help, ratten vreten mijn tuig op!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:19

Marloez schreef:
bigone schreef:
Klinkt vreemd maar meteen dood werkt minder goed , kun je er eentje krijsend aan de mestvork rijgen dan slaat de rest op de vlucht.

Wow.. dat is echt niet oké.

O nee , drijf jij maar eens een rat in het nauw, wanneer ze geen kant op kunnen vliegen ze je aan. En de ziektes die ze over kunnen brengen nog maar niet bij stil staan. Wanneer ik de mogelijkheid heb om dit te doen doe ik het. Eentje dood de rest weg of allemaal met gif uitroeien , wat heb je liever. Zeker nog nooit op een boerderij met rattenoverlast gewoond .

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:10

Wyb_ster schreef:
Geen gif gebruiken vanwege de grote gevolgen voor alle andere dieren in de keten, maar wel vallen plaatsen!
https://www.allestegenongedierte.nl/all ... HDEALw_wcB
Dit soort vallen.

Die plaats je op de route (ratten lopen altijd dezelfde route, het liefste langs een muur. Als je goed kijkt kan je de sleepsporen van de staart zien). Je vangt ze dan wel levend, maar je kan ze vervolgens op een humane manier naar eigen voorkeur doden.

Dan moet je niet te slimme ratten hebben en áls je ze gevangen hebt, binnen zeer korte tijd weghalen. Ze hebben flink stress als ze gevangen zijn. Dus hun maten laten zich daar voorlopig niet meer mee vangen.

Ik heb er meerdere van deze vallen staan, flink voorzien van allerlei heerlijks. Met de wildcamera kan ik ze prima volgen. Maar djiez wat zijn die krengen slim en achterdochtig. En als je rittens hebt, die zijn te licht om het mechanisme in werking te zetten.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:33

bigone schreef:
O nee , drijf jij maar eens een rat in het nauw, wanneer ze geen kant op kunnen vliegen ze je aan. En de ziektes die ze over kunnen brengen nog maar niet bij stil staan. Wanneer ik de mogelijkheid heb om dit te doen doe ik het. Eentje dood de rest weg of allemaal met gif uitroeien , wat heb je liever. Zeker nog nooit op een boerderij met rattenoverlast gewoond .

Oké.. pure dierenmishandeling en onvoorstelbaar dat je dit kunt.

Ik geef de rat geen ongelijk om een mens aan te vallen als hij in het nauw wordt gedreven.

Ik ben niet tegen het doden van ratten als ze overlast veroorzaken. Ik vind alleen wel dat je ze dan moet doden op een humane manier zonder onnodig lijden.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:44

Marloez schreef:
bigone schreef:

Oké.. pure dierenmishandeling en onvoorstelbaar dat je dit kunt.

Ik geef de rat geen ongelijk om een mens aan te vallen als hij in het nauw wordt gedreven.

Ik ben niet tegen het doden van ratten als ze overlast veroorzaken. Ik vind alleen wel dat je ze dan moet doden op een humane manier zonder onnodig lijden.

Maar gif is ook niet humane manier hoor, dat sterft de organen uit en dat zal vast ook ondraaglijk lijden zijn.
Er bestaat geen manier om een rat vriendelijk te verlossen, ja in 1 x een baksteen op zn hoofd maar hij blijft echt niet voor je zitten :+

Overigens het krijsen van een rat hielp hier niet toen er een paard op een rat stond. :Y)
Wij hebben katten aangeschaft en we hadden echt hele plagen, we zien ze nu nog alleen in de sloot de Gore bruine ratten. Alle ratten/muizen op terrein zijn weer zo goed als verdwenen *\o/*

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:56

Spaansepony schreef:
Maar gif is ook niet humane manier hoor, dat sterft de organen uit en dat zal vast ook ondraaglijk lijden zijn.

Dat beweer ik dan ook nergens. Ik had al eerder gezegd dat dat geen goed idee is. Inderdaad een lijdensweg en slecht voor wilde dieren en katten die de verzwakte ratten op eten.

De methode die al eerder is aangegeven; geregeld jagers laten langskomen om ze te laten afschieten is effectief en het meest humaan.

Katten aanschaffen op een boerderij is wel het beste wat je kunt doen inderdaad. In de asiels kun je regelmatig half wilde katten adopteren die het prima zouden doen op een boerderij.

Rocamor

Re: help, ratten vreten mijn tuig op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:11

Maar lang niet alle katten vangen ratten. Er lopen er hier een stuk of 6-8. Buurtkatten. Zie ze af en toe met een muis voorbij komen, maar ratten ho maar.

Daarnaast een aantal uilen, maar die hebben kennelijk ook genoeg ander voedsel

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:25

TS vraag eerst aan de buren of zij last hebben van ratten. Anders kun je wel een bedrijf laten komen of met vergif gaan werken maar dat is dweilen met de kraan open.
Onze buren (50meter verderop) hebben al jaren last van ratten en wij dus ook een beetje. Verjaag je ze daar, zitten ze hier. Verjagen wij ze, gaan ze weer terug naar de buren.

Zeker als ze in de mesthoop zitten, zul je er echt niet zo maar vanaf zijn. Metalen kast kopen en daar al je kostbare dingen in bewaren.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:16

Rocamor schreef:
Maar lang niet alle katten vangen ratten. Er lopen er hier een stuk of 6-8. Buurtkatten. Zie ze af en toe met een muis voorbij komen, maar ratten ho maar.

Klopt, daarom is adopteren vanuit een asiel een goede keus omdat ze hier regelmatig meer kunnen vertellen over het karakter van katten. Sommigen houden meer van jagen dan andere. Meestal zijn de half verwilderde katten afkomstig van boerderijen en zijn ze gewend om zo aan hun kost te komen dus lijkt me wel dat het werkt. En anders even wat minder brokjes voeren. :P

Ze pakken trouwens zelden volwassen ratten maar wel de jongen (die zijn ook trager en makkelijker te vangen).

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:29

Marloez schreef:
Rocamor schreef:

Klopt, daarom is adopteren vanuit een asiel een goede keus omdat ze hier regelmatig meer kunnen vertellen over het karakter van katten. Sommigen houden meer van jagen dan andere. Meestal zijn de half verwilderde katten afkomstig van boerderijen en zijn ze gewend om zo aan hun kost te komen dus lijkt me wel dat het werkt. En anders even wat minder brokjes voeren. :P

Ze pakken trouwens zelden volwassen ratten maar wel de jongen (die zijn ook trager en makkelijker te vangen).

Een niet hongerige kat jaagt beter dan een hongerige ;)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:35

anoukwendy schreef:

Dat heb ik nog nooit meegemaakt maar ze zullen er vast tussen zitten.

vandeshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 18:41

ik heb even op de site van ploeg gekeken. Dacht eerst een grapje, die foto, maar het is serieus. Ik heb er niets op tegen, heb zelf teckels, als die een rat zouden pakken is ie ook dood. Gaat supersnel trouwens. Maar, die lopen dus niet achter bij de stallen.
Dat gif is ook niets, helpt trouwens ook niet. Ze hebben liever een lekker stuk tuig..
Al het eten achter zit in tonnen. Geen stro of iets, we hebben matten in de loopstal. Blijft alleen hooi over.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:02

Ik denk zelf aan de echte rattenvanger. Dus met honden en fretten.. super effectief en zonder gif. De fretten gaan de holen in en jagen ze naar buiten. Daarna pakken de honden (vaak terriërs) ze en dan is het klaar met ze. In Engeland is deze methode ook heel populair.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:25

vandeshetjes schreef:
ik heb even op de site van ploeg gekeken. Dacht eerst een grapje, die foto, maar het is serieus. Ik heb er niets op tegen, heb zelf teckels, als die een rat zouden pakken is ie ook dood. Gaat supersnel trouwens. Maar, die lopen dus niet achter bij de stallen.
Dat gif is ook niets, helpt trouwens ook niet. Ze hebben liever een lekker stuk tuig..
Al het eten achter zit in tonnen. Geen stro of iets, we hebben matten in de loopstal. Blijft alleen hooi over.

Ziet er wel veelbelovend uit! Ik denk dit een prima oplossing is.

Ik zou voor je tuig wel een metalen zadelkast aanschaffen voor de zekerheid. Doodzonde van zo’n mentuig.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:39

Marloez schreef:
anoukwendy schreef:

Dat heb ik nog nooit meegemaakt maar ze zullen er vast tussen zitten.

Hongerige katten (zeker echte boerderijkatten) trekken verder weg, het bos in (als dat in de buurt is). Dus je moet ze wel wat voeren om ze thuis te houden. Dan gaan ze tenminste achter jouw ratten aan :) .

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:26

Ik heb echt een pleurishekel aan ratten en dat is zacht uitgedrukt. En ben er doodsbenauwd voor! Maar als ik ze afmaak en het gaat niet gelijk goed, dan voel ik me echt wel even schuldig. Om een levende rat in brand te steken, ik snap het, maar zou het echt niet kunnen (willen).

Overigens had ik vandaag jackpot. Vannacht eentje in de klapval en vanavond eentje in de vangkooi. Wel rittens. Die zijn nog dom.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:42

Moderatoropmerking:
Het verdelgen van plaagdieren is niet echt een onderwerp voor Aangespannen Rijden (hoewel dit wel de aanleiding was). Ik verplaats dit topic naar VSW (Verzorging, Stalling, Weide). Dit is een onderwerp waarover gesproken kan worden op Bokt aangezien veel paardenhouders er mee te maken hebben. Echter verdelgingsmethoden die grenzen aan dierenmishandeling vallen hier niet onder.