miereneter schreef:Een beetje terzijde, maar: dat een 0-grams regendeken wel/niet de haren platlegt en dus de isolerende functie van de vacht beïnvloedt, is een discussie die ik blijf tegenkomen. Maar ik kan daar nergens wetenschappelijke bronnen over vinden. De meerderheid blijft herhalen dat het zo is, en anderen noemen het een fabeltje. Is hier iemand die daar misschien een goede, informatieve link over heeft?
Gewoon het paard bekijken dan weet je hoe hij zich voelt. Sommige dingen moet je niet op theorie willen doen. Het paard heeft niets aan theorie als hij het te warm of te koud heeft.
Ik denk altijd weer aan een haflinger die het enorm koud had. De eigenaar heb ik destijds er op aangesproken dat het mis zou gaan maar die wimpelde het af met goede vacht, koudbloed, buitentemperatuur. Dat paard heeft diezelfde avond nog koukoliek gegregen (koliek door totale lichaamsverspanning door de kou). Omgekeerd zijn er volbloedjes met zijden vachtjes die nooit ergens last van hebben.
Die echte typische regendekens die in feite een zijltje met amper lining zijn, die zijn gewoon akelig en koud. Dat is vergelijkbaar met een goedkope regenjas op blote armen.
De goede ongevoerde outdoor dekens zijn prima voor paarden met wintervacht, die blijven ook gewoon mooi zacht en warm van binnen.
Een paard dat gewoon een goede vacht heeft en niet dag en nacht in de zijkende regen staat kan in de meeste gevallen probleemloos een paar uur buiten in de regen staan. Weer anders is het als er dan ook nog een gure oostenwind bij komt kijken, dat kan dan weer niet ieder paard goed hebben.