Kritisch naar mijzelf: is veel buiten paardvriendelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:57

Mizora schreef:
Je hoort toch veel te vaak het argument om geen strooisel in de schuilstal te gebruiken omdat het meer werk is om te mesten en ze het als toilet gebruiken. Dan is het 24/7 buiten staan blijkbaar niet vanwege paardenwelzijn, maar ruitergemak en goedkoper huisvesten.

:+
Hier wil ik wel even op ingaan.
Hier hebben ze normaal ook geen strooisel in de schuilstal omdat ze het inderdaad als toilet gebruiken EN vervolgens buiten gaan slapen. :evaw: doei doei, ben geen gekke henkie.

Dat gezegd hebbende. Als het een groot deel van de nacht regent / ik verwacht dat de bodem te nat is/word (modder heb ik het dan niet eens over) krijgen ze wel een stro stal. Dan heb ik ze de gelegeheid in ieder geval gegeven om droog te liggen. Maar de rest van het jaar :n

Dus als een paard echt een sip nat weitje als enige verblijf heeft zou ik daar niet zo blij van worden.
Voordeel is wel dat als je de ruimte wel hebt (in tegenstelling tot een stal die niet ingericht is op voldoende ruimte per paard) je wel makkelijker aanpassingen kunt doen om het verblijf beter te maken.

pateeke

Re: Kritisch naar mijzelf: is veel buiten paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:15

Ik denk dat het afhankelijk is van wat je kan bieden en van paard tot paard. Mijn pony komt hoop en al een paar keer per week een uur of twee op de paddock deze periode. Niet omdat ik dat beter vind, maar omdat dat nu eenmaal het stalmanagement is bij ons op stal. Zelf zou ik wel graag willen dat hij meer buiten komt, maar dat zit er niet in helaas. Op andere stallen in de buurt is het doorgaans hetzelfde.
Volledig op de weide lijkt me voor hem ook niet goed want waar hij nu staat is er geen schuilmogelijkheid op de weide en zijn de weides met slecht weer een schaatsbaan... Als het echt erg regent als ze op de paddock staan, merk ik ook aan onze paarden dat ze graag naar binnen willen. Mijn pony is ook niet anders gewend.

In je OP schrijf je dat één van de redenen om je paard niet teveel buiten te zetten in de winterperioden verveling zou zijn. Dat vind ik een beetje en bijzondere reden. Er staat dan misschien wel minder gras op de weide, maar paarden doen wel meer op de weide dan enkel gras eten. Ze hebben buiten meer beweging(vrijheid), sociaal contact met andere paarden, kunnen met andere paarden spelen etc. Paarden die op stal staan, staan op veel beperktere ruimte, hebben daardoor minder bewegingsvrijheid, minder sociaal contact en minder mogelijkheden tot bv spel.

Ikzelf zou het ideaal vinden om mijn pony een stal met vrije uitloop te geven zodat hij zelf kan beslissen wanneer hij binnen en wanneer hij buiten gaat. Maar dit is helaas geen optie voor mij. Hij is het nu ook al het grootste deel van zijn leven gewend op deze manier (max een paar uur per dag / paar keer per week op de paddock); ik weet niet wat hij zou kiezen als hij nu zelf de keuze zou krijgen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:27

AmoorM schreef:
Is het daadwerkelijk wel fijn voor een paard om in deze periode de hele dag op een redelijk kale weide te staan, zonder schuilmogelijkheden? Wel toegang tot hooinetten die mee genomen mogen worden ivm kale weide.

Hij heeft hooi, dus eten, kan neem ik aan drinken en staat neem ik aan ook niet alleen? Dan lijkt me er niet zo veel mis mee. Alleen een schuilmogelijkheid zou dan nog wel fijn zijn.

Ik weet van mijn paard, dat pas een poosje op stal heeft gemoeten ivm omheining, dat hij echt ongelukkig werd van maar een paar uurtjes per dag naar buiten mogen. Die raakte echt apathisch en in zichzelf gekeerd. Nu hij weer lekker de hele dag buiten kan staan met zijn vriendjes, heb ik mijn vrolijke, sociale paard weer terug. Hij heeft een kale wei maar wel hooi en een schuilstal.
Het zal vast van paard tot paard verschillen... maar voor die van mij werkt dit beter.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:46

Mijnn paarden staan hoofdzakelijk buiten ondanks hun mooie grote schuilstal, vooral op hete dagen met veel vliegen staan ze er dus in, of als het heel veel en hard regent, kiezen ze er voor om af en toe binnen te eten, of droog te liggen, ondanks het geknetter op het dak....Iemand zei iets terug dat het belangrijk is dat een paard altijd wat gras kan eten, maar dat kan voor sobere paarden meestal niet ivm het hoge fructaan gehalte in de winter. Mijn paarden hebben een leuk afwisselend stuk grond, met veel bossages en bomen. Plus slowfeeders binnen en buiten...je moet het wel een beetje aantrekkelijk maken voor ze...Paarden staan ook vaak te "niksen"in onze ogen...maar een paard dat de vrijheid van het buitenstaan heeft bepaald zelf waar hij wil staan, lopen..scharrelen, eten, krabbelen etc... Een paard dat op stal staat kan dit niet...het is meestal een hokje van 3x3..of met een beetje geluk iets groter en onbeperkt hooi...Mijn oude fries heeft de eerste 3 jaren van zijn leven heel erg veel binnen gestaan op stal bij een andere eigenaar. Ik kan hem niet meer opsluiten...hij wordt helemaal gek, en probeert echt over de muur te komen...Er zit ook altijd een deur in de stal...waarom is dat als paarden het prima vinden om uren op stal te staan?..Ze worden door de mens gedwongen in een dag en nachtritme, wat ze niet hebben...paarden slapen verspreid over de 24 uur, waarvan ze 2 uur remslaap nodig hebben...zoń 4 uur echte slaap per etmaal....als je een stal met uitloop hebt hang maar eens een camera op, dan kun je zien hoe actief paarden zijn snachts...in een box kan dat niet..

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:28

octavodia schreef:
Paarden staan ook vaak te "niksen"in onze ogen...

Er is wel een verschil tussen een tijdje staan te 'niksen' en zich te pletter vervelen. Je ziet het verschil het makkelijkst op het moment dat ze wel iets leuks kunnen gaan doen. Zo hadden wij vroeger onze paarden altijd op de weide. Ooit was het na een modderige periode plots beginnen vriezen dus de weide was niet begaanbaar. Paarden hebben een week thuis gestaan, op stal en in een een paddock. We hebben geprobeerd hen zoveel mogelijk afwisseling te geven. Na een week hebben we hen onder het zadel terug naar de weide gebracht. Ze waren onderweg perfect braaf. Toen we hen loslieten hebben ze tegelijk gegaloppeerd, gebokt, gesteigerd, gaan rollen en tenslotte heel hard gebriesd en gaan grazen. We hebben pas gemerkt hoe ze zich verveeld hadden op het moment dat we iets leukers aanboden, niet op het moment dat ze zich verveelden, want toen leek het wel ok.
Citaat:
Er zit ook altijd een deur in de stal...waarom is dat als paarden het prima vinden om uren op stal te staan?

Die deur is er om de andere paarden buiten te houden. Als bv. enkel 2 paarden die het prima met elkaar kunnen vinden en hetzelfde voer krijgen samen staan kunnen de deuren open blijven. Is de groep wat groter merk je vaak dat er wat onrust is als de deuren open blijven. Het zou een leuk experiment zijn als iemand een systeem zou uitvinden waarbij een paard zelf zijn eigen deur kon bedienen :)

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:45

Ik moest deze winter ook eens kritisch zijn naar mijzelf. Ik heb het liefst mijn paarden gewoon buiten, zolang ze een inloopstal hebben en droog kunnen staan. Maar ik had vorige winter grote problemen om mijn merrie op gewicht te houden buiten. Ze kregen onbeperkt hooi, maar ze liet zich steeds wegjagen door de bullies en had een groot hengstveulen aan de voet. Ze kwam te mager de winter uit.

Deze winter had ik besloten haar gewoon weer buiten te laten, maar het ging gewoon niet. Ze had zoveel stress rond de voertijden (rijpaard kudde, dus niet onbeperkt) dat ze gewoon wegliep en dus niet at. Uiteindelijk kwam ze dan terug, maar na een halfuurtje zenuwachtig heen en weer lopen en hier en daar wat hooi plukken ging ze weer achterin de wei staan. Ze had geen energie, at veel te weinig en viel enorm af.
Toen heb ik haar tegen al mijn principes in 's nachts in de boks gezet, en ik heb de oude Eva weer terug. Ze is blij, heeft energie en is weer enthousiast.
Om 7 uur krijgt ze een liter geweekte grasbrok/bietenpulp mix, en gaat dan rond 7.15 naar buiten als het hooi buiten verdeeld is. Het onrustige en voor haar dus stressmoment is dan voorbij. 'S avonds gaat ze voor het voeren weer naar binnen en kan dan de hele nacht eten. Lunchen doet ze ook buiten (maar slaat ze vaak over...).
Ze is nu mooi slank en ik moet nogsteeds flink bijvoeren met bietenpulp, maar nu weet ik dat ze in ieder geval 's nachts haar hooi krijgt, en niet zonder eten staat.

Er staan 3 zeer vervelende dieren in de kudde die echt alles kort en klein hameren rond de voertijden. Die gaan hopelijk volgende winter hun eigen aparte kudde vormen waar ze elkaar kunnen vervelen, maar niet de anderen. Dan kan die van mij hopelijk weer buiten slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:37

Wat goed dat je naar je merrie luistert Thokkadisje!

Mijn paard staat elke dag buiten. Tussen 3 en 7 uur in deze periode. Ligt een beetje aan de planning. Wij moeten het zelf doen. 7 uur is voor mijn omgeving echt veel. Terwijl ik zelf dat helemaal niet super veel vindt. Ik heb de mogelijkheid om haar langer buiten te zetten door haar in de ochtend eerder voor het werk (half 8) naar buiten te doen. Dan zou ze 8/9 uur staan. Dit durf ik eigenlijk niet zo goed, omdat ik dus zoveel tegenstand krijg dat het niet goed is zo lang. Ik weet dan zeker als er wat gebeurd (ziekte, kreupel etc) het teruggekoppeld wordt naar het vele buitenstaan. Ook is het lastig dat het paard niet alleen van mij is. De mede-eigenaar is dus ook niet echt pro-buiten staan.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:44

Ik denk dat het voornaamste probleem is dat de pro-buiten kudde graag zegt dat ze tegen opstalling zijn omdat het paard dan 22 uur per dag op stal staat (wat op sommige plekken wel gebeurt ja, maar zeker niet overal). En dat de pro-stal kudde graag zegt dat de tegen 24/7 buiten zijn omdat het paard dan de hele dag tot de knieën in de modder staat. En natuurlijk zijn die gevallen er ook, maar zeker niet allemaal.

Als we nou gewoon eens allemaal een beetje water bij de wijn doen en proberen elkaar te begrijpen, zouden we al een heel eind komen.

Ik heb mijn paarden jarenlang 24/7 buiten gehad met schuilstal en droge gras bodem (dus geen modder). Kregen ook geen dekens op want dat was niet nodig.
Nu staat mijn nieuwe paard 's nachts op stal omdat hij gewoon GEEN wintervacht heeft (voor de mensen die het niet geloven kan ik een filmpje uploaden, de meeste andere paarden hebben een dikkere zomervacht). En hij wordt van het dekens dragen en op stal staan 's nachts echt heel erg blij. Verder staat hij van 6 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds buiten met gras, mogelijkheid tot droge voeten, een schuilstal en hooi. Dus tsja... Het is maar net wat je je paard biedt.

Te veel op stal is niet goed, te veel in een blubber land is ook niet goed. Optimaliseer voor je paard binnen de mogelijkheden die je hebt, maar wees ook zo eerlijk dat als je weet dat wat je kan bieden niet afdoende is, dat je andere mogelijkheden zoekt. En die eerlijkheid, daar ontbreekt het af en toe aan vind ik.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:10

Wat jij noemt over dekens vind ik wel mooi Molfre. Mijn paard maakt nauwelijks vacht aan en eigenwijs anti-dekens als ik was zette ik hem zonder in de eerste winter. Bij de eerste de beste koude dagen kwam hij zijn schuilstal niet meer uit om te eten. Ik uit frustratie een oude te grote deken opgelegd en hij liep in de stortregen naar buiten om uitgebreid te rollen. _O- Sjndsdien staat hij swinters met deken.

Afbeelding

Zo kijkt hij dus als ik hem uit een regenbui trek :')

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:19

Isabel_k schreef:
Wat jij noemt over dekens vind ik wel mooi Molfre. Mijn paard maakt nauwelijks vacht aan en eigenwijs anti-dekens als ik was zette ik hem zonder in de eerste winter. Bij de eerste de beste koude dagen kwam hij zijn schuilstal niet meer uit om te eten. Ik uit frustratie een oude te grote deken opgelegd en hij liep in de stortregen naar buiten om uitgebreid te rollen. _O- Sjndsdien staat hij swinters met deken.

[ [url=m/ddUUjk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo kijkt hij dus als ik hem uit een regenbui trek :')

Dat herken ik!! Omdat dekens opleggen voor mij nog een vrij nieuwe bezigheid is vergeet ik het soms, hij loopt dan niet bij me weg en als ik later terug langs de wei loop staat hij heel zielig met zn staart tussen zn billen geklemd en al z'n spieren gespannen met z'n vier voeten op een ontbijtbordje heel erg ongelukkig te zijn. Zodra ik zijn deken dan op kom leggen dan is hij vrolijk en knapt hij heel vlot weer op.

Nou heb ik hem pas sinds begin november en hij komt van een draverij, daar stond hij met dek op op stal en in oktober al met een 400gr deken buiten. Dus het is niet zo gek dat hij geen vacht heeft.

Volgend jaar wil ik het met wat minder proberen, maar ik ben oprecht bang dat ik dit mooi weer paard nooit zonder pyama aan naar buiten krijg :+

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:46

Mijn paarden hebben de luxe dat ze kunnen kiezen Althans, in herfst, winter en voorjaar als er nog niet genoeg gras is..... Dan staan ze achter het huis en kunnen vrijelijk hun stal in-en uitlopen. En waar staan ze bijna altijd? Buiten! Behalve als het te warm is.

In het weide seizoen waar ze ergens anders staan staan zorg ik dat het altijd een weitje is met schaduw van bomen. Als er veel zon is staan ze onder de bomen en de rest van de tijd niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:33

Thokkadisje schreef:
Ik moest deze winter ook eens kritisch zijn naar mijzelf. Ik heb het liefst mijn paarden gewoon buiten, zolang ze een inloopstal hebben en droog kunnen staan. Maar ik had vorige winter grote problemen om mijn merrie op gewicht te houden buiten. Ze kregen onbeperkt hooi, maar ze liet zich steeds wegjagen door de bullies en had een groot hengstveulen aan de voet. Ze kwam te mager de winter uit.

Deze winter had ik besloten haar gewoon weer buiten te laten, maar het ging gewoon niet. Ze had zoveel stress rond de voertijden (rijpaard kudde, dus niet onbeperkt) dat ze gewoon wegliep en dus niet at. Uiteindelijk kwam ze dan terug, maar na een halfuurtje zenuwachtig heen en weer lopen en hier en daar wat hooi plukken ging ze weer achterin de wei staan. Ze had geen energie, at veel te weinig en viel enorm af.
Toen heb ik haar tegen al mijn principes in 's nachts in de boks gezet, en ik heb de oude Eva weer terug. Ze is blij, heeft energie en is weer enthousiast.
Om 7 uur krijgt ze een liter geweekte grasbrok/bietenpulp mix, en gaat dan rond 7.15 naar buiten als het hooi buiten verdeeld is. Het onrustige en voor haar dus stressmoment is dan voorbij. 'S avonds gaat ze voor het voeren weer naar binnen en kan dan de hele nacht eten. Lunchen doet ze ook buiten (maar slaat ze vaak over...).
Ze is nu mooi slank en ik moet nogsteeds flink bijvoeren met bietenpulp, maar nu weet ik dat ze in ieder geval 's nachts haar hooi krijgt, en niet zonder eten staat.

Er staan 3 zeer vervelende dieren in de kudde die echt alles kort en klein hameren rond de voertijden. Die gaan hopelijk volgende winter hun eigen aparte kudde vormen waar ze elkaar kunnen vervelen, maar niet de anderen. Dan kan die van mij hopelijk weer buiten slapen.

Fijn dat dit goed werkt voor je paard!

Maar, je geeft in het eerste stukje aan dat ze zich liet wegjagen door de bullies => Dan zijn er imo simpelweg te weinig voerplekken.

Tweede stukje, onrust rond voertijd: idem, te weinig voer en/of te weinig voerplekken.

Maar sommige paarden doen het idd beter als ze een aantal uur per dag hun eigen plekje hebben.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:01

Ik begrijp dat je dat concludeert, dat is ook het eerste waar wat aan gedaan is. Maar de bullies blijven rondjagen óók als ze zelf niet staan te eten. Zelfs toen ze onbeperkt kregen en de bullies kogelrond werden, was die van mij mager. Mijn idee was dus een heel nieuwe voerplek creeeren aan de andere kant van het weiland, maar dat werd de staleigenaar wat teveel van het goede voor 1 paard :o

Er zijn 2 voerplekken meer dan er paarden zijn.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:11

Ik merk de afgelopen tijd op Bokt ook steeds meer dat mensen denken over paarden als individuele wezens die allemaal hun eigen voorkeuren en behoeftes hebben.

Ik zie hier op stal ook veel verschillende paarden. Van paarden die het liefst de hele dag, weer of geen weer op de wei ravotten, en zelfs een paar die het na een halfuurtje wel weer voor gezien houden.

Ik heb zelf een echte mooiweer merrie, die wil met regen en wind gewoon binnen droog op stal, ook een weiland met beschutting vind ze dan niks.

Gewoon naar je paard kijken. :)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:38

AmoorM, laat jij je echt ompraten door anderen die vinden dat jouw paard niet 's morgens vroeg naar buiten mag? Als jij vindt dat je paard lekker lang buiten mag staan is dat jouw besluit. Ik heb al 32 jaar paarden en een eigen stuk land. En altijd heb ik ze 's morgens rond 6 uur / half 7 buiten ( voor het werk) , in elk weer! en wel 's nachts binnen. In de zomer als het heel heet is draai ik het om. Ik heb een grote schuilstal met stro en ze krijgen 3 keer hooi buiten. Al vriest het dat het kraakt of regent het de hele dag, ze staan nooit in de schuilstal. Wel er net voor. In de zomer staan ze heel soms erin voor de vliegen. Ze gaan ' s avonds meestal graag naar binnen maar ook weer graag eruit 's morgens. Ik zou altijd kiezen voor zolang mogelijk buiten en lekker bewegen als het kan.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:45

Ik vind het echt dier onterend. Je zou zelf 21 uur per dag in een kamertje worden opgesloten. En dan te bedenken dat kamertje maar doorgaans 2 keer groter is dan het dier zelf. En dan is ook nog een dier wat veel meer behoefte heeft aan beweging dan een mens.

Een gemiddelde koe heet trouwens een beter leven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:56

Thokkadisje schreef:
Ik begrijp dat je dat concludeert, dat is ook het eerste waar wat aan gedaan is. Maar de bullies blijven rondjagen óók als ze zelf niet staan te eten. Zelfs toen ze onbeperkt kregen en de bullies kogelrond werden, was die van mij mager. Mijn idee was dus een heel nieuwe voerplek creeeren aan de andere kant van het weiland, maar dat werd de staleigenaar wat teveel van het goede voor 1 paard :o

Er zijn 2 voerplekken meer dan er paarden zijn.

De theorie is idd allemaal gemakkelijk. Ik heb de mijne 24/7 buiten, met drie, maar heb maar 1 ruif en een eventuele voerplek er vlak naast onder hun afdak. Met die drie gaat het nu uiteindelijk wel redelijk, maar moest het niet gaan dan ging ik ook een moeten apart zetten (heb nog een box met uitloop.), want ik ben niet in de mogelijkheid om nog een voerplek te maken waar ze niet in de drek staan en dat ik ook nog wat gevuld krijg met droog hooi.

Soms heb je gewoon limieten en dan moet je zorgen dat je er het beste van kan maken inderdaad, in een vorm die werkt voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:02

dingogirl schreef:
AmoorM, laat jij je echt ompraten door anderen die vinden dat jouw paard niet 's morgens vroeg naar buiten mag? Als jij vindt dat je paard lekker lang buiten mag staan is dat jouw besluit. Ik heb al 32 jaar paarden en een eigen stuk land. En altijd heb ik ze 's morgens rond 6 uur / half 7 buiten ( voor het werk) , in elk weer! en wel 's nachts binnen. In de zomer als het heel heet is draai ik het om. Ik heb een grote schuilstal met stro en ze krijgen 3 keer hooi buiten. Al vriest het dat het kraakt of regent het de hele dag, ze staan nooit in de schuilstal. Wel er net voor. In de zomer staan ze heel soms erin voor de vliegen. Ze gaan ' s avonds meestal graag naar binnen maar ook weer graag eruit 's morgens. Ik zou altijd kiezen voor zolang mogelijk buiten en lekker bewegen als het kan.

Klopt ik laat mij te veel beïnvloeden door anderen. Hele nare eigenschap. Maar ook de mede-eigenaar is niet team pro buiten zeg maar. Als het gewoon één front was, dan was het 'n stuk makkelijker. Eigenlijk doe ik veel water bij de wijn. Maar het is ook mijn paard, dus ik ga proberen mijn eigen gevoel te volgen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:05

Hoevaak voeren jullie hooi op de weide en hoeveel? Wij nemen 1x hooi mee als ze naar buiten gaan. Staan die van jullie 8/9 uur buiten zonder schuil stal?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:17

Die van mij staan altijd buiten op de track met aangrenzend stallen. Ik maak deze vlasbalen nog op maar ga hier geen nieuwe bodembedekking in leggen. Ze liggen er nooit (liggen buiten, in weer en wind) en plassen er enkel en de muizen vreten alle balen kapot. Dus ben er klaar mee.
Rubbermatten kan niet want daar loopt urine onderuit en heb geen afvoer dus gaan ze maar mooi buiten plassen.
Tevens twee weides. Voer 1x per dag op 6/7 voerplekken. In de zomer alleen weide en hooinetjes in stallen/aan stallen buitenkant ivm hitte.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:22

Probeer het gewoon eens :D Mijn andere paard heeft nog geen dag van zijn leven op stal gestaan, en die maakt t hartstikke goed. Ook mijn vorige paarden hebben in de afgelopen 12 jaar niet in een boks gestaan, op een uurtje benen drogen voor de hoefsmid na dan.

De boks-merrie krijgt ontbijt en lunch buiten en er is 1 overkapping en een schuilstal, ze staat van 07.15 tot 17.30 buiten. De schuilstal wordt voornamelijk s avonds in de zomer gebruikt, ik vermoed vanwege de vliegjes. Járen geleden toen ik 2 bokspaarden had, stonden ze overdag buiten zonder schuilstal. Dat ging prima.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:24

Vraag me altijd af of paarden dan niet in de schuilstal
Liggen omdat het misschien niet veilig genoeg voelt.
( naar niemand persoonlijk.)

Ik kom wat terug op altijd maar 24/7 buiten adviseren, ondanks dat het voor Oa lymfe systeem echt beter is om altijd te bewegen.
De condities moeten dan wel echt heel goed en passend zijn.
Er bestaat ook nog een geestelijk welzijn, en ik vind dat dit niet altijd optimaal is bij 24/7 buiten.

( en nee uiteraard ook niet bij alle stal plekken. Maargoed.)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:33

Dat weersomstandigheden en de kortere dagen ervoor kunnen zorgen dat paarden in de winter minder lang buiten komen dan in de zomer, dat vind ik begrijpelijk. Als dat "minder lang naar buiten" echter amper drie of vier uurtjes inhoudt, dat begrijp ik dan weer niet.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:43

Die van mij wilt echt geen stal in. Toen ze op boxrust moest moest ze gesedeerd naar binnen en ik heb haar nóóit ontspannen in de stal gezien. Ondanks mijn idee om haar daar bij te voeren is ze er ook best gaan interen.
Toen ze weer echt naar buiten mocht was het een enorme verademing.. Ze kan alleen niet tegen dag en nacht nattigheid aan haar hoeven dus dat is wel een uitdaging buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:44

Ik vind als je 24/7 buiten staat, dan moet het echt helemaal afgewerkt zijn en in orde. Dus goede schuilstal, wind en waterdicht. Zachte bodum. Genoeg ruimte voor allemaal. Ze moeten droog staan en meerdere voerplekken hebben. Ik denk vooral dat de kudde in harmonie moet zijn zodat er geen stress is bij de dieren onderling. Als dat op orde is, dan zou ik 24/7 een hele mooie manier van paarden houden vinden. Helaas is dit bijna niet het geval. Laatst nog met 'n vriendin langs haar oude verzorg paarden gereden, deze stonden tot knieën in de blub en hadden 'n klein krakkemikkige schuurtje en verder helemaal niets. Dat is ook niet mijn ideaal beeld. Ik denk wel dat mijn paard de stal fijn vindt na 'n dagje weidegang. (warm, haar eigen hooi, slapen (ik zie haar nooit liggen in de wei)) maar ik wil wel dat ze de mogelijkheid krijgt tot vrij bewegen een minimaal aantal uren. Zie het net als mensen die de hele dag zitten en eten! Dat is ook niet echt gezond.