Paard in de regen zonder deken op de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Paard in de regen zonder deken op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:52

Ik zou gewoon even je paard checken op het moment dat je haar binnenhaalt.

Ziet het beestje er ellendig uit / rillerig / koud of nat op de huid als je je vingertoppen in de ondervacht steekt.... dan zou ik toch wel kiezen voor een dekentje. Je onderbuikgevoel zegt ook wat en als je het een prettiger idee vindt dan toch een goed dekentje aanschaffen zou ik zeggen :)

Zelf zou ik het sowieso niet meer willen, paard op een wei zonder fijne schuilstal.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:38

Gewoon eens proberen zonder regen deken buiten te zetten, mocht je paard hier dan toch moeite mee hebben omdat dit het eerste jaar is zonder dekens kan je altijd nog een 0grams opdoen. Ik zal iig eerst even aankijken hoe het gaat zonder. Gaat dat dit jaar nog niet dan volgend jaar weer een poging, maar gezien je paard een goede vacht heeft aangemaakt denk ik dat het zonder regendeken prima wil :o.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 08:19

Petrichor schreef:
hagelslag schreef:
Hoeveel hooi kan je paard eten in de tijd dat ze buiten staan?

Dat houd het kacheltje warm en en je minder snel een deken nodig

Op dit moment krijgt ze geen hooi op de weide, er staat nog zoveel gras in dat krijgt ze alleen nooit op. Toevallig had ik vorige week wat hooi op de wei gevoerd ivm bevroren gras, dat ligt er voor een gedeelte nog steeds. :+

Dan gewoon zonder deken de weide op

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:45

De mijne staat 27/7 buiten met schuilstal, zonder deken. Het is nog steeds vrij warm voor de tijd van het jaar, dus dan is de regen niet zo erg. In periodes dat het gaat vriezen en lang gaat regenen, en ook afhankelijk van de wind, dan ga ik er waarschijnlijk een 0-grams regendeken op leggen. Als het onder de -5 graden wordt of kouder, ga ik ook een deken overwegen, zodat hij niet nat en koud tegelijk wordt.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 22-12-20 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:50

Ik heb 3 pony's en 2 inloopstallen, in de zomer staan ze vrijwel altijd binnen en in de winter nooit, regen of niet ze staan altijd ergens op de wei maar zij hebben wel een dikke vacht!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:53

Een beetje terzijde, maar: dat een 0-grams regendeken wel/niet de haren platlegt en dus de isolerende functie van de vacht beïnvloedt, is een discussie die ik blijf tegenkomen. Maar ik kan daar nergens wetenschappelijke bronnen over vinden. De meerderheid blijft herhalen dat het zo is, en anderen noemen het een fabeltje. Is hier iemand die daar misschien een goede, informatieve link over heeft?

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:13

Het is voor deze tijd van het jaar nog best warm en als je aangeeft dat je paard een dikke wintervacht heeft dan moet het denk ik best kunnen zonder een dekentje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:14

miereneter schreef:
Een beetje terzijde, maar: dat een 0-grams regendeken wel/niet de haren platlegt en dus de isolerende functie van de vacht beïnvloedt, is een discussie die ik blijf tegenkomen. Maar ik kan daar nergens wetenschappelijke bronnen over vinden. De meerderheid blijft herhalen dat het zo is, en anderen noemen het een fabeltje. Is hier iemand die daar misschien een goede, informatieve link over heeft?

Gewoon het paard bekijken dan weet je hoe hij zich voelt. Sommige dingen moet je niet op theorie willen doen. Het paard heeft niets aan theorie als hij het te warm of te koud heeft.

Ik denk altijd weer aan een haflinger die het enorm koud had. De eigenaar heb ik destijds er op aangesproken dat het mis zou gaan maar die wimpelde het af met goede vacht, koudbloed, buitentemperatuur. Dat paard heeft diezelfde avond nog koukoliek gegregen (koliek door totale lichaamsverspanning door de kou). Omgekeerd zijn er volbloedjes met zijden vachtjes die nooit ergens last van hebben.

Die echte typische regendekens die in feite een zijltje met amper lining zijn, die zijn gewoon akelig en koud. Dat is vergelijkbaar met een goedkope regenjas op blote armen.
De goede ongevoerde outdoor dekens zijn prima voor paarden met wintervacht, die blijven ook gewoon mooi zacht en warm van binnen.

Een paard dat gewoon een goede vacht heeft en niet dag en nacht in de zijkende regen staat kan in de meeste gevallen probleemloos een paar uur buiten in de regen staan. Weer anders is het als er dan ook nog een gure oostenwind bij komt kijken, dat kan dan weer niet ieder paard goed hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:27

Ik gebruik sinds 5 jaar geen dekens meer en vind het super fijn. Ik was al nooit zo fan... meestal pas in november op en bij de eerste zonnestralen in maart weer af. Mijn paarden zijn nogal speels, dus ik had van te voren bedacht dat een deken wel niet heel zou blijven. Toen heb ik ze afgelaten en dat gaat eigenlijk prima. Ze krijgen wel wat wintervacht, maar niet extreem. Met trainen ervaar ik geen probleem. En bij mij kunnen ze altijd de stal in, dus hele de dag in de regen staan ze toch niet.

Als ze wel de hele dag op een open wei zouden moeten staan, zonder schuil mogelijkheden dan zou ik de regendeken wel weer op doen. Uiteraard ook als ik zou merken dat een paard het koud zou krijgen, of af zou vallen, of last zou hebben van stijve spieren op de rug. Ik heb Rambo en Rhino dekens liggen, die vind ik het fijnste. Goed ademend, wat bij mij wel echt nodig is ivm met veel spelen en rennen. Ik gebruikte voornamelijk 0 of 100 gram. Bij echt koud (nachtvorst e.d.) 200 gram.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:28

Mijn paard heeft nu een 0 grams deken van amigo op. Als je gaat voelen, voel je de haren gewoon rechtop staan onder de deken in de regen en wind

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:53

Hier staan ze ook met weer en wind buiten. Ze hebben een vetlaagje dat waterafstotend is (tenzij je ze wast). Hier kunnen ze zelf kiezen of ze willen schuilen of niet (de stal staat de hele dag open), maar ze blijven doorgaans gewoon in de (soms stromende regen) buiten staan. Ik gebruik geen regendekens, zelfs geen 0 grams.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:04

Ik zou ook gewoon proberen zonder deken buiten te zetten. Je geeft aan dat je paard een dikke wintervacht heeft dus dat moet goedkomen! Andere paarden die ik ken staan ook 24/7 buiten in de regen, uiteraard met dikke vacht!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 10:22

Bedankt voor al jullie adviezen! Vandaag is een enorm vieze dag en de paarden staan vanaf 8u zonder dekens buiten, ik heb besloten om voor de eerste keer de paarden eind van de ochtend weer binnen te halen. Als dat allemaal goed verloopt kunnen ze de volgende keer de hele dag! :)