In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:16

Er is een verschil tussen goedbedoeld advies geven en je mening doordrukken. En dan is er nog eens een verschil tussen je mening doordrukken en effectief actie ondernemen (zoals de dierenarts ongevraagd om zijn mening vragen, een deken kopen,...). Met dat laatste heb je inderdaad echt wel een grens overschreden die weinig pensionklanten zullen waarderen. Het heft in eigen handen nemen zou ik in de toekomst dus echt niet meer doen.

Je hebt geen zeggenschap over de klant en je hebt geen zeggenschap over het paard, dus als jouw mening niet gevraagd wordt, zou ik daar niet zomaar advies over gaan geven. Waar je echter wel zeggenschap over hebt is jouw terrein en wat daarop gebeurt. En je kan dus klanten zoeken die zo dicht mogelijk bij jouw visie over paardenhouden aansluiten. Maar let op! Zo dicht mogelijk kan nog altijd betekenen dat mensen dingen doen die jij niet of anders zou doen. Als stalhouder moet je dus sowieso een open blik hierover houden, dat anders niet altijd slechter is.

Maar goed, terug naar mijn punt: die zeggenschap over je terrein heb je wel en daar kan je dus wel eisen aan stellen. Ik heb eens op een stal gestaan waar een klant de stal niet uitmestte. Een maand en 50cm mest later heeft de stalhouder in een vriendelijk gesprek aangegeven dat de stal minstens 2 keer per week onderhouden moest worden, want dat het anders beter was een andere stal te zoeken. Dan bemoei je je dus niet met het paard en de klant, maar wel met wat er op je erf gebeurt. Je gaat de klant niet "bekeren" en overtuigen van jouw mening, want wie weet heeft die zijn paarden graag op een halve meter mest, maar je gaat hem gewoon zeggen 'als jij dat wilt, goed, maar niet op mijn erf'.

Dus, in het kort:
Heb jij je in deze specifieke situatie te veel bemoeid en zodoende het toch wel een beetje laten escaleren? Ja.
Wilt dat zeggen dat je als stalhouder dan maar alles moet toelaten en over je rug moet laten gaan en geen grenzen mag stellen aan wat er op je erf gebeurt? Nee.
Laatst bijgewerkt door Gini op 03-01-21 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 16:16

Dierenarts heb ik laten kijken omdat ze er toch was. Niet speciaal gebeld. Uiteraard gezegd dat ik zou laten kijken en advies zou vragen. Zij schrok ook en zei: ze heeft het echt heel koud.
Op haar advies een warme deken met hals! Dit gevraagd.. antwoord ja ik heb nu geen geld.

Nou ik wel en dan koop ik hem wel. Vervolgens zag ik hem dagenlang niet. Maar goed. Na een week kwam hij. Met de deken in zijn hand. Hier.. ik ga zo’n duur ding niet betalen. Dat hoefde ook niet. Ik zei cadeautje.. maar hij ging een andere halen zei die. Nooit meer gedaan.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:16

kamsel schreef:
Ze heeft de dierenarts er niet voor gebeld, de dierenarts was er voor een ander paard en heeft er naar gekeken.
Ik denk dat ik dat ook had gedaan. Even kijken of ik het verkeerd zie.
Maar als ik me dan niet kan vinden in zijn manier van doen met zijn pony, dan kan hij vertrekken.
Ik zal zeker niet een deken gaan kopen zonder overleg..

Hier ga ik in mee.
TS vroeg alleen advies. Paard is niet door de medische molen gehaald.

Ik vind het gewoon al heel kwalijk dat de eigenaar zich niet normaal kan verantwoorden en dus zo boos wordt. Niet echt lekker onderbouwd.
Zou dat niet in mijn stal willen hebben staan. Je moet je van beiden kanten wel prettig voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:17

Ik vind wat de eigenaar doet te ver gaan.
Was ts heeft gedaan niet. Dat het de pony van iemand anders is (zijn dieren ook niet gewoon alleen van zichzelf?) maakt mij niks uit, belang van het dier moet altijd voorop staan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:18

Dus zo iemand hoeft niet aangesproken te worden over het feit dat hij zijn paardje laat verhongeren of verpieteren?
Ik snap TS heel goed maar had er zeer zeker een instantie bijgehaald!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:24

Gevoelsmatig snap ik je helemaal, echter is het niet aan jou de dierenarts naar andermans paard te laten kijken (tenzij nood) en er een deken voor te kopen. Het dier is van de eigenaar en hij is degene die bepaalt wat er met het dier gebeurt. Zint dat je niet, dan ga je om de tafel, komt daar niks uit dan bel je de dierenbescherming en verbreek je daarna het contract.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:32

Wij hebben heel lang geleden ook zo'n situatie aan de hand gehad. Ik was toen nog heel jong maar voor mij was dat reden genoeg om nooit meer te willen verhuren. Het rotte was dat huurders ook nog eens kennis waren. Dan kun je dus inderdaad de hele dag tegen een paard aankijken wat alleen maar magerder wordt. Waar de kinderen hem komen voeren en dat voer bestaat dan uit een paar sneden oud brood. En nog veel meer wat ik verder niet ga noemen.

We zijn het gesprek meerdere keren aangegaan en hebben op een gegeven moment gezegd dat ze hier dan niet meer konden blijven.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:37

Vind het begrijpelijk wat je gedaan hebt. Het grenst aan mishandeling wat hier gebeurt met het shetje en dat zou ik op mijn terrein ook niet accepteren. Je hebt een heel kleinschalige stalling en hart voor de dieren. Er komt wel iemand anders die graag bij jou staat en waar je wel plezier aan beleefd. Als je een leuk pension voor een leuke prijs aanbiedt zijn daar altijd klanten voor. Het ponytje zal het niet beter krijgen want die persoon is blijkbaar niet voor rede vatbaar. Dat is heel naar maar als het toch niet te veranderen is hoef jij je er in ieder geval niet meer naar onder te voelen omdat het onder jouw neus gebeurt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:39

ik snap je helemaal TS, alhoewel ik niet zo gek zou zijn om een dekentje te kopen denk ik.
En wie het raar vindt dat een stalhouder zich ermee bemoeit, als je ervoor kiest om je dier te verwaarlozen dan doe je dat maar op je eigen terrein, niet op dat van mij.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:43

Hier een pensionhouder:

Ja op zich ga je natuurlijk te ver, want het is zijn pony dus in beginsel moet hij zelf weten wat hij ermee doet.

Echter, ik heb ze hier ook achter het huis staan, en ik ga niet tegen een te magere pony aankijken. Ik heb van de zomer tegen een pensionklant gezegd dat ik weigerde om haar Shetlander op het gras te zetten. Dier was al te dik, werd niets mee gedaan en ik zag de hoefbevangenheid al aankomen. Zij kwam maar 1x in de 3 weken dus 1x raden wie dan de Sjaak zou zijn voor de verzorging. Zij is vertrokken, want we kwamen er niet uit, helemaal prima!

Ben ik dan te bemoeizuchtig? Vast wel, maar ik zorg voor de pension paarden alsof het mijn eigen paarden zijn, de meeste eigenaren waarderen dat en schatten dat op waarde. Zo haal ik ook dekens af en doe ze op als ik vind dat het nodig is tegelijk met mijn eigen paarden.

Ik snap dat niet iedereen dat waardeert, maar dan moeten ze lekker elders gaan staan. Ik ga niet met +15 tegen een paard met een dikke deken aankijken.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:43

Ja, je bent te ver gegaan met je bemoeienis.
Ik zie het zo:
De eigenaar van de pony is altijd eindverantwoordelijk, en moet dus handelen, of niet. Alleen in geval van nood kan een stalhouder een dierenarts inschakelen voor andermans pony, en direct daarna de eigenaar op de hoogte stellen.
Als je vindt dat jouw klant niet het juiste doet voor/met zijn pony, kun je daarover in gesprek gaan. Jouw visie, en evt frustratie vertellen. Het is aan de klant om daarmee iets te doen of niet. Doet hij/zij daar niets mee, en wil je zoiets niet op je erf, dan zul je hem moeten vragen te vertrekken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:44

Ik zou om zo'n reden kunnen vertrekken als pensionklant.

We kunnen het oneens zijn over beleid.
Kunnen daar over praten en kijken of we dichter bij elkaar komen.
En ik wil daar ook best echt over praten.
Maar de beslissing ligt uiteindelijk bij mij. Punt.

We horen het verhaal ook van 1 kant hier.

Mocht je echt vinden dat de pony behandeld wordt op een manier die voor jou ontoelaatbaar is, dan moet je de klant verzoeken naar elders te verhuizen.

Maar je gaat NIET ongevraagd een dierenarts mee laten kijken om je punt te kunnen maken.
Daar ga je voor mij ver over de grens.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:48

Dit zou ik op mijn erf ook niet toestaan nee.

Je kan of je pony goed verzorgen en goed te eten geven, of je sodemieterd op.

Je laat een dier niet aan zn lot over.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 03-01-21 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:52

Als ik het zo hoor was de dierenarts Sowieso op het erf aanwezig en is er gewoon gevraagd wat zij van de conditie en temperatuur van het beestje vond zonder dat hier onderzoeken, rekeningen etc. Aan te pas kwamen. Zeker bij twijfel vind ik het eigelijk niet zodanig ‘te ver’ gaan om zoiets even te vragen als je dierenarts er toch is.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:59

Hoe begrijpelijk het vanuit jouw kant ook is, zou ook ik mijn spullen pakken en vertrekken. Het is niet aan een ander om te beslissen hoe ik voor mijn dieren zorg. Ongevraagd dierenarts laten kijken, spullen kopen, etc. gaat mij echt te ver!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:01

Kun je de pony niet overnemen? Die man heeft blijbaar toch geen geld.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 17:01

Poekkie schreef:
Als ik het zo hoor was de dierenarts Sowieso op het erf aanwezig en is er gewoon gevraagd wat zij van de conditie en temperatuur van het beestje vond zonder dat hier onderzoeken, rekeningen etc. Aan te pas kwamen. Zeker bij twijfel vind ik het eigelijk niet zodanig ‘te ver’ gaan om zoiets even te vragen als je dierenarts er toch is.

Juist! Nogmaals.. ik heb geen dierenarts ingeschakeld om “gelijk” te krijgen. Ik had al een afspraak en tegen hem gezegd dat ik even zou laten kijken.
Hier is geen rekening van gekomen. Zij heeft gezegd ohjee.. pony heeft het nu erg koud en is veel en veel te mager. (Daar hoefde je ook geen dierenarts voor te zijn om dat te zien!). We hebben het over vel over been hier echt!
Gaan jullie dan zeggen nou is goed joh.. koop jij maar een deken als je weer geld hebt.. nee ik niet. Sterker nog, ik trek mijn eigen jas nog uit als ik iemand zou zien lijden.
Ik hoefde ook geen schouderklopje.. maar ik had ook echt niet verwacht dat hij daar boos om zou worden.

Ik heb er ook zeker geen spijt van. Ik hoop van harte dat het goedkomt met dit beestje. Maar hij gaat. Zijn keuze.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:03

Cowgirl schreef:
Kun je de pony niet overnemen? Die man heeft blijbaar toch geen geld.

Zou ik ook denken. Koop het shetje over. Hij heeft geen geld en geen tijd zo te lezen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:06

Weet je wat het is, je weet pas hoe erg je je prive terrein waardeert als je pensionklanten hebt gehad :D

Ik denk, dat je heel erg goed moet overwegen wat jouw reden is om een box te verhuren. Doe je het voor het geld? Of omdat je iemand zoekt die helpt met klusjes? Want beiden lukt nu niet zo goed, als ze niet helpen of jij dekens gaat kopen. Zakelijk gezien niet zo handig dus.

Een DA laten kijken naar een paard zonder dat de eigenaar daarbij/op de hoogte is,is wat mij betreft een no go( spoed uitgezonderd) .
Ook gewoon als de DA er toch gewoon even is, het is gewoon niet aan de pensionstalhouder om wie dan ook bij een paard te vragen, ookal is het gratis. Dat is gewoon niet jouw taak. Zeker omdat jij niet aan de DA alle informatie kan geven.

Iedereen kan zien of een paard mager is, of het toegepaste stal management past weet je pas als je alle factoren aan een DA verteld, of je dit samen onderzoekt.

Sparren met een DA over een casus vind ik dan weer anders, als wij een DA spreken brengen we ook wel eens iets in, om zelf van te leren en ook om mee te denken met een eigenaar. Maar dat is wat anders dan dat je via dat gesprek kan zeggen tegen een eigenaar: 'Je moet het zo en zo doen'

Wat wel jouw taak is, is aangeven wat je niet en wel wil op je erf.

Wij zeggen gerust tegen een pensionklant dat we willen dat iemand ergens een DA of hoefsmid bij haalt. En eigenlijk gaat dat meestal op 2 manieren: 95% van de klanten is blij dat je ergens over kan sparren en soms begrijp je dan ook waarom iemand het niet doet( kan ik het ook nog eens niet mee eens zijn, maar wel snappen wat iemand wil en mij daar bij neerleggen)

In de andere 5% heb ik wel eens gezegd dat ik denk dat het beter is om opzoek te gaan naar een andere stal omdat de verwachtingen te ver uit elkaar liggen.

Je zal voorjezelf moeten kijken:
Kan ik dat? Mij in 95 % van de gevallen neerleggen bij iets en mij niet bemoeien met zaken die mij niet aangaan? En in die 5% het dan op een nette manier aangeven( en weten dat je dan alsnog een bagger over je heen krijgt :') )

Zo niet, lekker caravans gaan stallen :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:08

Jammer dat je te ver woont TS, bij iemand die zo begaan is met de diren zou ik zo mijn paard neerzetten.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:18

Ik praat de eigenaar van de pony absoluut niet goed maar ik vind ook dat jullie je veel te veel er mee bemoeien.
Bah bah als je dat bij mij zou flikken was je ook aan het verkeerde adres!

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:19

Vanuit pensionhouder/pensionklant relatie bekeken ben je veels te ver gegaan. Vanuit paardenwelzijn heb je juist gehandeld.

De volgende keer aangeven dat je je niet kunt vinden in hoe een pensionklant tegen paardenhouden/paardenwelzijn aankijkt en dat hij/zij zich hierin kan aanpassen of hij een andere stal kan zoeken (en evt dierenbescherming bellen).

En eens met wat ruitje zegt!

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:20

Ik vind het wel tever gaan om aan de dierenarts zoiets te vragen over je pensionpaard. Je bent niet de eigenaar en je bent ook niet verantwoordelijk voor de verzorging van het paard, tenzij je dat hebt afgesproken, maar dat is hier zoals ik het lees niet zo. Als je het als pensionhouder niet eens bent met de manier waarop iemand zijn paard houdt/verzorgd dan moet je dat eerst en bovenal duidelijk bespreken met de eigenaar. Aangezien dat duidelijk in dit verhaal niet is gebeurd vind ik het niet oké om eerst een dierenarts mee te laten kijken om je mening te onderbouwen en daarna een eigenaar onder druk te zetten om op een bepaalde manier voor zijn paard te zorgen.

Het klinkt in mijn oren hier alsof er echt iets mis is gegaan in het stukje afspraken maken aan het begin. Dat is niet erg en kan gebeuren, het probleem lost zichzelf immers op in dit geval. En dit is dan ook direct een mooi moment om de afspraken met de welsh pony eigenaar duidelijk te maken. Wil jij als pensioneigenaar zorg dragen voor de pony? Zo ja? Hoeveel? Zo nee? Wat moet de eigenaar van het paard dan doen om zijn pony goed te verzorgen op jouw erf? Het lijkt me namelijk enorm logisch dat je geen uitgemergelde dieren met veel te lange hoeven (voorbeeld) op je erf te willen hebben. Maar ik denk dat het goed is om te bespreken wat jouw verwachtingen zijn en wat de verwachtingen van de paardeneigenaar zijn. En als deze onmogelijk samen kunnen komen dan is het beter om op zoek te gaan naar andere pensionklanten.

Ik heb zelf ooit bij iemand op stal gestaan die een contractje had gemaakt, heel duidelijk en helder. Hier zijn ook direct bepaalde verwachtingen heel duidelijk gemaakt omtrent roken, honden en familie meenemen naar stal. Naar mijn mening waren dit hele logische dingen, maar het was heel fijn om dit zo duidelijk gecommuniceerd te krijgen. Veel fijner dan bij een andere stal waar alles wel kon en mocht, maar niets echt duidelijk gezegd was, daardoor ging mijn gevoel een boel invullen waardoor ik me daar een stuk minder fijn voelde.
Daar was het vooraf ook niet duidelijk hoeveel de staleigenaar bepaalde voor mij en mijn pony, dus daar ben ik toen uiteindelijk weggegaan omdat ik me niet meer de eigenaar van mijn pony voelde en geen blije pony aantrof als ik kwam door bepaalde maatregelen die door de pensioneigenaar werden gedaan.

Dit betekent in mijn ogen ook niet dat de laatste staleigenaar slecht voor haar dieren zorgt, in tegendeel, ik denk dat zij het beste voorhad met alle paarden op haar stal. Onze kijk op paardenhouden en onze manier van communiceren was gewoon erg verschillend van elkaar.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:21

justdiesel schreef:
Ik praat de eigenaar van de pony absoluut niet goed maar ik vind ook dat jullie je veel te veel er mee bemoeien.

Waarom? Als pensionklant ben je 2-3 uur gemiddeld per dag op het erf bij je paard. Als pension eigenaar kijk je er 24-7 tegenaan. En idd bij een verkeerd adres kun je gewoon vertrekken ;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:23

Caira schreef:
justdiesel schreef:

Waarom? Als pensionklant ben je 2-3 uur gemiddeld per dag op het erf bij je paard. Als pension eigenaar kijk je er 24-7 tegenaan. En idd bij een verkeerd adres kun je gewoon vertrekken ;)

Dan nog is een paard mijn paard en moet je je niet ongevraagd gaan bemoeien.
Als je wil dat alles op jouw terrein volgens jouw wensen en meningen draait dan moet je geen
pensionklanten nemen.
Overleggen is gewoon netjes en niet op eigen houtje dingen doen.
Net zoals een pensionklant ook dingen moet overleggen met een staleigenaar.

Overigens zou het mij ook niet gebeuren want ik zorg goed voor mijn dieren.