Pensionstal beginnen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:16

Sinomsimon schreef:
Niet om bot over te komen, maar ik ben mij best bewust van wat er moet gebeuren en wat ik nodig heb om dat voor elkaar te krijgen. Het is niet zo dat mijn ouders dat weiland kopen en zeggen veel plezier, ik heb veel mensen om mij heen met kennis en verstand van paarden houden. Ik vroeg mij meer af of jullie denken dat er genoeg mensen zijn die zoiets willen, want ik rijd gewoon buiten ook als het regent maar ik weet iet hoe anderen dat vinden en daar over denken

Tuurlijk ben je jong maar waarom niet. Als je een goed netwerk om je heen hebt gewoon voor gaan. Mislukt het? Jammer dan, weer wat geleerd. Ik zou wel op voorhand een goede berekening maken van de kosten die je hebt en hoeveel arbeid je moet leveren. Maar dat had je zelf waarschijnlijk ook wel bedacht.

Als je een goede track (dus ook in de winter droog) met een schuilstal en goed voer en ook nog een rijbaan die jaarrond te rijden is kunt bieden dan verwacht ik dat je in no time vol staat.

Matheno

Re: Pensionstal beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:23

Klinkt als een gave kans!

En als je ouders achter het idee staan, DOEN!
Of het nou wel of niet lukt, je bent sowieso een ervaring rijker.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:31

Je bent nu 15, over een paar jaar ben je klaar met je VWO en ga je studeren. Lijkt me dan een stuk ingewikkelder om dit te combineren, of je beperkt jezelf heel erg qua studiekeuze.

Verder klinkt het wel als een mooie kans om zoiets te proberen. Als het hier in de buurt zou zijn, dan zou ik een PP zeker overwegen (als ik een paard had dan :+ ) maar dan wel met de aanwezigheid van iig een goede buitenbak en de mogelijkheid om op stal te zetten mocht t nodig zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:18

Als je het kan en wil en je ouders staan er achter dan zeg ik doen.

Als het binnen een km of 10/15 van Hellendoorn ligt, dan ben ik misschien zelfs wel geïnteresseerd.

Ik sta nu prima, doe het zelf qua mesten, maar mijn pony was het zomer bevangen en moet van het voorjaar getest worden. Als ze IR is dan moet ze hier weg, want alles gaat hier op het gras overdag en dat zou dan niet meer gaan.

Maar hier in de buurt kan ik op dit moment nog geen pp vinden met weinig gras. Dat zou voor ons dus ideaal zijn.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:29

Wat ik nog niet teruglees: weten je ouders dat zij de verantwoordelijken zijn? Dat zij ondernemers worden en/of belastingen moeten betalen op de inkomsten? Dat zij de vergunningen moeten aanvragen en alle contracten ondertekenen? Dat zij het aanspreekpunt worden van al dan niet ontevreden klanten? En dat zij verantwoordelijk zijn als er iets mis gaat? Want jij bent nog minderjarig.

Indien zij daartoe bereid zijn en de consequenties overzien (en ermee rekening houden dat het ook wel eens verlieslatend of hooguit quitte spelen zou kunnen worden), dan is er niets wat jullie tegenhoudt.

Loop anders eens een week mee in een pensionstal of paddock paradise, dan krijg je een beter idee van het werk.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:55

Je hebt ook al uitgezocht of je een vergunning gaat krijgen voor boxen en een bak? Want ik kan je garanderen dat je die niet op dat weiland mag plaatsen.

Catfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:10

Superstoer dat je op jouw leeftijd al zulke serieuze plannen hebt en dat je ouders je hierin ook steunen. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat je van privé naar bedrijfsmatig gaat. Gemeente geeft aan dat je waarschijnlijk wel toestemming krijgt. Ik gok zomaar dat dit gaat om toestemming op het gebied van ruimtelijke ordening of bouw. Ik ben zelf jarenlang agrarisch vergunningverlener geweest. Ik ben er inmiddels ruim twee jaar uit, maar wat ik wel weet dat het verkrijgen van een Nb-wet vergunning of ontheffing tegenwoordig problematisch kan zijn. En als je vanuit Nb geen toestemming hebt, kom je ook met je milieutoestemming (voor jouw aantal te houden paarden een melding Activiteitenbesluit) in de knoei. Daarnaast zal je, omdat je bedrijfsmatig aan de slag gaat, ook moeten gaan voldoen aan milieu wet- en regelgeving. Onderschat dit niet en verdiep je er goed in voor je begint. Laat je eventueel adviseren door iemand met verstand van zaken of neem contact op met de omgevingsdienst. En nog één: vaar niet blind op het mondeling advies van één gemeente-ambtenaar. Zonder toetsing is er geen besluitvorming. Iets dat bij aanvraah heel haalbaar lijkt kan uiteindelijk onvergunbaar blijken.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:15

Maak nu maar gewoon je opleiding af en wacht tot je 18 wordt. Straks ben je een paar jaar bezig en wil je gaan studeren, hoe wil je het dan gaan doen? Of wil je eeuwig thuis blijven wonen?

En inderdaad zomaar boxen plaatsen in de wei mag zeker niet.

Om even nuchter te zeggen: volgens mij hebben je ouders geen idee waar je aan wilt beginnen. Een 15-jarige verantwoordelijkheid laten dragen voor 5 paarden :7 en dan vier van een ander :') . Waarom ga je niet op zoek naar een gewoon bijbaantje, op een pensionstal werken, achter de kassa, vakken vullen...

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:57

Ik vind het klinken als een heel mooi plan en inderdaad een kans die maar eens voorkomt! Houd wel rekening met de kosten van de aanleg van je paddock paradise (hekken, paden omscheppen of wit zand storten waarvan kosten variëren per grondsoort, aanplant, voederplaatsen etc.) en dan daarbij nog je schuilstal en mogelijke bak etc.
Misschien is het een optie om eerst een plan helemaal uit te werken met wat je verwacht dat dit gaat kosten (wat doe je zelf, wat moet je kopen, etc en nog een buffer inbouwen.) en kijken wie de aanleg en spullen gaat betalen, je ouders of jij? Vraag eventueel al offertes aan.
Ik denk ook zeker dat er vraag is naar paddock paradises als stalling, zeker als je ook goede kwaliteit ruwvoer hebt (onbeperkt/slowfeeders) en een mooie droge interessante track. Voor de zekerheid zou ik ook kijken in de omgeving wat het aanbod is aan stalling en wat er gemiddeld betaald wordt. Dan kan je vanuit daar een berekening maken met wat het je gaat opleveren als je 4 paarden hebt staan (en reken dan ook uit wat de kosten per paard zijn en wat je overhoud, dus je netto winst, en hoeveel je dan aan je ouders als huur betaald en of je zelf nog iets overhoud.)
Tot aan het einde van je studie is het zeker een interessant plan, maar je bent waarschijnlijk alweer een jaar ouder als je het helemaal af (als alles rond komt met de koop en gemeente etc) en mogelijk vallen de kosten van aanleg heel erg tegen als je het uitrekent. Het leven als student is wel heel anders dan als scholier, maar als je dit echt wilt en je kunt goed plannen, vind het leuk en hebt zoals je noemt de familie als achterban, dan zou het best te doen moeten zijn! Wat willen je ouders met het weiland/jouw stalling doen als jij besluit te verhuizen na een paar jaar? Want daar zou ik ook rekening mee houden. Het is wel erg zonde om alles aan te leggen etc, als er na een paar jaar geen gebruik meer van wordt gemaakt. Dan is het weggegooid geld..

Als je alles uitrekent en uitdenkt, contact zoekt met gemeente en uitzoekt welke vergunningen etc nodig zijn, of je belasting moet betalen over de inkomsten voor de stalling etc, en het hele plan gaat toch niet door dan heb je in ieder geval enorm veel geleert. Ik vind het al heel wat dat je zelf als 15 jarige (als ik het goed begrijp) al contact hebt gehad met de gemeente over je plannen! Kennis en ervaring is nooit weggegooid dus zie het als een leerproces! *\o/*

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:09

Ik zou eerlijk gezegd pas beginnen aan een pensionstalling als je je school en eventueel vervolgstudie hebt afgemaakt. Je doet vwo, kunt waarschijnlijk nog een hele mooie studie erna doen. Geeft ook weer meer mogelijkheden, mocht een pensionstal niks worden.

Heb zelf paardenhouderij gedaan. Een van de eerste dingen die we daar leerden is dat je met een pensionstalling amper rond kunt komen.
Dus lijkt me handiger om je studie nu voorop te zetten, te zorgen voor wat financiële zekerheid en een goed bedrijfsplan en die stal later op te zetten.

Je bent nog superjong en hebt nog alle tijd van de wereld. Ik ben nu zelf 27 en heb er eerlijk gezegd echt spijt van dat ik mijn studie nooit meer aandacht gegeven heb. :o

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:42

Wat een gave kans TS! Ik heb toevallig ook een topic hierover lopen (ook te vinden bij VSW) en mijn conclusie is wel dat het financieel behoorlijk belabberd is. Ik ga dus mee met de tip van SandAndOak om alles even goed uit te werken qua begroting. Er zullen best wat investeringen gedaan moeten worden voordat je de stal hebt gebouwd, en de terugverdientijd zal lang zijn.

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 00:27

Hoi TS, leuk dat je deze kans hebt!
Ik wil zonder vervelend te doen wel even zeggen dat ik als 15 jarige ook een pensionstal wilde. Wij hebben zelf 1ha en huren zo'n 1,5-2,0 ha en toentertijd hadden we ook nog ruim 2ha erbij. Ook ik deed vwo, maar uiteindelijk werd school mij zo veel dat ik zelfs meerdere hobby's moest opgeven. In plaats van toen een pensionstal te starten, ben ik al sinds mijn 15e aan het rekenen en plannen, zodat ik na mijn huidige opleiding een pensionstal kan beginnen (ik ben nu 21, ben dus al 6 jaar bezig met een plan voor een stal opzetten). Het is heel leuk, maar vergis je niet in de kosten *en* het werk, iedere keer valt het me toch vies tegen bij mijn berekeningen (en ook nu, als ik in de ochtend in de sneeuw naar stal moet om te voeren, buiten te zetten en uit te mesten). Overigens zijn wij naast mijn ouders met zijn vieren, dus je situatie zoals je hem beschrijft komt voor mij overeen met toen ik 15 was.
En even snel over dat over 5 jaar een huis moeten huren: dacht ik op die leeftijd ook, hoeft helemaal niet, zat mensen die tijdens hun vervolgopleiding thuis wonen en daarna een baan krijgen en dan pas uit huis gaan.

Ik bedoel dit niet banketstaaf, maar ik realiseer me nu 6 jaar later dat ik als 15 jarige het werk toch onderschatte, dus schrijf alles echt goed uit. De tip van hierboven over die financiën op een rijtje zetten is een hele goede.
Mijn advies voor jou als je het echt wil doorzetten? Kijk wat je wil bieden, welke faciliteiten en diensten en wat moeten klanten eventueel zelf doen/regelen? Hoeveel tijd gaat dit je kosten (heb je siblings die geïnteresseerd zijn zodat je werk en 'winst' kan verdelen?) Teken je paddock paradise uit. Check welke vergunningen je nodig hebt en of je die kan krijgen. Pas als je dat allemaal hebt gedaan, zou ik gaan kijken naar het kostenplaatje: wat heb je in het begin nodig en wat gaat het maandelijks kosten? Daarna kun je een prijs bedenken.
Als je dat stap voor stap doet (beetje overlappen kan natuurlijk en je kan altijd dingen die je onderzocht hebt nog aanpassen), krijg je een breed beeld van wat je te wachten staat. Ik heb dan geen ervaring met een pensionstal runnen, maar ik heb wel 6 jaar onderzoek op mijn computer staan, dus ik wil best helpen met informatie delen en dingen berekenen (toevallig was ik nu weer iets over maandelijkse benodigdheden en kosten aan het berekenen).
En inderdaad, een 15 jarige wordt niet serieus genomen om de boel te runnen, dus er zal toch wat op je ouders vallen, hou dat in gedachten.
Succes, ik hoop dat je het kan realiseren! :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 07:59

Sinomsimon schreef:
Hoi, bedankt voor de reacties! Het ligt in Twente. Als ik ga studeren komen er wat minder paarden en wil mijn broer helpen. Mijn ouders willen ook helpen maar ze hebben er niet zoveel mee, maar hebben allebij een drukke baan. Ik dacht dat het misschien een idee zou zijn om als ik ga studeren (ik heb een idee wat ik wil doen en dat is hbo niveau dus dat zal in de buurt zijn) het wat meer een doe-het-(deels)zelf stal zou worden. Er zal een inloopstal met vaste stallen komen met een kantine, een poetsplaats, buitenbak, longeercirkel en kasten. Er komt sowieso geen binnenbak. Het lijkt me echt een kans die niet zo vaak zal voorbijkomen.

Hoe bedoel je eigenlijk 'als ik ga studeren komen er minder paarden'?
Als je 15 paarden hebt staan voor je studie, dan heb je dat werk ook nog tijdens je studie.

Weet niet of je ouders en broers dat erbij kunnen hebben naast hun banen?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 08:19

Buiten wat er al gezegd is, zou ik er ook rekening mee houden dat de pensiongasten wel komen staan met de bedoeling er te blijven staan met het aanbod dat je biedt. Ik zou als pensiongast erg balen als ik er met jouw plaatje ga staan, maar dat ineens toch niet haalbaar blijkt waardoor ik vanalles zelf moet gaan doen of zelfs moet verkassen omdat je er mee stopt vanwege studie. Pensiongasten vragen wel om stabiliteit en zekerheid. En jouw leven gaat nog erg veranderen. Ik denk dat je het onderschat en dat je te veel afhankelijk bent van derden die je best wat gunnen, maar waarvan het een heel ander verhaal is om elke keer bij te springen bij jouw bedrijf.

Daarbij zou ik zelf twijfelen of iemand van vijftien voldoende kennis en kunde heeft om te beoordelen of het goed gaat met mijn paard en hoe te handelen bij crises (vastliggen, koliek, paarden door de draad) en problemen. Ik zou je misschien het voordeel van de twijfel geven als de indruk goed is, maar zorg wat dat betreft dat je kennis, vaardigheden en presentatie goed is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 08:45

Als ik je ouders was zou ik het kopen, verpachten en wanneer je ouder bent kijken naar de mogelijkheid om er een PP op te starten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:05

Ik lees een mooie droom, maar met onwijs veel haken en ogen.
Je wilt nu meer paarden dan straks. Ga je dan maar tijdelijk pension opzetten en tegen mensen vertellen dat ze over 3 jaar weer kunnen vertrekken als jij gaat studeren?
Ik lees al het een en ander over vergunningen, dat zou ik zeker goed uitzoeken. En daarnaast, als jij meer dan 7 (dacht ik) paarden hebt, heb je een bedrijf en gelden er hele andere regels dan wanneer jij als particulier een paar paarden hebt. Zoek uit hoe het zit met stiktofregels bijvoorbeeld. En de Belastingdienst. Ook goed om te weten.

Hoe ga je je PP opzetten? Hoe ga je zorgen dat de paarden met regen niet in de blubber staan? Want gewoon een track uitzetten op het gras is niet genoeg. Je zal de grond moeten keren, als je op zandgrond zit tenminste (denk het wel, gezien je omgeving). Maar als dat niet zit, dan zul je nog andere en duurdere maatregelen moeten nemen om de paarden goed te kunnen huisvesten.
Heb je op je terrein de mogelijkheid een stal te bouwen? Of staat deze er al? Je mag niet zomaar overal bouwen, dus goed uitzoeken voor je begint.

En heel eerlijk, ik zou mijn paard niet bij je neerzetten. Niet omdat ik je niet serieus neem, maar omdat ik je erg onervaren vind. Ik vind het nogal wat om mijn 2 kostbaarste vrienden onder toezicht van een 15-jarige te zetten. Je moet nog zoveel leren op paarden gebied. Dat geeft niet, maar dat maakt voor mij wel dat ik er niet voor zou kiezen.

Ik zou de post van BriPi eens goed doorlezen, dat is een goed advies. Als je ouders nu de kans hebben om het land te kopen, dan zeker doen en voorlopig de komende jaren gebruiken als hooiland. Aan goed hooi is ook gebrek, dus ook interessant. Of inderdaad uitbesteden en zorgen dat je zelf voor je eigen paarden hooi hebt en de rest voor een boer/loonwerker beschikbaar stellen.
Dan een goed plan maken, zodat wanneer je klaar bent met je studie, je serieus kunt gaan nadenken over het opzetten van een stal. Zorg dat je de financiën op een rij hebt, vergunningen hebt uitgezocht, enz.

En zorg in de tijd tussen nu en dan dat je bergen ervaring op doet op andere PP's. Ga kijken hoe mensen zoiets opzetten, ga heel veel leren over verzorging, stalonderhoud, weideonderhoud, voeren, enz. Leer wat je moet doen bij een paard in nood (want wat te doen als een paard in het draad heeft gehangen, of koliek heeft midden in de nacht en jij meteen actie moet ondernemen?). Maak ook kennis met een manier van stalhouden die jij niet wilt, zet op een rij wat jij wel wilt met je stal.

Succes en ik hoop dat je je droom uit kunt laten komen. Ik denk alleen niet dat nu het moment is.

martikaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:24

Het is als minderjarige mogelijk via de rechter een tekenbevoegdheid aan te vragen. Dan kun je dus gewoon een bedrijf starten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:27

martikaW schreef:
Het is als minderjarige mogelijk via de rechter een tekenbevoegdheid aan te vragen. Dan kun je dus gewoon een bedrijf starten.

Dus omdat het kan, is dat ook meteen iets dat je moet doen? Of verstandig is om te doen?

Ik zou je ouders echt adviseren het te kopen en te verpachten en dan kan je altijd op oudere leeftijd de opties voor PP bekijken en zo niet, prima kan het gewoon verpacht worden. Goede inverstering (voor je ouders)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:32

martikaW schreef:

Kan idd op papier.
Maar je kunt niet na een paar jaar zeggen 'sorry, ivm drukte door studie doe ik tijdelijk even minder aan mijn bedrijf', wat je misschien bij dingen als een webshop wel kunt doen als je tijdelijk minder werk kunt aannemen.

En ik zou het zelf als pensionklant niet heel tof vinden als ik ineens allerlei dingen zelf moet gaan doen, terwijl dat niet zo was als ik op de pensionstal kom te staan.

En een pensionstal is meer dan een fulltime baan. Vandaar dat veel mensen hier al reageren met 'leuk idee, maar voor nu nog niet aan te raden'

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:57

Ik kan me geen paardeneigenaar voorstellen die bij volle verstand bij een 15-jarige in pension gaat staan. Dan kunnen de ouders wel spreekbuis zijn, maar als zij duidelijk geen ervaring en kennis hebben dan heb je daar ook weinig aan want voornoemde paardeneigenaar gaat zijn/haar paard ook niet bij dit soort mensen in pension zetten.

Dus adviseer je ouders het aan te kopen als investering en laat ze het land verpachten aan een boer of voor hooi en mest laten gebruiken.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:00

Ts, wat een leuk plan en wat fijn dat je ouders zo achter je staan.
Ik denk dat je met een paddock paradise als pensionstal snel vol zal staan, en je kan natuurlijk heel makkelijk per paard uitbreiden bovenop de pensionklant die je nu al hebt.
Verloop heb je altijd, dus als je wilt afschalen als je gaat studeren hoef je er waarschijnlijk niemand voor weg te sturen.
Geen idee wat de prijzen in jouw omgeving doen, maar met de uitrijmogelijkheden die je noemt, een bak, een kantine en een inloopstal zou je toch snel 200 euro per maand kunnen vragen. (Of je er veel aan overhoudt is een tweede.) :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:06

Kanzi schreef:
Ts, wat een leuk plan en wat fijn dat je ouders zo achter je staan.
Ik denk dat je met een paddock paradise als pensionstal snel vol zal staan, en je kan natuurlijk heel makkelijk per paard uitbreiden bovenop de pensionklant die je nu al hebt.
Verloop heb je altijd, dus als je wilt afschalen als je gaat studeren hoef je er waarschijnlijk niemand voor weg te sturen.
Geen idee wat de prijzen in jouw omgeving doen, maar met de uitrijmogelijkheden die je noemt, een bak, een kantine en een inloopstal zou je toch snel 200 euro per maand kunnen vragen. (Of je er veel aan overhoudt is een tweede.) :D

Voor volpension met bak... je zou gek zijn als je dat voor 200 pm doet, denk maar eerder aan 250-300 pm of meer afhankelijk van de regio.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:11

Poekkie, je hebt gelijk, ik ging om de één of andere reden uit van half-pension.
Maar Ts wil inderdaad volpension aanbieden van wat ik lees.
Dan is 200 euro heel goedkoop. :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:25

Kanzi schreef:
Poekkie, je hebt gelijk, ik ging om de één of andere reden uit van half-pension.
Maar Ts wil inderdaad volpension aanbieden van wat ik lees.
Dan is 200 euro heel goedkoop. :j

Nee hoor, dat is in Twente niet perse goedkoop.
Als ik mijn paarden niet thuis zou hebben staan, dan had ik zeker interesse gehad in je stal. Ik weet namelijk nog hoe moeilijk het was om in Twente een goede plek te vinden waar de paarden genoeg buiten komen, ook in de winter. Ik vind het een gave kans TS, en ik zou zeggen: ga ervoor. Mocht het niet lukken, jammer. Maar wie weet wordt het een groot succes! Je kunt nu relatief risicovrij experimenteren...

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:07

Iedereen heeft t hier over als je gaat studeren, maar de middelbareschool kost ook al veel tijd. Misschien niet nu met de corona, maar zeker als je straks de bovenbouw in gaat en richting je eindexamens lijkt t mij niet slim om zo’n grote verantwoordelijkheid erbij te hebben. Of als je later op stap wil of met vriendinnen leuke dingen doen, dat kan niet wat jij moet ‘s ochtends vroeg alweer bij de paarden staan. Los van t feit dat ik nooit mn paard bij een 15 jarige zou zetten, lijkt me ook niet fijn voor jou en jouw ontwikkeling om op zo’n jonge leeftijd al zo’n verantwoordelijkheid te moeten dragen. Ga lekker naar school en bekijk later of je dit nog wil of niet. Als puber ontwikkel je nog zoveel, dat je misschien over een jaar alweer heel iets anders wil.