Sportpaarden op een pp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:33

Goed wetenschappelijk onderzoek is hier niet naar gedaan. Daar zijn simpelweg geen budgetten/ aanstellingen voor en voor subsidiegevers (die er in het veterinaire al niet bijster veel zijn) is het geen prioriteit.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:42

pol013 schreef:
In mijn praktijk functioneert het anders prima.

En daar verwijs ik dus ook naar in de laatste regel. Het kán wel. Maar is minder vanzelfsprekend.

Voor veel zaken is overigens best een oplossing te vinden.
Zo heb ik ze geleerd zelf de juiste stal in te lopen als ik met eten aan kom. Scheelt de helft van de tijd.

Dat buiten liggen valt me wel op. Nieuwsgierig waar dat verschil vandaan komt.
Ik zie ze hier overal neer ploffen. In de wei, in het zand en alleen bij hoge uitzondering (-10 of zeikweer) verkiezen ze de stro stal. Overdag en 's nachts. De shetlander flikt het zelf om op de hoefslag te gaan liggen als ik daar aan het rijden ben :')
Misschien omdat het er hier maar 3 zijn?

Dat kan, hier zijn er 6. Denk dat het vooral te maken heeft met het niet verkiezen van vochtige grond en met dat die die lager in de rangorde staan niet graag gaan liggen. Bij vrienden van mij staan er meer, maar die zien net hetzelfde. Rustige groep, maar alleen de hoogsten in rang gaan liggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Sportpaarden op een pp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:56

Ik denk als je altijd een vaste groep hebt dat veel ook gemakkelijker te realiseren is.
Maar op pension toch vaak al moeilijker ivm verloop.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:08

Maar zou dat met enkel een paddock groepje ook niet een soortgelijk probleem zijn? Verloop van paarden in die groep, verloop van buurpaarden op stal etc? Het is wel de reden waarom ik niet direct ben voor hele grote groepen in een PP als er veel individuele eigenaren zijn.

Ik vraag me af wat voor de meeste valt onder ‘sportpaard’? En of er ook nog een verschil zal zijn tussen disciplines (ren-/drafsport, dressuur, spring, western, aangespannen, etc). Manegepaarden wellicht zelfs?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:11

Zeker Rianne :j

Ik zou dan ook nooit mijn paard stallen waar in de winter kleine paddocks zijn.
Zie het zelfs met de paarden die wel al langer bij elkaar staan dat ze soms toch ineens de ruimte nodig hebben.

PP vind ik dan meestal ook te klein voor het aantal paarden. Of de groep te groot, net welke kant je op redeneert :P

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:21

Ik denk dat dat heel moeilijk te bestuderen valt omdat de ene PP te veel verschilt van de andere.
Wat mij opvalt is inderdaad dat ze veel minder gaan liggen op een natte of harde ondergrond.
Dan zou er al een grote overkapping of schuur met strooisel moeten zijn om ze evenveel te zien liggen en dat is moeilijk haalbaar op 95% van de percelen.
Nu vraag ik mij af of er studies bestaan over het meer en minder liggen bij paarden en welke invloed dat heeft.

Qua voeding is het moeilijk om individueel te voeren. Ze kunnen prima leren om hun beurt af te wachten als je rekening houdt met rangorde, maar als de ene sneller klaar is als de andere beginnen ze toch te switchen.

Ik vind PP een geweldig initiatief om kleinere ruimtes uitdagender te maken, maar 24/24 op een kleine ruimte met meerdere paarden moet voor mijn part aangevuld worden met stal zodat het paard kan rusten en eten naar zijn eigen behoefte tenzij hun behoeften gelijkaardig zijn en ze droog kunnen liggen, wat vaak toch niet het geval blijkt te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:32

Ik denk dat het moet kunnen, mits er voldoende geïnvesteerd wordt in verschillende zaken:

- goed drinkwater (geen grondwater met ijzerteveel)
- meerdere schuilplekken
- altijd droge grond beschikbaar
- individueel kunnen voeren (doen wij door middel van voerzakken, werkt als een tierelier)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:19

Dat is het denk ik ook. Het kán en het is beter voor de (sport)paarden. Die uitspraak durf ik wel aan.

Maar om het rendabel te maken is echt wel een andere uitdaging. Ik zou dus inderdaad mijn paarden niet graag in de meeste pension PPs willen hebben staan. Omdat de groepen daar vaak (niet altijd) te groot zijn icm de hoeveelheid oppervlak/droge plekken/rustige hoekjes.
Tegelijk ben ik realistisch genoeg om te bedenken dat de formule waarbij je aan alle eisen voldoet ook echt knetter duur zou moeten zijn.

Maar dat het kan en werkt ondervind ik wel dagelijks.

Aan de andere kant: als ik kijk wat je op sommige sportstallen betaald. Het moet kunnen voor dat budget. En ik verwacht eigenlijk ook dat die stallen wel gaan komen.
Die stal in vrouwenpolder gaat er een aardige gooi naar doen meen ik me te herinneren.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 04-03-21 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:21

pol013 schreef:
Dat is het denk ik ook. Het kán en het is beter voor de (sport)paarden. Die uitspraak durf ik wel aan.
.

Ik kan hier regelen wat ik wil, maar deze uitspraak durf ik niet aan hoor. Voor mijn paard ga ik nooit 24/7 buiten kiezen in de winter voor zijn welzijn, al had ik 2000 euro per maand over :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:32

Wat ga je dan missen Poekkie?
En is dat niet op te lossen?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:32

Poekkie schreef:
pol013 schreef:
.

Ik kan hier regelen wat ik wil, maar deze uitspraak durf ik niet aan hoor. Voor mijn paard ga ik nooit 24/7 buiten kiezen in de winter voor zijn welzijn, al had ik 2000 euro per maand over :o

Maar wat is 24/7 buiten? De mijne staan op een paddock en daaraan vast 2 separate boxen die praktisch altijd openstaan. Ze staan alsnog regelmatig te dutten in het hok. Kunnen wel 24/7 kiezen binnen of buiten. Is dat dan 24/7 buiten?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:33

pol013 schreef:
Wat ga je dan missen Poekkie?
En is dat niet op te lossen?

Dat had ik al aangehaald :)
Mijn voerbeleid incl ruwvoer en rust voor de laagste in rang. Ik zie geen enkele manier om dat in kudde te realiseren.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:37

Het nadeel is dat er bijna geen PP te vinden is met een echt goede bak en de schuilmogelijkheden zijn vaak niet meer dan een overkapping.

Mijn sportpaard scheer ik, 24/7 buiten is dan niet ideaal, mits ze in een goede stal zou kunnen staan en haar rust kan pakken, zou ik de keuze het liefst aan haar laten. Zelfde geldt voor samen staan, voor de dominantere type's is dit niet zo een probleem, die zorgen wel dat de rest uit de buurt blijven als ze dat willen. Een minder dominant paard, kan echter ieder rustmoment opgejaagd worden, niet ideaal, als ze hierdoor niet voldoende rust kan nemen.

Ook zie ik de gemiddelde PP een grote modderhoop worden, daar zou ik niet blij van worden mijn paard in te zetten.

Dusja, mits voldoende droge ruimte, fatsoenlijke binnenruimte en een goede bak (ex-peesblessure patient) zou ik mijn sportpaard zelfs graag een PP gunnen. Ik heb er echter nog geen gezien waar dit het geval is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:40

@poekkie Die manieren zie ik wel. Maar lukken misschien niet in je huidige opstelling.

Zo kan het bij mij een optie zijn om mijn nu 25 jarige ooit in de nachten wel apart te gaan zetten. Dan kan hij in de nacht bijvoorbeeld extra hoogwaardig hooi krijgen, onbeperkt tijd nemen voor zijn grotere porties krachtvoer met pulp. En rustig liggen zonder gepest te worden in het geval dat hij ooit zwakker wordt.
Maar ik snap niet zo goed wat opsluiten in een box daar nog voor positiefs aan bijdraagt. Dat zal dan echt ook een combi worden van een droge ruime stal met uitloop en de deur open.
Voorlopig is hij topfit dus niet aan de orde. Maar aangezien hij vast van plan is 30 te worden kán dat ooit gaan spelen.

Het is ook geen verwijt naar jou verder hé. Maar mensen gaan altijd alleen uit van de onmogelijkheden die ze zelf kennen. Daar zijn vaak best oplossingen voor te verzinnen. Als we in die oplossingen blijven denken, geloof ik dat ze ooit wel reëel gaan worden.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:42

In een stabiele kudde dan de laagste in rang prima rust vinden hoor. De paarden kennen hun plek dan en lopen elkaar echt niet continue op te jagen. Mijn voorkeur heeft wel een groep van max 5 paarden. Hier staan ze helaas nu maar met 2 maar voorheen met 5 en dat ging prima. Paarden hebben bijvoorbeeld ook nooit wondjes oid gehad. Het is jammer dat op veel pp's sportpaarden niet eens welkom zijn. Zie ze regelmatig langskomen, max 1.50 en geen bitten en soms zelfs dekens toegestaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:46

Maar dan heb je de hoogste in rang.
Ondertussen opa en wil zijn rang nog niet afgeven en gaat dus echt enorm zijn best doen dat te behouden.
Hij kreeg zijn rust dus niet.
En die heb ik dus in de nacht weer op stal gezet en werd weer meer zichzelf.

je kan heel hard zeggen ik wil 24/7 buiten, niet altijd kan dat en dan in het belang van het paard.

Nu is mijn oudje overleden, dacht kan de andere wel 24/7 buiten zetten.
Krijgt er 1 een pollenallergie.
Op stal nergens last van, buiten wel.
Met gepaste homeopathie kan ik haar nu van 8 tot 16-18.00 buiten houden, maar dan is het echt klaar.
Daar staat dan die geweldige schuilstal weer niets te doen
Soms weten paarden het altijd net anders te doen dan dat je wilt. :P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:56

Dat sowieso, ze houden zich zelden keurig aan de planning :\

Ik ga wel met Pol mee dat er altijd opties zijn, maar die soms/vaak een aanpassing vragen bovenop de huidige mogelijkheden. Je kan er idd voor kiezen zo’n oudje apart te zetten in een box ‘s nachts, of je kiest alsnog voor apart zetten maar op een manier die ruimtelijker is. Vraagt weer een investering van tijd, energie en vaak geld en heel begrijpelijk dat men daar niet altijd voor kiest.

Het is ook maar net welke waardes je hangt aan een PP, naar mijn idee is dat bij een optimaal uitgevoerde versie een mogelijkheid voor de paarden om onbeperkt te kunnen (en gemotiveerd worden om te) bewegen, maar dit hoeft niet 24/7 buiten te betekenen. Ik denk dat daar nog wel eens winst gehaald kan worden.

Dat maakt deze discussie ook lastiger, omdat behoeftes van een paard, en van de eigenaar, zelfs tijdens het sportieve leven, kunnen veranderen en je niet altijd de mogelijkheid hebt die aanpassing te doen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:10

Ik zie nu een pp voor me die voor een groot deel binnen is. Dat zou een interessant concept zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:13

Oh ja als ik de centjes had had ik een binnenbak. Niet zozeer om te rijden, maar als grote schuilstal. :j
Daar heb ik al eens vaker over gedroomd.
Lijkt me zo enorm handig.

Maar inderdaad we moeten het ook allemaal doen met het geld wat we hebben.
Wel blijf ik voorstander van dat een paard paard moet zijn.
24/7 buiten is naar mijn idee daar niet perse het goede in, 24/7 op stal uiteraard ook niet.
Kleine paddockjes of kleine stukjes aan een stal vast tellen voor mij ook niet mee als beweging en goed sociaal contact, enkel voor een frisse neus.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:26

Natuurlijk kan een sportpaard 24/7 op een PP samen met andere paarden. Vraag is alleen moet je dat willen?

Ik zelf zou dat niet willen. Mijn paarden worden geschoren en in wedstrijd seizoen regelmatig gewassen. Ze moeten shinen en blingen op wedstrijd.
Ik zet ze dan liever snachts of als het vies weer is op stal...
Ook wil ik er niet uit liggen door een stom ongelukje wat kan gebeuren door spelen met andere paarden. Wil ze graag heel houden want zijn mij kostbaar en ik wil niet voor Jan l*l zo hard moeten trainen.

Ze staan hier thuis dan ook apart op de wei of met z’n 2 en in aparte zand paddocks en Savonds dus binnen. Enkel hoogzomer blijven ze buiten. Ze kunnen wel contact maken met hun buren. Dat vind ik ook heel belangrijk.
Ik moet er ook bij vermelden ze rondom op ijzers staan en achter sliding plates onder hebben. (Voor de reining) en daar moeten ze geen klappen mee gaan uit delen.

Zo ga ik ook in een wedstrijd seizoen vaak op meerdaagse (10 dagen) shows in het buitenland. Paarden staan dan al die tijd in stallen op het wedstrijd terrein. Dat is zowiezo al niet zo leuk natuurlijk en helemaal niet als je gewend bent 24/7 buiten te lopen.

Ik wil ook dat ze goed kunnen eten en goed kunnen uit rusten en daardoor goed herstellen van zwaar werk.

Maar ik ben er dus zeker wel voor dat juist sportpaarden die vrije beweging moeten hebben. Juist goed voor soepele spieren, sterke botten en pezen.
Heb ook om die reden een eigen accommedatie zodat ik het kan doen zoals ik dat wens.

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:30

Ik heb mijn sportpony sinds een paar maanden op een pp zonder weidegang. Kudde van 30, super stabiel ondanks dat er af en toe wat wisselingen zijn. Enige tumult is als een dominante een ander wegstuurd bij een voerplekje, maar dan schuiven ze allemaal iets op. Hebben meer voerplekken dan paarden, dus iedereen krijgt voldoende ruwvoer binnen. Ruwvoer is van goede kwaliteit, geen last van te erstige dikke of dunne paarden.

Allen weten hun rust prima te vinden, schuilstal wordt met slecht weer ook goed gebruikt. Krachtvoer geeft iedereen voor zichzelf als ze er zijn of regelen onderling iets met stal genoten. De mijne is een zeer onderdanige ruin die snel te dun is, maar hij doet het super hier. Vergeleken met 22/7 op stal moet er wel meer krachtvoer in, maar hij verbruikt natuurlijk ook meer. Hij speelt lekker met de andere ruinen, zonder elkaar of dekens echt te slopen.

Ze mogen hier gewoon dekens op en voorhoeven mogen gewoon beslagen worden. Achterhoeven mogen geen ijzers onder, maar wel andere alternatieven. Geen modder, zelfs niet bij de voer en drinkplekken. En voor de mens is ook alles aanwezig (kantine, grote zadelkamer, warm en koud water, nette poetsplaatsen, binnenbak, buitenbak, springtuin, meerdere longeercirkels).

Enige nadeel wat ik ondervind, is dat hij niet dun in zijn vacht blijft, maar daar kunnen we wel mee leven . Hij is mentaal helemaal happy, lichamelijke ziet hij er super uit en in het werk doet hij het beter dan ooit. Betaal er ook nog niet eens de hoofdprijs voor, vergelijkbaar met een normale volpension stal.

Kan er wel inkomen als je echt fanatiek bent in de sport dat je er niet om staat te springen op een verhoogd risico op blessures of dat je constant op het weer moet aanpassen. Maar van een klein wondje loopt hij geen pas minder van. En met heel extreem weer pas ik het trainingschema aan, dagje extra rust wordt ook niemand slechter van.
Maar ik weet ook dat die mindset ver te zoeken is bij de sportruiters die ik tegen kom.

24/7 vrije beweging wordt elk paard beter van, maar het belangrijkste is toch om gewoon naar je paard te kijken en luisteren. Pakt hij zijn rust alleen op stal, heeft hij de noodzaak om meerdere keren per dag bijgevoerd te moeten worden of een bepaalde samenstelling van kudde nodig om het gezellig onderling te houden, dan moet daar op aangepast worden worden.

Nu is natuurlijk de perfecte plek voor iedereen en zijn paard niet altijd toereikend, maar hele dagen opgehokt omdat een paard geen paard mag zijn en er altijd klaar voor moet zijn om te shinen in de ring is ook onnodig. Er zijn zat mogelijkheden ertussenin en degene die echt willen hebben het ook goed geregeld.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:44

Ik begrijp nooit zo dat mensen denken dat paarden elkaar zo verwonden. Juist bij paarden die altijd buiten kunnen staan in de groep gebeurt er bijna nooit wat. Ik heb meer fout zien gaan in andere situaties.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:21

pol013 schreef:
@poekkie Die manieren zie ik wel. Maar lukken misschien niet in je huidige opstelling.

Zo kan het bij mij een optie zijn om mijn nu 25 jarige ooit in de nachten wel apart te gaan zetten. Dan kan hij in de nacht bijvoorbeeld extra hoogwaardig hooi krijgen, onbeperkt tijd nemen voor zijn grotere porties krachtvoer met pulp. En rustig liggen zonder gepest te worden in het geval dat hij ooit zwakker wordt.
Maar ik snap niet zo goed wat opsluiten in een box daar nog voor positiefs aan bijdraagt. Dat zal dan echt ook een combi worden van een droge ruime stal met uitloop en de deur open.
Voorlopig is hij topfit dus niet aan de orde. Maar aangezien hij vast van plan is 30 te worden kán dat ooit gaan spelen.

Het is ook geen verwijt naar jou verder hé. Maar mensen gaan altijd alleen uit van de onmogelijkheden die ze zelf kennen. Daar zijn vaak best oplossingen voor te verzinnen. Als we in die oplossingen blijven denken, geloof ik dat ze ooit wel reëel gaan worden.

Maar dan is het toch geen pp meer? In de zomer zet ik mijn paard ook niet op stal, maar wel apart met mijn kleine ponies ‘s nachts met een beperkte portie hooi. Voor mij vervalt dan de definitie pp. maar ja, theoretisch gezien staat die dan nog wel ‘buiten’.

(In de winter wel op stal in de nacht omdat er dan gewoon geen ruimte is om ze allemaal apart te zetten zonder blubber maar moest dat wel zo zijn, dan is dat toch nog steeds geen pp meer. Voor mij is pp 24/7 buiten in kudde)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:22

Ik ook Malenka.

Mijn trauma paard is niet de laagste in rang maar staat wel duidelijk het meeste alleen, gezien ons terrein kan dat ook prima.
Maar zeg ik er inderdaad bij, wij hebben geen ruim winstgevend concept omdat wij niet meer paarden op dit stuk willen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:22

Malenka schreef:
Ik begrijp nooit zo dat mensen denken dat paarden elkaar zo verwonden. Juist bij paarden die altijd buiten kunnen staan in de groep gebeurt er bijna nooit wat. Ik heb meer fout zien gaan in andere situaties.

Maar wel met ruimte.

Voorheen stonden de sportpaarden ook altijd buiten, ook bij de stal waar ik toen reed en er ook dure bijstonden.
Maar ik heb vaak het idee dat er bij springpaarden minder voorzichtig word gedaan.