Onbeperkt laten eten v.s. Bevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:39

Slowfeeder leverde hier geschaafde neuzen op, als er een net of rek over zit trekken ze gewoon harder.
Inmiddels staan ze op pension en krijgen ze s ochtends hooi in hun bak en op is op, daarbij valt er nog wel wat te scharrelen op de wei.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:52

Ik heb hier onbeperkt hooi in een dubbelnet. Hele kleine mazen dus voor haflinger en shetlander. Beide staan ze volledig stil.

Misschien is heel arm voeren in kleinere mazen wat? Het beste zou zijn meedere keren (neem 4-5 keer) een plak hooi in een netje geven.
Ik zou maximaal 1-2 uur zonder hooi doen, okal vind ik dat persoonlijk nog lang en is misschien in die 1-2 uur een plakje stro fijn om te knabbelen.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:57

je hebt hele mooie zachte toch sterke slowfeeder netten..mijn paarden krijgen altijd uit slowfeeder netten, als ik ze vul krijgen ze ook altijd wat los hooi, maar als ik de netten eenmaal buiten heb opgehangen laten ze het losse hooi liggen en gaan ze heerlijk relaxed samen van 1 net staan eten, ik hang er 4 op, ze krijgen niet onbeperkt, maar ongeveer 10/12 kilo per paard per dag, ligt ook aan het weer, bij kou wat meer...ook hebben ze wilgentakken, en stro..Ik heb sobere paarden, die weinig doen, een paint merrie van 17, en een friese ruin van 18..ze neigen wat naar de volle kant...Hooi laat ik altijd testen, moet laag in suikers zijn. Ze staan niet op de wei maar op een bosperceel met schuilstal... Als ik ze echt onbeperkt voer dan vreten ze zo meer dan 20 kilo per paard per dag...ondanks slowfeeders

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 00:07

Voor de shetten, beide ongeveer 120kg dus samen voor 240kg voeren, doen we een hooinet ophangen om 8.30, dan om 11.15 hun slobber (fiber nuggets, sojaschroot, marstall force en lijnzaadolie), daarna even "grazen" op de binnenplaats en om 14.00 weer een hooinet. Om 17.00 gaan ze naar binnen en krijgen ze nog een hooinet, om 20.00 en om 22.30 een dubbel net. Dus 6 netten over 24 uur verdeeld, met in ieder net 0.8-0.9kg (dus totaal 4.8-5.4kg, wat neerkomt op 2-2.5% lichaamsgewicht) . 's nachts staan ze zo'n 4 tot 6 uur zonder hooi, de rest van de dag krijgen ze iedere paar uur wat.

Op graszaadhooi blijven ze zo goed op gewicht, ze verliezen zelfs wat kilo's. 's zomers is er meer te grazen, dan kwamen ze op weidehooi iets aan, maar of ze dat op graszaadhooi ook gaan doen zien we komende zomer. Ze eten uit een 2x2cm maas.

De grote paarden werden op weidehooi onbeperkt ook wat te zwaar en vallen nu op onbeperkt graszaadhooi ook af. Hun ideaalgewicht ligt resp. rond de 550 en 750-800kg. Totaal dus ruim 1400kg paard. Zij eten echter in de winter zo'n 40-44kg hooi per dag, dus rond de 3% van hun lichaamsgewicht. 's zomers blijven ze hangen op 35kg, rond de 2.5% lichaamsgewicht. Zij eten uit een 4.5x4.5cm maas.

In principe is het maximum zonder ruwvoer bij paarden zonder maagklachten 6 uur, maar liever 3 uur. Bij paarden met maagklachten (maagzweren of maagwandirritatie, wat neerkomt op minimaal 65% van de paarden) is dit maximaal 3 uur en liever helemaal niet buiten het rijden om.

Het is altijd een afweging maken, maar armer ruwvoer heeft sterk de voorkeur boven minder ruwvoer. En dat vroeger maagzweerklachten niet herkend werden, betekent niet dat de paarden het toen niet hadden. In de rensport werden de klachten ook zeer lang niet herkend, ondanks dat 90% van de paarden maagzweren hadden en het de prestaties negatief beïnvloed.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 08:36

woemp schreef:
ruitje schreef:
Niet al het ruwvoer is hetzelfde he, het maakt veel uit hoeveel er in zit :)

Daarnaast maakt de hoeveelheid arbeid uit. En hoeveel krachtvoer je voert.

Het is een totaal plaatje natuurlijk :)

Heb je al wel eens je je voer laten analyseren?

Nog niet laten analyseren. Waar doe je dat best in België ?

Dat hangt er vanaf wat je wil weten, je kan de pavo quickscan laten doen, die is goedkoper maar heb uiteindelijk toen heel veel alsnog zitten berekenen.
Eurofins Agro is uitgebreider.

Wij hebben ons graszaadhooi daar laten testen.

Met de goede berekeningen kun je ook je krachtvoer en je arbeid meerekenen en dus zo bekijken waar je in kunt schuiven om aan te komen/af te vallen.

Maargoed, daar heb je ergens ook geen analyse voor nodig he: te dik=minder voer en meer werk :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 08:42

996981 schreef:
Het hele “onbeperkt ruwvoer is de enige goede optie” hype is ontstaan vanui de wetenschap dat paarden in de natuur hele dagen eten. Dat klopt ook, alleen is het voer dat ze natuurlijk eten lang niet zo voedzaam en overdadig aanwezig. Er moet echt gescharreld worden voor een paard droge stukjes gras, takken etc.

In Europa is het gras veel te rijk om paarden onbeperkt van te laten eten. Of het nu in de natuurlijke vorm, of als hooi/voordroog is.

Voor de grootste groep paarden is het onmogelijk ze onbeperkt ruwvoer te voeren zonder overgewicht in de hand te werken met alle gevolgen van dien.

In de opfok ligt er altijd een meter voordroog voor de stal. Maar de paarden eten er niet doorlopend van. Misschien omdat ze gewoon lekker kunnen rondlopen. Tijd voor herziening van onze stallen. In mijn ogen is het gewoon verveel eten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 08:47

janderegelaa schreef:
996981 schreef:
Het hele “onbeperkt ruwvoer is de enige goede optie” hype is ontstaan vanui de wetenschap dat paarden in de natuur hele dagen eten. Dat klopt ook, alleen is het voer dat ze natuurlijk eten lang niet zo voedzaam en overdadig aanwezig. Er moet echt gescharreld worden voor een paard droge stukjes gras, takken etc.

In Europa is het gras veel te rijk om paarden onbeperkt van te laten eten. Of het nu in de natuurlijke vorm, of als hooi/voordroog is.

Voor de grootste groep paarden is het onmogelijk ze onbeperkt ruwvoer te voeren zonder overgewicht in de hand te werken met alle gevolgen van dien.

In de opfok ligt er altijd een meter voordroog voor de stal. Maar de paarden eten er niet doorlopend van. Misschien omdat ze gewoon lekker kunnen rondlopen. Tijd voor herziening van onze stallen. In mijn ogen is het gewoon verveel eten.

De meeste paarden die in de opfok staan zijn dan ook in de groei en hebben dus meer voedingsstoffen nodig. Het gemiddelde paard op bokt staat buiten op een paddock of kaal gevreten stuk land, met onbeperkt toegang tot ruwvoer en wordt 3 keer per week licht gereden.

Het resultaat kun je zien in de foto topics. 80% van de bokt paarden is te zwaar.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 08:51

Mijn hooi is laag in eiwitten en suikers, maar onbeperkt is een tonnetje rond Haflinger dus helaas :(

Ze krijgt nu 2x 5kg hooi per dag in slowfeeders met 2x2 mazen.

Ik schakel deze zomer over op 3x 3,5kg.

Portie om 8h, portie om 15h en portie om 22h.

Nog steeds niet ideaal maar dan wel geen lege maag meer voor langer dan 4h.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:00

Mi_Amore schreef:
Mijn hooi is laag in eiwitten en suikers, maar onbeperkt is een tonnetje rond Haflinger dus helaas :(

Dit lees ik vaker, maar zowel suiker als eiwit zijn geen dikmakers. Suikerarm hooi wordt vaak wel wat minder lekker gevonden, maar wat bepaald of een hooi energierijk is, is het aantal ewpa per kg, dit is grofweg de paardse equivalent van kcal voor mensen.

Zeer arm hooi zit tussen de 0.3 en 0.4 ewpa/kg. Zeer rijk hooi zit tussen de 0.55 en 0.65 ewpa/kg. Je kan dus van het armste ruwvoer tot 2x zoveel voeren als het rijkste ruwvoer. Maar dat arme ruwvoer kan wel redelijk wat suiker bevatten, terwijl dat rijke ruwvoer suikerarm kan zijn.

Weinig eiwit levert een verhoogd risico op een eiwittekort op, waardoor paarden vaker juist blijven eten omdat ze hun tekort willen aanvullen, alleen is dat tekort dan geen energie, maar eiwit (of vitaminen/ mineralen).

Het is de reden dat ik regelmatig te dikke paarden (al op onbeperkt hooi) heb zien afvallen als ze een passende mineralenbrok kregen of extra eiwit gevoerd. Ze worden er niet slank van, maar het scheelde al snel 0.5-1 punt op de hennekeschaal (bcs van 1-9).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:52

Ik heb mij paard vroeger uit de opfok gehaald dan ik van plan was juist omdat ze daar in de prachtige weilanden en in met constante toegang tot hooi in in de winter stinkmoddervet was.

Het beste is om een groepje paarden te hebben met vergelijkbare behoeftes, dat is in een pensionstal met verloop ontzettend lastig. Ik zei een tijdje terug tegen iemand, je kunt beter een ietwat nerveuze grote warmbloed hebben, want meer voeren is zelden een probleem, minder is een ellende.
Nu zijn zwitsers sowieso helaas fan van obese paarden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:00

Sizzle schreef:
Ik heb mij paard vroeger uit de opfok gehaald dan ik van plan was juist omdat ze daar in de prachtige weilanden en in met constante toegang tot hooi in in de winter stinkmoddervet was.

Het beste is om een groepje paarden te hebben met vergelijkbare behoeftes, dat is in een pensionstal met verloop ontzettend lastig. Ik zei een tijdje terug tegen iemand, je kunt beter een ietwat nerveuze grote warmbloed hebben, want meer voeren is zelden een probleem, minder is een ellende.
Nu zijn zwitsers sowieso helaas fan van obese paarden.

Bij die nerveuze warmbloed heb je een ander probleem; die eten vaak niet als ze gestresst zijn. Dan kun je er zoveel voer voor gooien als je wil, ze zullen niet eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:01

janderegelaa schreef:
996981 schreef:

Van voordroog eten ze bij mij sowieso niet doorlopend. Als ik een normaal hooi neerzet is het echt in no time weg. Maar met voordroog kan ik de slowfeeders zelfs weglaten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:15

janderegelaa schreef:
996981 schreef:

Een kind krijg je ook superlastig dik, terwijl de meeste volwassenen wel op hun lijn dienen te letten...
Vergelijken met speelse dieren in de groei is nogal krom.
En de allerdikste paarden zijn in de meeste gevallen juist te vinden in ... een pp met onbeperkt hooi en zonder stallen :)*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:20

Roep al een aantal jaren dat onbeperkt hooi, écht niet goed is. Zie veel te veel te dikke paarden. Die van mij gingen er ook niet goed op. Ze werden veel te dik en mijn IR ruin bevangen.

Wij geven hooi (ouderwetse kleine baaltjes, suikerarm) in porties. Meerdere keren per dag. Er ligt altijd tarwestro en ze kunnen snoepen van de meidoornheg. Als ik wilgentakken of brandnetels kan drogen, krijgen ze dat ook.

De paarden met maagzweren, die ik ken, zijn paarden die bv 16 uur niets te eten krijgen en sowieso al schraal staan. Maar het aantal te dikke en hoefbevangen paarden, daar kan ik de tel niet meer van bij houden.... Zoveel. En dat is echt een verschrikkelijke aandoening.

Met mijn jarenlange IR ervaring, weet ik genoeg over voerbeleid, zal ik maar zeggen... Onbeperkt voer wordt enorm overschat bij onze gedomesticeerde paarden. Ons voer eten ze in de natuur al niet en daarnaast bewegen ze ook niet, zoals in de natuur.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:25

Citaat:
Maargoed, daar heb je ergens ook geen analyse voor nodig he: te dik=minder voer en meer werk :+

Zo is het en niet anders :7
Enige kanttekening die ik nog kan plaatsen is wellicht armer hooi en hooi kan ook stro zijn (daar knabbelen ze minder van maar een paar sprietjes is ook eten). Maar dan nog. Te rond is te veel.

Marjo89

Re: Onbeperkt laten eten v.s. Bevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:27

Hier eten ze wel onbeperkt. En mijn pony is herstellende van bevangenheid. Ik heb ervoor gekozen om te gaan voeren in slowfeeders met kleinere mazen. 2 x 2
Ze is zelfs beetje afgevallen wat ook echt nodig was. Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:39

Marjo waar heb je dat net gekocht? Ik heb nu een groot fijnmazig net van EJ (al jaren) maar die is volgens mij 3x3.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:39

Die van mij vertikken het op een gegeven moment uit 3x3 te eten. Dan gaan ze het gras wat al kort is nog korter eten etc/graswortels opgraven. Dus dan maar 4 x 4.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:17

Ruwvoer is niet alleen hooi hé. Je kan prima onbeperkt gerstestro aanbieden, en beperkt hooi.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:25

Mizora schreef:
In principe is het maximum zonder ruwvoer bij paarden zonder maagklachten 6 uur, maar liever 3 uur. Bij paarden met maagklachten (maagzweren of maagwandirritatie, wat neerkomt op minimaal 65% van de paarden) is dit maximaal 3 uur en liever helemaal niet buiten het rijden om.

Die 3 uur zou betekenen dat wij mensen nooit een nacht van 8 uur mogen slapen of naar werk mogen? Dat is toch praktisch niet haalbaar? Mijn shet krijgt 2 x 0,5 kg hooi en voor de nacht 1 kg hooi, dat is wat hij mag eten, meer niet.
Voor mijn 2 grotere paarden ben ik bezig met een power rauffe, moet alleen nog even goed verzinnen waar ik dat het beste op kan hangen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:37

Nee, dat betekent dat je de opname van het ruwvoer verder moet vertragen. Eventueel door middel van stro (via een net of voerbak) bijvoeren. Er staat niet dat er maximaal 3 uur tussen de voerbeurten mag zitten, er staat dat een paard met maagklachten niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer mag staan.

Maar 2kg ruwvoer is hopelijk voor een shet van maximaal 100kg, dus zo'n 80cm schofthoogte. Anders is je hooi simpelweg te rijk voor hem en is de oplossing niet minder ruwvoer geven, maar energiearmer ruwvoer geven.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:12

Cowgirl schreef:
Marjo waar heb je dat net gekocht? Ik heb nu een groot fijnmazig net van EJ (al jaren) maar die is volgens mij 3x3.

Zeldenrust haystack

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:28

Mizora schreef:
Nee, dat betekent dat je de opname van het ruwvoer verder moet vertragen. Eventueel door middel van stro (via een net of voerbak) bijvoeren. Er staat niet dat er maximaal 3 uur tussen de voerbeurten mag zitten, er staat dat een paard met maagklachten niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer mag staan.

Maar 2kg ruwvoer is hopelijk voor een shet van maximaal 100kg, dus zo'n 80cm schofthoogte. Anders is je hooi simpelweg te rijk voor hem en is de oplossing niet minder ruwvoer geven, maar energiearmer ruwvoer geven.

Het voerbeleid is opgesteld in overleg met de internist van Utrecht. Pony doet het hier vanaf vorig jaar mei heel goed op en weegt 190 kg. Voor het eerst in 3 jaar geen bevangenheid in de winter :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:37

Dan krijgt hij dus minder dan 1% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer (2kg hooi is 1.6-1.7kg droge stof ruwvoer). Ik vind dat toch wel zorgelijk, maar in het geval van een medisch probleem is dat soms niet anders inderdaad. Ik ga er vanuit dat hij op zo arm mogelijk ruwvoer staat (graszaadhooi of getest natuurhooi)? Wel top dat hij nu niet bevangen is geworden in de winter, terwijl het juist net zo koud is geweest (wat voor winterbevangen paarden vaak een trigger is).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:30

Ipsilonka schreef:
Mizora schreef:

Die 3 uur zou betekenen dat wij mensen nooit een nacht van 8 uur mogen slapen of naar werk mogen? Dat is toch praktisch niet haalbaar? Mijn shet krijgt 2 x 0,5 kg hooi en voor de nacht 1 kg hooi, dat is wat hij mag eten, meer niet.
Voor mijn 2 grotere paarden ben ik bezig met een power rauffe, moet alleen nog even goed verzinnen waar ik dat het beste op kan hangen.

Ik heb een tijdklok op mijn hooinetten zitten. Die gaat snachts af, zodat ze niet de hele nacht zonder eten staan.

www.paardenvoerautomaat.nl