Hoeveel aan stallingsgeld is redelijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: Hoeveel aan stallingsgeld is redelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:08

Er zit nogal wat verschil in prijsbesef hier...
Een normaal paard eet een ruime baal voordroog per maand a 50 euro, reken je eigen uren erbij a 50 euro. Stro, water en elektriciteit 40 euro en je bent uit de basis kosten a 140 euro.
Alles wat je daar bovenop vraagt, vraagt ook weer wat terug.
Wie sleept de bak? Mest uit de wei? Verrot paaltje vervangen? Stukje lint extra spannen etc etc etc
Ik zit in Drenthe, ook bij een goede vriendin aan huis(zelf hebben zij ook pony's).
Ik betaal hier voor mijn d merrie 300 all in incl 20x60 bak, binnenbak ,wasplaats met warm water en weidegang jaarrond.
Ik zou voor de stal die jij aanbiedt max 200 incl hooi/stro per maand per paard over hebben.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:12

Je hebt al heel gauw 125 euro kosten aan een paard... Helemaal als je alles in kleine hoeveelheden moet kopen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:16

Ik betaalde (Noord-Holland) €180 excl. hooi en stro voor vergelijkbare stal. Baal kuil a €25 werd gedeeld, ongeveer €8 x 2 maal per maand per paard en €4 per baal stro per keer. Daarnaast moet je jezelf eerst de vraag stellen, wil je erop verdienen of is het voor de gezelligheid?
Al met al zou ik €225/€250 een nette prijs vinden, incl hooi en stro

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:19

Stallingsprijzen in en rondom Zwolle liggen momenteel tussen de €200 en €350 voor zover ik weet. Zelf een tijd in Dalfsen gestaan met mijn, inmiddels verkochte, KWPN'er en shetlander. Binnen en buitenbak, 2 longeercirkels, stapmolen, springbak buiten en degelijke stallen. Wel erg weinig hooi en stro en aan een drukke N weg gelegen. Wel ruime faciliteiten, was €150 kwijt voor een shet en €275 voor KWPN'er. Hierna een tijdje bij iemand aan huis gestaan in Zwolle met mijn KWPN'er. Buitenbak (in herfst/winter niet te gebruiken), aan drukke weg met veel vrachtverkeer, 24/7 buiten op weide, geen schuilstal op dat moment, 3x per dag flink hooinet met hooi, zelf mesten elke dag en de waterbakken bijvullen €150 per maand.

Zelf zou ik voor deze stalling/service in de omgeving van Zwolle en de genoemde faciliteiten €200 per maand over hebben incl hooi en stro.

Tessebes schreef:
Wat doen de stallen in je omgeving? 175 euro kale boxhuur lijkt mij een beetje veel voor zo'n kleine box in die regio. Mocht je bang zijn voor te veel hooi/stro verbruik, dan zou je gedeeltelijk inclusief en extra bij kunnen laten kopen. Bij ons is bijvoorbeeld 1 pak vlas per week inclusief de stalprijs, wil je extra dan koop je een baal bij. Heel makkelijk en nooit gezeur.
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 27-01-21 23:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:24

Ik sta voor 150 euro per maand. Binnen en buiten zetten en mesten zit er bij in. Zit een goede buitenbak bij en een bos op 20 meter waar je kilometers kan rijden zonder een weg te hoeven oversteken. Onbeperkt ruwvoer en stro zit er bij in en hele dag op het land in de zomer en winter. Biks betaal ik zelf.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:28

Ik vind de boxen klein, voor een pony kan het net, maar voor een paard is het krap.
Makkelijkste is verhuren op DIY basis, dan heb je geen gedoe, en kunt gaan en staan waar je wilt. Voor zo'n locatie is een basisbedrag exclusief hooi etc. van rond de 100 euro per paard netjes. Hooi, voeren, binnen en buitenzetten en mestafvoer is voor huurder. Over alleen de verhuur van je stallen hoef je ook geen belasting te betalen, over overige dienstverlening wel. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:34

Ik vind het toch echt wel een prachtig plekje. Hier betaal ik 200,- voor een weide met n' schuilstal. Moet de snelweg over voor het grote bos (15min stappen)en heb geen bak. Naja zelf gebouwde longeercirckel
Ofwel ik vind 200,- per stal geen slecht bedrag eigenlijk, vooral als jullie bereid zijn enkele taken, voeren, binnen en buiten zetten, op jullie te nemen. Nu wilt zij beide stallen, misschien is dan 300,- in totaal een 'leuk' bedrag?
Voor 100,- per paard+Sommige verzorging uit handen, dat is in mijn ogen een hele luxe, haha. Nu zit ik ook in Breda, weet niet hoe dat ergens anders is. Hooi,stro,mest zou ik zelf laten regelen, dat zijn allemaal in mijn ogen kosten waarmee jij verder niks te maken hebt.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:40

Sommigen zeggen hier dat de huurder zelf bodembedekking en voer moet gaan regelen. Waar moet dat dan staan?

En € 175,-- vind ik zelf aan de goedkope kant trouwens.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:45

Ik heb mijn paard ook in omgeving Zwolle staan en betaal momenteel voor 24/7 wei met buitenbak, longeercircel, poetsplaats etc 135. Mijn vorige stal met snachts naar binnen (3,5x5) overdag in een grote groepspaddock, alleen buitenbak all in betaalde ik 175.

Ik zou voor deze plek gaan voor helemaal doe het zelf of stro en hooi aanbieden. Ik weet niet precies waar je zit in de omgeving Zwolle maar het verschilt nog wel een beetje. Hier vindt je absoluut geen stallen van boven de 250 terwijl je richting Hattem makkelijk aan de 350 zit

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:46

Ik zou 250 euro incl hooi en stro per maand vragen. Mooi rond bedrag!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:47

Voor zo een privé locatie kan je vragen wat je wil. De luxe dat jullie willen voeren en buiten/binnen zetten en alles voor jezelf als de enige huurder bent is wat waard hoor. zeker als je mensen toelaat op je privé huis adres niet te goedkoop zijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:58

knollentuin schreef:
Voor zo een privé locatie kan je vragen wat je wil. De luxe dat jullie willen voeren en buiten/binnen zetten en alles voor jezelf als de enige huurder bent is wat waard hoor. zeker als je mensen toelaat op je privé huis adres niet te goedkoop zijn.

Er zitten altijd twee kanten aan: wat hierboven genoemd wordt aan de ene kant en aand de andere kant dat als je veel huur vraagt er ook veel geeist wordt (kan worden) aan onderhoud, toiletgebruik, materialen die nodig zijn voor herstel (omheining, blubber, lekkage, verlichting etc.) Ofwel; veel gezeur als er iets niet goed is. Bij bekenden kan het maken van afspraken misschien wat simpeler, maar ik zou toch goed nadenken over wat je zelf wel of niet wilt. Gezeur komt te paard en gaat te voet :D :7

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 01:22

Weet waar je aan begint, vooral met een bekende...
Maak hele goede afspraken.
Ik zou zeker niet te laag gaan zitten, stel je vraagt 250 per box all in.
Klinkt ontzettend leuk 500 in de maand, minus de kosten houd je daar slechts ca 200 aan over.
Voor die 200 ben je enorm veel vrijheid kwijt, elke dag binnen en buiten zetten, wellicht dekens wisselen, ochtend voeren, avond voeren, stal mesten doen ze zelf, maar af en toe wil je zelf doen, wat als hun dat toch wel makkelijker is en voor je het weet doe je het altijd, waar laat je de mest, wat met de mest op het land?
De bak die gesleept moet worden.

Wat als je weekend weg wil of weekje op vakantie?
Je moet altijd rekening houden met dieren van een ander.....

En wat te denken dat ze te pas en te onpas op je terrein komen, misschien vreemden mee nemen, is het voor kinderen? Ik heb hier een meisje gehad van toen 9 die met onze shet aan de gang mocht, op een gegeven moment kwamen er 4 kinderen uit de auto die bij mij afgezet werden, met de mededeling dat deze graag mee wilden en moeders nu echt moest gaan want ze ging een middagje shoppen met haar andere dochter.....perplex heb ik het toen laten gebeuren, de een na de ander kwam in huis ik moet plassen, ik heb dorst etc.. je begrijpt dat ik, toen moeders de kids weer op kwam halen aan eind van de middag er wel even wat van gezegd heb.

Dus ik zal me er nog wel even goed over bedenken of je dit wel wilt die boxen verhuren....
Het lijkt in veel gevallen mooier dan het is en maak vooraf hele goede duidelijke afspraken.
Voor die 200 euro kan je een hoop ergenis krijgen

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 02:54

Gooiske schreef:
Weet waar je aan begint, vooral met een bekende...
Maak hele goede afspraken.
Ik zou zeker niet te laag gaan zitten, stel je vraagt 250 per box all in.
Klinkt ontzettend leuk 500 in de maand, minus de kosten houd je daar slechts ca 200 aan over.
Voor die 200 ben je enorm veel vrijheid kwijt, elke dag binnen en buiten zetten, wellicht dekens wisselen, ochtend voeren, avond voeren, stal mesten doen ze zelf, maar af en toe wil je zelf doen, wat als hun dat toch wel makkelijker is en voor je het weet doe je het altijd, waar laat je de mest, wat met de mest op het land?
De bak die gesleept moet worden.

Wat als je weekend weg wil of weekje op vakantie?
Je moet altijd rekening houden met dieren van een ander.....

En wat te denken dat ze te pas en te onpas op je terrein komen, misschien vreemden mee nemen, is het voor kinderen? Ik heb hier een meisje gehad van toen 9 die met onze shet aan de gang mocht, op een gegeven moment kwamen er 4 kinderen uit de auto die bij mij afgezet werden, met de mededeling dat deze graag mee wilden en moeders nu echt moest gaan want ze ging een middagje shoppen met haar andere dochter.....perplex heb ik het toen laten gebeuren, de een na de ander kwam in huis ik moet plassen, ik heb dorst etc.. je begrijpt dat ik, toen moeders de kids weer op kwam halen aan eind van de middag er wel even wat van gezegd heb.

Dus ik zal me er nog wel even goed over bedenken of je dit wel wilt die boxen verhuren....
Het lijkt in veel gevallen mooier dan het is en maak vooraf hele goede duidelijke afspraken.
Voor die 200 euro kan je een hoop ergenis krijgen

Ik ben het hier heel erg mee eens. Bezint voor ge begint is het spreekwoord toch?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 04:58

Nog even een reactie van mij, het betreft inderdaad prive terrein en we hebben 2 hectare land voor nu, 3 paarden, zou dus eventueel 5 worden.

We denken er niet aan dat we hier rijk van gaan worden, we gaan al wat langer mee in de paardenbisnis zal ik maar zeggen.

Onze paarden staan van 6 uur in de ochtend tot een uurtje of 10/11 savonds buiten. Ook in de winter. Overdag staan de stallen open,zodat ze in en uit kunnen lopen.

Onze bak ,20x40, is een fijne bak om in te rijden.

Het zou gaan om 2 tinkerpony's van rond de 1.50.

Wij dachten aan 175 inclusief hooi stro, dacht toch echt dat dit niet al te duur was.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 07:05

Hubbels schreef:
Nog even een reactie van mij, het betreft inderdaad prive terrein en we hebben 2 hectare land voor nu, 3 paarden, zou dus eventueel 5 worden.

We denken er niet aan dat we hier rijk van gaan worden, we gaan al wat langer mee in de paardenbisnis zal ik maar zeggen.

Onze paarden staan van 6 uur in de ochtend tot een uurtje of 10/11 savonds buiten. Ook in de winter. Overdag staan de stallen open,zodat ze in en uit kunnen lopen.

Wij dachten aan 175 inclusief hooi stro, dacht toch echt dat dit niet al te duur was.

Klinkt als een mooi plekje zeker voor die prijs. Ik zou het incl naar €200 want gok dat het al zeker €100 per paard is voor hooi en stro. Potentieel optie dat paarden met de stal open 24/7 buiten kunnen?

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 07:21

Ik was in het verleden zeker bereid geweest 250,- a 300,- per paard te betalen (500,- voor de 2 samen was een mooie afspraak geweest). Maar ze staan nu aan huis en wellicht is er in jouw reio meer aanbod.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 07:53

€175 vind ik zelfs aan de lage kant. Hoewel de stallen wel echt klein zijn.
Voor mij zou het extra werk en de extra kosten èn de inbreuk op je privacy niet opwegen tegen die paar tientjes die je misschien overhoudt.

Sommige mensen noemen hier bedragen voor hooi en stalbedekking dat ik denk: die mensen zou ik niet op stal willen. Want 1 de paarden krijgen dan echt te weinig eten èn staan in een te vieze stal. Daar moet je ook tegenaan kijken he? Dit in het geval van kale huur.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 08:59

Hubbels schreef:

Inclusief hooi en stro zou ik het naar 200 per paard trekken (afgaand van onbeperkt hooi en stro. )
Let wel, als je ze zelf laat mesten en voeren, het wel eens de spuigaten kan uitlopen betreft hooi en stro.
Een betere optie kan dan zijn dat je zegt: 175 / maand, en hiervoor krijg je een half baaltje hooi/dag en 1 grote baal stro per maand, extra verbruik = bijbetalen.
Of 200 voor onbeperkt hooi (dat jullie dan voeren) en stro naar verbruik (deeltje in stalgeld, deeltje als ze extra gebruiken.
Zeker als 1 iemand beide stallen afneemt, kan je gewoon een baal stro apart voor hun zetten en een openen voor jullie.

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:11

Ik vind 175 een mooie prijs. Zoals ik al aangaf rond 200/250 heb je wel echt een luxere stal in deze omgeving en veel met binnenbak.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:36

Ik heb eens op een stal gestaan waar je apart moest betalen voor hooi en stro. Zelf regelen ging daar niet ivm de extra ruimte die dan nodig was (er zijn mensen die dan 10 baaltjes halen en mensen die een trekker laten komen voor het hele jaar..) dus we betaalde gewoon de kostprijs voor het materiaal, naast de kale boxhuur. Ms is dat voor jou ook een optie?
Bv terugrekenen van 175/200 en daar de kosten van wat jij denkt dat iemand gebruikt aan hooi en stro. Blijken ze dan veel grotere gebruikers te zijn heb je later geen scheve gezichten. Want mijn ervaring is dat de 1e discussies vaak gaan over te veel/weinig hooi/stro gebruik, iedereen heeft daar blijkbaar een andere visie op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:43

CalipsoLover schreef:
Gini schreef:

Nope, je kan niet voor die prijs die hele opsomming geven en dan beweren dat je in een dure regio woont. :o :D

Hoezo? :') Ik zit tussen 2 grootsteden in, Antwerpen en Gent (BE). Hier is het echt schaars qua pensionstallen. Voor volpension betaal je hier makkelijk +350 euro.

Aahja wacht, dat dat best goedkoop is voor ook een binnenpiste, moesten helaas wel altijd veel zelf doen en de piste was ook altijd drukbezet door het LRV. Maarja, dat zal niet het geval zijn bij TS.

Ja, dat. :D 185 euro voor twee pistes, een wasplaats met solarium, onbeperkt hooi, eigen weide en privaatbos, klinkt echt heerlijk en niet duur. Maar wat je zegt over drukte klopt. Heb ik ook al aangegeven: hoe drukker bezet de faciliteiten, hoe minder ik ervoor zou willen betalen. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:55

Lindsey_99 schreef:
knollentuin schreef:

Er zitten altijd twee kanten aan: wat hierboven genoemd wordt aan de ene kant en aand de andere kant dat als je veel huur vraagt er ook veel geeist wordt (kan worden) aan onderhoud, toiletgebruik, materialen die nodig zijn voor herstel (omheining, blubber, lekkage, verlichting etc.) Ofwel; veel gezeur als er iets niet goed is. Bij bekenden kan het maken van afspraken misschien wat simpeler, maar ik zou toch goed nadenken over wat je zelf wel of niet wilt. Gezeur komt te paard en gaat te voet :D :7

Dit is allemaal precies wat ik bedoelde , ook wat gooiske past ben ik het helemaal mee eens.
Als jullie zelf ook paarden hebben kan het ook prettig zijn iemand anders erbij te hebben dan kan je juist eens een x weg als de ander de zorg in die tijd opvangen kan.
De mensen die voor 150 175 willen staan hebben geen idee, stro en hooi zijn duur maar dat is niet het enige, je mest afvoer, water licht onderhoud en daarmee uurloon maar ook je grondprijs wordt niet over nagedacht.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:04

je kan ook voor " paketten " kiezen

pakket 1 is kale boxhuur en gebruik faciliteiten afvoer mest maar zelf box/ land mesten zelf hooi en stro zelf binnen en buiten zetten zelf krachtvoer geven zelf dekens wisselen etc

pakket 2 boxhuur gebruik faciliteiten afvoer mest jij doet het mesten van het land en jij regelt hooi en stro maar zelf binnen buiten zetten dn zelf box uitmesten zelf krachtvoer/dekens etc

pakket 3 ( indien je dat kan en wil) boxhuur incl uitmesten box en land en jij regelt hooi en stro, jij zet bepaalde dagen maar niet alle ( bijv 3 vaste dagen per week binnen/ buiten en voert op die dagen krachtvoer.,wisselt evt dekens etc op de dagen dat jij het doet

pakket 4 ( indien je dat kan/wil) volpension.

bereken ook je onderhoudt aan je rijbak, je stal, je weide, je paddock, het afvoer van mest..water gebruik verlichting etc en vergeet niet.. straks je registratie.. vanaf april 2021 komt er er een administratieplicht.. je hebt een boekhouding etc.. maar ik denk zelf dat je met aanbieden van pakketten je de pensioenklant het meest tevreden houd... dan heeft die een eigen keuze..

Ik heb op een vol pension stal gestaan maar kwam met eigen krachtvoer.. maar ging niks van de prijs af.. ik gaf zelf regelmatig mijn eigen extra hooi bij omdat mijn paard soms om 21 uur al zonder stond.. Ik koos er zelf voor om hier te staan maar ik wist van een stal verderop dat je keuze had uit pakketten en dit eigenlijk ideaal en eerlijker vond..mijn pony kreeg 1/4 muesli in het begin terwijl mijn buurpaard 2 kilo p dag kreeg.. ik kreeg 5-7 kilo hooi en hij 10-12 en toch betaalden we hetzelfde bedrag. De faciliteiten waren overigens prima.

nu sta ik op een stal half pension.. ik zorg 2 dagdelen per week voor 6 paarden en de andere dagdelen wordt het door de andere paardeneigenaren gedaan. Het terrein is in bezit van een van de paardeneigenaren.zij bezit al drie paarden dus is er eigenlijk de meeste tijd; zij regelt het hooi en stro. krachtvoer zit er ip ook bij maar ik heb mijn eigen krachtvoer.. De prijs vind ik zo schappelijk dat ik niet hierover ga klagen.. ze doet geen moeite als ik wat extra hooi of stro pak en ze staat zo vaak voor ons klaar bij ziekte en zeer... ik help ook meer dan ik zou moeten maar ik vind het ook leuk om dat te doen.. maar een andere pensionklant komt om te rijden en gaat dan weer en doet alleen op haar dag der verplichting ..en dat mag.. want dat staat in het contract.. hierdoor geen scheve gezichten...

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 13:36

lnvdh schreef:
je kan ook voor " paketten " kiezen

pakket 1 is kale boxhuur en gebruik faciliteiten afvoer mest maar zelf box/ land mesten zelf hooi en stro zelf binnen en buiten zetten zelf krachtvoer geven zelf dekens wisselen etc

pakket 2 boxhuur gebruik faciliteiten afvoer mest jij doet het mesten van het land en jij regelt hooi en stro maar zelf binnen buiten zetten dn zelf box uitmesten zelf krachtvoer/dekens etc

pakket 3 ( indien je dat kan en wil) boxhuur incl uitmesten box en land en jij regelt hooi en stro, jij zet bepaalde dagen maar niet alle ( bijv 3 vaste dagen per week binnen/ buiten en voert op die dagen krachtvoer.,wisselt evt dekens etc op de dagen dat jij het doet

pakket 4 ( indien je dat kan/wil) volpension.

bereken ook je onderhoudt aan je rijbak, je stal, je weide, je paddock, het afvoer van mest..water gebruik verlichting etc en vergeet niet.. straks je registratie.. vanaf april 2021 komt er er een administratieplicht.. je hebt een boekhouding etc.. maar ik denk zelf dat je met aanbieden van pakketten je de pensioenklant het meest tevreden houd... dan heeft die een eigen keuze..

Ik heb op een vol pension stal gestaan maar kwam met eigen krachtvoer.. maar ging niks van de prijs af.. ik gaf zelf regelmatig mijn eigen extra hooi bij omdat mijn paard soms om 21 uur al zonder stond.. Ik koos er zelf voor om hier te staan maar ik wist van een stal verderop dat je keuze had uit pakketten en dit eigenlijk ideaal en eerlijker vond..mijn pony kreeg 1/4 muesli in het begin terwijl mijn buurpaard 2 kilo p dag kreeg.. ik kreeg 5-7 kilo hooi en hij 10-12 en toch betaalden we hetzelfde bedrag. De faciliteiten waren overigens prima.

nu sta ik op een stal half pension.. ik zorg 2 dagdelen per week voor 6 paarden en de andere dagdelen wordt het door de andere paardeneigenaren gedaan. Het terrein is in bezit van een van de paardeneigenaren.zij bezit al drie paarden dus is er eigenlijk de meeste tijd; zij regelt het hooi en stro. krachtvoer zit er ip ook bij maar ik heb mijn eigen krachtvoer.. De prijs vind ik zo schappelijk dat ik niet hierover ga klagen.. ze doet geen moeite als ik wat extra hooi of stro pak en ze staat zo vaak voor ons klaar bij ziekte en zeer... ik help ook meer dan ik zou moeten maar ik vind het ook leuk om dat te doen.. maar een andere pensionklant komt om te rijden en gaat dan weer en doet alleen op haar dag der verplichting ..en dat mag.. want dat staat in het contract.. hierdoor geen scheve gezichten...

Bedankt voor de tip,hier kunnen we wat mee