Artrose wat kan er nog?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:44

Kiwipeert schreef:
Eretria schreef:
Wat vervelend dat je paard deze diagnose gekregen heeft. De foto van haar been ziet er inderdaad niet goed uit. Als ze daarbij erg moeizaam loopt en dus veel pijn heeft, denk ik dat er nog maar 1 ding is wat je voor haar uit liefde kunt doen.
Sterkte met je paard. :(:)

De wil om te lopen heeft ze nog wel ze heeft behoorlijke de pas er in ook voor de pijnstilling. De bult kan ik indrukken en daar reageert ze ook niet op, dus ik denk vocht maar dat is ook niet een goed teken. Misschien moet ik maar gewoon haar de zomer gunnen om een leuke afsluiting te hebben en dan afscheid. Want deze reacties openen mijn ogen wel....

Ja het is lastig, maar daarom vroeg ik om beeldmateriaal. Buitenstaanders hebben daar vaak een realistischere kijk op.
En een zomer gunnen doe je niet voor haar, dat doe je voor jezelf. ;) Een paard is zich niet bewust van tijd, dat zijn alleen wij.

_Nelleke_

Re: Artrose wat kan er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:49

Is er gepraat over inspuiten met corticosteroïden in combinatie met hyaluronzuur? Ik zou dat nog proberen en kijken hoe ze de zomer door komt.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:53

bij mijn paard werkt silicium/kiezelzuur erg goed. Het valt ook anderen op dat hij zo goed loopt (voor zijn 21 jaar en al jaren forse kogel artrose. Dit is ook bewezen werkzaam voor mensen met artrose. Vanuit onderzoek vermindert het fors de pijnklachten. Bij dieren geen onderzoek bekend zover ik weet.

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 18:35

Update: Ik heb er over na gedacht en ze reageert goed op de pijnstillers en zit goed in dr vel. Maar dat betekend niet dat ik haar nog een winter vol pijn en achteruit gang aan wil doen.
Deze zomer gun ik haar nog maar zodra ik merk dat ze niet meer wil laat ik haar gaan.

Het leven is niet eerlijk en dieren gaan eerder dan jij dit is moeilijk.
Ik gun haar het leven maar leven met zonder pijn bestaat niet.

Ik heb foto's terug gekeken en filmpjes zij is keihard achteruit gegaan en wie zegt dat dat dit jaar niet gebeurt. Ik hou haar in de gaten en merk snel genoeg als ze niet meer goed in dr vel zit.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:12

Sterkte TS. Je doet het goed! :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:23

Even een vraag, want volgens mij ben ik het niet tegen gekomen. Zijn er rontgenfoto's genomen van die knie?

Ik heb even gekeken in je vorige berichten, ik neem aan dat dit over hetzelfde gaat als met het paard dat moeite had met het linkervoetje geven en later een topic over een springknie die je verbond om de zwelling tegen te gaan?
Is er toen onderzocht waar het vocht vandaan kwam, is het ooit afgetapt weer of intussen weer naar gekeken, want dat was een jaar terug.

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 21:41

Mindim schreef:
Even een vraag, want volgens mij ben ik het niet tegen gekomen. Zijn er rontgenfoto's genomen van die knie?

Ik heb even gekeken in je vorige berichten, ik neem aan dat dit over hetzelfde gaat als met het paard dat moeite had met het linkervoetje geven en later een topic over een springknie die je verbond om de zwelling tegen te gaan?
Is er toen onderzocht waar het vocht vandaan kwam, is het ooit afgetapt weer of intussen weer naar gekeken, want dat was een jaar terug.

Klopt de springknie was waarschijnlijk een verkeerde diagnose van de dierenarts of is uitgegroeid tot artrose want er is destijds niks aan gedaan behalve ontsteking remmers, rust en inbinden wat is aangeraden. Er is niet achterhaald waar de zwelling vandaan kwam met foto's heb er ook spijt van dat ik dat toen niet had gedaan.

Ze is blind aan haar linker oog waardoor ze altijd scheef loopt met al haar gewicht op haar linker been waar nu ook die artrose zit. Ik heb op een spelende wijs haar geleerd om op 3 benen te staan en dar is ook gelukt en is de balans ook voor een groot deel hersteld waardoor voetjes gegeven moment probleem loos gingen.

Ze is nooit echt zwaar belast door mij veel op de wei en in een vrolijke bui.
Er is geen foto gemaakt want de Paardenarts zei zonder twijfel artrose. Dusja best een klap in het gezicht. Ik vroeg nog wel kan er een foto worden gemaakt maar hij zei je gaat schrikken van die foto's. Wie ben ik dan om hem tegen te spreken.

Ik vraag mij ook af had ik dingen anders aan moeten pakken hoort het zo snel te gaan ik weet het niet. Ze heeft een jaar rust gehad en ik heb niks belastends met haar gedaan. Bijna niet gereden, niet gelongeerd. veel naar buiten... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:12

Ik zou toch een foto laten maken, een veearts heeft geen rontgen ogen. De prijs van foto's valt mee en ze kunnen het aan huis doen.

Ik wil altijd bewijs hebben en niet van dat natte vingerwerk. Was het dezelfde veearts als de vorige keer dan? Zo ja dan zou ik sowieso een second opinion vragen, zekers als je het gevoel hebt, dat er meer had kunnen worden gedaan vorig jaar.
Zekers als het besluit van inslaown ja of nee er van af hangt, dan zou ik zekerheid willen hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-21 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 22:14

Mindim schreef:
Ik zou toch een foto laten maken, een veearts heeft geen rontgen ogen. De prijs van foto's valt mee en ze kunnen het aan huis doen.

Zou dat nu nog een groot verschil maken?
wat zou het anders kunnen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:16

Kiwipeert schreef:
Mindim schreef:

Zou dat nu nog een groot verschil maken?
wat zou het anders kunnen zijn?

Misschien heeft ze enorm last van het vocht in haar knie. Ik zou dit toch nader willen uitzoeken, maar goed, dat zou ik doen.

Je kan de vraag omdraaien, kan het kwaad om fotos te laten maken, misschien is het geen artrose, was het sowieso een springknie, je denkt van niet.

Als ik je verhaal lees, is er nooit goed naar die knie gekeken.

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 22:33

Begin nu zelf ook te twijfelen maar ik drong ook aan om een foto te maken. Waarom weigert een arts dan om een foto te maken vraag ik mij dan af.
Hij heeft gevoeld aan de knie. Moet toegeven er zit wel vocht in maar ik voel zelfs verhardingen die er niet moeten zitten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:35

Ik heb mijn merrie met ernstige artrose in beide voorbenen laten hemelen vlak voor de winter. Ze begon bij de koude van de herfst alweer te sukkelen en zonderde zich meer af, wou zich niet meer laten pakken en dreigde weer met slaan als je toch bleef aanhouden. Bekappen was al lastig bij haar.

Haar knietjes zagen er ook enorm dik uit en 1 kon ze zelfs niet meer volledig plooien door de botwoekering.
Ze stond op previcox elke dag. Maar zodra het kouder werd kwam de pijn er gewoon doorheen.

Dit was ze.
Zij was rond de 25 jaar oud.
Afbeelding

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 22:38

Art_Ificious schreef:
Ik heb mijn merrie met ernstige artrose in beide voorbenen laten hemelen vlak voor de winter. Ze begon bij de koude van de herfst alweer te sukkelen en Zonder de zich meer af.

Haar knietjes zagen er ook enorm dik uit en 1 kon ze zelfs niet meer volledig plooien door de botwoekering.
Ze stond op previcox elke dag. Maar zodra het kouder werd kwam de pijn er gewoon doorheen.

Dit was ze.
Zij was rond de 25 jaar oud.
[ [url=m/fpOxFQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Moet zeggen...zo begon het ook. Precies het zelfde zagen mijn paard haar knieën eruit. Afgelopen winter staat ze de hele dag op de zelfde plek en had te zijn. Nu is ze met de zon en het wat warmere weer echt opgeknapt...heb er echt spijt van dat ik vorig jaar geen foto heb laten maken...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:41

Diva kon 1 knie niet meer goed plooien dus belaste haar andere been ook meer. Haar hoeven groeiden ook scheef en de benen hadden een scheve stand ook. We weten niet hoelang ze zo al rond liep. Ik had haar april 2020 geadopteerd nadat ze in oktober 2019 in beslag genomen is geweest voor verwaarlozing.

Zij mankte dus ook elke pas die ze zette omdat dat ene been niet correct kon bewegen door de beperking qua plooien. Maar juist omdat haar gedrag weer zo sterk veranderde in de herfst en ze duidelijk weer meer afzag heb ik de keuze gemaakt haar in te slapen.

Bij haar waren de knieën tevens overal hard. De verdikkingen zijn dus geen vocht. Volgens dierenarts puur botwoekering door de artrose.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:47

Kiwipeert schreef:
Begin nu zelf ook te twijfelen maar ik drong ook aan om een foto te maken. Waarom weigert een arts dan om een foto te maken vraag ik mij dan af.
Hij heeft gevoeld aan de knie. Moet toegeven er zit wel vocht in maar ik voel zelfs verhardingen die er niet moeten zitten.

Als jij een foto wilt, dan wil je een foto toch?

Al met al is er niet behoorlijk naar de knie gekeken immers, al een jaar niet.

Ieder doet het weer anders, maar ik zou zeker van mijn zaak willen zijn, eer ik liet hemelen. Succes verder.