Relatief goedkope manier gez voor verbeteren natte paddock!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Relatief goedkope manier gez voor verbeteren natte paddock!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:32

Ik kijk gezellig even mee naar de oplossingen, over een jaar of 2-3 gaan we hier ook aan de slag.

Overleg met de verhuurder lijkt me wel erg belangrijk, ik zou het niet fijn vinden als iemand op mijn land allerlei toeren uit gaat halen waarvan ik nog maar moet zien hoe ik het land na vertrek terug krijg :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:17

Hier nu van alles geprobeerd. zand omgekeerd naar witzand, laten cultiveren, doortrekken, nogmaals omgooien, maar paarden trappen gewoon alles dicht. Dan moet je echt naar drainage enzovoort.
Ik ga toch kijken voor nog verder verharden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:24

Komend weekend gaan ze bij mij op stal de paddocks aanpakken.

Ik dacht de bovenlaag eraf, loshalen en dan houtsnippers erop. Er ligt wel drainage onder maar die is zeker weten voor de helft dichtgeslipt.

Ben heel benieuwd, ikwas hard op zoek naar een andere stal omdat de paarden bijna niet meer buiten komen maar wacht dit toch nog even af.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:16

Hier in het noorden word er veel 'grus' gebruikt, zit tussen gravel en grint in. Omdat het zo fijn is heeft het van zichzelf al een drainerende werking. Ik heb het ook in mijn longeerring en rijbaan, dat is hier gebruikelijk. Maar wordt dus ook veelvuldig als onderlaag in paddock 's gebruikt en het werkt echt perfect. Ik heb bij veel neerslag 2 natte plekken in de rijbaan, het is nat maar geen blubber.

Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:58

Voor nu ben je denk ik te laat om het aan te pakken. Wij hebben de grond laten keren door een loonwerker. Dit werkt goed, geen natte plekken gehad de afgelopen 8 jaar. Komend jaar is het weer in de planning om te laten doen. Merk dat het nu toch wel weer wat minder wordt de afwatering wat logisch is.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:38

Wendely: Ken ik. In frankrijk wordt dat ook wel gebruikt. Op kleigrond werkt dat volgens mij niet. Wordt het volledig onder de klei bedolven vrees ik.

xxdaphneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:52

Ik ben zelf geen voorstander voor worteldoek in de grond te verwerken. Je ziet vaak dat hier plastic deeltjes van loslaten en deze komen dan in je bodem terecht. Dit is niet best voor het bodemleven en voor de vruchtbaarheid van de bodem.

Zelf zou ik ook graag iets van een strook maken met grind erin, maar ben wij willen geen plastic/kunststof deeltjes in onze bodem. Maar ook geen grind/keien. Dit omdat de pony's bij mijn vriend aan huis staan en we deze weilanden misschien nog willen gaan gebruiken voor ander doeleinden.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:36

Een heleboel zand erop en dan ploegen? Zand zorgt voor afwatering. Kan dat ik het helemaal mis heb, hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:03

Buiten dat je dan een hele zware bak hebt, wordt het met veel regen ook een grote baggerbende waar ze diep in wegzakken.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:25

Ik volg ook even mee.
Ik zit op veen grond en ik denk zo'n 4/5 jaar geleden hebben de we bodem laten omkeren. Veen naar beneden, dan zo'n 3 meter zand erboven.
Was eventjes leuk, maar inmiddels een bagger bende.
We hebben een stuk bestraat waar ze eten en ze hebben een schone, droge schuilstal. Maar daarvoor en langs de rand van de stenen is het echt wel diep van de modder. In het midden van de paddock is het onwijs nat, maar zak je niet weg. De rijbak en round pen zijn ook drijfnat...

Ons land ligt vrij laag en ligt omringd met sloten. Heeft iemand tips?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:26

Ophogen en afwateringssleuven maken. Is een kostbare zaak, maar ik vrees de enige mogelijkheid.

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:13

Misschien aan de rand van de omheining kleine geulen graven dat het water wat weg kan lopen?
Vriendin van mij had een bak die aan de randen altijd nat was. Met die geultjes (echt aan de zijkant zodat paard er niet in kon verstappen) was de bak wel wat minder nat.
Lost niet alles op, maar wel goedkope oplossing zonder grote ingreep