(losse) waterbakken en vriezen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 01:08

Op stal krijgen ze nu uit emmers ipv speciekuipen. Die vriezen vast, emmer is makkelijker.
Buiten is niet te doen. Ze drinken voordat ze naar buiten staan en zodra ze op stal komen staat er vers water klaar. Verder eten ze wat sneeuw mee.
Bak is half ijs nu, kom ik gewoon echt niet meer door heen en houden ze ook niet open, daar drinken ze te weinig voor (ponietjes)
Staan ook wat korter buiten zodat de periode zonder water niet te lang is.

superpony

Re: (losse) waterbakken en vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 02:36

Wij hebben een 1/3e ibc vat en heb nu 4 van die flessen als dobbers erin. Doet wel wat. De bal lag er al in en die vroor gewoon vast.

Verder een scheutje olie bij het water gedaan.

3x per dag gooien we er warm water bij. Weken de randen los en de grote klompen ijs gooien we eruit.

De varkens hebben een kleinere bak. Bij hun was het gister morgen bevroren, ondanks een klein flesje als dobber.
Nu een rechthoekige speciekuip op zijn kant en een kleine bak erin. Vullen we ook een paar keer, maar blijft nu goed.

Ik vond het overdag niet koud en water bleef goed. Ben benieuwd naar de komende dagen en nachten.

We willen wel iets van automatische en verwarmde bakken, maar hoorde toch ook dat die zelfs bevroren waren.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 02:40

Vast niet wat je wilt horen want dit kostte veeeel tijd :') Laagje voor laagje gesmolten met heet water tot ik deze enorme plakkaat eruit kon vissen :o

Afbeelding

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 07:43

zo'n fles met zout/water/lucht werkte hier totaal niet. Bal ook niet. Eigenlijk nog tot nu toe nog niets gevonden wat wel afdoende werkte. Naast een speciekuip buiten hebben we ook nog 3 hangbakken binnen in stal, maar die bevriezen nog harder. En dat zal de komende dagen nog erger worden.
Hier blijft het dus ijs uitbikken (als je met een rubberen hamer op de buitenkant van de bak tikt komt het redelijk makkelijk los en beschadig je ook de bakken niet) en weer opnieuw vullen. Scheutje olie kan ik ook nog proberen.
Vanuit stal doen ze hier nu waterrondes, en verder helpt iedereen elkaar een beetje waar nodig.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:05

Ik deed toen ik ze in ze in eigen beheer had in de ochtend en avond kapot slaan/ schoppen en een emmer half warm water erbij zodat ik t ijs beter kapot kreeg. Bakken stonden vol in de wind, ging niet anders.
Altijd goed gegaan zo op die manier.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:01

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als er stroom beschikbaar is, warmtelint werkt super!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:15

Ik ga 2x per dag heen en ram met een hamer het ijs stuk. Schep het er dan uit met een vergiet. Pony zelf maakt er ook wel een gat in, maar merk dat ze niet zoveel drinkt. Gisteren stonden de zwarte bakken in de zon en dat scheelde heel erg, lag wel ijs op maar niet veel. Wat vooral scherlde is dat t niet meer zo hard waait

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:50

Hier regelen ze het zelf aardig goed.
Je ziet steeds een bevroren ‘plateau’ met een gat er in, daaronder weer een plateau met een gat erin. In de ochtend haal ik dat eruit en vul de bak weer bij. Bij harde vorst in de avond ook. (Ze hebben meerdere bakken, trouwens)
Afbeelding
Ik heb ook een bak in de schuilstal staan, die is minder snel bevroren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:48

Hier werken die flessen deels, maar wij vullen wel meerdere keren per dag 1 gieter warm water na kapot slaan van de randen. Dus tot nu toe blijft het los.

Hij staat buiten en eigenlijk wilde ik een bak binnen gaan zetten, maar zoals gister en vandaag blijft hij juist open overdag en dat heeft dus ook zijn voordelen.

Ik had een scheutje olie erbij gedaan. Paarden drinken gewoon, varkens dus niet meer. En de varkens zitten iets meer beschut in hun eigen hok en uitloopje. Water was vd week bevroren en nu al 2 dagen niet. Maar goed, geen olie dus..........
En hun waterbak is te laag voor een dobber. Kleine flesje is kapot gebeten en een bal houden ze vast ook niet in het water en heel.

Ik wilde een bak isoleren en dan een plank er boven dat je nog 1 hoek hebt om te drinken. Maar ML is bang dat het juist op die plek bevriest en de paarden het niet zelf kapot kunnen maken.

Ellis_Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:20

Wij doen er een bal of een stuk hout in zodat het niet snel bevriest en meerdere keren op een dag een emmer warm water erin

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:32

Warm water bevriest sneller dan koud water.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:49

Wij komen verdeeld over de dag en rammen allemaal alle waterbakken open als we komen en als we gaan. In de nachten staan de meeste paarden binnen en degene die buiten blijven hebben een waterbak uit de wind.

Ellis_Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:14

Ik zag vandaag op instragram dat iemand een aquariumverwarmer in zijn waterbak had gedaan en dit werkte. Ik ga er nu zelf één bestellen en kijken of dit werkt

Afbeelding

Ellis_Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:15

Deze hadden zij gebruikt
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:51

Moet je helaas wel een stopcontact voor nodig hebben. Dat heb ik niet buiten :(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:13

Ellis_Ellis schreef:
Ik zag vandaag op instragram dat iemand een aquariumverwarmer in zijn waterbak had gedaan en dit werkte. Ik ga er nu zelf één bestellen en kijken of dit werkt

[ [url=m/ovpyz1.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb daar voor even snel naar gekeken, maar dan moet je waterbak denk ik evengoed beschut staan en geisoleerd worden. Kan me echt niet voorstellen dat het voldoende doet bij een open bak buiten.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:09

Plus ze zijn van glas dus als deze stuk gaan heb je glas in je aterbak. Ook hebben wij er een lopen die alles er uit vist.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:15

DubbelFun schreef:
Zet de bak ergens naar waar hij uit de wind staat. Als het erg hard vriest kun je 2 bakken in elkaar zetten met een laagje isolatie er tussen en een paar ballen er in. Niet te groot, maar groot genoeg dat het paard ze niet in de mond kan nemen.

Dit heb ik ook weer gedaan. Eeen speciekuip en daar zón wasmand van de action in. Oud hooi als isolatielaag onderin en langs de kanten. Dikke kinderkop er in tegen het omgooien. Een een petfles half gevuld met zout water er in als dobber. Ook met -12 slechts een klein ijslaagje er op gevonden in de ochtend. één keertje tegen stoten en weer kapot.

https://www.action.com/nl-be/p/wasmand2/
Zo'n model.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:59

Kan je beter een warmtelint om de Kuip wikkelen. Of eronder doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:39

Dan moet je wel stroom in de buurt hebben en een kabel er veilig naar toe kunnen laten lopen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:29

Vanmorgen de waterbak van de geiten kapot gebikt met de schep :( Gelukkig heb ik nog een oud babybadje staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:30

pol013 schreef:
Dan moet je wel stroom in de buurt hebben en een kabel er veilig naar toe kunnen laten lopen.

Ja maar dat is met zo’n aquariumding ook.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:25

Britta31 schreef:
Vanmorgen de waterbak van de geiten kapot gebikt met de schep :( Gelukkig heb ik nog een oud babybadje staan.

Ik gebruik een hamer, is dat niet makkelijker?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:40

Ik zou zo’n aquarium ding niet gebruiken.
Toen ik nog een aquarium had, is dat ding een keer geknapt met kortsluiting tot gevolg!
Want als ie iets boven water komt, warm is en dan weer koud water over zich krijgt, ontploft ie.
Zo ging dat bij die van mij.
Had niet door dat de stekker er nog in zat... ik vulde wat water bij en hij ontplofte... Omdat ie van warm, naar heel koud ging. Is maar dun glas.
Dat wil je echt niet in een drinkbak!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:57

Met paarden en elektriciteit is het sowieso extra uitkijken, want paarden kunnen heel weinig hebben.