Rare haren/ schimmel op hoefbal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Rare haren/ schimmel op hoefbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 16:56

Goed nieuws, gelukkig!
Hou het voorlopig nog maar wel goed in de gaten want een hoefsmid weet meestal meer over hoeven dan een dierenarts.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 17:19

Femke_Tweety schreef:
manolito10 schreef:
Update: hoefsmid kon van de foto’s niet goed beoordelen, maar vond het niet helemaal goed uitzien. Dierenarts gebeld, die is net langsgekomen. Bleek enkel hele natte straal te zijn, de uitsteeksels waren de vezels. Advies was om hoeven goed droog te houden, dus de patiënt staat nu op een afgezet stukje bestrating naast/voor de stal en ‘s nachts lekker binnen.
Hij is niet onder de indruk :P
[ [url=m/3ZPbGh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank allemaal voor jullie advies en hulp!

Check, wat ik zei dus!

Top.
Wel slim dat je echte kenners (hoefsmid/dierenarts) mee laat kijken als je twijfelt.

Ik had gezegd dat ik foto's zou maken van de voeten van mijn paard.
Heb ik nog wel gedaan gisteren (serieus) maar plaatsen heeft niet bar veel nut meer nu :D
Ik zag -zoals verwacht- hetzelfde bij mijn paard, alleen minder duidelijk, en ik kreeg het ook niet zo helder op de foto.

Jep, je had helemaal gelijk! (Hoopte ik natuurlijk al _/-\o_ )
Ik ben met dit soort dingen wel vaak een beetje een “mietje”, eerst altijd bokt etc checken en als daar geen zekerheid uit komt, meteen dierenarts bellen voor advies :o weer een goed leermoment over de anatomie van het paard. Lief dat je nog foto’s had gemaakt!

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 17:22

Morganlefay schreef:
Vreselijk off topic
Wat kijkt jouw grote paard ontzettend lief ;)

Dank je! :o
Hij is ook een grote lieverd, zit echt geen kwaad in.

@mirandamalik ja doe ik sowieso! Hoefsmid komt over 2 weken weer dus dan kan hij er weer even naar kijken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:39

Sasqiua schreef:
Bij het zien van de eerste, niet schoongemaakte hoeven gingen bij mij meteen de alarmbellen rinkelen:
https://holistichorse.com/zones/educati ... ne-canker/

Bij de schoongemaakte hoeven ziet het er anders uit. Ik zou hier toch het zekere voor het onzekere nemen. Mijn paard heeft het ook gehad en is gelukkig goed hersteld. Ook ik ben geen veearts en het kan goed zijn dat ik er volledig naast zit, maar wilde het toch even delen.

Edit: ik doe zelf de hoeven van mijn paard. Toen ik dit zag heb ik de veearts gebeld en niet de hoefsmid. Je moet wel een veearts treffen die ervaring heeft met het fenomeen..

Bij mij dus ook,maar ik vond het rot om ts ongerust te maken :7

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:53

Fijn dat het meevalt, TS!
En mooi dat je paard even op het droge staat. Ik zou verder wel de straal in de gaten houden, ik vind het toch wat lijken op rotstraal.

Ik ben niet per se een rotstraal expert, maar in dit gratis e-boekje staan een hele hoop voorbeelden met uitleg van hoe je het kunt herkennen en behandelen: https://hoofnerd.nl/eerste-hulp-bij-rotstraal-Ebook/

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:20

Lijkt idd op (beginnende) straalkanker. Kan je alleen maar als advies geven ook van binnenuit er aan te werken, weerstand verhogend. Zou zeker hypozin vragen bij de DA om iedere dag van buitenaf te smeren. Direct de kop indrukken, anders kan 't dweilen met de kraan open worden, helaas.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 00:16

@runa bedankt voor de tip, ga ik zeker lezen!
@jaan81 hij krijgt al Marstall Force vitaminebrok, wat zou ik nog kunnen toevoegen voor een hoge weerstand? Misschien veendrenkstof?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 00:44

Met enige regelmaat uitwassen met betadine shampoo werkt ook heel fijn tegen rotstraal, dat droogt ook in (als er een droge plek beschikbaar is om te staan) en dood ook bacteriën. :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:12

manolito10 schreef:
@jaan81 hij krijgt al Marstall Force vitaminebrok, wat zou ik nog kunnen toevoegen voor een hoge weerstand? Misschien veendrenkstof?

Verse gember, golden paste, cbd olie. Vooral golden paste doet hier wonderen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:04

Ik denk dat vooral droog houden belangrijk is,schone droge ondergrond.Desnoods maar even op stal.Een schone stal uiteraard.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:00

geerke schreef:
Sasqiua schreef:
Bij het zien van de eerste, niet schoongemaakte hoeven gingen bij mij meteen de alarmbellen rinkelen:
https://holistichorse.com/zones/educati ... ne-canker/

Bij de schoongemaakte hoeven ziet het er anders uit. Ik zou hier toch het zekere voor het onzekere nemen. Mijn paard heeft het ook gehad en is gelukkig goed hersteld. Ook ik ben geen veearts en het kan goed zijn dat ik er volledig naast zit, maar wilde het toch even delen.

Edit: ik doe zelf de hoeven van mijn paard. Toen ik dit zag heb ik de veearts gebeld en niet de hoefsmid. Je moet wel een veearts treffen die ervaring heeft met het fenomeen..

Dat gevoel had ik inderdaad ook. Maar ik zou er ook van balen als k het niet had gezegd en het wel zo bleek. Gelukkig lijkt het mee te vallen, maar het is het wel waard om het in de gate te houden. Ikzelf had een stuk straal weggehaald om te kijken wat voor weefsel eronder zit.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 13:05

Jaan81 schreef:
manolito10 schreef:

Verse gember, golden paste, cbd olie. Vooral golden paste doet hier wonderen.

Dat klinkt heel goed! Ik heb voor golden paste onderstaand recept gevonden:

Om 1 hoeveelheid te maken is nodig:
1 Cup water (of 250 ml),
1/2 Cup (of 60 gram) Kurkuma Longa puur,
1/3 Cup (of 80 gram) Bio Vergine kokosolie,
1 1/2 theelepel versgemalen zwarte malabar peper.
Met 1 hoeveelheid doet 1 persoon ongeveer 3 weken.

Doe het water en de Kurkuma in een pannetje en roer het door elkaar. Verwarm de substantie tot het kookpunt en laat het in 6 tot 8 minuten indikken tot een dikke kleiachtige massa. Voeg zo nodig nog wat water toe. (dit varieert per keer).

Haal de pasta van het vuur en laat afkoelen tot ongeveer 40 graden (handwarm)*. Voeg dan de virgin kokosolie en de peper toe en roer tot de olie volledig is gesmolten. De pasta is klaar om gebruikt te worden.

Ga ik maken!!

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 13:15

Sasqiua schreef:
geerke schreef:

Dat gevoel had ik inderdaad ook. Maar ik zou er ook van balen als k het niet had gezegd en het wel zo bleek. Gelukkig lijkt het mee te vallen, maar het is het wel waard om het in de gate te houden. Ikzelf had een stuk straal weggehaald om te kijken wat voor weefsel eronder zit.

Dierenarts heeft inderdaad een stuk weggesneden, aan allebei de achterhoeven. Hij heeft eerst gekeken, gevoeld met de hand. Toen aan allebei de kanten bij de stukken waar ik me druk over maakte een stuk weggesneden, hier zat gezond en schoon weefsel onder.

Zal even het hele verhaal vertellen:

Ik heb eerst ‘s ochtends mijn hoefsmid geappt, die belde mij vervolgens om te vertellen dat het leek op straalkanker, maar dat hij het zo niet goed genoeg kon beoordelen dus dat ik beter voor de zekerheid de dierenarts kon bellen.

Meteen dierenarts gebeld, die gaf twee opties:
1) hij zou langskomen, maar kon dan alleen vaststellen of het iets ergs was, maar kon niet behandelen als het straalkanker was (want veel bloed etc) dat zou dan maandag meteen behandeld kunnen worden op de kliniek.
2) maandag langskomen op de kliniek, hoeven controleren en bij straalkanker meteen behandelen

Ik heb toen voor optie 1 gekozen, omdat ik niet een paar dagen in spanning kon leven :')

Dierenarts was er binnen een uur, heeft dus stukje straal weggesneden & mij laten zien wat hij zag, uitgelegd waarom het er goed uitzag en advies gegeven om het paard zo veel mogelijk droog te houden. Ook als dat betekent dat hij dan wat meer binnen/ niet op de wei kan staan.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:15

Mijn alarmbellen gaan ook af bij de schoongemaakte hoeven eerlijk gezegd.

Hoe voelt de straal aan? Hard of een beetje zompig of rubber achtig? En hoe is de kleur als je er een klein laagje af haalt? Is deze mooi (licht) grijzig of spierwit of geel?

Mijn paard heeft hoefkanker. Ik geef speciale brokjes ter ondersteuning. Maar ik kan effe niet op de naam komen Ik zal vanmiddag even kijken.

En hoewel mijn paard volgens de hoefsmid en de paardenarts een nihile kans heeft om beter te worden, gaat het tot ieders verbazing erg goed!

Ik denk dat het geen kwaad kan voor jouw paard om deze brokjes ook ter ondersteuning te geven. (al is dit echt niet de enige reden waarom hij het zo goed doet bij mij.)

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:08

manolito10 schreef:
Sasqiua schreef:

Dierenarts heeft inderdaad een stuk weggesneden, aan allebei de achterhoeven. Hij heeft eerst gekeken, gevoeld met de hand. Toen aan allebei de kanten bij de stukken waar ik me druk over maakte een stuk weggesneden, hier zat gezond en schoon weefsel onder.

Zal even het hele verhaal vertellen:

Ik heb eerst ‘s ochtends mijn hoefsmid geappt, die belde mij vervolgens om te vertellen dat het leek op straalkanker, maar dat hij het zo niet goed genoeg kon beoordelen dus dat ik beter voor de zekerheid de dierenarts kon bellen.

Meteen dierenarts gebeld, die gaf twee opties:
1) hij zou langskomen, maar kon dan alleen vaststellen of het iets ergs was, maar kon niet behandelen als het straalkanker was (want veel bloed etc) dat zou dan maandag meteen behandeld kunnen worden op de kliniek.
2) maandag langskomen op de kliniek, hoeven controleren en bij straalkanker meteen behandelen

Ik heb toen voor optie 1 gekozen, omdat ik niet een paar dagen in spanning kon leven :')

Dierenarts was er binnen een uur, heeft dus stukje straal weggesneden & mij laten zien wat hij zag, uitgelegd waarom het er goed uitzag en advies gegeven om het paard zo veel mogelijk droog te houden. Ook als dat betekent dat hij dan wat meer binnen/ niet op de wei kan staan.

Wat fijn, zo'n pragmatische dierenarts!

Succes met de verdere behandeling. Minder natuurlijk maar helpt wel: hoof and sole hardner. Hoog percentage formaldehyde, dus handschoenen aan als je het gaat gebruiken!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:35

manolito10 schreef:

Ik vraag me wel af waarom die dat advies gegeven heeft. Als het echt gewoon een vochtige straal is, dan is er niets aan de hand. Ieder paard heeft een vochtige straal bij dit weer. :D
Het feit dat die zegt dat je dus actie moet ondernemen (hou de straal zo droog mogelijk) wilt toch zeggen dat het richting iets aan het evolueren is? Rotstraal of kneuzing in de straal?

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 16:08

Gini schreef:
manolito10 schreef:

Ik vraag me wel af waarom die dat advies gegeven heeft. Als het echt gewoon een vochtige straal is, dan is er niets aan de hand. Ieder paard heeft een vochtige straal bij dit weer. :D
Het feit dat die zegt dat je dus actie moet ondernemen (hou de straal zo droog mogelijk) wilt toch zeggen dat het richting iets aan het evolueren is? Rotstraal of kneuzing in de straal?

Nee zo bedoelde hij het niet. Het was meer een advies: minder in de blubber laten staan, meer tijd geven om hoeven te laten drogen. Ik had hem namelijk verteld dat mijn paard al eens rotstraal heeft gehad en er misschien wel gevoelig voor is (heb hem nog niet zo lang dus kan het nog niet goed beoordelen)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:59

Als je echt kazig weefsel er af kunt krabben met je nagel is dat een waarschuwingsignaal zegt mijn dierenarts.
Mijn paard is er wel weer bovenop gekomen trouwens, maar ik hou haar als een adelaar in de gaten.
Zodra ik er iets karige af kan krabben dan bel ik de dierenarts/ smid.
Dubieuze plekjes behandel ik net sav a hoofgel.