Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
woemp schreef:ruitje schreef:Niet al het ruwvoer is hetzelfde he, het maakt veel uit hoeveel er in zit
Daarnaast maakt de hoeveelheid arbeid uit. En hoeveel krachtvoer je voert.
Het is een totaal plaatje natuurlijk![]()
Heb je al wel eens je je voer laten analyseren?
Nog niet laten analyseren. Waar doe je dat best in België ?
996981 schreef:Het hele “onbeperkt ruwvoer is de enige goede optie” hype is ontstaan vanui de wetenschap dat paarden in de natuur hele dagen eten. Dat klopt ook, alleen is het voer dat ze natuurlijk eten lang niet zo voedzaam en overdadig aanwezig. Er moet echt gescharreld worden voor een paard droge stukjes gras, takken etc.
In Europa is het gras veel te rijk om paarden onbeperkt van te laten eten. Of het nu in de natuurlijke vorm, of als hooi/voordroog is.
Voor de grootste groep paarden is het onmogelijk ze onbeperkt ruwvoer te voeren zonder overgewicht in de hand te werken met alle gevolgen van dien.
janderegelaa schreef:996981 schreef:Het hele “onbeperkt ruwvoer is de enige goede optie” hype is ontstaan vanui de wetenschap dat paarden in de natuur hele dagen eten. Dat klopt ook, alleen is het voer dat ze natuurlijk eten lang niet zo voedzaam en overdadig aanwezig. Er moet echt gescharreld worden voor een paard droge stukjes gras, takken etc.
In Europa is het gras veel te rijk om paarden onbeperkt van te laten eten. Of het nu in de natuurlijke vorm, of als hooi/voordroog is.
Voor de grootste groep paarden is het onmogelijk ze onbeperkt ruwvoer te voeren zonder overgewicht in de hand te werken met alle gevolgen van dien.
In de opfok ligt er altijd een meter voordroog voor de stal. Maar de paarden eten er niet doorlopend van. Misschien omdat ze gewoon lekker kunnen rondlopen. Tijd voor herziening van onze stallen. In mijn ogen is het gewoon verveel eten.
Mi_Amore schreef:Mijn hooi is laag in eiwitten en suikers, maar onbeperkt is een tonnetje rond Haflinger dus helaas
Sizzle schreef:Ik heb mij paard vroeger uit de opfok gehaald dan ik van plan was juist omdat ze daar in de prachtige weilanden en in met constante toegang tot hooi in in de winter stinkmoddervet was.
Het beste is om een groepje paarden te hebben met vergelijkbare behoeftes, dat is in een pensionstal met verloop ontzettend lastig. Ik zei een tijdje terug tegen iemand, je kunt beter een ietwat nerveuze grote warmbloed hebben, want meer voeren is zelden een probleem, minder is een ellende.
Nu zijn zwitsers sowieso helaas fan van obese paarden.
janderegelaa schreef:996981 schreef:Het hele “onbeperkt ruwvoer is de enige goede optie” hype is ontstaan vanui de wetenschap dat paarden in de natuur hele dagen eten. Dat klopt ook, alleen is het voer dat ze natuurlijk eten lang niet zo voedzaam en overdadig aanwezig. Er moet echt gescharreld worden voor een paard droge stukjes gras, takken etc.
In de opfok ligt er altijd een meter voordroog voor de stal. Maar de paarden eten er niet doorlopend van. Misschien omdat ze gewoon lekker kunnen rondlopen. Tijd voor herziening van onze stallen. In mijn ogen is het gewoon verveel eten.
Citaat:Maargoed, daar heb je ergens ook geen analyse voor nodig he: te dik=minder voer en meer werk
Mizora schreef:In principe is het maximum zonder ruwvoer bij paarden zonder maagklachten 6 uur, maar liever 3 uur. Bij paarden met maagklachten (maagzweren of maagwandirritatie, wat neerkomt op minimaal 65% van de paarden) is dit maximaal 3 uur en liever helemaal niet buiten het rijden om.
Mizora schreef:Nee, dat betekent dat je de opname van het ruwvoer verder moet vertragen. Eventueel door middel van stro (via een net of voerbak) bijvoeren. Er staat niet dat er maximaal 3 uur tussen de voerbeurten mag zitten, er staat dat een paard met maagklachten niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer mag staan.
Maar 2kg ruwvoer is hopelijk voor een shet van maximaal 100kg, dus zo'n 80cm schofthoogte. Anders is je hooi simpelweg te rijk voor hem en is de oplossing niet minder ruwvoer geven, maar energiearmer ruwvoer geven.
Ipsilonka schreef:Mizora schreef:In principe is het maximum zonder ruwvoer bij paarden zonder maagklachten 6 uur, maar liever 3 uur. Bij paarden met maagklachten (maagzweren of maagwandirritatie, wat neerkomt op minimaal 65% van de paarden) is dit maximaal 3 uur en liever helemaal niet buiten het rijden om.
Die 3 uur zou betekenen dat wij mensen nooit een nacht van 8 uur mogen slapen of naar werk mogen? Dat is toch praktisch niet haalbaar? Mijn shet krijgt 2 x 0,5 kg hooi en voor de nacht 1 kg hooi, dat is wat hij mag eten, meer niet.
Voor mijn 2 grotere paarden ben ik bezig met een power rauffe, moet alleen nog even goed verzinnen waar ik dat het beste op kan hangen.