Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pumpina schreef:Hmm dank voor de reacties! Een kleinschalige pensionstal kun je dus inderdaad echt alleen voor erbij doen helaas.
Iemand nog enig idee vanaf hoeveel paarden je je er wel je baan van zou kunnen maken oid? Het gaat me niet zozeer om winst maken, maar ik zou het grootste deel vd tijd dan wel 'thuis' willen zijn ivm controle en veiligheid en dat gaat lastig als je elders aan het werk bent. En financieel moet het plaatje dan wel rond te breien zijn..
Of je zou het moeten combineren met een winkel op je werk oid of thuis kunnen werken. Dan is t financiele plaatje alweer anders.
Voor de voerbeurten zou ik dan iets met tijdschakelaars ofzo regelen.
Misschien is een paddock paradise achtige constructie wel het handigst.
Poekkie schreef:goldenarrow schreef:Wij hebben al een boerderij met eigen paarden. Dit bekostigen we door zelf te werken. Stel we zouden pension aanbieden dan zouden we daar gewoon de kosten van de eigen paarden van betalen. En qua werk kan je ook nog zeggen dat je bijvoorbeeld halfpension doet of zelfs gewoon kale huur. Het is maar net hoeveel werk je je op de hals wil halen. Stallen mesten is uiteindelijk het meeste werk, zou je dat al niet hoeven doen dan scheelt je dat een hoop manuren. Wij hebben er nu eentje van iemand anders staan, dat kost niet veel werk extra. Maar zou ik er 10 van anderen hebben staan, dan mogen ze het uitmesten zelf doen (of flink bijbetalen).
Ja dat was voordien onze insteek ook.
Maar van de 5 stalklanten was er letterlijk geen enkele die het nodig vond om meer dan 3x per week de stal uit te mesten. Eentje zelfs maar 1x per week / 10 dagen, en ondanks herhaaldelijk op de vingers tikken was het altijd een stankboel. Dat nog los van de extra kosten als mensen zelf kunnen nemen (heb op een moment zelfs kruiwagens wit vlas terug van de mesthoop staan scheppen) en van die heeeeeel lange uitgesmeerde mesthoop van 30 cm hoog want hoewel er laarzen staan, is dat niet nodig en kunnen ze best uitmesten in witte gympenUiteindelijk waren we het zat om steeds maar iedereen op de vingers te moeten tikken en nog steeds geen propere stal te hebben en Hebben we alles naar volpension gezet.
Scheelt echt veel frustratie en is eigelijk niet zo veel extra werk aangezien we anders toch de mesthoop steeds aan het opscheppen waren met de tractor.
Stal van vrienden hetzelfde, was een soort pp met een gezamelijke mestbeurt. Van miserie na een paar jaar ook opgeslagen en alles volpension gezet.
Dus halfpension klinkt mooi, maar bedenk goed of dat is wat je wil en of je dat soort situaties aankan. Ik persoonlijk werd er diep ongelukkig van.
pillow schreef:Dennenboom schreef:Ik lees graag mee, altijd al een droom geweest
Wees verstandig en blijf dromen. Omgaan met paarden is leuk,, maar ze hebben ook een eigenaar.
Popstra schreef:Feit is wel er best wat meer betaald mag worden aan stalling als je bedenkt wat daar allemaal aan werk, inleveren van privacy e.d tegenover staat.
Als stalhouder sta je eigenlijk minimaal 6 dagen/week of meest wel 7 dagen van smorgens 7 tot Savonds 10 wel ,,paraat,, en dat is wat veel mensen niet zien.
anjali schreef:Ik denk dat je het beste een stalling kunt overnemen van iemand die ermee wil stoppen. Overigens hoorde ik dat er momenteel zelfs wachtlijsten zijn voor pensionstallingen.Dat kan met corona te maken hebben,dat meer mensen nu een paard kopen.
trysteffy schreef:Het kan wel.
De staleigenaren die ik nu heb haar man die werkt nog steeds maar heeft een eigenbedrijf in de bouw en zij was huismoeder en werkte voorheen werkte ze wel bij een supermarkt. Maar denk door weinig uit te geven en goed kunnen sparen hebben hun een grote pensionstal kunnen overnemen waar 50 paarden kunnen staan. Hun woonde gewoon eerst in een rijtjeshuis. En hun bieden alleen pension aan.
Ik vind het ieder geval echt super knap wat hun hebben kunnen doen en wat er veranderd is op stal.
Dus ja het kan wel. Ze zullen zeker wel heel wat jaren gespaard dr voor hebben.
Dilan93 schreef:Popstra schreef:Feit is wel er best wat meer betaald mag worden aan stalling als je bedenkt wat daar allemaal aan werk, inleveren van privacy e.d tegenover staat.
Als stalhouder sta je eigenlijk minimaal 6 dagen/week of meest wel 7 dagen van smorgens 7 tot Savonds 10 wel ,,paraat,, en dat is wat veel mensen niet zien.
Vind ik ook afhangen van wat je aan service geleverd krijgt.
Volpension mag idd meee voor gevraagd worden. Maar dan moet het ook wel volpension zijn. Dus dat je als eigenaar alleen hoeft te komen en je paard te poetsen/rijden.
Vind het zelf niet erg om te helpen met uitmesten/weide onderhoud enzovoorts, maar dan wil ik niet hetzelfde betalen als voor een volpension stalling.
Dat je inlevert op je privacy, is een keuze die je maakt als pensionstalhouder. Ik zou de prijs daarop eerlijk gezegd niet aanpassen.
janderegelaa schreef:Poekkie schreef:In het wit, dus we kunnen btw aftrekken maar voor elke 100 euro stalgeld die we binnenkrijgen gaat er ook 21 euro vanaf.
Ik hoop toch € 17,35 anders dragen jullie teveel af.