Zelf een pensionstal starten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:59

Opbouwen vanuit niks is vaak lastig....
Banken financieren de aankoop van een stal niet zo makkelijk, zeker niet als je onderpand niet waardevast is. Huren is vaak erg ingewikkeld (en ook kostbaar).
Als ik hier in de buurt rondkijk zijn het inderdaad vaak mensen die al land/stallen hadden en besloten daar een pensionstal van te maken óf die het langzaam opbouwen vanuit een werk( loondienst) situatie waardoor de bank sneller akkoord gaat.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:14

Voor mij zouden de voordelen bij lange na niet opwegen tegen de nadelen.. Ik zie er te veel van..
En veel is al in het topic benoemd..

- Geen/Weinig privacy
- Veel klanten is vaak veel gedoe
- Geen vrijheid, je kunt niet even een weekendje of langer zomaar weg. Sterker nog, je kunt geen dag weg.. Dan moet je andere mensen (buren/vrienden/pensionklanten) het laten doen, zou me best bezwaard voelen om dat meerdere keren per jaar van ze te vragen
- Het is nagenoeg niet winstgevend
- Dit zou dan naast een andere baan moeten, maar als ik 8 uur heb gewerkt, dan heb ik echt totaal geen zin om er nog 2-3 uur per dag meer van te moeten maken, want er moet nog gemest/gevoerd/verplaatst worden en dan zou ik daarna nog mijn eigen paard (als ik die zou hebben) rijden... Pff, dan heb ik nooit meer een avondje op de bank met mijn vent en kinderen..

:n
Nee, voor mij echt geen stal aan huis.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:54

100 paarden.....WoW dan moet je ook wel heel veel hectare goede grond hebben anders is het nog niks voor al die paarden. Neem aan ze niet 24/7 binnen komen te staan!? Dan nog groot materieel als in sjofels, tractors enz..
dat is al een hele investering. Ik zou zeggen bezint eer ge begint.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 23:02

Hmm dank voor de reacties! Een kleinschalige pensionstal kun je dus inderdaad echt alleen voor erbij doen helaas.

Iemand nog enig idee vanaf hoeveel paarden je je er wel je baan van zou kunnen maken oid? Het gaat me niet zozeer om winst maken, maar ik zou het grootste deel vd tijd dan wel 'thuis' willen zijn ivm controle en veiligheid en dat gaat lastig als je elders aan het werk bent. En financieel moet het plaatje dan wel rond te breien zijn..

Of je zou het moeten combineren met een winkel op je werk oid of thuis kunnen werken. Dan is t financiele plaatje alweer anders.

Voor de voerbeurten zou ik dan iets met tijdschakelaars ofzo regelen.

Misschien is een paddock paradise achtige constructie wel het handigst.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:08

pumpina schreef:
Hmm dank voor de reacties! Een kleinschalige pensionstal kun je dus inderdaad echt alleen voor erbij doen helaas.

Iemand nog enig idee vanaf hoeveel paarden je je er wel je baan van zou kunnen maken oid? Het gaat me niet zozeer om winst maken, maar ik zou het grootste deel vd tijd dan wel 'thuis' willen zijn ivm controle en veiligheid en dat gaat lastig als je elders aan het werk bent. En financieel moet het plaatje dan wel rond te breien zijn..

Of je zou het moeten combineren met een winkel op je werk oid of thuis kunnen werken. Dan is t financiele plaatje alweer anders.

Voor de voerbeurten zou ik dan iets met tijdschakelaars ofzo regelen.

Misschien is een paddock paradise achtige constructie wel het handigst.

Helaas vanaf een aantal waarvoor je eigelijk ook een stalhulp nodig hebt... die velen dan vinden onder het logo stagaire Of jong meisje die dan gratis mag rijden of haar Paard mag stallen. Ik kwam bij eerdere berekeningen uit op min 25 paarden en dan had ikzelf een armoeloontje gecombineerd met fysiek loodzwaar werk.

Pp is minder werk maar ik zou er zelf niet snel voor kiezen als het om grote stallen gaat. Dit omdat er dan regelmatig verloop is en dat altijd gedonder geeft in een kudde. Verkijk je daarnaast niet op de nodige voorzieningen qua hooiplekken, verharding, tractor, etc. Want je moet natuurlijk geen drekbende hebben in de winter en die mest moet ook wel weg. Een pp Uitmesten is moeilijker dan een stal, welke vaak ook nog wel machinaal kan als er goed over is nagedacht.

Moest je zelf een berekening willen maken, kan je ze hier posten en kunnen we eventueel aanvullen / meedenken qua kosten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:52

Dennenboom schreef:
Ik lees graag mee, altijd al een droom geweest :j

Wees verstandig en blijf dromen. Omgaan met paarden is leuk,, maar ze hebben ook een eigenaar.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 00:13

Mijn ouders hebben het vanuit niets opgebouwd. In 32 jaar van 4 boxen naar 100.

Ik weet niet of daar een soort succesformule voor is? Hard werken en niet teveel pech hebben denk ik :o ?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:58

Poekkie schreef:
goldenarrow schreef:
Wij hebben al een boerderij met eigen paarden. Dit bekostigen we door zelf te werken. Stel we zouden pension aanbieden dan zouden we daar gewoon de kosten van de eigen paarden van betalen. En qua werk kan je ook nog zeggen dat je bijvoorbeeld halfpension doet of zelfs gewoon kale huur. Het is maar net hoeveel werk je je op de hals wil halen. Stallen mesten is uiteindelijk het meeste werk, zou je dat al niet hoeven doen dan scheelt je dat een hoop manuren. Wij hebben er nu eentje van iemand anders staan, dat kost niet veel werk extra. Maar zou ik er 10 van anderen hebben staan, dan mogen ze het uitmesten zelf doen (of flink bijbetalen :+ ).

Ja dat was voordien onze insteek ook.
Maar van de 5 stalklanten was er letterlijk geen enkele die het nodig vond om meer dan 3x per week de stal uit te mesten. Eentje zelfs maar 1x per week / 10 dagen, en ondanks herhaaldelijk op de vingers tikken was het altijd een stankboel. Dat nog los van de extra kosten als mensen zelf kunnen nemen (heb op een moment zelfs kruiwagens wit vlas terug van de mesthoop staan scheppen) en van die heeeeeel lange uitgesmeerde mesthoop van 30 cm hoog want hoewel er laarzen staan, is dat niet nodig en kunnen ze best uitmesten in witte gympen :+ Uiteindelijk waren we het zat om steeds maar iedereen op de vingers te moeten tikken en nog steeds geen propere stal te hebben en Hebben we alles naar volpension gezet.

Scheelt echt veel frustratie en is eigelijk niet zo veel extra werk aangezien we anders toch de mesthoop steeds aan het opscheppen waren met de tractor.

Stal van vrienden hetzelfde, was een soort pp met een gezamelijke mestbeurt. Van miserie na een paar jaar ook opgeslagen en alles volpension gezet.

Dus halfpension klinkt mooi, maar bedenk goed of dat is wat je wil en of je dat soort situaties aankan. Ik persoonlijk werd er diep ongelukkig van.

Wij zouden dan eerder gaan kijken naar 1 of 2 ruiters met meerdere paarden. We willen geen pensionstal in de normale zin van het woord, want dan leveren we teveel in op privacy en we hebben inderdaad geen zin om met iedereen te moeten dealen. Maar vaak zijn dit soort ruiters toch wat professioneler en komen ze wel iedere dag. En deze stallen komen in een apart complex te staan, waardoor het ook wel meer iemands eigen stukje wordt. We hebben in ieder geval al 1 geïnteresseerde.

Maar goed, eerst valt er nog genoeg te realiseren voor we zover zijn :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:00

tengeltje11 schreef:
Dat idd... hoe mooi het ook lijkt....veel mensen samen is altijd ook veel miserie samen en dan vooral als het om mensen met paarden gaat....

Dit.. vooral dit, onderschat het niet echt het kan je zo opbreken en je zaak nogmeer!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:19

Ik zou zelf ooit mn paarden aan huis willen en wellicht nog wat pensionklanten aannemen.

Of ik moet ineens de loterij winnen en echt een stal kunnen kopen/overnemen, maar dat blijft bij een droom denk ik :+

En ja, ik weet dat het veel werk is. Ik weet ook dat je er niet rijk van wordt. En op vakantie kun je ook niet zomaar.
Maar kan me ook best een hoop voordelen bedenken ten opzichte van een pensionstal

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:28

@goldenarrow: dat is ook een goed idee dat best wel zou kunnen werken. Maar heb je geen schrik dat het financieel een zware klap is als 1 van die ruiters opeens vertrekt met al zijn paarden? Geen idee of dat soort klanten met meerdere paarden snel te vinden zijn.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:38

Dat weet ik ook niet, we zitten wat dat betreft wel goed qua locatie. Ik denk dat zeker als je faciliteiten gewoon goed zijn (dus binnenbak, stapmolen, etc.) dat het dan wel makkelijker is om iemand te vinden. Of laat ik het anders stellen, meerdere stallen betaalbaar huren (zeker wanneer je ook hengsten moet huisvesten) is al lastig te vinden. Dus we hopen daarmee mensen aan te trekken die nergens anders heen kunnen. Of mensen die bijvoorbeeld beginnende zijn met hun trainingsstal.

We hebben nu 1 iemand hier staan met 1 trainingspaard (we hebben zelf niet meer ruimte) die ook aangeeft dat ze het juist bij ons prettig vindt omdat er dus geen pottenkijkers zijn, of andere pensionklanten die het altijd beter weten. En ze kan hier gewoon hengsten kwijt. Daar rijdt ze met alle liefde een uur voor. Ik denk ook dat dit ons wel onderscheidt van andere stallen in de buurt. En voor een sportruiter zitten wij ook in een omgeving met veel grote wedstrijdlocaties in de buurt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:40

Dat klinkt wel als een goed bedrijfsplan idd!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:54

Feit is wel er best wat meer betaald mag worden aan stalling als je bedenkt wat daar allemaal aan werk, inleveren van privacy e.d tegenover staat.
Als stalhouder sta je eigenlijk minimaal 6 dagen/week of meest wel 7 dagen van smorgens 7 tot Savonds 10 wel ,,paraat,, en dat is wat veel mensen niet zien.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:56

pillow schreef:
Dennenboom schreef:
Ik lees graag mee, altijd al een droom geweest :j

Wees verstandig en blijf dromen. Omgaan met paarden is leuk,, maar ze hebben ook een eigenaar.

Haha dank :P Zelf zit ik meer te denken aan opfokken dan. Mede omdat je dan minder loop om de deur hebt. Vind het vooral interessante om mee te lezen :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:58

Popstra schreef:
Feit is wel er best wat meer betaald mag worden aan stalling als je bedenkt wat daar allemaal aan werk, inleveren van privacy e.d tegenover staat.
Als stalhouder sta je eigenlijk minimaal 6 dagen/week of meest wel 7 dagen van smorgens 7 tot Savonds 10 wel ,,paraat,, en dat is wat veel mensen niet zien.

Vind ik ook afhangen van wat je aan service geleverd krijgt.

Volpension mag idd meee voor gevraagd worden. Maar dan moet het ook wel volpension zijn. Dus dat je als eigenaar alleen hoeft te komen en je paard te poetsen/rijden.

Vind het zelf niet erg om te helpen met uitmesten/weide onderhoud enzovoorts, maar dan wil ik niet hetzelfde betalen als voor een volpension stalling.

Dat je inlevert op je privacy, is een keuze die je maakt als pensionstalhouder. Ik zou de prijs daarop eerlijk gezegd niet aanpassen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:00

Ik denk dat je het beste een stalling kunt overnemen van iemand die ermee wil stoppen. Overigens hoorde ik dat er momenteel zelfs wachtlijsten zijn voor pensionstallingen.Dat kan met corona te maken hebben,dat meer mensen nu een paard kopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:01

anjali schreef:
Ik denk dat je het beste een stalling kunt overnemen van iemand die ermee wil stoppen. Overigens hoorde ik dat er momenteel zelfs wachtlijsten zijn voor pensionstallingen.Dat kan met corona te maken hebben,dat meer mensen nu een paard kopen.

Wachtlijsten voor stallen zijn er bij sommige stallen al zolang als ik een eigen paard heb.

Zelfde als stallen waar juist altijd plek is om de zoveel maanden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:11

Dat hoeft niet altijd wat te zeggen, sommige stallen blijven uitbreiden en dat zijn dan ook gewoon de echte fijne stallen. Juist omdat daar zoveel vraag naar is.

De fijnste stal waar ik gestaan heb voor ik ze aan huis kreeg heeft nu pas een wachtlijst omdat het echt niet anders kan.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:15

Als je dan al een verdienmodel zou willen en je wil liever een volledig inkomen eruit halen, zou ik kijken naar handelstal eventueel in combinatie met fokstal. Als je het ziet zitten om dit te gaan doen. Zelf paarden aankopen, deze eventueel verder trainen en opvoeden en weer doorverkopen. Moet je ook wel het type mens voor zijn en je niet hechten aan alles wat je naar stal haalt, maar dit is lucratiever dan pensionstal. En minder volk op je erf.

Zoals gezegd, vanaf een bepaald aantal paarden is het alleen niet meer te mannen, dus zul je weer een stalhulp nodig hebben.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:18

trysteffy schreef:
Het kan wel.
De staleigenaren die ik nu heb haar man die werkt nog steeds maar heeft een eigenbedrijf in de bouw en zij was huismoeder en werkte voorheen werkte ze wel bij een supermarkt. Maar denk door weinig uit te geven en goed kunnen sparen hebben hun een grote pensionstal kunnen overnemen waar 50 paarden kunnen staan. Hun woonde gewoon eerst in een rijtjeshuis. En hun bieden alleen pension aan.
Ik vind het ieder geval echt super knap wat hun hebben kunnen doen en wat er veranderd is op stal.
Dus ja het kan wel. Ze zullen zeker wel heel wat jaren gespaard dr voor hebben.

Dat geld is verdient in het bouwbedrijf!! Verreweg de meeste stallen worden gefinancierd vanuit geld dat ergens anders verdient word... Er is een hele kleine groep die het wel zelfstandig verdient... die verdienen het meestal niet met pensionstalling.. maar met training, lesgeven of handel. Pensionstalling is prima om een deel van de kosten met zekerheid te dekken... niet om veel geld aan te verdienen... Tenzij!! je een boerenbedrijf hebt en omvormt en daardoor lagere hypotheek hebt...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:02

Dilan93 schreef:
Popstra schreef:

Vind ik ook afhangen van wat je aan service geleverd krijgt.

Volpension mag idd meee voor gevraagd worden. Maar dan moet het ook wel volpension zijn. Dus dat je als eigenaar alleen hoeft te komen en je paard te poetsen/rijden.

Vind het zelf niet erg om te helpen met uitmesten/weide onderhoud enzovoorts, maar dan wil ik niet hetzelfde betalen als voor een volpension stalling.

Dat je inlevert op je privacy, is een keuze die je maakt als pensionstalhouder. Ik zou de prijs daarop eerlijk gezegd niet aanpassen.

Ik ben akkoord met je.
Maar gek genoeg zie ik in mijn omgeving heel veel plekken voorbij komen aan 120-170 euro per maand voor een weide van 0,5 Ha of voor een kale box op een plek met faciliteiten. Als ik daar dan een 100 euro kosten aan hooi, strooisel en voer Bij op tel, dan kom je op een prijsklasse van volpensionstallen terwijl de eigenaar echt ALLES zelf dient te doen. Een trend die ik niet begrijp.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:17

Poekkie schreef:
In het wit, dus we kunnen btw aftrekken maar voor elke 100 euro stalgeld die we binnenkrijgen gaat er ook 21 euro vanaf.

Ik hoop toch € 17,35 anders dragen jullie teveel af.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:18

janderegelaa schreef:
Poekkie schreef:
In het wit, dus we kunnen btw aftrekken maar voor elke 100 euro stalgeld die we binnenkrijgen gaat er ook 21 euro vanaf.

Ik hoop toch € 17,35 anders dragen jullie teveel af.

Ja idd, sorry verkeerd gerekend! Maar goed dat ik zelf niet voor de financien insta :o

Maar dan nog is het wel genoeg helaas.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:18

Ergens begrijp ik dat wel, dan geef en die je ook exact wat jij wil, want dat is ook vaak een struikelblok op menig stal. De een wil stro, de ander vlas en nog iemand anders houtkrullen of noem maar op.
Dan kom je op ruwvoer... kuil, voordroog, hooi, en dan heb je nog 1001 soorten van alles,....