Welk masker voor paard die zand likt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:50

Hij gaat nu met volle maag de wei op, na 3 uur gaat hij naar binnen en wederom een grote portie hooi en weer 3 uur de wei op. Hooi op de wei is helaas geen optie wegens onrust van de andere paarden. Niet iedereen wil dit en ik ben de enige met een paard die dit doet..

Verveling heb ik ook aan gedacht, nu is het alleen zo dat ik het hem vandaag zag doen nadat hij nog geen 10 minuten op de wei stond na zijn portie hooi op te hebben..[/quote]

Tja...bloed is gecontroleerd..daarin waren geen tekorten te zien..is ook niet te verwachten bij gift vitamine brok.

Dan wordt verveling, of nu aangeleerde gewoonte, toch wel goede optie denk ik..

Is er wel andere afleiding? Speelt hij bijvoorbeeld met de andere paarden? Heeft hij knabbelmateriaal, spannende wei, met loop/ verkenningsmogelijkheden( dus niet klein vierkant saai stukje) enz...

Want 3 uur zonder eten kan op zich goed( alhoewel ik zelf voorstander ben van onbeperkt) maar 3 uur lang op kale wei staan zonder uitdaging zorgt er natuurlijk wel voor dat ze die zelf gaan zoeken...en als jouw paard geleerd heeft dat zand likken dan een hele fijne optie is, is dat een heel vervelende gewoonte..

Persoonlijk vind ik dan een graasmasker omdoen zodat hij geen zand kan likken op medisch vlak heel verstandig, gevoelsmatig beperk je dan je paard nog meer...waardoor het nog saaier zou worden( er vanuit gaande dat dat het probleem is he)

Kijk eens heel kritisch naar wat er evt anders kan..iets van diatomeenaarde uitproberen kan natuurlijk altijd...maar staar je niet blind op dat het perse iets fysieks zou moeten zijn..

Wel echt een lastig probleem..zeker als je op pensionstalling staat en afhankelijk bent van anderen..

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 22:55

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 22:59

Vleddertje1 schreef:
Hij gaat nu met volle maag de wei op, na 3 uur gaat hij naar binnen en wederom een grote portie hooi en weer 3 uur de wei op. Hooi op de wei is helaas geen optie wegens onrust van de andere paarden. Niet iedereen wil dit en ik ben de enige met een paard die dit doet..

Verveling heb ik ook aan gedacht, nu is het alleen zo dat ik het hem vandaag zag doen nadat hij nog geen 10 minuten op de wei stond na zijn portie hooi op te hebben..

Tja...bloed is gecontroleerd..daarin waren geen tekorten te zien..is ook niet te verwachten bij gift vitamine brok.

Dan wordt verveling, of nu aangeleerde gewoonte, toch wel goede optie denk ik..

Is er wel andere afleiding? Speelt hij bijvoorbeeld met de andere paarden? Heeft hij knabbelmateriaal, spannende wei, met loop/ verkenningsmogelijkheden( dus niet klein vierkant saai stukje) enz...

Want 3 uur zonder eten kan op zich goed( alhoewel ik zelf voorstander ben van onbeperkt) maar 3 uur lang op kale wei staan zonder uitdaging zorgt er natuurlijk wel voor dat ze die zelf gaan zoeken...en als jouw paard geleerd heeft dat zand likken dan een hele fijne optie is, is dat een heel vervelende gewoonte..

Persoonlijk vind ik dan een graasmasker omdoen zodat hij geen zand kan likken op medisch vlak heel verstandig, gevoelsmatig beperk je dan je paard nog meer...waardoor het nog saaier zou worden( er vanuit gaande dat dat het probleem is he)

Kijk eens heel kritisch naar wat er evt anders kan..iets van diatomeenaarde uitproberen kan natuurlijk altijd...maar staar je niet blind op dat het perse iets fysieks zou moeten zijn..

Wel echt een lastig probleem..zeker als je op pensionstalling staat en afhankelijk bent van anderen..[/quote]

Ja ontzettend lastig probleem. Hij is er pas 6 weken en komt van een postzegel paddock. Staat nu op een flink grote wei met 2 andere paarden. Hij mag nu inmiddels steeds meer meedoen, maar de eerste 2 weken werd hij gedoogd, maar niet echt aandacht aan geschonken door de andere paarden. Verveling kan het bijna niet zijn als ik het vergelijk waar hij vandaan komt. Een masker gaat ook tegen mijn gevoel in en ik wil hem dolgraag op een andere manier gezond houden, maar nu ik het hem vandaag zag doen nadat hij nog niet zolang terug is vanuit de kliniek maakte mij toch wel ‘bang’.
De stal denkt echt met mij mee in hun mogelijkheden en dat is dat hij nu op stal gaat en daar tussendoor zijn hooi krijgt..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 08:54

Wesseltje schreef:
MyChoice schreef:
https://www.baroen.nl/voeding/supplemen ... ing-detail

Dit is de goede. De gezuiverde is flink duurder, en daar staat 'gezuiverd' bij. Bij deze staat geen 'ongezuiverd', wat het verwarrend maakt.

Top, ga direct bestellen.

Ik lees mee omdat 1 van mijn merries ook zand likt (ook eerst een laagje weg krabben totdat ze het juiste gevonden heeft) en ik vroeg me af hoeveel je hiervan geeft?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:16

De mijne is ook gevoelig. Hij komt van over de zee en is dus in korte tijd een aantal malen verhuisd. Het was een dooie donder bij het proefrijden, maar inmiddels heeft hij een flink loopvermogen. Beest van gewoon helemaal beduusd en inzichzelf gekeerd door alles. Ik vermoed dat hij hierdoor dus een gevoelige maag/darmstelsel heeft gekregen. Echt zandeten zag ik hem niet doen, maar hij wil elk plukje gras hebben. Na een winter aangemodderd te hebben met koliek ook een masker opgedaan. En met masker en om de 8 wkn een zandkuur is hij goed te pas. Ben nu zover dat zodra het goed droog is, hij zonder masker naar buiten mag.

Ik voer inmiddels Gastro+ en dat lijkt hem het laatste zetje te hebben gegeven. Dat spul van Baroen ga ik ook eens naar kijken. Als het niet zo duur is wil ik dat ook wel proberen. Ik check regelmatig op zand maar het valt tot op heden enorm mee.

Tegenwoordig kunnen ze een foto van de buik maken en dan is goed vast te stellen of er veel zand in de darmen zit. Door anderen ben ik er ook achter dat de meeste zandkuren leuke prijsjes hebben maar om goed zand af te laten voeren moet je flink meer voeren. Ik geef momenteel de husk (dat is de poedervorm van de vlozaad) dit is dan zo'n 200 gr per keer. Als ik het zaad zou geven zou ik zo'n 400 gr voeren. ( ik heb trouwens een klein paard)

Ik zou zeker voor nu een masker overwegen. Ondanks dat ze er idd nog zand mee kunnen eten is dit in mijn ogen aanzienlijk minder dan zonder. Op die manier kan het gestel genezen en kun je op een later tijdstip kijken hoe je verder wil. Tis idd symptoombestrijding maar dit is wel een snelle manier om de zandinname te beperken.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:19

Wesseltje schreef:
Sabbientje schreef:
Mijn paard heeft vorig jaar voor kerst deze gehad https://www.agradi.nl/shires-graas-muil ... MYQAvD_BwE

Ze vond het geen leuk kerstkado :+

Bij ons zit er een hele smakelijke laag in het zand, want meerdere paarden likken/eten zand.(meestal nadat ze eerst naar china gegraven hebben)
Sommigen hebben er nog een plastic bordje in of ducktape over het gat aan de onderkant.

Haha ik snap dat ze het cadeau niet geslaagd vond. Helpt het ook echt tegen zand likken?

Ik vind van wel. De heeft nu een stuk minder de kans om echt te likken en happen zand te nemen.

MyChoice

Re: Welk masker voor paard die zand likt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:52

@Muronia

30 gram over het voer heen. Wel nat maken of met olie erover. Inademen kan de luchtwegen irriteren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:59

Oke duidelijk. En voor hoe lang geef je dit?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:14

Ik geef het de hele paddockperiode

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:43

Goeie tip die Diatom. Ga ik ook maar even testen. Thanks!