Oren knippen een hel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:36

Taucha schreef:
trysteffy schreef:
... want zijn baard knippen en scheren gaat allemaal goed ....

Baard en tastharen is totaal iets anders.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:52

In Duitsland is wat je doet inmiddels verboden. Hoop dat de rest van Europa en de wedstrijd paarden ooit volgen.

Je doet dit alleen om je paard mooier te houden. Maar alles aan je paard zijn oor heeft juist de functie om vliegen, vuil tegen te houden. Niets binnen kan dringen in het oor. Dat haal je weg.

Maar ook geluiden met trilling op te vangen. Je paard zoveel x geluid harder horen dan wij.

Ook het afhalen van tast haren. Maakt dat je paard minder goed kan bepalen wat hij doet met zijn mond.

https://www.knhs.nl/nieuws/2019/verzorg ... videostar/

Laten we ons meer bewust zijn van paard zijn welzijn. Ze slikken al zoveel van ons.

tamary

Re: Oren knippen een hel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:56

Niks tegen de regels, waar TS het over heeft zijn die plukken vol oorsmeer die uit de oren steken. En als die plukken zo vol zitten kan overtollig oorsmeer op een gegeven moment ook niet meer goed weg het oor uit. Het gaat TS niet om oren uitscheren zodat er van alles in kan, enkel om het weghalen wat al vol zit met troep die er uit moet.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:56

Almighty schreef:
In Duitsland is wat je doet inmiddels verboden. Hoop dat de rest van Europa en de wedstrijd paarden ooit volgen.

Je doet dit alleen om je paard mooier te houden. Maar alles aan je paard zijn oor heeft juist de functie om vliegen, vuil tegen te houden. Niets binnen kan dringen in het oor. Dat haal je weg.

Maar ook geluiden met trilling op te vangen. Je paard zoveel x geluid harder horen dan wij.

Ook het afhalen van tast haren. Maakt dat je paard minder goed kan bepalen wat hij doet met zijn mond.

https://www.knhs.nl/nieuws/2019/verzorg ... videostar/

Laten we ons meer bewust zijn van paard zijn welzijn. Ze slikken al zoveel van ons.

TS wil alleen de uitstekende haren eraf knippen, niet het gehele oor uitscheren of de tastharen afknippen. Dat doe ik ook, vind ik netjes verzorgd staan en het paard behoudt wel gewoon de functie van de oorharen. Sterker nog: dat staat zelfs in de link die je plaatst...

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:06

zou elke dag even oefenen aan zijn oren te zitten, en snoepje of brokje geven als die braaf is. dat uitbouwen met knippen. stukje bij beetje!

Precies om deze reden ben ik gelijk als veulen begonnen met scheren van mijn veulen haar oren, baard etc. Met paar week als eerste gedaan en ik kan haar nu los in de wei scheren, niks aan de hand. Kwestie van gewenning

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:15

Dat begreep ik ook dat in de link stond met uitleg hoe het beste te doen

Maar als er zoveel vuil aan zit is dat juist zeker in de winter deze haren om die reden van al dat vuil er zitten. En het is geen oorsmeer want dat komt niet uit oor paard maar van buiten wat er zit. Ik wrijf dit met beetje kokosolie eruit altijd en krijg je ook wat glans.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:44

De FEI is trouwens geen nationale wetgeving, dus tenzij TS FEI wedstrijden rijdt is die link niet van toepassing.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 16:49

Bij de KNHS is het volgens mij al heel lang al verboden om oren uit te scheren en tastharen te knippen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:41

Moderatoropmerking:
De topicstarter vraagt om tips wbt uitstekende haren rondom de oren te verwijderen. Een discussie over het wel of niet oren scheren kan elders gevoerd worden.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:06

Mijn osteopaat zei laatst dat bij paarden waar je niet aan de oren kan komen de oren echt serieus gevoelig zijn. Maar je kan er wel aankomen dus dan zal het het knip geluid zijn. Ik heb ooit bij een paard die zijn baard niet liet knippen de baard er met een scheermesje afgehaald. Beest was levensgevaarlijk met een schaar en met een scheermesje super braaf. Maar die had wel een sik van bijna 10 cm ondertussen dus geen idee of het met oren ook gaat.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:18

Jeetje wat een commentaar. Ik scheer ook de baard weg en zorg dat het uitstekende haar bij het oor weg is, en de vetlokken gaan eraf. Net een geit met van die plukken aan de benen. De tastharen en haren binnen in het oor mogen blijven zitten, maar ik wil haar er wel een beetje netjes bij hebben staan. :+
Ik heb dit seizoen al 2x geschoren, ik vind het vreselijk veel haar en mijn paard heeft ook last van de warmte met een flinke (spring)training met een wintervacht. Grote kans dat ze ergens later in de winter nog een keer geschoren moet worden.

@ts; hoe reageert je paard als je het 3e oor knipt? Zou gewoon met poetsen en toiletteren elke keer de schaar erbij pakken en rond het hoofd knipgeluiden maken, zodat het geluid normaal wordt en heel veel aan de oren (en de uitstekende plukjes zitten), ook dubbel vouwen van het oor etc.
Gewoon daar de tijd voor nemen, grote kans dat je dan straks prima kunt knippen. :j

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:22

Tsjah ik doe ook gewoon een praam om bij mijn jonkie als ik die plukken uit z'n oren weghaal.

En ja ook ik scheer z'n baard en dat kan ik gewoon doen terwijl die los in z'n stal staat. Maar oorplukken weghalen staat in het rijtje niet cool baas.

Liever een praam dan een blind paard hoor...

Leo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:47

Mijn beestje van 175 gaat heerlijk staan voor het scheren, maaaaar kom niet aan zijn oren. Nou ja, weet je, laat maar. Oren afdrogen, poetsen, alles kan. Maar kom niet met een schaar of tondeuse. Dan niet, het is niet anders.....klaar

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:49

Tape op zijn neus
Ff ze lip vast pakken
En wat ik deed ff zijn oor stevig beet pakken kleine slag draaien en knippen maar.
(Zal nu wel gezeik krijgen maar werkt wel)

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:14

kiddokids schreef:
Tape op zijn neus
Ff ze lip vast pakken
En wat ik deed ff zijn oor stevig beet pakken kleine slag draaien en knippen maar.
(Zal nu wel gezeik krijgen maar werkt wel)

Ik snap die tape op de neus niet? Lees t nu voor de 2e keer al

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:39

Tape op de neus: gewoon een stukje schilderstape of ducktape van ca 10 cm afscheuren en vertikaal op de neus plakken op de plek waar je normaal een praam zou draaien. Onderste stukje tape laat je los flapperen. Je drukt de tape alleen op de zenuwknoop wat aan. Dit leidt het paard zo af en heeft een milde kalmerende werking waardoor je makkelijker de oren kan doen bijvoorbeeld.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:09

Probeer het eens met een heel klein schaartje? Ik weet niet waarom, maar dat helpt soms

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:38

Absolem schreef:
Tsjah ik doe ook gewoon een praam om bij mijn jonkie als ik die plukken uit z'n oren weghaal.

En ja ook ik scheer z'n baard en dat kan ik gewoon doen terwijl die los in z'n stal staat. Maar oorplukken weghalen staat in het rijtje niet cool baas.

Oprechte vraag: waarom liever een praam dan een opvoeding?

Ik vind oren knippen zo een doodgewone handeling. Daar moet het paard echt leren oké mee zijn hoor. Als ik voor zoiets kleins en simpels al met een praam aan de slag moet, dat zou ik echt vermoeiend vinden.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:03

als mijn paard een redelijke wintervacht heeft en bezweet is vind ze het fantastisch als ik haar hoofd kriebel en ook haar oren, die jeuken blijkbaar met zweet. ik zou eerst eens beginnen met het hoofd en oren kriebelen op een moment dat het paard het fijn vind (zweet) en de schaar voorlopig achterwege laten tot je paard je helemaal vertrouwd bij haar oren. Die van mij bied ze nu zelfstandig aan en zelfs de binnenkant flink hard raggen met vingers of zelfs een haarborstel word nu erg gewaardeerd. pas als ze het fijn vind dat je aan de oren zit zou ik een schaar introduceren en in de tussentijd loopt ie maar met lelijke oren. Dit proces hoeft bij de meeste paarden geen jaren te duren, maar timing is alles en als paard aangeeft het niet fijn te vinden wat je doet zoek je iets wat wel fijn is. een paar goede kriebelsessies met veel geduld kunnen wonderen doen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:00

Gini schreef:
Absolem schreef:

Ik vind oren knippen zo een doodgewone handeling. Daar moet het paard echt leren oké mee zijn hoor. Als ik voor zoiets kleins en simpels al met een praam aan de slag moet, dat zou ik echt vermoeiend vinden.

Omdat hij met een praam om zijn neus zichzelf in twee seconden overgeeft en ik meestal alleen op stal rondloop. Hij staat tussen twee kettingen en weet dat als hij een paar stappen opzij zat hij mij van het krukje af kan boxen.

Ik mag verder wel gewoon aan zijn oren komen friemelen stront er af borstelen /krabben. Dat maakt 'm geen zak uit.

Maar this een jong ding. Hengst en een Fries en hij meet nu al 1,60 en dan moet ie nog 2 worden. Ik ben maar 1,68, ik verzuur heel erg snel in mijn schouders. Dus ik heb gewoon geen zin meer in die strijd. Nu die zo hard gegroeit is

Hij is verder met scheren zo mak als een lam en staat voor een jong paard hartstikke rustig nu als ik zijn manen invlecht. En ook buiten het terrein is hij hartstikke prima te handelen. Niks op aan te merken. Maar die oren tsjah... Dat is zijn nukkigheidje.

Dus dan maar een praam.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:07

Ik gebruik bij degene die gek gaan doen als ik met de schaar bij het oor kom ook een praam.. Iedereen kan zeggen wat ie wil, maar liever 40 seconde een praam op dan dat ik in zijn oor knip of hij zijn hoofd tegen mij aan slaat.. Werkt bij mijn paarden uitstekend.. Ik gebruik hem alleen bij degenen die er hysterisch van worden. De paarden die rustig blijven staan zet ik hem niet op, maar veiligheid voorop toch.

En "niet knippen" is ieder zijn eigen keus, maar daar vraagt TS hier niet om.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:14

Gini schreef:
Absolem schreef:

Inderdaad. Een praam of dergelijke fratsen om de oren te knippen vind ik echt te belachelijk voor woorden.

Ik gebruik altijd een tondeuse ipv schaar en dan gewoon langs het oor gaan, dus niet in de oorschelp. Dan is het in iets meer dan een seconde gedaan. En je hoeft het oor niet dicht te knijpen, iets wat veel paarden gewoon vervelend vinden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:11

Als ik met een tondeuse langs de oren van mijn paard wil gaan, kan daarna de ambulance worden gebeld zonder verdoving/praam. Dus daar ook niet te simpel over denken. :+

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:52

TS, moet je paard toevallig binnenkort naar de tandarts (met sedatie)?
Die van mij houdt er ook niet van, is bij een vorige eigenaar denk ik eens ingeknipt want er zit wel een knip in z'n oor. Maar ik laat zijn tanden in het voorjaar altijd doen onder sedatie. Dan werk ik het altijd snel bij als hij nog aan het wakker worden is. Nu doe ik het natuurlijk vaker dan die ene keer per jaar. Maar misschien worden bij die van jou de tanden wel vaker gedaan dat je het elke keer kan combineren?

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:01

Kaitlyn schreef:
Als ik met een tondeuse langs de oren van mijn paard wil gaan, kan daarna de ambulance worden gebeld zonder verdoving/praam. Dus daar ook niet te simpel over denken. :+

Want opvoeden is te moeilijk?