Hooi opslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:03

Zidore schreef:
veranadautje schreef:
20 balen en kan/kon de hele winter voeren. [ [url=m/8kLxih.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit, ideaal. En als de balen te zwaar zijn vraag je even wat hulp. Hier twee sterke mannen die altijd wel even willen helpen (lees spierballen tonen :D. )

Haha nou eigenlijk lukt het altijd wel

Mloui

Re: Hooi opslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:48

Hebben jullie geen last van muizen in de gesealde balen? Ik had een kleine partij kleine vierkante baaltjes en oprecht meer dan de helft kunnen weggooien vanwege gaten. En echt allemaal aan de onderkant door de muizen. Zo ontzettend zonde. Ik durf het nu niet meer.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:01

Ik zou inderdaad kijken om ergens een oude trailer op de kop te tikken en het daar in op te slaan.
Kan je ermee heen en weer rijden, staat het droog en is verplaatsbaar

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:04

Mloui schreef:
Hebben jullie geen last van muizen in de gesealde balen? Ik had een kleine partij kleine vierkante baaltjes en oprecht meer dan de helft kunnen weggooien vanwege gaten. En echt allemaal aan de onderkant door de muizen. Zo ontzettend zonde. Ik durf het nu niet meer.

Ooit 1 baal gehad die kapot gebeten was onderaan met rattenhol onder. Verder alleen problemen met vogels. De muizen houden zich liever bezig met het vlas helaas.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:25

Ivm ruimtegebrek rondom de stal qua hooiopslag heb ik via MP kussenboxen gekocht (waar je kussens voor je tuinset in doet). Ik heb er 6 welke makkelijk opstapelbaar zijn. Ik koop een midibaal en binnen 20 min heb ik deze verdeeld in de kussenboxen. Zo kunnen er geen muizen bij en blijft het droog en dus geen last van schimmel. Werkt hier perfect.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:33

dito schreef:
Ivm ruimtegebrek rondom de stal qua hooiopslag heb ik via MP kussenboxen gekocht (waar je kussens voor je tuinset in doet). Ik heb er 6 welke makkelijk opstapelbaar zijn. Ik koop een midibaal en binnen 20 min heb ik deze verdeeld in de kussenboxen. Zo kunnen er geen muizen bij en blijft het droog en dus geen last van schimmel. Werkt hier perfect.

Heee wat slim! Voor een kleiner aantal paarden lijkt me dit idd erg handig!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 20:26

Mloui schreef:

Nee, maar ik zorg ervoor dat ze met tussenruimte gestapeld worden. Er is dus ruimte tussen elke 2 balen voor mij (beetje friemelen, maar lukt) en dus ook voor een kat oid. Maakt ook dat het geen echt warme massa wordt omdat de wind er goed doorheen waait en dan blijven ze er netjes onder. Verder staan ze een 10-15m van de schuilstal af met enkel kort gras er tussen, alle ruimte dus voor roofdieren om te grijpen wat wil oversteken.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:21

Poekkie schreef:
dito schreef:

Heee wat slim! Voor een kleiner aantal paarden lijkt me dit idd erg handig!

Klopt, ik heb 2 haflingers en doe een week met zo'n baal dus het werk is het niet om ze te vullen!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:20

tamary schreef:
Mloui schreef:

Nee, maar ik zorg ervoor dat ze met tussenruimte gestapeld worden. Er is dus ruimte tussen elke 2 balen voor mij (beetje friemelen, maar lukt) en dus ook voor een kat oid. Maakt ook dat het geen echt warme massa wordt omdat de wind er goed doorheen waait en dan blijven ze er netjes onder. Verder staan ze een 10-15m van de schuilstal af met enkel kort gras er tussen, alle ruimte dus voor roofdieren om te grijpen wat wil oversteken.

Hier ook altijd ruimte tussen de balen en nog nooit aangevreten door muizen *klopt af*. Als je alles lekker tegen elkaar stapelt (en dan helemaal met vierkante baaltjes) dan maak je het ook wel heel erg aanlokkelijk voor muizen om daar hun heil te zoeken.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:13

Het frustrerende is dat er zeker voldoende ruimte tussen de balen zat. Kon overal gemakkelijk mijn hele arm tussen door steken. Mocht niet baten helaas.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:50

Ik denk dat het ook altijd een deel mazzel is hoor (daarom klop ik ook af :) ), maar hier staan ze een halve meter uit elkaar.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 14:35

Ik rakel hem weer even omhoog, om een update te geven.

Iedereen echt super super bedankt voor het reageren! Ik ben overstag gegaan en laat midibalen komen. Intussen 2 leveranciers gevonden die willen leveren.
Ik lees mij nog even verder in met het muizen/ratten probleem, ze komen namelijk wel aan de Leij kant te staan....

Voor de opperingen voor een extra aanhanger aanschaffen, we hebben er nu al 3 voor verschillende doeleinden op het terrein staan. Een 4de erbij wil ik echt niet. Ze staan nu alle 3 al aardig in de pad, laat staan als er nog 1 bij moet :')

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:05

Dat is een mooie oplossing geworden.

Ik voer een grote 500kilo baal per maand op aan 1paard en 1 mini.
Je zou eventueel ook met een boer kunnen regelen dat hij er elke maand op afroep 1 brengt.
Over het algemeen is een grote baal goedkoper dan 2 of 3 minibalen.

Justine2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:20

Wij hebben een professionele vriezer en daarin voer en hooi

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:28

knap als je hooi in de vriezer past :D

Hoe groter de baal hoe goedkoper is mijn ervaring

Mocht je voordroog 'te nat' blijken (of koeienkuil zijn) vraag dan eens aan de boer of hij jouw hooi (zeg daarbij dat je het liefste elk jaar bij hem afneemt) ongeveer 5 dagen wil laten drogen.

We hebben best droge lentes/zomer en daardoor kan het zulk mooi voordroog worden, zonde als het nat is, de meeste (ik zeg elk paard, maar daar zijn de meningen over verdeeld) doen het gewoon niet goed op kuil, dit vind ik meer geschikt voor koeien, die hebben andere magen en kunnen tegen dat zure vocht. Voor je paard is dat de garantie voor natte mest en een hele staart vol met po*p....

Ik vind dat sommige (hooi)boeren best tot het besef mogen komen dat een paard echt een wezenlijk ander dier dan een koe is en ze dan ook kuil niet moeten verkopen. Ook voor een koe is voordroog trouwens fijner + dat het vele malen zuiniger is in gebruik. Je hebt minder nodig namelijk.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 01:32

met een 450 KG voor droog baal doe ik met 2 paarden +- 2 weken

ik heb geen last van muizen of ratten :) heb ze naast de paddock staan. het liefst heb ik ze op een pallet, maar zelf op een pallet krijgen is ook niet lastig ( al heb je een heftruck oid )

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 01:36

Brittjuh97 schreef:

ik heb geen last van muizen of ratten :) heb ze naast de paddock staan. het liefst heb ik ze op een pallet, maar zelf op een pallet krijgen is ook niet lastig ( al heb je een heftruck oid )

32 kg per dag voor 2 paarden? Wordt er dan niet heel veel gewoon versmost?

Justine2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 04:26

Ja dat pat is een fabriek vriezer kun je in lopen

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:38

Poekkie schreef:
Brittjuh97 schreef:

32 kg per dag voor 2 paarden? Wordt er dan niet heel veel gewoon versmost?

We zitten nog niet lang op dit hooi. we zijn net sinds deze baal ( afgelopen vrijdag ) met 2 paarden, daarvoor met 4. de vorige "pension klanten" voerde erg veel, dus dit is echt een grove schatting. ga het nu mee maken. ze staan van 8.00 tot 18.00 buiten en wil wel zeker zijn dat ze voldoende hebben.

Ik merk wel dat ze dit veel lekkerder vinden dan het vorige hooi dat we hadden.