Voor welke stalling zouden jullie gaan? Ik weet het niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke stal moet ik kiezen?

Stal 1
6 (5%)
Stal 2
78 (76%)
Stal 3
18 (17%)

Totaal aantal stemmen: 102

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 15:26

BaileyMix schreef:
Is het een optie om een bijrijder te zoeken TO? Want het lijkt me sowieso vervelend hiervoor (en voor les) afhankelijk te zijn van de stalhouder, als het dan niet klikt zit je met de gebakken peren.

Hoeveel komen ze bij stal 3 buiten in de winter, en is dat samen of alleen?

Ze komen bij stal 3 samen of alleen. Net wat ik wil. Bij stal 2 ook overigens :) Met heel slecht weer gaan ook zij tijdig naar binnen!

Ja bijrijder is zeker een optie; alleen vind ik vaste dagen afspreken lastig. Ik bekijk dat graag per week ivm werkdruk bijvoorbeeld. En dat maakt het wat lastig.

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 15:27

BaileyMix schreef:
Dus op stal 3 kunnen ze 's winters ook de benen niet echt strekken, lees ik dat zo goed? En op stal 2 staan ze gezamenlijk en op een weiland waar ze wel uit hun dak kunnen?

Klopt!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:27

Als er geen andere (betere) opties zijn zou ik voor stal 2 gaan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:28

Fay1912 schreef:
BaileyMix schreef:
Dus op stal 3 kunnen ze 's winters ook de benen niet echt strekken, lees ik dat zo goed? En op stal 2 staan ze gezamenlijk en op een weiland waar ze wel uit hun dak kunnen?

Klopt!

Dan absoluut voor stal 2 gaan! Het lijkt me misschien ook juist wel goed voor je jonkie om wat te wennen aan de drukte van een grotere stal, en er zijn dan vast voldoende mensen die je kunnen helpen.

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 15:29

Hutcherson schreef:
Ik lees heel veel angst en spanning omtrent een jonkie.
Moet ik me hier echt een heel sensibel paardje voorstellen die van ieder vogeltje schrikt of is vooral de eigenaar bangig?
Want ik laat mn jonkies gewoon meedraaien in het normale regime en zet ze niet op een speciaal voetstuk ofzo. Vind ook weinig spannend met jonkies.
En een instructie vinden die op locatie komt is niet zo moeilijk.
Ik zou inndeze situatie voor stal 3 kiezen maar vind het bijvoeren van supplementen wel n ding. Kiezen zij het voer uit? Of moet je zelf voer neerzetten? Want mijn paarden krijgen vitamine brokjes en geen sportbrok of dat soort ellende. Dus dat zou er bij mij niet in gaan.

Ik ben een schijtluis. Maar m’n paard ook. Die schrikt idd echt van ieder vogeltje. Maargoed, dat kun je hem nu niet kwalijk nemen. Hij kan nooit z’n benen strekken. Dus energie komt eruit onder het zadel of aan de longeerlijn.

Voer is uitgekozen, gewoon basisbrok bij zowel 2 als 3. Bij 1 heb ik wel een tijdje vitaminebrok gekocht en dat hebben zij gegeven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Voor welke stalling zouden jullie gaan? Ik weet het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:31

oh als stal 3 ook maar 10 bij 10 stukjes heeft is dat ook niet paardwaardig.

Dan is stal 2 nog de beste optie.

En je paard smelt niet bij meer dan 3 uur in de regen.
Zelf zou ik dus voor geen van allen gaan.

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 15:35

DuoPenotti schreef:
oh als stal 3 ook maar 10 bij 10 stukjes heeft is dat ook niet paardwaardig.

Dan is stal 2 nog de beste optie.

En je paard smelt niet bij meer dan 3 uur in de regen.
Zelf zou ik dus voor geen van allen gaan.

Natuurlijk smelt m’n paard niet, maar van mij hoeft ze niet de hele dag in de regen. Ieder z’n ding toch :)

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 15:35

Dank voor de inzichten tot dusver!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:40

Stal 2 klinkt niet verkeerd! Ik heb alles al jaren thuis, maar stond vroeger ook op een stal met zo rond de 20 paarden. Eigenlijk was het er nooit druk, behalve als we met elkaar afspraken.
Ik snap dat je iets van hulp en begeleiding wilt bij een jong paard. Ik zou wel checken of de stijl van lesgeven van de stalhoudster jou past.

Je zou ook nog kunnen proberen te overleggen op je huidige stal of het daar wat anders kan, maar meestal heeft dat weinig nut....

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:45

Stal 2 is de minst slechte optie.

Overigens hoeft geen enkel paard 7 dagen per week bereden te worden en al helemaal een jong dier niet.

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 15:55

Chiren schreef:

Overigens hoeft geen enkel paard 7 dagen per week bereden te worden en al helemaal een jong dier niet.

Staat ook nergens toch? Ik wil er geen 7 dagen in de week naartoe ;)

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 15:57

Kendra schreef:
Stal 2 klinkt niet verkeerd! Ik heb alles al jaren thuis, maar stond vroeger ook op een stal met zo rond de 20 paarden. Eigenlijk was het er nooit druk, behalve als we met elkaar afspraken.
Ik snap dat je iets van hulp en begeleiding wilt bij een jong paard. Ik zou wel checken of de stijl van lesgeven van de stalhoudster jou past.

Je zou ook nog kunnen proberen te overleggen op je huidige stal of het daar wat anders kan, maar meestal heeft dat weinig nut....

Ja ik zou niet weten wat.. meer grond heeft ze niet en ze blijft zelf in paarden handelen. Er staan er doorgaans 7.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:59

Fay1912 schreef:
Chiren schreef:

Staat ook nergens toch? Ik wil er geen 7 dagen in de week naartoe ;)

Wellicht kan je wat met je nieuwe stalgenoten afspreken. Stel dat je een 4 jarige hebt en de stalhouder rijdt hem 2x per week, dan blijft er voor jou niet veel over.

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 16:09

Voor jullie begrip volgens mij is stal 1 in totaal 3000 m2. Incl huis, 20 x 40 bak, stallen, opslag etc.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:27

Fay1912 schreef:
Voor jullie begrip volgens mij is stal 1 in totaal 3000 m2. Incl huis, 20 x 40 bak, stallen, opslag etc.

Ok en dan 7 paarden houden?
3000 m2 is dan een postzegel!!

Ik zou ook niet weten welke optie het best is, kun je niet op zoek gaan naar een optie 4?
Jong paard moet toch de benen kunnen strekken voor minimaal 6 tot 8 uur per dag (wat ik nog niet veel vind hoor)

Hier staan de paarden van sochtend 6 tot savonds 10/11 uur buiten, in de zomer 24/7.
Ze kunnen zelf de stal in en uit lopen, ieder paard heeft zijn eigen stuk land van een halve hectare.
Wij hebben als nadeel dat we de paarden niet bij elkaar in kunnen hebben.

We hebben een oudje van 26 die krijgt alle hoeken van het land te zien door de andere 2.
Mijn tinker en de kwpner van mijn man, kunnen iets te goed samen en gaan lopen donderjagen, tot blessure's aan toe, willen we ook niet.

Maar verder heerlijk buiten ook in de regen, vinden ze echt niet erg hoor, als ze maar droge voetjes kunnen halen

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 16:42

Hubbels schreef:
Fay1912 schreef:

Ok en dan 7 paarden houden?
3000 m2 is dan een postzegel!!

Ik zou ook niet weten welke optie het best is, kun je niet op zoek gaan naar een optie 4?
Jong paard moet toch de benen kunnen strekken voor minimaal 6 tot 8 uur per dag (wat ik nog niet veel vind hoor)

Hier staan de paarden van sochtend 6 tot savonds 10/11 uur buiten, in de zomer 24/7.
Ze kunnen zelf de stal in en uit lopen, ieder paard heeft zijn eigen stuk land van een halve hectare.
Wij hebben als nadeel dat we de paarden niet bij elkaar in kunnen hebben.

We hebben een oudje van 26 die krijgt alle hoeken van het land te zien door de andere 2.
Mijn tinker en de kwpner van mijn man, kunnen iets te goed samen en gaan lopen donderjagen, tot blessure's aan toe, willen we ook niet.

Maar verder heerlijk buiten ook in de regen, vinden ze echt niet erg hoor, als ze maar droge voetjes kunnen halen

Zoveel mensen, zoveel wensen. Dit zou niet mijn manier van paarden houden zijn, hoewel ik me kan voorstellen dat je paarden er heel gelukkig van worden!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:50

Misschien ook even vragen of wat te overleggen valt als het paard ziek is en extra zorg nodig heeft.
Dus bijvoorbeeld als je andere brok wil geven dat je dat bij zijn stal klaar zet zodat de stalhouder t kan geven. Ook eventueel met dekens wisselen.
En voor je eigen comfort, is er een goede spoelplaats, toilet, evt. kantine, mag je instructie van buitenaf inhuren? En hoe groot zijn de stallen trouwens?
Hoe is het ontwormen geregeld, hebben ze vaste hoefsmid, dierenarts of mag/moet je zelf uitkiezen/zoeken?
Ik maak bij kiezen meestal een lijstje met voors en tegens, tot nu toe al paar jaar prima tevreden op mijn huidige stalling.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:00

Ik zou hierbij kiezen voor stal 2 wegens de grootte van de weilanden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:11

Fay1912 schreef:

Dan zijn die andere 2 toch veel beter? Ik zou gewoon de stap zetten en verhuizen!

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 17:13

Jimbo schreef:
Misschien ook even vragen of wat te overleggen valt als het paard ziek is en extra zorg nodig heeft.
Dus bijvoorbeeld als je andere brok wil geven dat je dat bij zijn stal klaar zet zodat de stalhouder t kan geven. Ook eventueel met dekens wisselen.
En voor je eigen comfort, is er een goede spoelplaats, toilet, evt. kantine, mag je instructie van buitenaf inhuren? En hoe groot zijn de stallen trouwens?
Hoe is het ontwormen geregeld, hebben ze vaste hoefsmid, dierenarts of mag/moet je zelf uitkiezen/zoeken?
Ik maak bij kiezen meestal een lijstje met voors en tegens, tot nu toe al paar jaar prima tevreden op mijn huidige stalling.

Ja dit is een goede! Ik heb idd een lijstje met voors en tegens gemaakt :) Vind het gewoon zo lastig om te verhuizen.

Bij 1 wordt alles geregeld en is echt alles bespreekbaar! Ze wisselt dekens als ik het vraag, ze voert andere brok als ik het koop, eigen hoefsmid en dierenarts. Wel alles buiten en alleen koud water. Ze doet gezamenlijk wormenonderzoek en ontwormen. Er is geen toilet, wel een keukentje met thee. Geen instructie van buitenaf maar dat is prima, ze geeft goed les.

Bij 2 wordt veel geregeld. Dekens wisselen weet ik echter niet. Maar dat is wel het voordeel aan stalgenoten, je kunt eventueel onderling eea regelen. Eigen smid en dierenarts mag idd. Er is een toilet en een kantine (die nu niet gebruikt mag worden ). Verder geen instructie van buitenaf, maar is prima. Ook daar goede les.

Bij 3 moet ik wat meer zelf regelen. 2 keer per week zelf mesten, ze voeren maar 1 keer brok per dag. En dekens wisselen etc doet eigenaresse niet. Eigen smid, dierenarts en instructie. Het is er heel mooi. Goede zadelkamer, etc.

Stallen overal ongeveer even groot. Hoeveelheid strooisel ook denk ik.

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 17:13

Kendra schreef:
Fay1912 schreef:

Dan zijn die andere 2 toch veel beter? Ik zou gewoon de stap zetten en verhuizen!

Vind ik ook hoor :) Maar vind het wel lastig, vooral omdat het wel een vriendin is en ze veel voor me heeft gedaan de afgelopen tijd.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:15

Een stal waar je paard hele dagen buiten komt. Minimaal 8 uur per dag op een ruime paddock of wei, in groepsverband. Merk je meteen dat die een stuk rustiger wordt, scheelt voor jou ook weer.

Instructie aan huis is makkelijk te vinden en als het niet bevalt kan je makkelijker wisselen dan als het ook je stalhouder is

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 17:45

Amber_anne schreef:
Een stal waar je paard hele dagen buiten komt. Minimaal 8 uur per dag op een ruime paddock of wei, in groepsverband. Merk je meteen dat die een stuk rustiger wordt, scheelt voor jou ook weer.

Instructie aan huis is makkelijk te vinden en als het niet bevalt kan je makkelijker wisselen dan als het ook je stalhouder is

Nee, dat trekt me niet. Hij mag op de wei met een maatje, niet in groepsverband wij hij schopt iedereen de wei uit. Heb ik al geprobeerd.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:26

Als je geen andere opties hebt zou ik voor stal 2 gaan inderdaad vooral ivm het buiten ook echt de benen kunnen strekken. Hoewel ik het zelf wel een struikelpunt zou vinden dat er geen instructie van buiten mag komen( als dat ivm corona maatregels weer zou mogen). ik heb vaak het idee dat het ook een beetje inhoud dat andere meningen daar niet echt welkom zijn. En aangezien je aangeeft dat je het nu al niet prettig vind dat er wat bemoeizucht is vanuit je stalbaas zou ik het wel lastig vinden als je stalbaas de enige "expert" is die geduld word. (en zelf hou ik van afwisseling en vind ik het wel leuk als je ook wat stalgenoten hebt die iets anders doen (andere discipline ofzo, en vaak is dat dan toch wat meer beperkt)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:03

Stal 2 lijkt me een prima keuze. Winter en zomer weidegang en plaats genoeg. Ook de ligging aan zandpaden is een pluspunt. Enig minpuntje is dan wel dat je op zondag zelf iets moet regelen om je paard binnen- en buiten te zetten. Maar iedereen heeft datzelfde probleem, dus valt er zeker iets te regelen met mekaars paarden buiten te zetten. Als ze geen dekens wisselen, dan kan je toch investeren in een goede all-weatherdeken?
De andere 2 stallen lijken me compleet waardeloos, geen andere woorden voor.