Welke bodem werkt nu hét beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 04:51

Ik kon eventueel pak tarwe stro proberen van de staleigenaar. Wellicht dat ik dat even ga kijken hoe ze het daarop zal gaan doen.

Het is een binnen stal, en in de zomer staan ze langer buiten dus is ie ook wel wat schoner zeg maar

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 09:18

Hoi,

Wij hebben sinds dit jaar de paarden aan huis en zijn net als jou op zoek naar de ideale bodembedekking. We begonnen met vlas, maar ons paard kreeg al snel een ontstoken oog. Dit had hij wel ieder jaar, het begon een beetje op maanblindheid te lijken, hoewel de da vond dat hij niet alle symptomen had. Na eens flink nagedacht te hebben, kwamen wij tot de conclusie dat sinds hij ooit op vlas gezet was hij hier last van kreeg. Dus dat werd geen vlas mee voor ons, om te testen of het echt zo was.
Dus over naar stro. Wat een heerlijkheid. Oud en vertrouwd, maar bij het mesten was het toch minder ideaal dan we dachten. We hebben een mesthoop en proberen zelf compost te maken, maar al snel bleek het stro erg veel volume gaf op de mesthoop en ook lijkt het wel niet snel te composteren.
Over naar strokorrels, ook onze paarden bleven dit eten. Zelfs met azijn erover aten ze het. Niet echt een rustgevend gevoel als je opgestrooid had.
Nu zijn we dus sinds een week over op gehakseld stro. De eerste dag nadat de paarden na een regenachtige dag naar binnen gingen zag shet Pino er zo uit:

Afbeelding

Paneerpony! De andere paarden hebben die nacht ook genoten van hun nieuwe bedje en zelf vonden we het er ook heerlijk uitzien. We staan nog te kort op het gehakselde stro om te kunnen zeggen of het écht bevalt, maar onze indruk is erg goed!

Edit: wij doen er ook wekelijks een paar plakjes stro bij. Deden we bij alle bodembedekking. Ons oudere paard maakt hier graag gebruik van, de twee jonkies niet.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 22:57

Vandaag alle nat eruit gehaald. 2 zakken strokorrels erin gedaan. Zondag kijken of de gehakseld tarwestro een optie is.

Afbeelding
Afbeelding

Foto vertekend wel zie ik al :+

Tessebes

Re: Welke bodem werkt nu hét beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:48

Het ziet eruit als een dunne laag, als ik naar de dorpel van de deur kijk. Ik heb er zelf een dikke laag vlas in, ik pot 1 maand op en strooi 1,5 baal per week bij. Het sopt nooit en als het te donker wordt of de bovenlaag te dun, dan gooi ik er nog een halve baal bij

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 02:02

Tessebes schreef:
Het ziet eruit als een dunne laag, als ik naar de dorpel van de deur kijk. Ik heb er zelf een dikke laag vlas in, ik pot 1 maand op en strooi 1,5 baal per week bij. Het sopt nooit en als het te donker wordt of de bovenlaag te dun, dan gooi ik er nog een halve baal bij

Nee, de foto vertekent het helaas.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:34

Kijkende naar de muur, tot welke hoogte de bedekking komt ten opzichte van de eerste steen en het ijzeren frame van de stal, vind ik het bed ook nog onvoldoende dik. Bij een paard dat in de winter 12 uur of meer op stal staat, zou ik er niet voor terugdeinzen om op te strooien tot aan de bovenkant van de eerste steen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:18

Stokorrels moet je toch al van te voren nat maken in een kruiwagen? En niet als korrel in de stal leggen?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:29

Ik was altijd erg blij met mijn strokorrels en harkte ze gewoon droog door de oude bodem. Ik had er 2 Haflingers op staan die wel rustig waren en de hele dag buiten stonden. Wat ik wel deed was echt een dikke laag maken, die dan echt stabiel werd. Eens per week de natte plek eruit, eens in de paar weken alles omwoelen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:51

Zelf hou ik het meest van stro.
De paarden kunnen lekker knabbelen en omdat ik uitloopstallen heb blijft dit het beste liggen.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met de manier van uitmesten en opstrooien of je het schoon houdt.
Bij mij lopen ze in en uit met zijn drieën en ook nog twee geiten dus het is niet zo dat ze het heel netjes houden.
Maar ze doen ook veel buiten natuurlijk, plassen meestal binnen.
Ik zoek elke dag alle drollen en plas uit en de rest van het stro blijft er in.
Dan hoef ik helemaal niet zo veel op te strooien (2/3 kleine plakjes per stal) en ze hebben een hele dikke laag, want het oude stro is wat compacter en ze eten alleen wat van het verse stro.
Zo trappen ze niet de grond kaal met liggen en opstaan.
Ook hebben ze altijd hooi, anders eten ze natuurlijk meer stro.
Wat ik vaak zie is dat mensen te veel goed stro eruit halen, dat werkt iets sneller maar dat is wel zonde. Nieuw stro alleen is niet fijn, dat hebben ze zo opzij geschoven en staan en liggen ze op de kale vloer en heel met hoog opstrooien kunnen ze nauwelijks lopen.
Met een beetje handigheid ben je voor één paard per stal een kwartiertje bezig op mijn manier.
Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:54

MirandaMalik schreef:
Zelf hou ik het meest van stro.
De paarden kunnen lekker knabbelen en omdat ik uitloopstallen heb blijft dit het beste liggen.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met de manier van uitmesten en opstrooien of je het schoon houdt.
Bij mij lopen ze in en uit met zijn drieën en ook nog twee geiten dus het is niet zo dat ze het heel netjes houden.
Maar ze doen ook veel buiten natuurlijk, plassen meestal binnen.
Ik zoek elke dag alle drollen en plas uit en de rest van het stro blijft er in.
Dan hoef ik helemaal niet zo veel op te strooien (2/3 kleine plakjes per stal) en ze hebben een hele dikke laag, want het oude stro is wat compacter en ze eten alleen wat van het verse stro.
Zo trappen ze niet de grond kaal met liggen en opstaan.
Ook hebben ze altijd hooi, anders eten ze natuurlijk meer stro.
Wat ik vaak zie is dat mensen te veel goed stro eruit halen, dat werkt iets sneller maar dat is wel zonde. Nieuw stro alleen is niet fijn, dat hebben ze zo opzij geschoven en staan en liggen ze op de kale vloer en heel met hoog opstrooien kunnen ze nauwelijks lopen.
Met een beetje handigheid ben je voor één paard per stal een kwartiertje bezig op mijn manier.
[ [url=m/0DIn48.png]Afbeelding[/url] ]

Ziet er mooi uit, maar een kwartier per stal is wel veel. Ik heb meestal 1,5u voor 7 stallen, inclusief hooinetten vullen en voerbakken (allemaal iets anders van slobber tot een resem supplementen). Dus 8-10 min per stal is voor mij wel de max.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:03

De mijne staan op houtvezel/krullen. Ik mest iedere dag en en dan mest en natte plekken. Heb maar een halve kruiwagen per stal iedere dag en verbruik 1,5 pak per week. Mijn paarden staan wel altijd van zonsopkomst tot zonsondergang in de wei. Veel minder zooi dan met stro, dat krijgen ze wel naast hooi om wat te knabbelen. Mijn paarden vinden zo stro ook heel lekker dus naar 1 zware verstopping ook wel genezen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:11

Poekie zo te horen ben jij ook veel sneller dan ik dus waarschijnlijk redt je het wel in tien minuten, ik ben nooit zo haastig. :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 00:02

MirandaMalik schreef:
Poekie zo te horen ben jij ook veel sneller dan ik dus waarschijnlijk redt je het wel in tien minuten, ik ben nooit zo haastig. :D

Van die 7 stallen zijn er maar 2 van mij en de rest is pension waar ik verantwoordelijk voor ben voor de verzorging naast een fulltime baan. Dus ik moet wel :D
Als ik alleen mijn 2 stallen zou hebben doe ik daar wss een uur over haha.

Maar werkt vlas niet altijd sneller dan stro? Dat gevoel heb ik toch.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 08:27

Je moet handigheid creëren in de bodem die je mest .
Ik kan over sommige bodems echt 15 minuten doen en soms amper 5
Ligt ook wel aan t paard wat in die betreffende stal staat .
Shavings gaat t traagste aangezien je dat eigenlijk elke dag geheel moet keren en goed elk keuteltje en plasje moet verwijderen .
Stro kun je nog kiezen om wat te potten of n drolletje te vergeten.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 09:54

Hier ook strokorrel, Equibedding. Een ""nieuwe"" stal start ik op met geweekte strokorrel. Ik week ook wel eens een kruiwagentje vol strokorrel voor als de stal erg leeg is geworden door uitmesten. Dit strooi ik dan na het weken over de gladgetrokken uitgemeste bedding.

Een stal waar nog een goede gebruikte laag strokorrel in ligt, mest ik als volgt: Elke dag zo veel mogelijk mestballen eruit. Als nodig dan ook natte plekken, ca 2 a 3x per week. Dan gooi ik op de kale stalbodem waar ik de natte plekken heb verwijderd een dun laagje ongeweekte strokorrel. Daarover schep ik vervolgens een laagje oude bedekking. En trek de stal glad. Dus bij mij ligt de verse strokorrel onderop en wordt er zelden van gegeten. De paarden hebben wel ook onbeperkt hooi erbij.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 00:41

Poekkie schreef:
MirandaMalik schreef:

Van die 7 stallen zijn er maar 2 van mij en de rest is pension waar ik verantwoordelijk voor ben voor de verzorging naast een fulltime baan. Dus ik moet wel :D
Als ik alleen mijn 2 stallen zou hebben doe ik daar wss een uur over haha.

Maar werkt vlas niet altijd sneller dan stro? Dat gevoel heb ik toch.

Mijn paard vroeger had ik op vlas omdat hij bronchitis had, maar daar was ik toch ook wel lang mee bezig, al die drollen uitzeven..
Ik ben nogal precies ook daarmee, ik vraag mezelf altijd af waarom, ze leggen gelijk weer nieuwe als je klaar bent. :')

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 14:45

Ik heb nu de gehakte tarwe stro erin gegooid, kijken hoe ze het daar op dat.
Ik hoor van meerdere stalgenootjes dat ik het zo kan wisselen/mengen met de strokorrels. Ene week de een, ander week de ander, ben benieuwd!

Qua bodem fan van de strokorrels, en qua volume weer fan van de gehakte tarwe stro, álles vergeleken met het vlas zeg maar!