Passie en plezier weg met eigen pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:50

Ik ben in de winter ook meer stalknecht en groom van mijn eigen paarden. Alle zorgtaken gaan door, maar het rijden schiet er vaak bij in. Meestal weet ik het tot december te rekken en dan krijgen ze bij mij wintervakantie. Ik doe af en toe wat grondwerkjes, maar train niet meer bewust. Paarden komen gewoon met elkaar buiten en ik ben er voor de schoonmaak en het voer. Zodra het lente wordt krijg ik weer energie en ga ik weer aan de slag met ze.

Maar jij hebt je paard nog maar kort, in de winter met alle nadelen daarvan en ook nog met wat medische problemen. Dan heb je nog weinig geluk en plezier gehad om daar nu een paar maanden op te teren. Ik snap dat het plezier dan weg is en je het gevoel hebt dat het niet meer terug komt. Maar wacht tot maart/april. Geef het echt even de kans voor je beslissingen neemt waar je misschien spijt van krijgt. Wie weet wordt 2021 wel jullie jaar!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:54

Ik zou niet direct aan verkopen denken.
Hulp en les kan een hoop verschil maken. Neem dit maar aan van deze slimmerik die op dr 16e als eerste paard een groene hengst kocht :+

Winter is altijd even doorbijten, maar ik zou zeker even kijken hoe het gaat met begeleiding en als het straks ook weer wat beter weer wordt :)

TisMO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 16:17

Dilan93 schreef:
Hulp en les kan een hoop verschil maken. Neem dit maar aan van deze slimmerik die op dr 16e als eerste paard een groene hengst kocht :+

Winter is altijd even doorbijten, maar ik zou zeker even kijken hoe het gaat met begeleiding en als het straks ook weer wat beter weer wordt :)

Ik ben zelf ook 16 en heb een 4 jarige merrie gekocht. Is het goed afgelopen bij jou? Had je in het begon ook zoveel tegen slagen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:28

TisMO schreef:
Dilan93 schreef:

Ik ben zelf ook 16 en heb een 4 jarige merrie gekocht. Is het goed afgelopen bij jou? Had je in het begon ook zoveel tegen slagen?

Ik heb op jouw leeftijd ook een jong paard gekocht. Maar ik had daarbij goede begeleiding en ik was al gewend om jonge paarden te trainen en op te leiden.
Ik zou echt zoeken naar goede hulp, of eventueel een stal zoeken waar iemand je wat vaker kunt helpen. Misschien kun je een bijrijder vinden die jou wat kan leren bijvoorbeeld.

Duke

Re: Passie en plezier weg met eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 17:00

Ik denk dat al veel gezegd is. Uiteraard zijn we het er allemaal wel over eens dat zo'n jong paard kopen als eerste paard en ook nog als je zelf nog best jong bent, niet de beste keuze geweest. Maar daar heb je niets aan.

Wat ik je wel kan vertellen: ik heb bij ieder paardje wat ik heb gekocht het eerste halfjaar wel tien keer afgevraagd: waar ben ik aan begonnen? Het eerste halfjaar bestaat vaak gewoon uit tegenvallers en struikelblokken. Klinkt beetje gek om te zeggen, maar jij moet aan je paardje wennen, hij/zij moet wennen aan jou, de nieuwe omgeving, alles. Jullie moeten samen hier een weg in vinden. Dit moet je zeker een halfjaar, of nog liever een jaar de tijd geven. En zelfs nu, na 30 jaar eigen paarden, heb ik flinke dipjes: als alles blubber is, er valt weer een dikke dierenartsrekening op de mat, er is weer een deken gesloopt, etc. Het hoort bij het eigen paard hebben. Het is geen rozegeur en maneschijn. Maar het is wel van jou! Jouw eigen paardje. En geniet ervan!

Het valt altijd tegen: die droomplek, dat droompaard, alles. Wees realistisch en kijk naar wat wel lekker gaat en maak een doel voor jezelf en werk daar naartoe met een plan. Je hebt al hulp gevonden, begrijp ik. En als het ontzettend regent, is er niemand die je dwingt daar met je paardje in te gaan lopen. Ik sla dan ook over. Ga lekker poetsen, zadel invetten, kast opruimen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 17:19

Je paardje is nog jong en wordt niet slechter van wat extra vakantie.
Houd het lekker luchtig en simpel.

Beetje poetsen, beetje wandelen, grondwerklesje op zn tijd.
Eventueel wat vrijheidsdressuur (flemen, nee schudden, spaanse pas).

Gewoon lekker bezig zijn.
Als t lente is en de bak droog is, dan heb je ongetwijfeld een betere band opgebouwd en ga je met begeleiding lekker aan de slag onder het zadel.

Een band krijgen kost tijd en komt vanzelf.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 17:34

TisMO schreef:
Dilan93 schreef:

Nogal :')

Eerste weken kreeg ik m nog niet met goed fatsoen naar de longeerbak. Rijden heb ik pas na 2 maanden geprobeerd. En het duurde ongeveer een jaar voor we echt een combi waren.

Uiteindelijk dressuurwedstrijden gereden, wat sprongetjes gemaakt, zonder zadel gereden en buitenritten kunnen maken, zowel alleen als met anderen.

Ben later door een akkefietje op buitenrit (lag niet aan het paard) heel erg onzeker geworden en durfde alleen nog met hem in de bak te rijden. Heb hem uiteindelijk verkocht. Deels omdat 2 paarden toentertijd te duur werd (ging uit huis, eerder dan verwacht door omstandigheden) en ik gunde hem iemand die ook weer naar buiten ging.

Inmiddels heeft ie al jaren een fijn plekje bij mensen aan huis die er voornamelijk mee naar buiten gaan :)

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 17:56

TisMO schreef:
Dilan93 schreef:

Ik denk niet dat het aan de leeftijd van de ruiter ligt, er zijn zat 16 jarigen die een pak ervaring hebben met jonge pony’s. Maar er zijn er ook zat die enkel nog maar een paar lessen gehad hebben op de brave manegepaarden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:18

Paarden zijn in het begin helemaal niet leuk, ondertussen heb ik 3 paarden gekocht en bij elk paard dacht ik na een paar maanden 'waarom wilde ik dit paard, hij is helemaal niet leuk'. De ervaring leert dat wanneer je gewoon dingen gaat doen met je paard en de lat laag legt de band als vanzelf beter wordt en je elkaar beter gaat snappen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:03

wat ik opmaak uit jouw bericht is dat je eindelijk je paard gekocht hebt maar er geen plezier aan beleef omdat de stalling waar je staat je teveel belemmerd. Ik zou op zoek gaan naar een stalling waar het mogelijk is wel dat te doen wat je zou willen met je paard. Hierdoor krijg je gegarandeerd je plezier weer terug.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:41

Nu in de winter met dit natte weer is het bijna overal afzien,behalve in heel luxe binnenaccomodaties maar daar ben je dan straks in de zomer weer minder blij mee wegens te weinig buiten.Ts,jij kocht je paard in de slechtste tijd van het jaar.Genieten gaat nog komen.Probeer goede begeleiding te krijgen. Je paard is pas 4 dus zelfs nog te jong voor volledige arbeid.Zo'n jong paard is moeilijker maar je leert er ontzettend veel van.Als het paard verder wel eerlijk en lief is in de omgang dan gaat alles goed komen met geduld en les.Alleen als je in de omgang bang van je paard zou worden,dan is het misschien geen match en kun je aan verkopen of inruilen tegen een meer ervaren paard denken.Dat kan dus altijd nog ,je bent er niet mee getrouwd.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:56

Of t nou maga hard regende, stormde of wat dan ook, toen ik mijn pony pas 2 maanden had, was ik er altijd... knuffelen poetsen aan de hand werken... mijn advies? Denk goed na of je wel een eigen paardje wilt...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:07

Loraine1985 schreef:
Of t nou maga hard regende, stormde of wat dan ook, toen ik mijn pony pas 2 maanden had, was ik er altijd... knuffelen poetsen aan de hand werken... mijn advies? Denk goed na of je wel een eigen paardje wilt...

Maar jij had misschien een gemakkelijk paardje.Dan kun je je ermee ontspannen.Als het een moeilijker dier is dan kan het toch veel stress opleveren in het begin.En bij aankoop weet je dat niet altijd.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:17

TisMO schreef:
Ik heb haar iets meer dan 2 maanden dus ook niet lang.

Dat is écht heel kort. Ik heb mijn paard nu bijna een jaar en ik begin nú pas het idee te hebben dat ik snap wat er in haar koppie omgaat.

TisMO schreef:
Het winterweer heeft er ook mee te maken want wij hebben alleen een buitenpiste en ligt altijd onder water.

Dan sta je op de verkeerde plek óf je bent niet creatief genoeg. Ik heb ook geen binnenbak, maar het komt nagenoeg niet voor dat ik niets kan. Wat anderen al hebben gezegd, er kan zó veel met een paard. Wandelen, grondwerken.. Ze zijn niet van poedersuiker, dus smelten zal je paard echt niet doen van een regenbui of een flinke plas water.

TisMO schreef:
Als ik dan iets leuks wil doen kan ze het nog niet of vind zij zelf het niet leuk. Ik heb gewoon het gevoel dat ik haar niet begrijp.

Die laatste zin zegt alles. Je begrijpt haar inderdaad niet. Dat geeft niets. Dat kán namelijk ook nog helemaal niet, als je haar pas 2 maanden hebt. En dan de zin ervoor... Je hebt een jong paard, die kan dingen (nog) niet. Dus dat moet je het paard leren. En door te leren, krijgt je paard vertrouwen in jou en in zichzelf, kun je haar meer afwisseling bieden en gaat je paard dingen dus ook leuker vinden.

TisMO schreef:
Ik weet niet hoe ik dat moet oplossen. Maar ik heb gewoon geen motivatie meer en plezier. Ik vind dit echt heel jammer want mijn grootste droom was een eigen paard. En nu heb ik er geen passie meer voor, ik hoop gewoon zo dat dit terug zal komen wanneer het zomer wordt.

Je kunt niet alles ophangen aan het seizoen. Het is echt niet zo dat je paard van de zomer ineens wel alles snapt, als jij het haar niet leert..

Als ik jouw bericht zo lees, heb je het hebben van een eigen paard jezelf veel te romantisch voorgesteld. Daarbij heb je - no offence! - de enorme fout gemaakt om een jong - onervaren - paard (blijkbaar ook nog met enige emotionele bagage) te kopen. Kan dat goed komen? Ja natuurlijk!!! Maar dat vraagt veel van jou. Toewijding om te beginnen. En begeleiding. Je kunt dit niet zelf, dus zoek iemand die jou stapje voor stapje kan begeleiden met dit paard. Met eens per één of twee weken les ga je dit niet redden. Met tips van bokt ook niet ;-).

Het hebben van een paard is leren denken in mogelijkheden. Dus niet: 'de bak is nat, dus ik kan niets', maar: 'de bak is nat, dus ik ga vandaag wandelen met mijn paard'. En dus niet: 'ik ga dit maar niet meer doen, want mijn paard snapt er niets van en vindt het daarom niet leuk', maar: 'mijn paard snapt dit niet, dus ik ga haar het stapje voor stapje leren'. Dát is het hebben van een jong paard.

Dus eigenlijk TS, moet je jezelf de vraag stellen: 'Wil ik (met de juiste begeleiding!) dit paard alles leren, of wil ik eigenlijk gewoon opstappen en wegrijden'? En als het antwoord is 'ik wil mijn paard alles leren', betekent dat dus dat je haar niet moet verkopen. :o

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:20

anjali schreef:
Loraine1985 schreef:

Maar jij had misschien een gemakkelijk paardje.Dan kun je je ermee ontspannen.Als het een moeilijker dier is dan kan het toch veel stress opleveren in het begin.En bij aankoop weet je dat niet altijd.

Dit dus.

Of je kunt je gewoon verkijken op een paard of wat erbij komt kijken. Zeker als het om je eerste eigen paard gaat.
Had zelf bvb ook geen familie die ook maar iets met paarden had, dus was voor mij in het begin soms ook afzien.

Dus snap de frustratie van TS best. Die had ik op die leeftijd ook bij mijn eerste eigen paard. Maar het was ook wat ik dolgraag wilde, en daarom is het met de tijd, veel hulp en wisseling van stal toch goed gekomen :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:20

Mensen zeggen wel eens "volg je passie" maar eigenlijk kun je passie beter zien als een klein zaadje dat je moet verzorgen wil er een boompje gaan groeien. Soms zul je door moeilijke momenten heen moeten. In het geval van een paard zul je les moeten nemen, de discipline moeten hebben om regelmatig te gaan, etc.

Het natte buitenbak verhaal klinkt wel rot, kun je niet op buitenrit of verhuizen naar een stal met een betere bak?

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:53

anjali schreef:
Loraine1985 schreef:

Makkelijk? Nee, een echte merrie, quarter arabier kruising, zeker niet makkelijk... uiteindelijk wel, maar ik was gewoon zielsgelukkig met haar... enne vraag maar aan anderen die haar gekend hebben....mocht je me niet geloven...Maar ik denk oprecht dat je je verkeken hebt en dat mag ook, het is niet raar, maar zou heel eerlijk naar binnen kijken

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:04

Jij had laatst toch ook dat topic over een schrikachtig en agressief paard waar je niet uitkwam? Ik denk dat dat om dezelfde gaat?

Is het niet beter voor jullie beiden om het paardje te verkopen aan iemand die meer ervaring heeft en dan zelf een ouder ervaren paardje ervoor terug te kopen?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:16

Pumpkinbroes schreef:
Jij had laatst toch ook dat topic over een schrikachtig en agressief paard waar je niet uitkwam? Ik denk dat dat om dezelfde gaat?

Is het niet beter voor jullie beiden om het paardje te verkopen aan iemand die meer ervaring heeft en dan zelf een ouder ervaren paardje ervoor terug te kopen?

Ik realiseerde mij niet dat dit dezelfde TS is.
TS, heb je wel goede begeleiding? Van instructie die veel ervaring heeft met jonge paarden? Daar zou ik in deze fase wel voor kiezen 2x per week het liefst, als ik je zo hoor.

Kijk, als je het idee hebt dat je je er totaal in vergist hebt, dan zou ik haar verkopen en een ervaren paard kopen.

Heb je er inmiddels al wel eem goede zadelmaker bij gehad?

TisMO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 23:28

Hoi iedereen, ik heb besloten om haar door te rijden met begeleiding en dit heb ik gevonden ze heeft een goeie klik met mijn paardje en wij trainen haar nu bijna elke dag. Zij rijdt ook met haar en soms ik. We zijn al gaan wandelen aan de hond en ik reed vrijdag en zij vandaag. Dit ging heel goed. De osteopaat komt deze maand en daarna de zadelmaker om voor het door te rijden een goed passen zadel te hebben. Morgen ga ik terug rijden en nu gaan we iets doen waar ik echt dol op ben! Rijden met mijn barebackpad, dit heeft ze nog nooit gedaan maar we gaan dit stap per stap doen. Ze laat al toe dat ik elke date zonder zadel op haar zit in haar stal en hierbij is zij super braaf. Dus dat gaan we morgen proberen. Ik ben er ook letterlijk elke dag bij haar om te borstelen en gisteren heb ik geoefend om haar benen te wassen. Ik ga er helemaal voorgaan en heb al een groot deel mijn plezier terug. Doordat ik een soort roerige heb. Ik rijd haar twee keer in een week met trainster en zij ook nog ene keer. De rest van de dagen doen we grondwerk of wandelingen. Bedankt voor de reacties, maar verkopen gaan we niet doen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:51

TisMO schreef:
Hoi iedereen, ik heb besloten om haar door te rijden met begeleiding en dit heb ik gevonden ze heeft een goeie klik met mijn paardje en wij trainen haar nu bijna elke dag. Zij rijdt ook met haar en soms ik. We zijn al gaan wandelen aan de hond en ik reed vrijdag en zij vandaag. Dit ging heel goed. De osteopaat komt deze maand en daarna de zadelmaker om voor het door te rijden een goed passen zadel te hebben. Morgen ga ik terug rijden en nu gaan we iets doen waar ik echt dol op ben! Rijden met mijn barebackpad, dit heeft ze nog nooit gedaan maar we gaan dit stap per stap doen. Ze laat al toe dat ik elke date zonder zadel op haar zit in haar stal en hierbij is zij super braaf. Dus dat gaan we morgen proberen. Ik ben er ook letterlijk elke dag bij haar om te borstelen en gisteren heb ik geoefend om haar benen te wassen. Ik ga er helemaal voorgaan en heb al een groot deel mijn plezier terug. Doordat ik een soort roerige heb. Ik rijd haar twee keer in een week met trainster en zij ook nog ene keer. De rest van de dagen doen we grondwerk of wandelingen. Bedankt voor de reacties, maar verkopen gaan we niet doen.

Dat klinkt positief! Fijn!

TisMO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 20:53

We zijn dus twee jaar verder.. heb haar uiteindelijk moeten verkopen. Want ze kreeg een blessure en werd daardoor zeer agressief tegenover mij zoals schoppen en slaan met haar voorpoten tot een moment dat ik er niet meer bij mocht.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:00

Dus je paardje kreeg een blessure, had overduidelijk (erg) veel pijn en ipv verantwoordelijkheid te nemen verkoop je der? Is de dierenarts erbij geweest?
Ik hoop dat ze naar een juist tehuisje is gegaan waar zij wel word begrepen en geholpen zowel mentaal als fysiek.

TisMO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 21:04

Anastasia24 schreef:
Dus je paardje kreeg een blessure, had overduidelijk (erg) veel pijn en ipv verantwoordelijkheid te nemen verkoop je der? Is de dierenarts erbij geweest?
Ik hoop dat ze naar een juist tehuisje is gegaan waar zij wel word begrepen en geholpen zowel mentaal als fysiek.

Ja, dierenarts is er heel vaak bijgeweest en we hebben haar ook vele keren proberen te behandelen zoals infiltreren enz… maar elke keer viel ze de dierenarts aan en ze hebben het drie keer geprobeerd haar te behandelen en uiteindelijk zei de dierenarts dat we haar beter zo zouden verkopen naar iemand, want de dierenarts kende de pony al vanaf het begin. We hebben goed huisje voor haar gevonden en ben nadien ook nog enkele keren haar gaan bezoeken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:51

TisMO schreef:
Anastasia24 schreef:

Ja, dierenarts is er heel vaak bijgeweest en we hebben haar ook vele keren proberen te behandelen zoals infiltreren enz… maar elke keer viel ze de dierenarts aan en ze hebben het drie keer geprobeerd haar te behandelen en uiteindelijk zei de dierenarts dat we haar beter zo zouden verkopen naar iemand, want de dierenarts kende de pony al vanaf het begin. We hebben goed huisje voor haar gevonden en ben nadien ook nog enkele keren haar gaan bezoeken.

Verkopen was de beste beslissing. Hoe hebben die mensen haar problemen dan opgelost? Want het leek me nogal een moeilijk geval.