Delen van een weide en opzeggen van huurcontract

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:31

Emily81091 schreef:
Ze gaan er van uit dat mijn contract niet rechtsgeldig is en zij daar evenveel recht hebben om te staan als ik

En waar denken ze dat op te kunnen baseren dan? Omdat het paard er nu al staat? Ze hebben een contract met jou getekend en niet me de eigenaar van het perceel op zich, die heeft een contract met alleen jouw naam er op.

Emily81091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 16:37

bigone schreef:
Waarin voldoen zij niet aan jouw eisen? Paard er neer gezet en verder niets?

Er is van begin aan afgesproken geweest dat de verzorging verdeeld ging worden. De ene smorgens, de andere savonds. Ik sta echter elke dag smorgens en savonds aan de weide. Ik weet dat dit ook het geval zou zijn,moest ik er alleen staan maar juist daarom nam ik er iemand bij.
Verder zijn ze gewoon heel boers, ze schelden me voor het minst uit terwijl ik degene ben die elke week 10 hooibalen met de hand binnendraai, om de 2 weken naar de winkel ga om voer voor hun paard en hun paard smorgens en savonds lekker bijvoer omdat het beestje ocharme zo mager is.

Emily81091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 16:39

meggiemeg schreef:
Emily81091 schreef:
Ze gaan er van uit dat mijn contract niet rechtsgeldig is en zij daar evenveel recht hebben om te staan als ik

En waar denken ze dat op te kunnen baseren dan? Omdat het paard er nu al staat? Ze hebben een contract met jou getekend en niet me de eigenaar van het perceel op zich, die heeft een contract met alleen jouw naam er op.

Omdat dit van het internet gekopieerd is denken ze dat het niet geldig is. Gekopieerd in de zin van grotendeels overgenomen maar persoonlijke aanpassingen uiteraard. Ook is het door zowel hun als mezelf getekend.

Emily81091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 16:41

anjali schreef:
Supervervelend is dit voor je ts. Ik snap ook wel dat je er iemand bijnam in onderhuur,want een paard alleen is niet ideaal.Maar het blijkt nu niet te klikken en dus moeten ze weg.Je hebt groot gelijk.Ik begrijp de andere partij ook niet want als je ergens niet meer gewenst bent,dan is er niets meer aan en wil je meestal zelf ook weg.

Ik denk dat het hem wat om de centjes gaat. Het is een groot mager paard met vierkant artrose en chronisch vocht op de benen.. ze willen zo goedkoop mogelijk stallen.. op zich heb ik met het paard geen problemen, wel met hun mentaliteit

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:44

Hebben ze een betalingsachterstand? Dan heb je zeker recht om ze eraf te zetten.Als de betalingsachterstand zover is opgelopen als de waarde van de pony,dan heb je volgens mij ook retentierecht.Maar dat zal vrij moeilijk zijn op een wei zonder afsluitbare stallen.Ik zou ze gewoon berichten dat je het beu bent omdat ze zich niet aan de afspraken houden,en dat ze binnen een maand de pony moeten meenemen.

Emily81091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 16:50

anjali schreef:
Hebben ze een betalingsachterstand? Dan heb je zeker recht om ze eraf te zetten.Als de betalingsachterstand zover is opgelopen als de waarde van de pony,dan heb je volgens mij ook retentierecht.Maar dat zal vrij moeilijk zijn op een wei zonder afsluitbare stallen.Ik zou ze gewoon berichten dat je het beu bent omdat ze zich niet aan de afspraken houden,en dat ze binnen een maand de pony moeten meenemen.

Op de voeding na die ik heb voorgeschoten, hebben ze geen achterstand. Ik ben alleen bang dat ik naar mijn centjes kan fluiten die ik heb voorgeschoten :(
Ze willen vertrekken wanneer zij er klaar voor zijn en een warm nestje gevonden hebben, niet omdat ik het wil.. zo zijn hun exacte woorden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:51

Ben ik nou gek...? Dit verhaal heeft toch niks met de mogelijkheid van opzeggen van beide kanten te maken?

Je schrijft:
Citaat:
Er staat duidelijk aangegeven dat de huur door beide partijen opgezegd kan worden maar langs beide kanten er rekening dient gehouden te worden met 1 maand opzegtermijn. Ik gun hun die maand ook. Netjes zoals we zijn overeengekomen.

Zoals ik het begrijp hebben jullie een contract. Zowel jij als je mede-huurder kunnen het contract opzeggen met een maand opzegtermijn. Dat betekent in mijn ogen dat je je eigen huur kan opzeggen en de ander een maand de tijd heeft ook te beslissen wat hij/zij doet (alles zelf gaan betalen, nieuwe maatje zoeken, of zelf ook vertrekken). Ook de ander kan zijn huur opzeggen en dan heb jij een maand om iets anders te regelen. Een logische clausule voor verhuizingen etc :j

Maar dat betekent niet dat jij ook de huur van de ander kan opzeggen toch?
Als je dat wilt moet er iets in het contract over staan. Staat er bijvoorbeeld dat de verhuur eenzijdig mag worden opgezegd bij niet nakomen van afspraken A, B en C? (denk aan, tijdig betalen, x dagen in de week de zorg dragen voor het voeren etc) Dát is dan de clausule om ze op aan te spreken :j Je zegt dus niet hun huur op, je zegt hun dat ze zich niet aan de afspraken houden en dat volgens het contract dan logisch gevolg is dat ze moeten vertrekken.

Maar goed. Ervaring leert dat als er eenmaal zulk gedoe is en men meteen kwaad wordt je meer zal moeten doen om ze van je weide af te krijgen. Ga inderdaad langs het juridisch loket, laat een no-cure-no-pay advocaat een net uitziende brief maken. Vaak is dat voldoende en willen zij ook niet een hele jurisdische procedure in :)

smurffie

Re: Delen van een weide en opzeggen van huurcontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:58

Blijheid dat zou zo zijn als het contract was bij de weide-eigenaar.
Maar in dit geval is het zo dat de gene die de onderhuur aangaat ( t.s.) de huur net zo goed kan opzeggen als de huurders.

T.s. , mijn ervaring is dat mensen na zoiets niet blijven staan.
Hoe lang geleden heb je het aangegeven? Soms zijn de eerste emoties hoog

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:01

Blijheid schreef:
Ben ik nou gek...? Dit verhaal heeft toch niks met de mogelijkheid van opzeggen van beide kanten te maken?

Je schrijft:
Citaat:
Er staat duidelijk aangegeven dat de huur door beide partijen opgezegd kan worden maar langs beide kanten er rekening dient gehouden te worden met 1 maand opzegtermijn. Ik gun hun die maand ook. Netjes zoals we zijn overeengekomen.

Zoals ik het begrijp hebben jullie een contract. Zowel jij als je mede-huurder kunnen het contract opzeggen met een maand opzegtermijn. Dat betekent in mijn ogen dat je je eigen huur kan opzeggen en de ander een maand de tijd heeft ook te beslissen wat hij/zij doet (alles zelf gaan betalen, nieuwe maatje zoeken, of zelf ook vertrekken). Ook de ander kan zijn huur opzeggen en dan heb jij een maand om iets anders te regelen. Een logische clausule voor verhuizingen etc :j

Maar dat betekent niet dat jij ook de huur van de ander kan opzeggen toch?
Als je dat wilt moet er iets in het contract over staan. Staat er bijvoorbeeld dat de verhuur eenzijdig mag worden opgezegd bij niet nakomen van afspraken A, B en C? (denk aan, tijdig betalen, x dagen in de week de zorg dragen voor het voeren etc) Dát is dan de clausule om ze op aan te spreken :j Je zegt dus niet hun huur op, je zegt hun dat ze zich niet aan de afspraken houden en dat volgens het contract dan logisch gevolg is dat ze moeten vertrekken.

Maar goed. Ervaring leert dat als er eenmaal zulk gedoe is en men meteen kwaad wordt je meer zal moeten doen om ze van je weide af te krijgen. Ga inderdaad langs het juridisch loket, laat een no-cure-no-pay advocaat een net uitziende brief maken. Vaak is dat voldoende en willen zij ook niet een hele jurisdische procedure in :)

Maar die persoon heeft toch geen zelfstandig huurcontract van de eigenaar,maar huurt van ts in onderhuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:03

Ah, jullie hebben gelijk. TS is de verhuurder in dit geval, niet 'gewoon' een van de huurders :j

Alsnog zou ik kijken wat er letterlijk in het contract staat over wanneer je de huur mag opzeggen. Concreet aangeven aan je onderhuurder dat er staat dat ze X moeten doen, en dat dit niet gebeurt en je dus in je recht staat :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:06

Nare situatie. Ik weet niet hoe het juridisch zit, maar ik zou in ieder geval alle zorg van het andere paard bij hen laten en alleen je eigen paard verzorgen, voeren, enz.
Laat ze zelf maar hooi en voer inkopen. Kun je het voer achter slot en grendel neerleggen, zodat ze er ook echt niet bij kunnen? Laat ze op die manier maar zelf opdraaien voor de zorg. Sneu voor het paard, maar het moet niet ten koste gaan van jou.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:07

Het probleem met dit soort situaties is ook nog dat een rechtgeaard paardenliefhebber niet wil dat een paard de dupe wordt van zijn wanpresterende eigenaren. Dus gewoon geen voer meer geven als daar niet voor betaald is,of uitsluiten van het schuilhok,zijn in mijn ogen geen opties.Want het paard kan er niets aan doen.Ik zou ze dan berichten dat ze het paard binnen een maand moeten weghalen en dat ik het anders laat ophalen door de dierenbescherming die hem dan naar een opvang moeten brengen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:18

Ze bluffen waarschijnlijk en hopen dat jij daardoor overdonderd bent en het zo laat of ze willen tijd winnen. Binnen een paar weken een plekje zoeken zal niet makkelijk zijn vermoed ik.

Mijn advies is contact opnemen met een juridisch loket of rechtsbijstand en hun een brief laten opstellen.
Als de brief van een jurist komt kiest men vaak eieren voor hun geld. Daarnaast sta je dan sterker in verder juridische stappen omdat het van het begin af aan goed is aangepakt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:24

Daihyo schreef:
Nare situatie. Ik weet niet hoe het juridisch zit, maar ik zou in ieder geval alle zorg van het andere paard bij hen laten en alleen je eigen paard verzorgen, voeren, enz.
Laat ze zelf maar hooi en voer inkopen. Kun je het voer achter slot en grendel neerleggen, zodat ze er ook echt niet bij kunnen? Laat ze op die manier maar zelf opdraaien voor de zorg. Sneu voor het paard, maar het moet niet ten koste gaan van jou.

Dit begrijp ik 100%, maar hier moet je wel oppassen. Als in je contract staat dat jij bepaalde dingen zou voorzien (voer, mesten, ...) zou je wel die service moeten blijven geven. Als er immers iets met paardlief gebeurt en je kan aantonen dat dit door nalatigheid is geweest, bvb 3 dagen geen eten gehad en ingestort, dan kunnen ze je misschien pakken op dat jij als houder van het paard niet aan je plichten hebt voldaan. Hier durf ik niet te zeggen hoe het juridisch juist zit, maar als je zelf geen verzorging meer gaat geven aan dat andere paard, zorg dan zeker dat je hen schriftelijk op de hoogte stelt dat zij worden geacht xxx te voorzien tot datum xxx en dan weg te zijn.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:27

Lastige situatie, maar jij staat als huurder van de weide wel in je recht om het contract te ontbinden. Echter heb ik het idee dat jouw huurders het wel prima vinden dat jij de zorg van hun paard op je neemt, en daardoor weinig moeite gaan doen om aanstalten te gaan maken om iets anders te zoeken.

Ik zou idd wat eerder hier aangegeven word, langs een juridisch loket gaan. De zaak voorleggen en je laten inlichten. En sowieso een aangetekende brief versturen met de bevestiging dat jij de huur met jouw huurders opzegt.

Als zij de brief niet aannemen, weet je voldoende en zou ik een advocaat in de arm nemen.

Maak fotos van de paarden hoe ze erbij staan, bewaar ieder bonnetje, en houd een dagboekje bij wanneer en hoe laat jij op stal bent, zodat je alles in kaart kan brengen kwa kosten en tijd die je er in steekt.

Emily81091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 17:30

anjali schreef:
Het probleem met dit soort situaties is ook nog dat een rechtgeaard paardenliefhebber niet wil dat een paard de dupe wordt van zijn wanpresterende eigenaren. Dus gewoon geen voer meer geven als daar niet voor betaald is,of uitsluiten van het schuilhok,zijn in mijn ogen geen opties.Want het paard kan er niets aan doen.Ik zou ze dan berichten dat ze het paard binnen een maand moeten weghalen en dat ik het anders laat ophalen door de dierenbescherming die hem dan naar een opvang moeten brengen.

Juist dit. Dit zijn hun exacte woorden "als je een vinger durft uitsteken naar ons paard, kent ge mij en mijne man nog niet"... ik heb niet voor niets elke dag, ook in de extreme vriestemperaturen, voor hun tweetjes gezorgd.voor mij zijn ze beide gelijk en ik zorg met zeer veel liefde ook voor hun paard. Dat ze zoiets insinueren vond ik echt extreem. Ik heb hun al ingelicht dat ze een maand de tijd hebben maar hier hebben ze geen oor naar. Ze zouden naar de eigenaar van de weide toestappen, ik snap niet goed waarom want die man gaat niet veel voor hun kunnen betekenen..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:31

Persoonlijk denk ik ook dat jouw contractje niet rechtsgeldig is en dat ze daarin gelijk hebben.
Misschien kan je ze bij de dierenbescherming aangeven omdat ze hun paard niet voeren. Jij kan dat niet je hebt daar geen middelen voor.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:32

Emily81091 schreef:
anjali schreef:

Juist dit. Dit zijn hun exacte woorden "als je een vinger durft uitsteken naar ons paard, kent ge mij en mijne man nog niet"... ik heb niet voor niets elke dag, ook in de extreme vriestemperaturen, voor hun tweetjes gezorgd.voor mij zijn ze beide gelijk en ik zorg met zeer veel liefde ook voor hun paard. Dat ze zoiets insinueren vond ik echt extreem. Ik heb hun al ingelicht dat ze een maand de tijd hebben maar hier hebben ze geen oor naar. Ze zouden naar de eigenaar van de weide toestappen, ik snap niet goed waarom want die man gaat niet veel voor hun kunnen betekenen..

Ik zou de maand afwachten, en het paard aan hun voordeur brengen.

Sloten vervangen, en weg ermee.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:33

Dinopino schreef:
Persoonlijk denk ik ook dat jouw contractje niet rechtsgeldig is en dat ze daarin gelijk hebben.
Misschien kan je ze bij de dierenbescherming aangeven omdat ze hun paard niet voeren. Jij kan dat niet je hebt daar geen middelen voor.

Dat zou het zelfs makkelijker maken als ze daar staan met een contract dat niet geldig is zonder overeenkomst met de eigenaar van de wei...
alhoewel ik niet inzie waarom het nit geldig zou zijn.

Emily81091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 17:34

Dinopino schreef:

michelle___ schreef:
Lastige situatie, maar jij staat als huurder van de weide wel in je recht om het contract te ontbinden. Echter heb ik het idee dat jouw huurders het wel prima vinden dat jij de zorg van hun paard op je neemt, en daardoor weinig moeite gaan doen om aanstalten te gaan maken om iets anders te zoeken.

Ik zou idd wat eerder hier aangegeven word, langs een juridisch loket gaan. De zaak voorleggen en je laten inlichten. En sowieso een aangetekende brief versturen met de bevestiging dat jij de huur met jouw huurders opzegt.

Als zij de brief niet aannemen, weet je voldoende en zou ik een advocaat in de arm nemen.

Maak fotos van de paarden hoe ze erbij staan, bewaar ieder bonnetje, en houd een dagboekje bij wanneer en hoe laat jij op stal bent, zodat je alles in kaart kan brengen kwa kosten en tijd die je er in steekt.

Ze willen me "aangeven" omdat ik onderverhuur. Nuja, zoals ik al zei maak ik ook geen bal winst.. integendeel. Alle tijd die er al is ingekropen is vreselijk rovend geweest. Ik ben namelijk nog maar net bevallen en hoopte echt op een samenwerking. Krijg ik excuses dat ik het niet kan "loslaten" en hun niet vertrouw met voederen.. wat ze ook zelf in de hand hebben gewerkt.. jammer dat dit zo de spuigaten is uitgelopen...

Emily81091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 17:35

Poekkie schreef:
Dinopino schreef:

Dat zou het zelfs makkelijker maken als ze daar staan met een contract dat niet geldig is zonder overeenkomst met de eigenaar van de wei...
alhoewel ik niet inzie waarom het nit geldig zou zijn.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:40

Ts: licht zelf even je weide eigenaar in wat de situatie is en waarom je de onderhuurder weg wil. Anders worden de feiten door hun straks verdraaid. Verder hebben ze geen poot om op te staan.

Je kan dreigen hun paard niet meer te voeren en te verzorgen, en einde van de maand buiten het hek te zetten. Je hoeft het niet echt te doen, maar misschien dat ze daardoor tot actie komen om zelf weg te gaan.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:41

Lastige situatie... Maar juist als contract niet geldig is hebben ze dus niets te zoeken op jouw terrein. Denk dat ze geen poot hebben om op te staan maar vraag me af wat de juiste route is, ik lees even mee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:45

Weet de eigenaar van de weide dat zij er ook staan en dat je de kosten deelt? Dan zou ik eens met hem om de tafel gaan en je probleem voorleggen. Misschien kun je samen met hem een gesprek met de mensen aan gaan.

Wat een enorm nare mensen trouwens om je zo te bedreigen.
En overigens bedoelde ik ook niet het paard doelbewust verwaarlozen, maar de zorg terugleggen bij hen. Het paard staat bij jouw paard, dus waarschijnlijk voer je het hooi gezamenlijk. Betalen ze dat wel? Of heb je een prijs incl. hooi? Maar zaken als brokken, beweging, aandacht, enz., laat ze dat zelf maar regelen als ze dat willen. Zou je hooi en water 1x per dag kunnen geven, bijvoorbeeld met slowfeeders en netten? Dan scheelt jou dat ook weer een keer op een dag.

Miran schreef:
Lastige situatie... Maar juist als contract niet geldig is hebben ze dus niets te zoeken op jouw terrein. Denk dat ze geen poot hebben om op te staan maar vraag me af wat de juiste route is, ik lees even mee.

Goeie. Dat zou je ook nog aan hen terug kunnen geven. Zij vinden dat het contract niet rechtsgeldig is, jij hebt een overeenkomst met de verhuurder waar zij niet in staan. Dan zijn zij volgens henzelf dus geen partij, want geen geldig contract, en hebben ze er niks te zoeken. Kijken wat ze dan zeggen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:47

Ga op zoek naar iemand met juridische kennis en die sterk in zijn schoenen staan want ze zijn je aan het intimideren. En dat heb je niet op papier daar zorgen ze wel voor. De bedreigingen die ze nu al hebben gedaan kan je aangifte doen bij de politie. Datum tijd en wanneer gezegd. Vervolgens zorg je ervoor dat je NOOIIT meer alleen met ze praat of ze tegenkomt. Jij hebt behoefte aan een getuige. Verder ga uit je slachtoffer rol waar ze je in duwen. Dat laat ze enkel harder worden tegen jou, want dat werkt. Ontspan en schakel een goede kennis in.