Ideale paddock paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:39

Cowgirl schreef:
Ik zit sindskort in Drenthe. Het is een drama een goede stal te vinden laat staan een PP.
Waar wil je gaan beginnen? Als dat hier is reserveer ik vast een plekje en ik heb dan nog wel wat klanten voor je :P

Wensen voor het paard:

* Kunnen schuilen en rennen.
* Geen bagger (tot de kogels bv)
* Droog hooi
* Paardenvriendjes
* Veilige omheining.
* Waar rekening gehouden kan worden met zijn HB gevoeligheid. Dat is nogal een dingetje hier -O- .

Wensen voor mij:

* Een begaanbaar opgeruimd erf
* Plekje voor marathonwagen
* Goede uitrijmogenlijkheden dit is een must!
* Buitenbak/longerplek is dikke pre
* Plekje voor spullen
* Wasplaats is een pre.
* Respect en goede zorg voor overige dieren die er zijn.

Vanwege mijn eigen gezondheid zou ik bij voorkeur volpension staan.
1 of 2 dagen een dienst draaien is een optie mits dat met zijn 2e is en je niet 2 uur aan het ploeteren bent door de bak.

Voorkeur heeft een kleinschalige pp.

p.n.o.t.k.

Het dik gedrukte vind ik een goed punt. Ben bij een aantal stallen geweest waar de paarden het goed hebben maar dan staat er ergens in de hoek een zielig konijn te verpieteren bijvoorbeeld. Dan valt de stal eigenlijk al af voor mij

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:54

@Amber Anne, ik heb nog veel erger meegemaakt en dat wil ik nooit meer.

Dus ik kijk tegenwoordig niet alleen hoe mijn paard gehuisvest word.

belle_boef

Re: Ideale paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 11:02

Ik vind prijzen van €200 echt niet realistisch. Een paard eet al gauw dik €100€ aan hooi.
Dan is het een kruiwagen mest per dag, 30 liter water per dag.
Op een track drollen scheppen is tijdrovender dan een stal uitmesten.
Dan heb je nog brokken die er bij komen, grote zandaanvoer om alles droog te houden.
En al het standaard onderhoud.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 11:03

Voor de perfecte stalling zou ik wel €500 of meer per maand willen betalen. Dan heb ik het over:
- voldoende goed ruwvoer. Mag absoluut onbeperkt, maar dan niet enkel voedzaam hooi, ze moeten niet door hun hoeven zakken.
- Niet enkel hooi uit slowfeeders
- 3x per dag per paard afgemeten voer naar keus
- voldoende binnenruimte voor alle paarden, dus ook degene onder in rang
- verschillende ondergronden zoals bestrating en zand
- ruime mogelijkheden om buiten droge voeten te hebben en (met uitzondering van extreem weer) droog te kunnen liggen
- ook buiten uit de wind kunnen staan
- schaduw
- een goede ruime buiten bak
- een goede ruime binnen bak (dus geen 20x40)
- springmateriaal
- binnen kunnen poetsen en wassen
- ruime, beveiligde, zadelkasten
- mogelijkheid om dekens te laten wisselen
- ruimte voor de trailer, overdekt
- mogelijkheid om wat te drinken en naar de wc te kunnen. Schoon en warm.
- 's Zomers rij ik voor mijn werk. Dat moet geen probleem zijn
- warm water

Goede voeding, ruimte en verzorging zijn uiteraard het belangrijkste. Daar hoort dekens wisselen imo ook bij. De binnenbak kan ik wel missen, krijg er zelf helaas ook geen vergunning voor dus moet nu ook naar de vereniging om binnen te rijden.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 11:48

Regio is een grote 'boosdoener' waar je in de randstad 400 euro voor betaald betaal je op het platteland de helft voor. Ik las in een topic over een ts die wat zocht onder de 500 euro en dat dat met haar eisen niet te doen was. Dat ga je hier de regio waar ik woon niet tegenkomen. De duurste stal die ik tot nu tegen ben gekomen in midden Drenthe was 290 voor volpension en dat was dan met binnenbak etc.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 11:52

Maar ik haal ook geen 100 euro per paard aan hooi in deze omgeving, en de hypotheek is hier ook lager. Qua hooi eten 3 paarden (Tinkers van 1.55) 30 dagen voor 225 euro. En dat is zonder slowfeeder een nooit op...

fro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 13:57

Fijn dat jullie allemaal vertellen wat jullie graag willen zien.
Sommige dingen zag ik als vanzelfsprekend maar merk dus dat dit niet altijd zo is.

Prijzen zijn inderdaad moeilijk omdat dit heel regionaal is. Maar toch fijn dat er eigelijk dus best betaald wil worden voor een goede, nette, vriendelijke stalling.

Nu vraag ik mij nog wel af, hoe kijken jullie er tegen aan om geen ijzers of eventueel alleen voor op ijzers (medisch beslag kan eventueel worden overlegd wanneer hier geen andere mogelijkheid voor is)

En ik las hier al over paard met HB.
Zou dan 2 verschillende groepen prima zijn of echt een PP daarop gericht?

Wat ik zelf al op mijn lijst had staan om aan te voldoen:

Genoeg schuilmogelijkheden
Veel voederplekken en verhard
Longeerbak
Rijbak buiten met verlichting
Ruime zadelkasten
Plek om op te zadelen binnen
2 noodstallen
Toilet en Kantine
Trailerstalling
Evt 2 groepen waarvan 1 groep weinig tot geen gras.
Ruime paden +-4m breed
Heuvel
Waterplas/meertje
Verschillende ondergronden
Eetbare bomen/kruiden
Mogelijkheid tot dekenwissel, brok bijvoeren/medicijnen bijgeven.
Mocht extra vroeg of laat willen komen/rijden geen punt maar dit dan graag even melden zodat we weten dat er dan iemand is.

En wanneer er de mogelijkheid is een binnenbak.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:21

Ik ben zelf geen voorstander van ijzers.... En er zijn genoeg mensen die daar ook zo over denken. Daarnaast werken wij met slowfeeders waardoor bij ons hoefijzer ook gewoon niet kan (zouden ze vast komen te zitten in de netten). Ik zou dat dus geen issue vinden.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:28

Heel veel is al genoemd :j
Ik vind een overdekte poetsplek ook echt heel belangrijk. Spuitplaats met warm water en bij een pp stalling (bij medische noodzaak) ook. Merk dat dat vaak niet of weinig aanwezig is

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:31

Mijn paard heeft in de zomer altijd ijzers. Zonder kan ze de weg niet op (of het niet dicht bij het bos zijn. ) Echter slaat zij eerder met de voorhoeven dan achter dus dat zou raar zijn
Maar bij een stabiele groep worden hoeven maar weinig gebruikt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:11

Hoeveel paarden zou je willen stallen Fro?

Dekenwissel klinkt leuk maar als je er 20 hebt lopen ben je de hele dag bezig.

2 verschillende groepen zou echt een pluspunt zijn. Niet alleen voor mij maar ook mede paardeneigenaren die met hetzelfde euvel zitten.
Niet alleen HB maar ook voor paarden die snel te dik worden of juist paarden die wel wat extra's mogen.

Mijn overleden haflinger stond op een pensioenstal (de Koggehoeve, berkhout) en die hebben 2 groepen. Ging super goed. Op FB kun je ze wel vinden mocht je inspiraie op willen doen.

Ik zou er verder geen probleem mee hebben dat er paarden staan met ijzers. Hoewel ik voorstander ben van zonder moet iedereen dat toch echt zelf bepalen. Idem met de eis bitloos rijden bij veel PP .
Ik vind dat mensen daar gewoon vrij in moeten zijn.

Je zit als ijzer dragend paard alleen met de wintermaanden. Wat als het gaat sneeuwen en vriezen.
De blootvoetjes redden zich vaak wel. Heb je daar als stalhouder dan een oplossing voor?

Oja.
Overdekte poetsplaats en wc voeg ik ook nog even aan mijn lijstje toe.
Kantine hoeft voor mij niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:33

Dat paarden met ijzers zich niet redden in de winter is probleem van eigenaar dan toch?

Ik zou zelf graag zien dat bij nieuw paard introduceren er geen achter ijzers op de nieuweling zitten, en niet op de paarden die graag hun achterbeen gebruiken. Maar gezien medische en rijden vele km can sommigen is dat wel een beperking die je mensen oplegd. Maar veiligheid van de groep voorop. Als nou blijkt dat paard braaf is en doorgaans voetjes aan de grond houdt kan je in overleg altijd nog kijken. Als het goed is heb je ook niet wekelijks een nieuw paard oid.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:52

Als ik dit lees ben ik blij dat ik een pp in eigen beheer heb voor mijn pony's. Onbeperkt hooi zou betekenen dat ik alle 4 mijn pony's kan rollen

fro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 15:53

Cowgirl schreef:
Hoeveel paarden zou je willen stallen Fro?

Dekenwissel klinkt leuk maar als je er 20 hebt lopen ben je de hele dag bezig.

2 verschillende groepen zou echt een pluspunt zijn. Niet alleen voor mij maar ook mede paardeneigenaren die met hetzelfde euvel zitten.
Niet alleen HB maar ook voor paarden die snel te dik worden of juist paarden die wel wat extra's mogen.

Mijn overleden haflinger stond op een pensioenstal (de Koggehoeve, berkhout) en die hebben 2 groepen. Ging super goed. Op FB kun je ze wel vinden mocht je inspiraie op willen doen.

Ik zou er verder geen probleem mee hebben dat er paarden staan met ijzers. Hoewel ik voorstander ben van zonder moet iedereen dat toch echt zelf bepalen. Idem met de eis bitloos rijden bij veel PP .
Ik vind dat mensen daar gewoon vrij in moeten zijn.

Je zit als ijzer dragend paard alleen met de wintermaanden. Wat als het gaat sneeuwen en vriezen.
De blootvoetjes redden zich vaak wel. Heb je daar als stalhouder dan een oplossing voor?

Oja.
Overdekte poetsplaats en wc voeg ik ook nog even aan mijn lijstje toe.
Kantine hoeft voor mij niet.

Hoeveel paarden ligt ook aan het grondstuk, maar max 10/12 pensionpaarden aangezien ikzelf ook nog 4 heb lopen(waarvan 3 lespaarden).

Ik ga er eigelijk van uit dat de meerderheid geen dekens heeft en dit zou dan eventueel extra kosten.

Interesant, hier ga ik zeker naar kijken omdat ik merk dat daar dus wel heel veel vraag naar is. Bedankt!

Over de ijzers, mijn voorkeur gaat uit voor ijzerloos. Ik wil geen extra maatregelen moeten treffen voor paarden met ijzers.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:11

Leuk TS dat je het aan het onderzoeken bent! Ik heb zelf een mini PP bij mijn ouders aan huis, maar wel in 2 kuddes ivm andere voer behoeften.

Wat mij vooral verbaasd om hier te lezen is dat mensen de beste PP willen, volpension en dan ook nog eens niet voor een mega bedrag. In de praktijk kan dit eigenlijk niet in mijn ervaring. Als ik zie hoeveel ik (en handige paps/vriend) bezig ben met het dagelijkse voeren/mesten/klusjes en dan nog het extra tijd en geld aan onderhoud is dat gewoon heel erg lastig.

Ik denk dat TS goede keuzes moet maken voor zichzelf wat je wel en niet kan bieden aan service en half/vol pension. Vooral met 10 tot 12 paarden van anderen komt er echt wel een hele hoop op je af. Eigenaren die kunnen helpen of iig in het weekend klusjes uit handen kunnen nemen zou wel een uitkomst zijn denk ik.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:23

Citaat:
Wat mij vooral verbaasd om hier te lezen is dat mensen de beste PP willen, volpension en dan ook nog eens niet voor een mega bedrag. In de praktijk kan dit eigenlijk niet in mijn ervaring. Als ik zie hoeveel ik (en handige paps/vriend) bezig ben met het dagelijkse voeren/mesten/klusjes en dan nog het extra tijd en geld aan onderhoud is dat gewoon heel erg lastig.

Laten we dan de vraag eens anders stellen:

Wat kost een PP?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:36

Cowgirl schreef:
Citaat:

Laten we dan de vraag eens anders stellen:

Wat kost een PP?

Aardig wat, zowel aan aanleg als onderhoud. En zeker in Drenthe is risico's van wolven een aandachtspunt aan het worden, zowel qua omheining als om toch de optie open te moeten houden om 's nachts te gaan opstallen. Als je dus vanaf 0 begint is het zeker aan te raden om je buitenomheining prio 1 te geven boven de inrichting van het terrein zelf.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:37

Ik denk dat de regio binnen Drenthe ook nog heel erg uitmaakt, Noord Drenthe is weinig en is duur, grofweg: hoe dichter bij Duitsland hoe goedkoper en zuidelijk is meer aanbod. Ik woon zelf in Annen en ken geen PP in een straal van 25 km en degene die er zijn (iets verder zoals papenvoort) hebben allemaal wachtlijst. Tussen Assen en Groningen is het heel lastig.

In de buurt van Emmen is geloof ik wel het een en ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:49

IJzers enkel voor of helemaal niet.. ik wens dat zelf te bepalen en niet mijn stalhouder. Een stal die zegt: enkel ijzerloos sla ik over. Mijn paard heeft 14 jaar zonder gelopen, maar moet nu voor op ijzers, omdat helaas beide hoefbenen zijn gekanteld en met bekappen het niet lukt voldoende te corrigeren. Ik zie niet in wat hem opeens anders maakt met die ijzers. Hij houdt z'n benen altijd netjes bij zich.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:51

Als je paard altijd de benen aan de grond houdt is het met ijzers geen probleem. Maar dan moet je weer onderscheid gaan maken, eigenaren zijn ook niet altijd eerlijk en het zomaar testen is ook niet fijn

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:02

Ik heb ooit ter orientatie dit topic geopend:

[VSW] Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Daaruit bleek voor mijn gevoel dat een hoop mensen op Bokt minder wilde betalen voor dit concept dan voor reguliere stalling.

Wij werken nu met een beurt( 1 keer per 10 dagen, beurt kan wel op elk moment van de dag). We vragen dezelfde prijs als onze all in individuele stalling en hebben wachtlijsten voor beide stallen.

Wij zitten wel in de randstad met een zeer uitgebreide accomodatie, dat is niet veel in deze omgeving.

Maar als concullega: zet niet te laag in in je stallingsprijs, als je een goed (!!) Concept hebt is daar echt vraag naar. Als ik zie wat jij allemaal wil bieden mag je daar best voor rekenen :)

Wel zou ik oppassen met jouw visie willen neerzetten, daar beperk je jezelf in, dat kan een keuze zijn, maar niemand doet het zoals je het zelf zou doen en daar moet je wel tegen kunnen :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:02

Ts je plannen klinken erg goed!

Ik zou er nog aan willen toevoegen dat er vrije instructeur keuze moet zijn voor mij.

En ijzers zou ik per paard bekijken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:12

Citaat:
Aardig wat, zowel aan aanleg als onderhoud. En zeker in Drenthe is risico's van wolven een aandachtspunt aan het worden, zowel qua omheining als om toch de optie open te moeten houden om 's nachts te gaan opstallen. Als je dus vanaf 0 begint is het zeker aan te raden om je buitenomheining prio 1 te geven boven de inrichting van het terrein zelf.

Ik bedoelde niet zozeer in aanleg maar meer in stalprijs voor een klant. Ik was niet helemaal duidelijk denk ik ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:13

zazaza schreef:
Ik denk dat de regio binnen Drenthe ook nog heel erg uitmaakt, Noord Drenthe is weinig en is duur, grofweg: hoe dichter bij Duitsland hoe goedkoper en zuidelijk is meer aanbod. Ik woon zelf in Annen en ken geen PP in een straal van 25 km en degene die er zijn (iets verder zoals papenvoort) hebben allemaal wachtlijst. Tussen Assen en Groningen is het heel lastig.

In de buurt van Emmen is geloof ik wel het een en ander.

In Emmen heb je niet direct veel PP. Zeker in de zuidoosthoek op het veen is 24/7 jaarrond niet mogelijk zonder flinke investeringen. Als ik een pad van 100 meter lang en 3 meter breed goed wil aanleggen op veen moet ik afvragen en nieuw zand storten. Over die oppervlakte zou mij dat gauw 5000 euro kosten. Voor aanvoer en werkzaamheden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:38

Ik zou graag een PP hebben voor sportpaarden, helaas zijn die er bijna niet, dus staat paardlief s'nachts op stal.
- Hooi/Weidegang zoveel mogelijk naar behoefte van het paard.
- Veel droge bewegingsruimte en mogelijkheden tot beschutting met vriendjes.
- Ook in de winter droge buitenbak met verlichting, binnenbak is echt een plus
- Volpension, maar wil best in mijn vrije tijd wel een keertje extra helpen
- Eigen krachtvoer en eventuele supplementen voeren
- Dekens, ijzers en bitten toegestaan, ik heb een eventing paard en zonder achterijzers is dat niet echt veilig. Voor heeft ze ijzers om de stand te corrigeren. Bitten wil ik zelf over kunnen bepalen. Dekens wil ik best zelf wisselen als dat niet tot de opties behoort.
- Trailer stalling, op terrein of om de hoek. Mijn trailer staat nu ook bij de buurman.
- Ruimte voor basis spullen en extra krachtvoer op te bergen, zadels liggen vanwege veiligheid niet op die plek.
- Lopend water, warm water is een plus
- Droge poetsplek/zadelplek met verlichting.
- Eigen Hoefsmid/Instructeurs etc op terrein

Extra plussen
- Dicht bij uitrij mogelijkheden
- Toilet
- Kantine
- Cross terrein
- Galopbaan
- Stapmolen
- Solarium

Prijs tussen 250 a 300 euro, eigenlijk wat ik nu ook betaal voor mijn stalling. Aangezien ik ze in mijn omgeving nog niet ken, zou ik misschien zelfs wel naar 350 willen gaan, maar dan moet hij wel bijna alle eisen voldoen.