Tips gevraagd voor slowfeeding / beperking hooi-bijvul-momen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:03

NibbitLotus schreef:
Ik volg dit even, wij zijn ook wat aan het puzzelen.

Wat ik mij afvraag, blijven de paarden er ook van eten nadat het nat geworden is bijv door regen of sneeuw? Of dekken jullie het dan af?

Wij voeren één keer per dag en maken al ons hooi nat ivm twee pony’s met luchtwegproblemen. We voeren het in netten op dag 1, op dag 2 geven we de restanten los in een bak (op de verharding, dus wat ze knoeien veeg je zo weg), of als het heel veel is onder het frame of in een net met grotere maas.

Katyatje schreef:
Hilary schreef:
[ [url=m/Kd3O2v.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben een rekje die ons assisteert bij het vullen. We hebben ca 100 netten die we eens per maand ongeveer vullen. Daarna liggen ze in de opslag te wachten om gevoerd te worden. Dagelijks dus de netten uitzoeken (wegen) die je wil gebruiken en de lege netten weer opruimen (we hangen ze op aan ringen in de schuur tot we weer gaan vullen).

We hebben diverse soorten en maten netten, ook verschillende mazen. Netten met een grote maas voeren we onder een frame met net.
[ [url=m/hG5j5j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van waar komt het hooinet dat je in de bak liggen hebt?
Dat ziet er mooi fijnmazig en stevig uit.

Cavalo, uit m’n hoofd. Edit: https://www.cavalo.nl/slowfeeder-voeder ... 40x40.html

_Nelleke_

Re: Tips gevraagd voor slowfeeding / beperking hooi-bijvul-momen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:09

Ik heb een kunststof palletbak staan met een stalen rooster met grote (5x5) mazen erop. Ik zet hier 1x per dag een klein baaltje in, dat is voldoende voor mijn haflinger en shet. Het is zo'n zelfde rek als jouw eigen rek alleen dan verzwaard met een buis eromheen. Doordat ik de geperste baal er in 1x in zet moeten ze nog flink moeite doen om het hooi eruit te frutten.

De haflinger eet overigens al meer dan 7 jaar uit een bak met stalen rek en heeft nog nooit tandschade gehad. De shetlander staat hier pas net. Ik hoor ze zelden met hun tanden tegen het staal aan tikken. Wel zorgen dat de mazen niet te klein zijn, dan gaan ze wel met hun tanden tegen het staal aan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:03

NibbitLotus schreef:

Wat ik mij afvraag, blijven de paarden er ook van eten nadat het nat geworden is bijv door regen of sneeuw? Of dekken jullie het dan af?

Ja hoor blijven ze zeker van eten, nooit geen enkel probleem

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:22

Bedankt voor jullie reacties! :)
We waren bang voor verspilling maar die kans is dus heel klein, goed om te weten!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:41

NibbitLotus schreef:
We waren bang voor verspilling maar die kans is dus heel klein, goed om te weten!

Wij voeren dus wel dagporties en stemmen de portie van vandaag af op wat ze gisteren kregen, wat ze over hadden en wat voor weer het wordt.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:39

Hilary schreef:
NibbitLotus schreef:

Wij voeren dus wel dagporties en stemmen de portie van vandaag af op wat ze gisteren kregen, wat ze over hadden en wat voor weer het wordt.

Idem hier. Echt nat en dan lang blijven hangen waarderen ze niet echt.

Ben overigens nog geen minuut per net kwijt, mijn eerste inschatting van half uurtje per dag was inclusief voer klaarzetten en gezellig even kroelen. Als ik haast heb is het ineens in de helft van de tijd gebeurd.
Mijn systeem (kleine baaltjes, die worden hier elke maand geleverd):

Afbeelding

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:24

[quote="
[/quote]
Wij voeren dus wel dagporties en stemmen de portie van vandaag af op wat ze gisteren kregen, wat ze over hadden en wat voor weer het wordt.[/quote]

Idem hier. Echt nat en dan lang blijven hangen waarderen ze niet echt.

Ben overigens nog geen minuut per net kwijt, mijn eerste inschatting van half uurtje per dag was inclusief voer klaarzetten en gezellig even kroelen. Als ik haast heb is het ineens in de helft van de tijd gebeurd.
Mijn systeem (kleine baaltjes, die worden hier elke maand geleverd):

Afbeelding[/quote]

Wat is dat voor bak Emma? Is die beetje stevig?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:30

NibbitLotus schreef:

mijne vreten nat hoor niet/minder dus ik heb voer in de schuilstal of in het hooihuisje.

Afbeelding

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:56

Ja het is wel belangrijk om het weer in de gaten te houden dus, logisch ook wel.
Mocht het regenen dan kunnen ze bij ons zelf de stal in en uit lopen waar in elke stal ook altijd een gevuld net hangt.

Wat een handig systeem Emma! Doe je dat gewoon met een prullenbak?

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:29

Voor de mensen die het vroegen: gewoon een simpele vuilnisbak, ooit had ie een deksel denk ik. Voordeel van deze is dat 'ie naar onderen een beetje taps toeloopt, waardoor de netten er ook weer heel makkelijk uit te tillen zijn (want je trekt ze van smal naar breder punt).
Weegt niks, onderkant is open dus er blijft ook geen hooi of stof in liggen. Ik vind het ideaal.

En ja, hij is stevig. Gaat nu al tweejaar probleemloos mee en het was geen nieuwe bak.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:20

Oh dat is echt ideaal, bij mij past het ook wel in containers qua netten maar ja die containers zijn ook gewoon voor mijn afval. Heb er niet ff eentje over. Dit ziet er echt super simpel uit.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:26

Ik voer 1x per dag. En heb 7 voerplekken.
1 hooiruif, 1 voerton (zo'n blauwe met deksel met een net erin) hooi blijft mooi droog.
Tevens twee kliko's met een net erin en natuurlijk aan de onderkant een luik eruit gesneden. Zo kan ik makkelijk bijvullen vanaf de bovenkant en blijft mooi droog.
Heb ook nog een slowfeederbak waar net een klein baaltje hooi in past maar gebruik die kleine baaltjes niet meer. Dus nu doe ik daar gewoon hooi in met een frame met net eroverheen. En binnen inn de stallen hangen twee grote slowfeedernetten.
In totaal 2 grote kruiwagens vol hooi en twee slowfeedernetten voor binnen.
Ze redden het daar de hele dag mee.

sijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:46

interessant topic, ik volg!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:08

Wij hebben verschillende soorten hooiplekken, maar vullen maar 1x daags voor 5 paarden en is nooit op.

We hebben grote hoek bakken in L vorm gemaakt waar het los in gaat.

Ibc vaten waar we hooi in netten overdwars in hangen.

Nog losse verplaatsbare bakken waar we zo hooi in doen.

En 5 haken waar een net opgehangen kan worden.

We wisselen wel wat af. Bij slecht weer vullen we 's avonds alles onder het dak. 's ochtends en bij beter weer haal ik de volle weleens weg en vul dan buiten alles aan.
Met regen vul ik heel weinig of niet, zodat het wordt opgegeten en niet te nat wordt en blijft liggen.

Wij hebben xl netten en schuiven daar zo een halve baal in. Past ook een hele baal in, maar dan kan ik ze niet meer ophangen en het is gewoon genoeg. Is dus maar 1x een kartiertje werk en doe ik wanneer ze leeg zijn en leg ik ze klaar of tijdens de laatste ronde.

Maar er is dus altijd wat en ook mijn obesitas, ex hb pony doet het daar prima op. Zie ze vaak genoeg wat anders doen, rondlopen etc.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:15

fokfanaat schreef:
NibbitLotus schreef:

mijne vreten nat hoor niet/minder dus ik heb voer in de schuilstal of in het hooihuisje.

[ [url=m/tk13kB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi zo'n huisje! Iets om over na te denken. Mijne eten nat hooi ook slecht. Maar ik doe af en toe een dagje 'restjes vreten'. Wordt me niet echt in dank afgenomen, maar vind het ook zonde om elk beetje nat hooi weg te gooien. Vandaag hebben ze zo'n dag. Ipv 2 netten hebben ze maar 1 net gekregen omdat ze echt nog veel nat spul hadden dat overdag nat was geregend (ik haal het wel na 1.5/2 dagen eruit en gooi het weg)

Rozenhaghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:19