Stalling voor HB gevoelig paard onmogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Stalling voor HB gevoelig paard onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:48

@Cowgirl: ik zie je probleem en snap ook nog steeds niet dat toen ik vorig jaar een pensio(e)nplekje aanbood zonder weidegang van betekenis ik niemand kon vinden, want iedereen wilde 'gras'.

Ik denk dat je de meeste kans maakt bij een particulier en dus waarschijnlijk wat moet inleveren aan 'luxe'.
Helaas zit ik ook te ver bij je vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:07

Is er geen paddock paradise in de buurt? Of is dag en nacht buiten niet wat je zoekt?
Op Facebook staat er in een groep (ik dacht denken over paarden of paardnatuurlijk) een lijst met paardnatuurlijke plekken, veel daarvan zijn paddock paradises

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:08

[***], heb je een link naar die groep? Of een naam?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:25

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:53

Heb je gekeken op de Facebook groepen van Het nieuwe paardenhouden en Paardenhulp Noord Nederland?

Ik heb ook een chronisch HBer gehad en nu 1 met PPID. Ik kan ook niet op een pensionstal staan, doe alles zelf op mijn eigen plekje.
Er zijn wel wat PP's hier in het noorden. Misschien is die in Vlagtwedde iets voor je? Ik zou zelf denk ik de concessie willen doen qua afstand als ik wist dat mijn HBer dan overdag goed stond. Dan kwam ik nog liever 2 x per week en de rest niet dan hoe jouw paard nu inderdaad staat. Dus ik snap je heel goed. Het is verschrikkelijk om iets te vinden dat aansluit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:14

Nu doe je wel dramatisch Topicstarter, ik heb nooit gezegd: de spuit erin.

Op een doe het zelf stallingen zijn er meer mogelijkheden. Maar dat wil of kan je om redenen niet.

Dan is het al een stuk lastiger!
Je kan moelijk verwachten van stalhouders dat ze aan jou gaat aanpassen. Ze hebben flink veel te doen doen op all-in stallen.

Blijf zoeken en wie weet.... kom je iets tegen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 17:42

Ik ben bekend met de FB Pagina's. Helaas tot nu toe zonder succes.

Ik had 1 pp maar daar moest ik zoveel uitmesten dat ik er 1,5 uur bezig zou zijn en er waren ook geen faciliteiten om mijn spullen kwijt te kunnen.
Kan mijn wagen moeilijk elke dag in mijn fordje proppen.

@ragdollcat de manier waarop je je bericht schreef was voor mij een reden om zo te reageren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 17:46

[***] schreef:
Is er geen paddock paradise in de buurt? Of is dag en nacht buiten niet wat je zoekt?
Op Facebook staat er in een groep (ik dacht denken over paarden of paardnatuurlijk) een lijst met paardnatuurlijke plekken, veel daarvan zijn paddock paradises

Toen ik hier kwam zocht ik ook een PP maar kwam er al snel achter dat dat niet haalbaar was. Dus vandaar na een strenge selectie bij mijn huidige stal terecht gekomen.

Op die lijst staan amper plekken in mijn regio. De enige die in aanmerking kwam doet strook begrazing en daar was geen aanpassing mogelijk. Die plek werd mij later door een aantal bokkers per pb ook afgraden.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:48

Lastig, het is denk ik -helaas- toch ook afhankelijk van je budget. Wat jij zoekt is echt niet voor weinig geld te doen.

Anders toch maar niet aan het bos en meer door de polder rijden?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 17:50

MyrtheJ schreef:
Lastig, het is denk ik -helaas- toch ook afhankelijk van je budget. Wat jij zoekt is echt niet voor weinig geld te doen.

Anders toch maar niet aan het bos en meer door de polder rijden?

Ik heb nergens een budget genoemd :? .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:53

ik wil wel even een balletje opgooien via mijn FB pagina. Ik heb in Norg gewoond en heb daar nog wat paarden kennissen?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:52

Ik heb zelf voor mijn HB gevoelige paardje een plek gevonden via die groep van Het Nieuwe Paardenhouden. Het is wel op 40 minuten rijden, maar ik heb nooit spijt gehad van die verhuizing :)

Dit is gewoon bij een particulier die al een PP had. Hier had ik wel geluk mee, maar er zijn vast meer plekken als dit. Veel zullen ook niet op een kaart of website staan vrees ik. Heb je al eens in de omgeving rondgekeken en rondgevraagd?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 19:05

ff pb

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:11

Ik kom uit een hele andere regio maar hier gelukkig een stal waar er onderling veel mogelijk wordt gemaakt. De paddocks voor de winter zijn er toch al dus in de weide maanden wisselen we wat paarden om. De meesten bouwen op naar 15 uur gras per dag. Een deel blijft permanent met een maatje op de paddock en de mijne kan een deel van de dag met graasmasker het land op.

Er is smiddags een voerronde die we jaar rond verdelen onder vooral de klanten (stalhouders springen bij wanneer nodig). Paarden die swinters niet onbeperkt staan krijgen rond lunch dus een extra net. In de zomer vind ik het ook geen probleem om ipv een net voeren een paard op het weiland te zetten.

Maar dit is dus allemaal zo gegroeid en omdat ik part-time werk en zelf 4 van die rondes op me nam haken steeds meer mensen aan en wordt de last lichter.

Het is een privé stal met 6 pension paarden en 4 eigen paarden. We mesten zelf en zetten voer klaar. De paddocks zijn recent nog opgehoogd en het erf is super netjes (ook hier proberen we als klanten veel aan mee te helpen). Drie jaar geleden waren er maar 2 voer beurten en inmiddels kan je paard er 5 krijgen *\o/*. Als er dus al paddocks zijn dan zou ik niet snappen waarom een stalhouder ze liever op het land ziet. Zeker als je aanbiedt om gewoon je eigen paddock uit te mesten.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:20

Poeh, ik kan me voorstellen dat dat een moeilijke zoektocht is.

Als blijkt dat mijn pony pssm1 heeft zal ze ook moeten verhuizen naar een plek zonder gras met onbeperkt hooi.

Ik lees dat een aantal mensen een behoorlijk eindje moeten rijden naar hun paard.
Hoe doen jullie dat als je 2 a 3 keer per dag naar stal moet om medicatie oid te geven? En dat icm werk?

Ik ben er nu met 5 minuten en dat geeft mij echt veel rust, want als er iets is ben ik er zo. Ook als ik er vaker naartoe moet is dit geen probleem.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 20:01

Minoes schreef:
Poeh, ik kan me voorstellen dat dat een moeilijke zoektocht is.

Als blijkt dat mijn pony pssm1 heeft zal ze ook moeten verhuizen naar een plek zonder gras met onbeperkt hooi.

Ik lees dat een aantal mensen een behoorlijk eindje moeten rijden naar hun paard.
Hoe doen jullie dat als je 2 a 3 keer per dag naar stal moet om medicatie oid te geven? En dat icm werk?

Ik ben er nu met 5 minuten en dat geeft mij echt veel rust, want als er iets is ben ik er zo. Ook als ik er vaker naartoe moet is dit geen probleem.

Die afstanden vraag ik mij ook af. Ik ga straks ook weer (bijna fulltime, kantoor) werken en dan ga ik 40 minuten in de auto echt niet redden en heel eerlijk heb ik dat er ook niet voor over. In iedergeval niet zolang mijn paard nog niet met pensioen is.
5 minuten van mijn paard af...op dit moment zou ik er bijna een moord voor doen :D . Ik sta nu op een kwartier en dat bevalt me wel. Ik ga ook nog (graag)veel op de fiets en dan is het 30 minuten.

Als je met een groepje staat kun je vaak wel wat regelen wbt medicijnen .

Ik hoop dat de lockdown eind van de maand weer 'voorbij' is dan kan ik eens bij de rijvereniging vragen en een briefje ophangen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:07

Ik rijd dus 40 minuten om bij mijn paard te komen. Natuurlijk had ik haar liever veel dichter bij huis gehad, maar dit is voor mij verder echt een top plek. M'n paard staat bij een particulier in een PP met nog twee andere pony's. Als er eens iets moet gebeuren qua verzorging, dan is de stalhouden eigenlijk altijd wel bereid daarmee te helpen, zoals toen Runa's voetje een week lang dagelijks geweekt moest worden. Zelf ga ik ongeveer 3-4x per week daar naartoe.

Soms is het wel zoeken binnen de mogelijkheden. In de zomer krijgt ze van dat poeder dat helpt tegen jeuk en helpt bij het verwerken van suiker (glucobalance geloof ik). De eerste week is het het mooist als ze het twee keer per dag krijgen, maar dat is niet zo handig voor mij. Wel krijgen ze allemaal 's ochtends wat brokjes, dus dan doet de stalhouder bij haar portie wat poeder. Dan duurt het wat langer voordat het effect heeft, maar dat is niet zo erg. Moest het echt meerdere keren per dag gegeven worden, dan is daar ook wel een mouw aan te passen.

Verder delen we bijvoorbeeld de kosten voor het voer en helpen we elkaar als er iets moet gebeuren, zoals bij kleine verbouwingen of nieuwe omheiningen.Het zou wel best kunnen dat als ze langdurig veel extra zorg nodig heeft, dat het niet meer haalbaar is haar daar te houden. Maar voor nu werkt dit.

Daar staat tegenover dat ik geen 20x60 bak meer heb die ik bij de vorige stal wel had en dat de buitenrijmogelijkheden beperkt zijn. En dat ik 40 minuten moet rijden. Maar voor mij en m'n paard is deze stal top. Runa staat altijd buiten in een enorm stabiele kudde en heeft alle ruimte om lekker te bewegen. Ik merk aan haar dat ze zich hier goed voelt. En daarom is het mij dit waard :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:07

Borger (stal beekdal)zou een half uur zijn vanuit Norg ongeveer, afhankelijk van waar je woont, ook zou mogelijk in Grolloo nog een optie zijn(bij Roos Knip) of bij Haikens mogelijk, dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Veel PP stallen hebben hun paarden ook nog een aantal uur op de wei, je paard dan alleen niet op de wei is ook weer jammer. Dan liever met een groepje.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:04

Ik weet misschien iets maar hoe ver wil je er voor reizen?

E_Serenity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:53

Wat zoek je precies?
En kan je paard bijvoorbeeld met merrie's en Shetlanders overweg?

Vriendelijke groet, uit Dwingeloo