Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JeanneV schreef:Natuurlijk... maar als je paarden prettiger staan op stro dan kies je toch daarvoor? Ik vindt vlas en zaagsel meer een optie voor paarden die niet op stro mogen.... Er zitten zoveel voordelen aan stro....
Avalanche81 schreef:Wat is voor jou een ideale bodembedekking? Op de stal waar ik nu sta, zijn rubber matten. Persoonlijk vind ik het niet ideaal. Het is nat, vies, de mest wordt door de hele stal gelopen. Ik ben dik stro gewend en vind dit ook veel schoner en fijner.
Jullie mening?
Sintara schreef:Alleen rubber matten? Dat vind ik alleen een optie in een schuilstal, en dan ook alleen als ze buiten blubber vrij kunnen liggen.
Die matten voegen ook echt wat toe onder het strooisel maar ze zijn niet geschikt om je paard een etmaal op op te sluiten, vind ik persoonlijk
_enna_ schreef:Wij gebruiken ook stro. Nadeel vind ik dat er inderdaad best wat mest van komt, maar het is wel relatief goedkoop in gebruik en fijn voor de paarden. Ze kunnen wat knabbelen en het is zacht en warm op de koude betonvloeren. Lang geleden stonden onze paarden op zaagsel maar dat is duur. Elke week zeker een pak per stal en met stallen van 4x4 kom je er niet mee.
Marije_jiplover schreef:als ik jou was zou ik dan zeker eens strokorrels proberen, ik wilde daarna nooit meer vlas.Wij hadden vlas, maar vanwege Corona is dat bij ons momenteel niet leverbaar.
Nu staan ze op gehakseld stro, nadeel vind ik dat dat veel minder vocht opneemt, dus het verbruik is veel hoger.
Ik gooi er nu met regelmaat een pak houtkrullen doorheen, daarmee verhoog ik het vochtopnemend vermogen.
Vlas vond ik toch wel echt prettiger.
Ik voer onbeperkt ruwvoer, dus hoef niet zo nodig nog een eetbare bodembedekker.
Mizora schreef:_enna_ schreef:Wij gebruiken ook stro. Nadeel vind ik dat er inderdaad best wat mest van komt, maar het is wel relatief goedkoop in gebruik en fijn voor de paarden. Ze kunnen wat knabbelen en het is zacht en warm op de koude betonvloeren. Lang geleden stonden onze paarden op zaagsel maar dat is duur. Elke week zeker een pak per stal en met stallen van 4x4 kom je er niet mee.
Hoeveel stro gebruik je dan nu per stal per week? Want vaak komt het toch neer op een 8-10kg (halve kleine baal) per dag, dus 3-4 kleine balen per week. Hier is stro 3-4 euro per baal, dus zo'n 12 euro per week excl. mestafvoer (en eigen belasting met het mesten). Houtvezel is hier 5.87€/baal (thuisbezorgd) en het verbruik ligt (bij het normale paard) op een baal per 6 dagen (3x5 stal, maar het verbruik in de 3x3 stal was eerder hoger dan lager). Ondertussen is zijn bed bijna 30cm dik, wanneer de natte plek van het voorjaar eruit gaat zal er waarschijnlijk maar 1 of 2 pakken bij moeten om een bed van 15-20cm dik over te houden.
_enna_ schreef:Dat weet ik niet precies. We hebben grote pakken en laten die met de 8 tegelijk komen meestal. Daar kan ik dan een hele tijd mee vooruit, mede afhankelijk van hoeveel kilo er geleverd wordt. Is niet één op één vergelijkbaar want mest afvoeren moet je toch (misschien wel minder bij vlas maar gaat hier per keer dat ze komen) en van stro eten ze ook dus is het deels voer en deels bodembedekking. Ik ben wel benieuwd waar je de houtvezels van hebt.
Brainless schreef:JeanneV schreef:Natuurlijk... maar als je paarden prettiger staan op stro dan kies je toch daarvoor? Ik vindt vlas en zaagsel meer een optie voor paarden die niet op stro mogen.... Er zitten zoveel voordelen aan stro....
Nou... die heb ik nog niet gevonden.
Zwaar uitmesten (helemaal als je gaat oppotten), veel duurder in gebruik, sommige paarden eten volledig hun stal leeg, veel afval en het composteren duurt veel langer.