen haalden een rooster onderling. Ze werden wel buiten gezet en gevoerd door iemand die op stal werkte en voor het voeren s'avonds had je 'afvoerders' die de paarden allemaal nog even (ruw)voer gaven, die hoefden dan iets minder stalgeld te betalen.
In de winter gingen paarden een dagdeel naar buiten in de paddocks. De ene helft s'ochtends en de andere helft s'middags. Alleen s'middags moesten de paarden die toen buiten stonden binnen gehaald worden door pensionklanten (altijd minimaal 2) volgens rooster. Dat was nog wel eens lastig als iemand niet kon, om vervanging te regelen bijvoorbeeld.

Nu heb ik haar aan huis, samen met mijn 2 Shetlanders. Vorig jaar Mei is er een pensionpaardje bij gekomen van iemand uit het dorp en dat klikt allemaal prima. Zij betaald 120,-€ per maand aan mij het hele jaar door. In de winter kan dit net uit qua hooi en strooisel, in de zomer hou ik dat grotendeels over omdat ze dan toch op de wei staan. Dan kost het mij alleen water, al moet ik ook belasting etc. betalen, maar dat moest ik sowieso wel.
Zelf heb ik alleen een paddock/bak van 25 x 30 en de stallen uitmesten doet ze ook vaak omdat ze het leuk vind, dekens op en af doen overleggen we etc.
Origineel was het gewoon voor privégebruik bedoeld, maar vind het wel erg gezellig nu en we hebben nog nooit ruzie gehad o.i.d.

Ik zie dat je in Groningen woont.. is de betreffende pensionstal stal Osseweide?

Klopt. Misschien dat het intussen wel wat veranderd is, ik ben er al een paar jaar niet meer geweest.

paardnmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 01:08

Ik betaal voor stalling ongeveer 500€ per maand vlakbij de randstad. 20x60 buiten en binnenbaan, overdekte longeer cirkel, overdekte stap molen en enorme stallen met buiten luik.
Daar zit ruwvoer en krachtvoer bij, stallen worden 6 dagen per week op gestrooid en 1 keer in de week helemaal leeg gehaald. Bijhouden met mesten doe ik dagelijks zelfs, is niet per se nodig want er wordt erg veel bij gestrooid iedere dag.
Verder worden ze dan 1 keer per dag ongeveer 1,5 uur in de paddock gezet.
Alle overige kosten zijn voor mezelf.
Lijkt eigenlijk wel duur met wat de rest betaalt :+

Mellany1511

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 02:46

het is net waar je staat hoe dichter bij de randstad word het duurder.

ik heb op wat verschillende stallen gestaan heb dan ook een periode 4 paarden gehad ( 2 shetlanders en 2 haflingers)

in 1e instantie had ik 1 haflinger en shetlander op pension staat op een manege, hier had ik de haflinger in vol pension staan daar zat 2x ruwvoer voeren, 2x brok voeren, mesten 2/3 x week in (op pot systeem) binnen en buiten zetten bij in. de faciliteiten waren 2 binnenbanen 20/40 20/60 en een buitenbaan van 20/60, winter op de paddock zomers op het land en gemiddeld 5 a 6 uurtjes buiten. maar met manege & pension stonden er al gauw ruim 100 paarden. mijn shetlander stond 24/7 buiten met schuil mogelijkheden en onbeperkt ruwvoer. de kosten voor de haflinger was in het begin 280,- en van de shetlander 80,-
uiteindelijk een oude shetlander terug genomen en had ik er dus 3 staan. dat werd na 2x stal verhoging mij te duur.

toen heb ik er voor gekozen om een weiland voor in eigen beheer (huur) te zoeken voor de 2 shetlanders. dit koste mijn maandelijks 150,- huur maar dat was niet alles want je moet natuurlijk de kosten van het voer (ruw en vitamine brokken) meerekenen. en hier deed ik alles zelf kwam hier vaak 2x op een dag. door dat ik een weiland in eigen beheer had kreeg ik de kans om een veulen te kunnen kopen.

na wat mening verschillen met de verhuurders heb ik voor tijdelijk bij vrienden aan huis kunnen staan hiervoor hoefde ik niks te betalen alleen het voer dus dat was echt super goedkoop!

helaas voor tijdelijk vanuit daar de keuze gemaakt om de shetlanders in bruikleen te zetten zodat zij meer aandacht kregen en ik geen kosten hier aan had.
daar bleven mijn 2 haffies over en voor mij geen optie om deze op de grote manege te zetten aangezien deze ruim 300 stalling was geworden.

naar een doe het je zelf stal waar je zelf moest mesten en ook voeren, in diensten binnen en buiten zetten. dit koste maar 160,- per paard. maar ben hier gillend weg gegaan omdat er geen controle was en het ruwvoer echt verschrikkelijke kwaliteit.

omdat mijn merrie toch nog jong was wilde ik haar heel graag 24/7 buiten hebben voor de zomer maanden hier voor betaalde ik toen 100,- hier zat toezicht en weidegang bij. voor het andere paard heb ik op een sportstal gestaan hier zat mesten, voeren en molen bij in. wat ik een nadeel vond dat hier in de winter geen buitengang was (zomers wel) kosten waren per paard 365,- vanwege de kosten en buitengang (en jonkie kwam weer terug uit het land) heb ik ze verhuisd naar een pensionstal waar van ik op het eerste oog dacht dat het top was.

hier was zomers weidegang van 6 uur en in de winter 3 uur in de paddock, super buitenbak, keuze uit vol en half pension half pension zelf mesten en zondag zelf binnen en buitenzetten, kosten voor een stal met buitenluik en molen abbo 220,- volpension kosten zo'n 40,- meer. maar na een incident met de jonkste van mij. was het vertrouwen wel wat weg voor de controle over de paarden, en uitendelijk niet de afspraken na komen ben ik voor een laatste keer opzoek gegaan naar een andere stal.

en dat is nu het top plekje waar ik sta ze staan 24/7 buiten. ze hebben voor in de winter een grote stal met stro een uitloop met een stuk beton en dan zand en grote hooiruif met onbeperkt ruw voer van hun eigenland. er zijn 2 buitenbanen, molen, 2 longeercirkels en een molen. en zomers 24/7 op het gras kosten zijn hiervoor 235,-

kosten zijn nog niet eens het belangrijkste vind ik het belangrijkste is dat de pension eigenaren en natuurlijk ook je mede pensioners goed in de gaten hebben of er wat mis is met je paard. en dat word gedaan wat er word gezegd. en het aller belangrijkste is is je paard gelukkig !!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 05:04

Ik sta op een kleinschalige stal. Er zijn een buitenbak en een longeerbak, met verlichting. De paarden staan overdag buiten (s winters in eigen paddock en s zomers op de wei), ze krijgen onbeperkt ruwvoer (keuze hooi/voordroog).
Krachtvoer krijgen ze verdeeld over 3 keer op een dag en iedereen koopt zelf z’n eigen krachtvoer en zet dat klaar in bakjes.

Het is zelf stal uitmesten en slowfeeder in stal vullen en ook mest uit de paddock (of, in de zomer, weide) halen en water in de paddock/wei vullen doen we zelf. Ook hark ik zelf regelmatig even de paddock aan.
De stalhouder zet de paarden buiten en zorgt doordeweeks voor hooi in de paddocks. Binnen halen gebeurt door een paar vaste stalgenoten ofwel de stalhouder zelf. Ook dekens op/af wordt gedaan.

Op zondagen doen we met de stalgenoten buiten en binnen zetten en hooi op de paddocks aanvullen (indien nodig) en daarbij de ochtend en middag voerbeurten van het krachtvoer. Hiervoor hebben we een schema.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 08:59

Essxan schreef:
Op de stal waar ik sta mest ik zelf mijn stal uit. Je kan bij ons kiezen voor stro of strokorrels. De pensioneigenaar zet elke dag de paarden binnen en buiten, zorgen ervoor dat ze onbeperkt ruwvoer hebben en geven 2x daags het krachtvoer.

Wij hebben op stal 2 buitenbakken 1 van 20/40 en 1 van ongeveer 20/60, ook is er een springwei waar als het goed is dit jaar een 20/60 eb en vloed bak van gemaakt gaat worden. Omheining is super en wordt allemaal goed ondehouden. In de winter staan ze op paddocks en in de zomer op de wei waar een complete track omheen en tussendoor loopt. Ze hebben dan echt heel veel bewegingsruimte. In de zomer bij extreem warm weer worden de paarden een paar keer per dag afgespoten om oververhitting tegen te gaan. Dekens op en afdoen doen ze ook als je het ze vraagt.

Als je paard medicatie nodig heeft geven zij dat ook aan je paard, is er iets aan de hand met je paard wordt je gebeld. Hoefsmid is bijna elke week wel bij ons op stal en dan kan je intekenen op het bord als je denkt dat je paard weer moet. Mocht het je zelf niet lukken om erbij te zijn en je geeft het aan houdt de stalhoudster je paard voor je vast. Iedem als de dierenarts moet komen.

We hebben een gezellige kantine met koffie thee warme chocholademelk en ranja. Wasplaats met warm water.
De sfeer onderling is ook super.
Het is een grote pensionstal met ruim 50 paarden, waarvan het grootste deel in de nacht op stal staat. Je kan bij ons ook kiezen voor 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer hiervoor betaal je 120 euro per maand

Ik betaal hiervoor 220 per maand

Waar sta jij? :)

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:21

Hier staan 4 paarden waarvan 1 mijn eigen. Stalgeld is ongeveer 315 euro per maand. Ik zet buiten en binnen, dekens omwisselen en ophangen om te drogen. Voer 4x per dag ruwvoer (onbeperkt), wil dat ze ook het bos in gaan voor beweging. Als er permanent hooi staat doen ze dat niet. Ik kijk altijd of ze iets mankeren en informeer de eigenaar of dierenarts. Als ik thuis ben kan ik ze binnen halen voor hoefsmid of dierenarts.
We hebben een rijbaan en longeerring, zomers worden die iedere week los gemaakt en weer vlak getrokken. Winters worden ze sneeuw vrij gehouden. Voor de sneeuw komt en als de sneeuw weer weg is, plannen we een dag om alle omheining bij langs te gaan (7.5 hectare) om zondig te repareren of vernieuwen. Ik zorg dan voor een bbq of ander eten en drinken..

In overleg een hoop mogelijk, zo zet ik ze buiten en binnen ook in het weekend. Daar tegenover staat dan dat er voor mij gemest word die dagen. Medicatie toedienen van mijn kant is bv ook geen probleem.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:40

Ik betaal 379.
Daarvoor krijg ik 3x3.5 stal.
Paard wordt 6 dagen per week buiten gezet, wei of paddock.
Overdekte stapmolen, longeer cirkels.
Buitenbak van 20x60, binnenbak 20x40 en binnenbak 20x60.
Wedstrijden worden er ook gehouden.
Kleine ruitershop.
Uiteraard ook les.
Inentingen gaat met de gehele stal.

Ruimte voor 64 paarden in totaal.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:50

225 per maand voor een paardenstal.

7 dagen per week worden ze buiten en binnengezet, wintermaanden paddock en zomermaanden 24/7 weiland.
Iedere dag gemest.
Ruwvoer en krachtvoer.
20x60 buitenbak die het hele jaar te rijden is.
Kleine bak om te longeren of los te gooien.
Uitrijmogelijkheden.
Inentingen en tandarts gaan via stal en kun je je voor opgeven.

Enige wat we zelf hoeven te doen is mest uit de bak halen. :Y)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:53

Ik heb op mijn laatste pensionstal 235,- per maand betaald.
Was een zware grote buitenbak, poetsplaatsen, 1 met warm water en een stapmolen.
Paarden werden binnen en buiten gezet. Er werd brok en een beetje hooi gevoerd.

Ik kocht zelf extra hooi en voerde dat zelf bij (hij kreeg een hoeveelheid die na 1,5u op was, en dan moest hij nog van 20.00 tot 10.00 in zijn stal staan...)

Uitmesten zelf doen.

Maar wat me vooral heel erg tegen stond was het niet kijken/luisteren naar mijn paard en mijn waarschuwing.

Zo heb ik mijn paard bij 40 graden uit de wei gehaald met een zonnesteek waarbij hij al ongecoördineerd was en niet meer zweette. (En ik had gezegd dat hij niet goed tegen warmte kon. Dagen ervoor stonden ze overdag op stal, nu zonder communicatie gewoon in de wei).

Tijd erna ontdekte ik een kreupelheid, was niet gemeld maar prima. Hij liep en draaide moeilijk. Gemeld aan stalhouder "joh let op met binnen zetten hij is pijnlijk dus draait liever niet kort"
Dag erna hadden ze hem maar buiten laten staan als enige, binnen brok gevoerd, en laten staan.. " want hij rende weg".. goed thanks, hij was al kreupel, en nu was hij ook nog in paniek.

Moraal van het verhaal.. een stalling waarbij op jouw paard gepast wordt is echt wel noodzakelijk naar mijn idee. Ik ging echt stuk aan bovenstaande..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:02

Kop NH kleine pensionstal met 8 paarden waarvan er 2 van de stalhouder.

Maandag t/m vrijdag doet de stalhouder alles.
Dwz:
Binnen/buiten zetten
Hooi voeren (onbeperkt)
Stallen, paddock, weide mesten
Water bijvullen
Bak slepen en indien nodig beregenen
Klusjes die er gedaan moeten worden.

Zaterdag/zondag
Onderling/binnen buiten zetten (1 dienst per weekend) degene die dienst heeft mest ook de paddock/weide en voert buiten hooi (water is er altijd voldoende).
Zelf je eigen box mesten en hooi neerleggen.

In de regel voer je zelf het krachtvoer (dit koop je zelf, ideaal bepaal zelf wat en hoeveel ik geef) maar als je het klaarzet dan wordt het gewoon gegeven.
Paarden staan zo goed als het hele jaar op de weide en hebben altijd ook toegang tot de paddock met schuilstal.
Buitenbak (verlicht) welke met regelmaat gesleept (en indien nodig beregent), roundpen, buitenstallen. Geen super luxe stal voor de ruiter maar de paarden mogen en kunnen er paard zijn (veel ruimte en veel vrije beweging).

Fijne groep, niemand is te beroerd om elkaar te helpen indien nodig.

€ 180 per maand

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:57

N0a schreef:
Essxan schreef:
Op de stal waar ik sta mest ik zelf mijn stal uit. Je kan bij ons kiezen voor stro of strokorrels. De pensioneigenaar zet elke dag de paarden binnen en buiten, zorgen ervoor dat ze onbeperkt ruwvoer hebben en geven 2x daags het krachtvoer.

Wij hebben op stal 2 buitenbakken 1 van 20/40 en 1 van ongeveer 20/60, ook is er een springwei waar als het goed is dit jaar een 20/60 eb en vloed bak van gemaakt gaat worden. Omheining is super en wordt allemaal goed ondehouden. In de winter staan ze op paddocks en in de zomer op de wei waar een complete track omheen en tussendoor loopt. Ze hebben dan echt heel veel bewegingsruimte. In de zomer bij extreem warm weer worden de paarden een paar keer per dag afgespoten om oververhitting tegen te gaan. Dekens op en afdoen doen ze ook als je het ze vraagt.

Als je paard medicatie nodig heeft geven zij dat ook aan je paard, is er iets aan de hand met je paard wordt je gebeld. Hoefsmid is bijna elke week wel bij ons op stal en dan kan je intekenen op het bord als je denkt dat je paard weer moet. Mocht het je zelf niet lukken om erbij te zijn en je geeft het aan houdt de stalhoudster je paard voor je vast. Iedem als de dierenarts moet komen.

We hebben een gezellige kantine met koffie thee warme chocholademelk en ranja. Wasplaats met warm water.
De sfeer onderling is ook super.
Het is een grote pensionstal met ruim 50 paarden, waarvan het grootste deel in de nacht op stal staat. Je kan bij ons ook kiezen voor 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer hiervoor betaal je 120 euro per maand

Ik betaal hiervoor 220 per maand

Waar sta jij? :)

Op het Hoefhof in teuge