Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Femke_Tweety schreef:manolito10 schreef:Update: hoefsmid kon van de foto’s niet goed beoordelen, maar vond het niet helemaal goed uitzien. Dierenarts gebeld, die is net langsgekomen. Bleek enkel hele natte straal te zijn, de uitsteeksels waren de vezels. Advies was om hoeven goed droog te houden, dus de patiënt staat nu op een afgezet stukje bestrating naast/voor de stal en ‘s nachts lekker binnen.
Hij is niet onder de indruk![]()
[ [url=m/3ZPbGh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dank allemaal voor jullie advies en hulp!
Check, wat ik zei dus!
Top.
Wel slim dat je echte kenners (hoefsmid/dierenarts) mee laat kijken als je twijfelt.
Ik had gezegd dat ik foto's zou maken van de voeten van mijn paard.
Heb ik nog wel gedaan gisteren (serieus) maar plaatsen heeft niet bar veel nut meer nu![]()
Ik zag -zoals verwacht- hetzelfde bij mijn paard, alleen minder duidelijk, en ik kreeg het ook niet zo helder op de foto.
Sasqiua schreef:Bij het zien van de eerste, niet schoongemaakte hoeven gingen bij mij meteen de alarmbellen rinkelen:
https://holistichorse.com/zones/educati ... ne-canker/
Bij de schoongemaakte hoeven ziet het er anders uit. Ik zou hier toch het zekere voor het onzekere nemen. Mijn paard heeft het ook gehad en is gelukkig goed hersteld. Ook ik ben geen veearts en het kan goed zijn dat ik er volledig naast zit, maar wilde het toch even delen.
Edit: ik doe zelf de hoeven van mijn paard. Toen ik dit zag heb ik de veearts gebeld en niet de hoefsmid. Je moet wel een veearts treffen die ervaring heeft met het fenomeen..
geerke schreef:Sasqiua schreef:Bij het zien van de eerste, niet schoongemaakte hoeven gingen bij mij meteen de alarmbellen rinkelen:
https://holistichorse.com/zones/educati ... ne-canker/
Bij de schoongemaakte hoeven ziet het er anders uit. Ik zou hier toch het zekere voor het onzekere nemen. Mijn paard heeft het ook gehad en is gelukkig goed hersteld. Ook ik ben geen veearts en het kan goed zijn dat ik er volledig naast zit, maar wilde het toch even delen.
Edit: ik doe zelf de hoeven van mijn paard. Toen ik dit zag heb ik de veearts gebeld en niet de hoefsmid. Je moet wel een veearts treffen die ervaring heeft met het fenomeen..
Bij mij dus ook,maar ik vond het rot om ts ongerust te maken
Jaan81 schreef:manolito10 schreef:@runa bedankt voor de tip, ga ik zeker lezen!
@jaan81 hij krijgt al Marstall Force vitaminebrok, wat zou ik nog kunnen toevoegen voor een hoge weerstand? Misschien veendrenkstof?
Verse gember, golden paste, cbd olie. Vooral golden paste doet hier wonderen.
Sasqiua schreef:geerke schreef:
Bij mij dus ook,maar ik vond het rot om ts ongerust te maken
Dat gevoel had ik inderdaad ook. Maar ik zou er ook van balen als k het niet had gezegd en het wel zo bleek. Gelukkig lijkt het mee te vallen, maar het is het wel waard om het in de gate te houden. Ikzelf had een stuk straal weggehaald om te kijken wat voor weefsel eronder zit.
manolito10 schreef:Sasqiua schreef:
Dat gevoel had ik inderdaad ook. Maar ik zou er ook van balen als k het niet had gezegd en het wel zo bleek. Gelukkig lijkt het mee te vallen, maar het is het wel waard om het in de gate te houden. Ikzelf had een stuk straal weggehaald om te kijken wat voor weefsel eronder zit.
Dierenarts heeft inderdaad een stuk weggesneden, aan allebei de achterhoeven. Hij heeft eerst gekeken, gevoeld met de hand. Toen aan allebei de kanten bij de stukken waar ik me druk over maakte een stuk weggesneden, hier zat gezond en schoon weefsel onder.
Zal even het hele verhaal vertellen:
Ik heb eerst ‘s ochtends mijn hoefsmid geappt, die belde mij vervolgens om te vertellen dat het leek op straalkanker, maar dat hij het zo niet goed genoeg kon beoordelen dus dat ik beter voor de zekerheid de dierenarts kon bellen.
Meteen dierenarts gebeld, die gaf twee opties:
1) hij zou langskomen, maar kon dan alleen vaststellen of het iets ergs was, maar kon niet behandelen als het straalkanker was (want veel bloed etc) dat zou dan maandag meteen behandeld kunnen worden op de kliniek.
2) maandag langskomen op de kliniek, hoeven controleren en bij straalkanker meteen behandelen
Ik heb toen voor optie 1 gekozen, omdat ik niet een paar dagen in spanning kon leven![]()
Dierenarts was er binnen een uur, heeft dus stukje straal weggesneden & mij laten zien wat hij zag, uitgelegd waarom het er goed uitzag en advies gegeven om het paard zo veel mogelijk droog te houden. Ook als dat betekent dat hij dan wat meer binnen/ niet op de wei kan staan.
manolito10 schreef:Dierenarts was er binnen een uur, heeft dus stukje straal weggesneden & mij laten zien wat hij zag, uitgelegd waarom het er goed uitzag en advies gegeven om het paard zo veel mogelijk droog te houden. Ook als dat betekent dat hij dan wat meer binnen/ niet op de wei kan staan.
Gini schreef:manolito10 schreef:Dierenarts was er binnen een uur, heeft dus stukje straal weggesneden & mij laten zien wat hij zag, uitgelegd waarom het er goed uitzag en advies gegeven om het paard zo veel mogelijk droog te houden. Ook als dat betekent dat hij dan wat meer binnen/ niet op de wei kan staan.
Ik vraag me wel af waarom die dat advies gegeven heeft. Als het echt gewoon een vochtige straal is, dan is er niets aan de hand. Ieder paard heeft een vochtige straal bij dit weer.![]()
Het feit dat die zegt dat je dus actie moet ondernemen (hou de straal zo droog mogelijk) wilt toch zeggen dat het richting iets aan het evolueren is? Rotstraal of kneuzing in de straal?