Slowfeeder gevaarlijk of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:56

xsiroccox schreef:
Helaas, ook hier laatst een hooinet geprobeerd. Volgende dag stond mijn shet met een voet in het net. Gelukkig wel rustig en geen verwondingen. Twijfel nu om er een te maken van een IBC vat, maar wel benieuwd of dit veiliger is...

Een ibc vat vind ik met de spijlen / vakken waar ze met voeten in kunnen komen net zo eng of nog enger. Een net kun je nog zo ophangen dat er wat breekt, een IBC vat gaat niet breken.
Wij hebben palletboxen. Past natuurlijk niet in een stal, maar daar kun je ook alternatieven voor bedenken.

Afbeelding
Normaal gesproken zit het hooi in een net en dan in de palletbox, de restanten van de dag ervoor gooien we in deze bak op de verharding en zonder net. Kunnen ze dat nog uitzoeken en de dag erna gaat het naar de mesthoop. Wij voeren nat hooi, dus dat is maar beperkt houdbaar.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:54

Hilary schreef:
xsiroccox schreef:
Helaas, ook hier laatst een hooinet geprobeerd. Volgende dag stond mijn shet met een voet in het net. Gelukkig wel rustig en geen verwondingen. Twijfel nu om er een te maken van een IBC vat, maar wel benieuwd of dit veiliger is...

Een ibc vat vind ik met de spijlen / vakken waar ze met voeten in kunnen komen net zo eng of nog enger. Een net kun je nog zo ophangen dat er wat breekt, een IBC vat gaat niet breken.
Wij hebben palletboxen. Past natuurlijk niet in een stal, maar daar kun je ook alternatieven voor bedenken.

[ [url=m/VlqGHr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Normaal gesproken zit het hooi in een net en dan in de palletbox, de restanten van de dag ervoor gooien we in deze bak op de verharding en zonder net. Kunnen ze dat nog uitzoeken en de dag erna gaat het naar de mesthoop. Wij voeren nat hooi, dus dat is maar beperkt houdbaar.

Ja, dat soort verhalen heb ik ook gelezen idd... vandaar mijn twijfel. Zo'n bak ziet er wel fijn uit. +:)+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:26

Ninx schreef:
kaylee schreef:
Hier heb ik alle slowfeeders opgehangen met tayraps, als het druk op het net komt te staan dan schiet de tayrap los. Hier een keer gehad dat een pony begon te stijgeren in de stal (omdat maatje weg ging) landen met het been in de slowfeeder, was toen toch blij dat hij los ging, was toen niks aan de hand. Wel wat dikkere tyraps gebruiken, anders schieten ze continue los. :)

Tie wraps

Kabelbinders.

Enige wat ik eng vind aan netten is als ze te laag hangen (voeten in de netten, ze kunnen altijd net een groter gat erin maken...) maar ook dat de deken gespen eraan blijven hangen. Om dit reden heb ik de netten in een bak, zodat ze 'grazend' eten. In stal hangen ze wel aan de zijwanden, maar doe ik bij de dekens met gespen die vast kunnen komen te zitten even een stukje flex wrap om dat te voorkomen. Mijn shet kan nog wel eens met dr borst langs het volle net schuren als ze jeuk heeft en heeft zo al eens een tijdje gevangen gestaan :')