Hooiautomaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:00

Hooiautomaat schreef:
Hallo Bokkers,

Wij zijn bezig met het ontwikkelen van een hooiautomaat.
Zouden jullie mij kunnen helpen met enkele vragen?

- zou je geïnteresseerd in een hooiautomaat?
Ja! Ik wacht nog steeds op een systeem wat me aanspreekt en enigszins betaalbaar is.

- hoe vaak moet hij hooi kunnen geven?
Liefst minimaal 12x per etmaal.

- batterij, netstroom of accu?
Netstroom.

- tijdschakelaar?
Ja graag!

- buiten of binnen?
Binnen maar buiten mag ook.

- wat is het maximale bedrag wat je ervoor zou willen geven?
2000/2500 euro voor een goed systeem.

- zouden er nog bijzonderheden op moeten zitten? Voorbeelden; nat hooi, meerdere paarden die niet met elkaar kunnen etc.
Genoeg ruimte om met minimaal 2 a 3 paarden te eten.

Nu dan een vraag een algemene vraag....
Zouden jullie daar patent/octrooi op aanvragen?

Zo ja, wie weet waar je dat goedkoop kan doen?
De meesten zitten toch al op 2500 tot 5000 euro.
Nu kosten een een hooiautomaat bij equipona ook al ruim 2000 euro, dus dan is het geld wel waard.
Wel hebben wij een iets simpele systeem.

We zijn nog aan het ontwikkelen dus willen steeds verbeteren, is het dan verstandig octrooi aan te vragen?

Ik heb overal antwoord op gegeven in de bovenstaande quote. Wat ik nog mis is de eethouding, ik vind de Powerraufe echt een mooi systeem maar ik vind het 'jammer' dat de paarden daar altijd met een gekanteld hoofd uit moeten eten. Het mooiste zou zijn als je iets kan vinden waar ze een natuurlijke eethouding hebben, maar toch ook tijdsgestuurd. Je hebt wel die hit-actief ruiven die met een schuif omhoog en omlaag gaan maar daar zit je incl. computersysteem toch al snel richting de 10.000 en dat is hier gewoon echt te duur.

Verder vind ik het ook belangrijk dat het makkelijk te vullen is en paardproof, dus ook voor paarden die wat sneller dingen slopen, met hun kont tegenaan schuren etc.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:08

Nee ik zou niet geïnteresseerd zijn omdat ik naast het verstrekken van voer ook de check van mijn paarden meerdere keren per dag heel waardevol vind. Om de zoveel uur even kijken of alles goed is.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:55

Hooiautomaat schreef:
Bedankt voor je uitgebreide antwoorden!
Onbeperkt hooi is natuurlijk het idealiter. Helaas is niet elk paard/pony daar geschikt voor.
1 van mijn 2 pony's is daardoor hoefbevangen geraakt.
Vandaar uit een oplossing gezocht in plaats van 10 keer naar stal.

Zou een grote machine, waar meerdere paarden aan kunnen eten, beter zijn?
Vanuitgaande dat ze dan niet onbeperkt hebben maar 1x per dag de automaat(automaten) vullen en meerdere porties op een dag krijgen.

Ik ben het niet helemaal met je eens ;) Ik denk dat je weidehooi icm arm hooi (graszaadhooi getest) of stro wel onbeperkt kan geven. Maar ik begrijp je vraagstelling wel, wat als je niet onbeperkt kan voeren, alleen is er niet een antwoord denk ik. Gaat het om een kudde die 24/7 buiten staat of komen ze 's nachts nog op stal?

Ik zou voorstander blijven van op meerdere plekken voeren. Als je een plek aanbiedt op een kudde ontkom je er bijna niet aan dat degene onderaan in rang te weinig krijgen, tenzij ze op stal staan en 's avonds apart bij gevoerd krijgen.

Voor een individueel paard of een kleine kudde (denk 2-3 paarden) die je niet onbeperkt wil voeren zou het misschien wel een goed idee vinden. Weidehooi uit hooiautomaat en armer hooi/stro onbeperkt op andere plekken. Maar dan dus wel in zo'n formaat dat de paarden elkaar wel laten eten en je geen voedernijd krijgt om het lekkere hooi.

Lastig hoor, ik ben wel benieuwd naar mensen die dit wel interessant vinden (in kuddeverband) wanneer ze dit zouden gebruiken.

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 16:42

trustHim schreef:
Ik zou het op zich interessant vinden als er iets is wat werkt voor 3 paarden. Ze kunnen redelijk samen eten maar jagen elkaar ook wel eens weg. 1 plek is dan dus niet handig en 3 apparaten teveel plek en te duur.

Daarnaast zou ik ook nog wel een soort slowfeeder systeem willen aangezien ze een gewoon plakje hooi in 20 min wegschransen

Verder inderdaad mogelijk om voor minimaal een dag te vullen en dat het over 24 uur verdeeld kan worden

Netstroom met een backup accu zou het meest betrouwbaar zijn denk ik. Voor mij zou er buiten gevoerd moeten worden

Bedankt voor je antwoord!
Zou een hooiruif iets zijn? Dat het hooi daarin valt. Paarden kunnen dan aan beide kanten eten.
Of dat 1 apparaat 3 kanten heeft om van te eten bijvoorbeeld.

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 16:44

MarliesR schreef:
Hooiautomaat schreef:
Helaas kan hij het hooi niet weghalen zodra het gevallen is.
Wel zou het in een net of hooiruif kunnen vallen.

Het systeem is te vergelijken met de kasten die een plank laten vallen. Alleen hoe hij de plank laat vallen is een heel ander systeem.

We hebben nu een kast van hout gemaakt (alles is hout en makkelijk te recyclen) alleen het apparaatje zelf is van ander materiaal.

Voorbeeld; een kast van 3x hooi heeft 3 apparaatjes.
Prijs ongeveer 750/800 euro. Dit is dan een kleine kast op batterij die buiten kan staan. Makkelijk te repareren.
Zouden jullie dat betalen?

6x hooi betekent NIET dat hij 1600 euro kost overigens.

Nee dat begreep ik inderdaad inmiddels. Je hebt natuurlijk ook systemen die een (bijvoorbeeld) een luik open en dicht doen en waarbij het hooi zelf blijft liggen. Dan kan dat wel.

Qua prijs ben je vrij vergelijkbaar met de andere kasten die ik ken. Of ik het er voor over zou hebben zou voor mij dan toch wel afhangen van hoe het systeem precies werkt en hoe het er dan uitziet. Snap dat je dat in dit stadium (nog) niet wil delen, maar zonder die info zou ik dus sowieso geen beslissing maken. Wat maakt dat jouw systeem beter is dan dat wat er al bestaat? Voor dat geld kan ik bijvoorbeeld namelijk ook een aantal FeedXgate kopen, die analoog zijn en geen batterij nodig hebben (uiteraard moet je dan wel zelf nog aan de knutsel).

Wat het verschil is, is dat dit systeem op batterij is gemaakt en buiten gezet kan worden. De meeste systemen moeten binnen en werken op netstroom.

Een luik wat open en dicht gaat is vaak een kist en die wil je liever niet buiten lijkt mij. Maar dat weet ik niet zeker.

FeedXgate ken ik niet, ik ga even op onderzoek. Bedankt!

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 16:49

_Nelleke_ schreef:
Hooiautomaat schreef:
Hallo Bokkers,

Wij zijn bezig met het ontwikkelen van een hooiautomaat.
Zouden jullie mij kunnen helpen met enkele vragen?

- zou je geïnteresseerd in een hooiautomaat?
Ja! Ik wacht nog steeds op een systeem wat me aanspreekt en enigszins betaalbaar is.

- hoe vaak moet hij hooi kunnen geven?
Liefst minimaal 12x per etmaal.

- batterij, netstroom of accu?
Netstroom.

- tijdschakelaar?
Ja graag!

- buiten of binnen?
Binnen maar buiten mag ook.

- wat is het maximale bedrag wat je ervoor zou willen geven?
2000/2500 euro voor een goed systeem.

- zouden er nog bijzonderheden op moeten zitten? Voorbeelden; nat hooi, meerdere paarden die niet met elkaar kunnen etc.
Genoeg ruimte om met minimaal 2 a 3 paarden te eten.

Nu dan een vraag een algemene vraag....
Zouden jullie daar patent/octrooi op aanvragen?

Zo ja, wie weet waar je dat goedkoop kan doen?
De meesten zitten toch al op 2500 tot 5000 euro.
Nu kosten een een hooiautomaat bij equipona ook al ruim 2000 euro, dus dan is het geld wel waard.
Wel hebben wij een iets simpele systeem.

We zijn nog aan het ontwikkelen dus willen steeds verbeteren, is het dan verstandig octrooi aan te vragen?

Ik heb overal antwoord op gegeven in de bovenstaande quote. Wat ik nog mis is de eethouding, ik vind de Powerraufe echt een mooi systeem maar ik vind het 'jammer' dat de paarden daar altijd met een gekanteld hoofd uit moeten eten. Het mooiste zou zijn als je iets kan vinden waar ze een natuurlijke eethouding hebben, maar toch ook tijdsgestuurd. Je hebt wel die hit-actief ruiven die met een schuif omhoog en omlaag gaan maar daar zit je incl. computersysteem toch al snel richting de 10.000 en dat is hier gewoon echt te duur.

Verder vind ik het ook belangrijk dat het makkelijk te vullen is en paardproof, dus ook voor paarden die wat sneller dingen slopen, met hun kont tegenaan schuren etc.

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden.
Hit actief stal is inderdaad erg duur.
Dit is een kast die wat laat vallen op tijd.
Ik hoor inderdaad veel mensen die aangeven dat het voor 2 a 3 paarden moet zijn.
Dan zou het een grotere kast moeten worden.
Zou een hooiruif wat zijn waar het invalt?

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 16:52

Jessix schreef:
Nee ik zou niet geïnteresseerd zijn omdat ik naast het verstrekken van voer ook de check van mijn paarden meerdere keren per dag heel waardevol vind. Om de zoveel uur even kijken of alles goed is.

Dat is inderdaad ideaal alleen in praktijk niet altijd haalbaar. Ik ga bijvoorbeeld van huis om 7 uur en kom rond 16.30 thuis van werk.
Zou dan graag willen dat ze meerdere keren eten krijgen.
Vandaar dat we dit bedacht hebben.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:55

Een kast waar iets uit valt is in principe al op de markt dus dan zou je óf met iets heel innovatiefs moeten komen, óf met een hele concurrerende prijs.

Kijk maar naar:
- https://www.bb-equipment.de naar de portionsraufe
- https://www.pferdle-glueck.de is een soortgelijke kast
- https://www.hooivoerautomaat.nl is ook een soortgelijke kast

Ik ben druk aan het zoeken voor je wat ik bedoel want uitleggen is altijd wat lastig maar ik zou zelf bijvoorbeeld heel erg geïnteresseerd zijn in een systeem waarbij je bijv. 1 hele (kleine) hooibaal in kunt stoppen, je dit met een rek/net kan afdekken en die met een soort rolluik open en dicht gaat. Ik heb hier laatst een filmpje van op Facebook gezien maar ik kan het niet meer terugvinden. Als ik het nog vind plaats ik de link hier. Dat was iets wat mensen zelf hadden gemaakt.

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 16:56

Slmt9 schreef:
Hooiautomaat schreef:
Onbeperkt hooi is natuurlijk het idealiter. Helaas is niet elk paard/pony daar geschikt voor.
1 van mijn 2 pony's is daardoor hoefbevangen geraakt.
Vandaar uit een oplossing gezocht in plaats van 10 keer naar stal.

Zou een grote machine, waar meerdere paarden aan kunnen eten, beter zijn?
Vanuitgaande dat ze dan niet onbeperkt hebben maar 1x per dag de automaat(automaten) vullen en meerdere porties op een dag krijgen.

Ik ben het niet helemaal met je eens ;) Ik denk dat je weidehooi icm arm hooi (graszaadhooi getest) of stro wel onbeperkt kan geven. Maar ik begrijp je vraagstelling wel, wat als je niet onbeperkt kan voeren, alleen is er niet een antwoord denk ik. Gaat het om een kudde die 24/7 buiten staat of komen ze 's nachts nog op stal?

Ik zou voorstander blijven van op meerdere plekken voeren. Als je een plek aanbiedt op een kudde ontkom je er bijna niet aan dat degene onderaan in rang te weinig krijgen, tenzij ze op stal staan en 's avonds apart bij gevoerd krijgen.

Voor een individueel paard of een kleine kudde (denk 2-3 paarden) die je niet onbeperkt wil voeren zou het misschien wel een goed idee vinden. Weidehooi uit hooiautomaat en armer hooi/stro onbeperkt op andere plekken. Maar dan dus wel in zo'n formaat dat de paarden elkaar wel laten eten en je geen voedernijd krijgt om het lekkere hooi.

Lastig hoor, ik ben wel benieuwd naar mensen die dit wel interessant vinden (in kuddeverband) wanneer ze dit zouden gebruiken.

De dierenarts heeft ook geadviseerd om geen onbeperkt hooi meer te geven, ondanks dat het getest hooi was.
Het is mooi als het kan maar voor sommige paarden erg gevaarlijk.
Het advies om onbeperkt hooi te geven wat vaak op bokt gegeven wordt, vind ik dan ook erg gevaarlijk en niet voor iedereen.

Daarom dit systeem zodat het "ongeveer" nagebootst kan worden.

Het systeem wordt inderdaad lastig voor een grote kudde of er zullen meerdere systemen geplaatst moeten worden.
Ook zal deze dan vaker gevuld moeten worden bij meer paarden dan bij minder paarden.

neile

Re: Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:07

Ik zou zéker geïnteresseerd zijn omdat ik graag de hele dag door maar niét onbeperkt hooi wil geven. Nu met veel thuiswerken is dat handmatig te doen, maar wanneer het normale leven weer start is het niet haalbaar om om de zoveel tijd een zak hooi te gaan hangen. Dan hang ik voor een dag maar dan bunkeren ze mogelijks de eerste 5 uur om dan daarna zonder te staan tot ik er weer ben. Geef ik veel meer, dan geef ik gewoon écht veel te veel hooi op een dag. Daarom zijn tijdsgestuurde systemen heel interessant. Voor mij hangt wel een en ander van de prijs af... Ik sluit me qua visie helemaal aan bij MarliesR, ook qua antwoorden op je vragen. Ik wil er voor mijn situatie dan nog aan toevoegen dat het iets moet zijn dat écht robuust en paardproof is, graag met een dak over, graag met een maas of net erover en zeker geen metalen rek of dergelijke. Wat ook leuk zou zijn, is als de bodem naar boven of beneden versteld zou kunnen worden. Zo kan het hooipunt ook ingesteld worden als passive physiopunt waar je wat mee kan schakelen. Maar gezien meerdere paarden, zullen ook meerdere hooipunten nodig zijn en voor een recreant is dan de kostprijs wel van belang...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:11

Hooiautomaat schreef:
Jessix schreef:

Dat is inderdaad ideaal alleen in praktijk niet altijd haalbaar. Ik ga bijvoorbeeld van huis om 7 uur en kom rond 16.30 thuis van werk.
Zou dan graag willen dat ze meerdere keren eten krijgen.
Vandaar dat we dit bedacht hebben.

Je vraagt toch om meningen in je OP? Nou dit is die van mij. :D
Ik werk ook hele dagen, maar zie mijn paarden alsnog minimaal 4 keer per dag. En nee, dat is niet voor iedereen haalbaar, maar dit is dan ook mijn mening over het product wat je beschrijft.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:19

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:24

Zoiets zou ik ook heel interessant vinden (alleen dan iets lager zodat de balen meer op de grond komen en de shet er ook uit kan eten).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:28

Ik ben voor onbeperkt hooi, maar op pension kan dat vaak niet. Als je het hebt over zo'n hooi kist waarvan de klep automatisch open gaat, dan vraag ik me af:waar ga je die neerzetten?

Probleem was bij mijn paard op pension dat hij in stal echt te weinig ruwvoer kreeg. Stalhouder was niet zo scheutig dus ik voerde in een net en ook daar werd hooi uitgehaald als het voor het oog teveel was. Heb dat echt nooit begrepen.
Buiten waren 4 voerplekken geloof ik voor 5 paarden en werd 2x gevoerd overdag. En dan twee keer in de stal. Te weinig. Maar waar laat je dan zo'n kist. Of bedoel je echt een hit actief iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:31

Ben je nu niet, zoals Nelleke ook aangeeft, het wiel opnieuw aan het proberen uitvinden? Of is jou systeem compleet anders als de bestaande systemen of vele malen goedkoper? :o

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 17:31

_Nelleke_ schreef:
Een kast waar iets uit valt is in principe al op de markt dus dan zou je óf met iets heel innovatiefs moeten komen, óf met een hele concurrerende prijs.

Kijk maar naar:
- https://www.bb-equipment.de naar de portionsraufe
- https://www.pferdle-glueck.de is een soortgelijke kast
- https://www.hooivoerautomaat.nl is ook een soortgelijke kast

Ik ben druk aan het zoeken voor je wat ik bedoel want uitleggen is altijd wat lastig maar ik zou zelf bijvoorbeeld heel erg geïnteresseerd zijn in een systeem waarbij je bijv. 1 hele (kleine) hooibaal in kunt stoppen, je dit met een rek/net kan afdekken en die met een soort rolluik open en dicht gaat. Ik heb hier laatst een filmpje van op Facebook gezien maar ik kan het niet meer terugvinden. Als ik het nog vind plaats ik de link hier. Dat was iets wat mensen zelf hadden gemaakt.

Het is inderdaad te vergelijken met de linkjes die je stuurt.
Verschil is de prijs (al is de onderste wel te vergelijken qua prijs maar deze is op netstroom)
Ik had de onderste destijds graag aangeschaft alleen kan deze niet op batterij. Vandaaruit zijn we zelf iets gaan ontwikkelen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:31

Zo een kist zou ik zelf niet willen. Ik zie mijn paard dat écht in no time slopen, plus het feit dat die ineens terug naar beneden gaat... Mijn paard bezeert zich al aan een wattenstaafje (bij wijze van spreken) dus dat zou hier geheid miserie betekenen.

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 17:33

neile schreef:
Ik zou zéker geïnteresseerd zijn omdat ik graag de hele dag door maar niét onbeperkt hooi wil geven. Nu met veel thuiswerken is dat handmatig te doen, maar wanneer het normale leven weer start is het niet haalbaar om om de zoveel tijd een zak hooi te gaan hangen. Dan hang ik voor een dag maar dan bunkeren ze mogelijks de eerste 5 uur om dan daarna zonder te staan tot ik er weer ben. Geef ik veel meer, dan geef ik gewoon écht veel te veel hooi op een dag. Daarom zijn tijdsgestuurde systemen heel interessant. Voor mij hangt wel een en ander van de prijs af... Ik sluit me qua visie helemaal aan bij MarliesR, ook qua antwoorden op je vragen. Ik wil er voor mijn situatie dan nog aan toevoegen dat het iets moet zijn dat écht robuust en paardproof is, graag met een dak over, graag met een maas of net erover en zeker geen metalen rek of dergelijke. Wat ook leuk zou zijn, is als de bodem naar boven of beneden versteld zou kunnen worden. Zo kan het hooipunt ook ingesteld worden als passive physiopunt waar je wat mee kan schakelen. Maar gezien meerdere paarden, zullen ook meerdere hooipunten nodig zijn en voor een recreant is dan de kostprijs wel van belang...

Heel erg bedankt voor je antwoord! We gaan even brainstormen.
Zelf dacht ik eraan om het in een hooiruif te laten vallen (zo'n grote waar meerdere paarden van kunnen eten en 2 kanten)
Of zou dat niet de voorkeur hebben qua houding?

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 17:34

_Nelleke_ schreef:
Zoiets zou ik ook heel interessant vinden (alleen dan iets lager zodat de balen meer op de grond komen en de shet er ook uit kan eten).

[ Video ]

Heel erg bedankt! Het is niet te vergelijken met dit systeem. Al heb ik dit systeem wel gezien (kost ongeveer 500 euro volgens mij)
Alleen deze kan denk ik niet buiten?
Qua houding is deze dan weer wel heel fijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:35

Hooiautomaat schreef:
_Nelleke_ schreef:

[ Video ]

Heel erg bedankt! Het is niet te vergelijken met dit systeem. Al heb ik dit systeem wel gezien (kost ongeveer 500 euro volgens mij)
Alleen deze kan denk ik niet buiten?
Qua houding is deze dan weer wel heel fijn.

Weet jij nog waar je dit kan aanschaffen? Mijn man zie ik zoiets nog niet maken. Ben zelf wel redelijk handig maar iets op elektronica kan ik gewoon echt niet.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:36

Ja zoiets lijkt me wel wat, alleen zit je dan wel met dat net langs boven? Anderzijds, als hij met enige regelmaat hooi kan laten vallen kan het ook gewoon netjes opgegeten worden. Dat werkt al slowfeedend op zichzelf...

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 17:37

idinn schreef:
Ben je nu niet, zoals Nelleke ook aangeeft, het wiel opnieuw aan het proberen uitvinden? Of is jou systeem compleet anders als de bestaande systemen of vele malen goedkoper? :o

Het systeem is erg vergelijkbaar met https://www.hooivoerautomaat.nl
Alleen ons systeem werkt op batterij.

(De werking is wel heel anders maar het principe hetzelfde)
Sorry als ik niet duidelijk ben.

Ik heb namelijk nog geen systeem gevonden die op batterij werkt en buiten kan staan.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:41

Als tip, ik heb nu een hooibar gemaakt. Een langwerpige bak 2m x 70 cm. Ik maak daar mijn hooinetten in vast. Die vorm maakt dat ze er zowel op de twee korte kanten aan kunnen staan (ik heb twee paarden btw) maar ook met afstand op de twee lange kanten. Ik denk dat in een fijne kudde er prima meerdere paarden aan zouden kunnen staan. Voordeel is dat mijn bazige merrie echt een barrière heeft om de andere merrie weg te jagen van het hooi maar er ook gewoon voldoende ruimte is. Ze kunnen er rondjes rondom lopen moest dat nodig zijn, maar dat zie ik hier nu niet gebeuren. Door de vorm kan niet 1 paard er volledig over hangen zodanig dat de andere niets heeft.

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 17:44

_Nelleke_ schreef:
_Nelleke_ schreef:

Weet jij nog waar je dit kan aanschaffen? Mijn man zie ik zoiets nog niet maken. Ben zelf wel redelijk handig maar iets op elektronica kan ik gewoon echt niet.

Equine Feedbag 2 hooibak, automatische hooibak.
Volgens mij heet het systeem zo. Moet je op Facebook zoeken.

Zit ik nu in mijn eigen topic een ander product te promoten :+

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:54

Systemen die er al zijn, en die ik interessant vind, maar te duur:

https://youtu.be/tzz3-a3YP7c

https://youtu.be/8SDHs1Rk4eA

Ik ben zeker geïnteresseerd in een hooiautomaat die 6-8 x per etmaal hooi geeft/toegankelijk maakt. Maar wel 1 waar 2-3 paarden tegelijk aan kunnen eten. (voldoende ruimte dus)

Op netstroom, op een of andere manier zelf in kunnen stellen wanneer en hoe vaak er hooi aangeboden wordt. Voor buiten.