Ideale bodembedekking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is voor jou een ideale bodembedekking?

Rubber matten
5 (2%)
Stro
82 (39%)
Zaagsel
19 (9%)
Vlas
73 (34%)
Strokorrel
30 (14%)

Totaal aantal stemmen: 209

marleen_88

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:00

Ik zou mijn paard nooit alleen op een rubberen, koude mat zetten.
Ik ben zelf erg van het stro, met zaagsel op de pisplekken. Stro is warm, prima vochtopnemend als je kort stro hebt en ze hebben wat te knabbelen.
Mijn paard staat nu op vlas, dat bevalt hem ook wel. Hij rolt graag in zn stal, zeker als de paddock een modderpoel is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:11

Ideaal voor het paard vind ik matten met daarop een dikke laag stro. Dat moet dan wel verantwoord zijn voor het paard (niet alles opeten en geen stofallergie) en je moet genoeg ruimte hebben op de mestbult. Wij houden het bij vlas en gehakseld stro. Voor veel paarden geschikt, gemakkelijk uitmesten, minder afval, ze eten er niet van en het is niet/nauwelijks stoffig. Toch gaat er niets boven de paarden kniehoog in het stro als ze op stal staan...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:18

Stro.
Bij vlas en zaagsel heb je inderdaad grotere kans op een oogontsteking of whiteline desease.
Bovendien moet je paard tussen de hooibeurten ook wat te knabbelen hebben op stal. Anders is het mentaal ook nog eens zwaar.
Alleen een rubberen mat zou ik echt niet willen. Sommige paarden durven daar niet eens op te plassen wegens het gespetter...

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:59

Ik heb die van mij op equibedding. Vind dat enorm fijn. Neemt alles goed op, geen amoniaklucht meer. Zaagsel was bij mij binnen no time smerig en hier kan ik rustig 7 dagen mee oppotten en als ik dan pisvlekken doe een kruiwagen vol. Bij zaagsel was dat 3/4 kruiwagens dus duidelijk verschil. Paarden zijn er ook blijer mee

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:17

JeanneV schreef:
Natuurlijk... maar als je paarden prettiger staan op stro dan kies je toch daarvoor? Ik vindt vlas en zaagsel meer een optie voor paarden die niet op stro mogen.... Er zitten zoveel voordelen aan stro....

Nou... die heb ik nog niet gevonden.

Zwaar uitmesten (helemaal als je gaat oppotten), veel duurder in gebruik, sommige paarden eten volledig hun stal leeg, veel afval en het composteren duurt veel langer.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:22

Op dit moment kies ik voor strokorrels. Ik ben wel duurder uit dan met vlas, maar het is minder glad en er kan ook nog wat van gegeten worden. Bovendien composteert de mestberg nu vele malen beter dan bij vlas. (Paarden aan huis en mest uitrijden op eigen land.)

De strokorrels liggen op rubber matten. Daarmee zijn de stallen goed droog te houden. Net als bij vlas lukt dat beter bij mijn ruin dan bij mijn merrie. De merrie plast veel en loopt veel door de hele stal, waardoor mest, plas en strooisel altijd door elkaar gemengd worden. Oppotten lukt bij haar niet goed, maar door het rubber eronder volstaat een dunnere laag strooisel.

Stro vind ik er vooral comfortabel en mooi uitzien. Echter vraagt het veel opslagruimte en komen er ook muizen op af.
Laatst bijgewerkt door Varenka op 02-01-21 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:25

Alleen rubber matten? Dat vind ik alleen een optie in een schuilstal, en dan ook alleen als ze buiten blubber vrij kunnen liggen.

Die matten voegen ook echt wat toe onder het strooisel maar ze zijn niet geschikt om je paard een etmaal op op te sluiten, vind ik persoonlijk

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:36

Strokorrels op rubberen matten, ideaal

Equibedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:37

Avalanche81 schreef:
Wat is voor jou een ideale bodembedekking? Op de stal waar ik nu sta, zijn rubber matten. Persoonlijk vind ik het niet ideaal. Het is nat, vies, de mest wordt door de hele stal gelopen. Ik ben dik stro gewend en vind dit ook veel schoner en fijner.

Jullie mening?

Je moet voor de gein is je staleigenaar is vragen op wat voor matras hij of zij slaapt,

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 20:54

Sintara schreef:
Alleen rubber matten? Dat vind ik alleen een optie in een schuilstal, en dan ook alleen als ze buiten blubber vrij kunnen liggen.

Die matten voegen ook echt wat toe onder het strooisel maar ze zijn niet geschikt om je paard een etmaal op op te sluiten, vind ik persoonlijk

Eens. En voor mij een reden om mijn paard te gaan verhuizen. Ik had haar 24/7 buiten, nu op stal, en ik vind dit echt niet acceptabel zo.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:03

Beton en stro. Geen last van hoefzweren vanwege vieze vlas/houtmot stal. En ze hebben nog wat te knabbelen mocht het hooi op zijn. Mijn paard staat al haar hele leven op stro en doet het er prima op +:)+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:17

Hier ook fan van EquiBedding strokorrels op rubbermatten.

Al gebruiken ze het hier nu vooral als wc ondanks het weer en slapen ze liever het verse zand in de paddock (wat ook droog is na een zondvloed aan regen). Maar ik heb het dan ook als inloopstal en doe dus geen deuren dicht.

_enna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:32

Wij gebruiken ook stro. Nadeel vind ik dat er inderdaad best wat mest van komt, maar het is wel relatief goedkoop in gebruik en fijn voor de paarden. Ze kunnen wat knabbelen en het is zacht en warm op de koude betonvloeren. Lang geleden stonden onze paarden op zaagsel maar dat is duur. Elke week zeker een pak per stal en met stallen van 4x4 kom je er niet mee.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:35

In principe stro.
Maar mijne staat op vlas. Die vreet dr hele stal leeg. Bleef aan t bij strooien. Op vlas is ze super netjes en is er niets aan de hand. Een hoek stro erbij voor de knabbel en mevrouw is gelukkig

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:19

_enna_ schreef:
Wij gebruiken ook stro. Nadeel vind ik dat er inderdaad best wat mest van komt, maar het is wel relatief goedkoop in gebruik en fijn voor de paarden. Ze kunnen wat knabbelen en het is zacht en warm op de koude betonvloeren. Lang geleden stonden onze paarden op zaagsel maar dat is duur. Elke week zeker een pak per stal en met stallen van 4x4 kom je er niet mee.

Hoeveel stro gebruik je dan nu per stal per week? Want vaak komt het toch neer op een 8-10kg (halve kleine baal) per dag, dus 3-4 kleine balen per week. Hier is stro 3-4 euro per baal, dus zo'n 12 euro per week excl. mestafvoer (en eigen belasting met het mesten). Houtvezel is hier 5.87€/baal (thuisbezorgd) en het verbruik ligt (bij het normale paard) op een baal per 6 dagen (3x5 stal, maar het verbruik in de 3x3 stal was eerder hoger dan lager). Ondertussen is zijn bed bijna 30cm dik, wanneer de natte plek van het voorjaar eruit gaat zal er waarschijnlijk maar 1 of 2 pakken bij moeten om een bed van 15-20cm dik over te houden.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:21

Ik sta nu op vlas waar ik wel tevreden mee ben. Maat t liefste zou ik op stro staan zodat er meer wat te knabbelen ja

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:01

Wij hadden vlas, maar vanwege Corona is dat bij ons momenteel niet leverbaar.

Nu staan ze op gehakseld stro, nadeel vind ik dat dat veel minder vocht opneemt, dus het verbruik is veel hoger.
Ik gooi er nu met regelmaat een pak houtkrullen doorheen, daarmee verhoog ik het vochtopnemend vermogen.
Vlas vond ik toch wel echt prettiger.

Ik voer onbeperkt ruwvoer, dus hoef niet zo nodig nog een eetbare bodembedekker.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:36

Marije_jiplover schreef:
Wij hadden vlas, maar vanwege Corona is dat bij ons momenteel niet leverbaar.

Nu staan ze op gehakseld stro, nadeel vind ik dat dat veel minder vocht opneemt, dus het verbruik is veel hoger.
Ik gooi er nu met regelmaat een pak houtkrullen doorheen, daarmee verhoog ik het vochtopnemend vermogen.
Vlas vond ik toch wel echt prettiger.

Ik voer onbeperkt ruwvoer, dus hoef niet zo nodig nog een eetbare bodembedekker.
als ik jou was zou ik dan zeker eens strokorrels proberen, ik wilde daarna nooit meer vlas.

Ik voer ook onbeperkt.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:45

Ik heb een dikke laag houtkrullen, met daar overheen stro.
Dagelijks even drollen wippen, Oude stro laag naar achteren, voorkant bijstrooien. Pas als het nodig is even alle stro in 1 hoek, natte plekken eruit, onderlaag vlakken, nieuw pak zaagsel eroverheen, stro weer in achterste deel, voorkant bijstrooien.
Lekker stabiele, droge en zachte laag zo.

_enna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:51

Mizora schreef:
_enna_ schreef:

Hoeveel stro gebruik je dan nu per stal per week? Want vaak komt het toch neer op een 8-10kg (halve kleine baal) per dag, dus 3-4 kleine balen per week. Hier is stro 3-4 euro per baal, dus zo'n 12 euro per week excl. mestafvoer (en eigen belasting met het mesten). Houtvezel is hier 5.87€/baal (thuisbezorgd) en het verbruik ligt (bij het normale paard) op een baal per 6 dagen (3x5 stal, maar het verbruik in de 3x3 stal was eerder hoger dan lager). Ondertussen is zijn bed bijna 30cm dik, wanneer de natte plek van het voorjaar eruit gaat zal er waarschijnlijk maar 1 of 2 pakken bij moeten om een bed van 15-20cm dik over te houden.

Dat weet ik niet precies. We hebben grote pakken en laten die met de 8 tegelijk komen meestal. Daar kan ik dan een hele tijd mee vooruit, mede afhankelijk van hoeveel kilo er geleverd wordt. Is niet één op één vergelijkbaar want mest afvoeren moet je toch (misschien wel minder bij vlas maar gaat hier per keer dat ze komen) en van stro eten ze ook dus is het deels voer en deels bodembedekking. Ik ben wel benieuwd waar je de houtvezels van hebt. :)

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:11

JeanneV wij proberen compost te maken van onze mest, dus de hoop hoeft niet perse heel hard te groeien. Ze staan nu ook gewoon op stro, wel gehakseld, maar het is wel stro. Bovendien hebben ze onbeperkt hooi voor het knabbelen en krijgen ze eens per week een paar plakken stro voor het knabbelen. Had ik er niet bij gezet, maar dat krijgen ze wel. De twee jonkies doen niks met het stro, ons volwassen paard vindt het wel fijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:33

_enna_ schreef:
Dat weet ik niet precies. We hebben grote pakken en laten die met de 8 tegelijk komen meestal. Daar kan ik dan een hele tijd mee vooruit, mede afhankelijk van hoeveel kilo er geleverd wordt. Is niet één op één vergelijkbaar want mest afvoeren moet je toch (misschien wel minder bij vlas maar gaat hier per keer dat ze komen) en van stro eten ze ook dus is het deels voer en deels bodembedekking. Ik ben wel benieuwd waar je de houtvezels van hebt. :)

Met 8 balen zou je met gemiddelde balen zo'n 2500kg geleverd krijgen, dus 120-160 kleine baaltjes. Mestafvoer kost hier 180 euro per keer, dus 4x of 8x per jaar legen maakt nogal uit voor ons. Venhorst fourage bezorgt hier de houtvezel (en het hooi. Het hooi is zelfs goedkoper dan onze lokale leverancier, maar dat zegt waarschijnlijk ook wat over hem. Van andere leveranciers moesten we echter veel te veel weggooien of hadden we hoestende paarden. Venhorst levert graszaadhooi en daar is in deze omgeving niet aan te komen, dus dat is een extra plus).

Wij gebruiken nu voor een smeerkees reus (750-800kg), ons normale paard (550kg) en 2 minishetten (schuilstal + 3x3 box) zo'n 220 balen per jaar, net iets meer dan 4 per week (4.2). Eigenlijk 4 per week, maar in de natte periodes regelmatig een baaltje extra hier of daar.

Dit kostte ons ook 2.5 baal strooisel extra, verder nauwelijks extra werk gehad (al verraste ons dat ook wel). Ze krijgen normaal de "slobber" op het beton, maar aangezien er 2cm water op de kale plaats stond, was dat nu geen optie.
Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:47

Alleen rubber matten werkt echt voor geen meter, dat heb ik ooit eens 3 weken gehad voor mijn paard toen die verplicht op boxrust stond. We kwamen 2x per dag uitmesten en toch was het elke keer een vieze boek waar hij niet eens meer in kon gaan liggen.

Nu staat hij op rubbermatten + 10 cm vlas. Ideaal! De rest staat op alleen vlas op beton. Dat gaat ook erg goed, alleen eentje maakt in het midden steeds een kale plek. Geen idee hoe, haar vlaslaag is +/- 30 cm en toch is het elke keer weer prijs. Ben nu aan het proberen om die stal eens wat meer op te potten, maar voorlopig nog zonder succes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:48

Brainless schreef:
JeanneV schreef:
Natuurlijk... maar als je paarden prettiger staan op stro dan kies je toch daarvoor? Ik vindt vlas en zaagsel meer een optie voor paarden die niet op stro mogen.... Er zitten zoveel voordelen aan stro....

Nou... die heb ik nog niet gevonden.

Zwaar uitmesten (helemaal als je gaat oppotten), veel duurder in gebruik, sommige paarden eten volledig hun stal leeg, veel afval en het composteren duurt veel langer.

Voordelen voor het paard :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 02:12

Voordelen voor het paard idd. Ik vind rubber matten iig helemaal niets. Vies, nat, alles wordt door de hele box heen gelopen, en geen schone plek om te liggen. Stro is goed schoon te houden ook.
Strokorrels weet ik niet zo hoe dat werkt. En equibedding ben ik ook nieuwgierig naar :)