Thokkadisje schreef:Ik moest deze winter ook eens kritisch zijn naar mijzelf. Ik heb het liefst mijn paarden gewoon buiten, zolang ze een inloopstal hebben en droog kunnen staan. Maar ik had vorige winter grote problemen om mijn merrie op gewicht te houden buiten. Ze kregen onbeperkt hooi, maar ze liet zich steeds wegjagen door de bullies en had een groot hengstveulen aan de voet. Ze kwam te mager de winter uit.
Deze winter had ik besloten haar gewoon weer buiten te laten, maar het ging gewoon niet. Ze had zoveel stress rond de voertijden (rijpaard kudde, dus niet onbeperkt) dat ze gewoon wegliep en dus niet at. Uiteindelijk kwam ze dan terug, maar na een halfuurtje zenuwachtig heen en weer lopen en hier en daar wat hooi plukken ging ze weer achterin de wei staan. Ze had geen energie, at veel te weinig en viel enorm af.
Toen heb ik haar tegen al mijn principes in 's nachts in de boks gezet, en ik heb de oude Eva weer terug. Ze is blij, heeft energie en is weer enthousiast.
Om 7 uur krijgt ze een liter geweekte grasbrok/bietenpulp mix, en gaat dan rond 7.15 naar buiten als het hooi buiten verdeeld is. Het onrustige en voor haar dus stressmoment is dan voorbij. 'S avonds gaat ze voor het voeren weer naar binnen en kan dan de hele nacht eten. Lunchen doet ze ook buiten (maar slaat ze vaak over...).
Ze is nu mooi slank en ik moet nogsteeds flink bijvoeren met bietenpulp, maar nu weet ik dat ze in ieder geval 's nachts haar hooi krijgt, en niet zonder eten staat.
Er staan 3 zeer vervelende dieren in de kudde die echt alles kort en klein hameren rond de voertijden. Die gaan hopelijk volgende winter hun eigen aparte kudde vormen waar ze elkaar kunnen vervelen, maar niet de anderen. Dan kan die van mij hopelijk weer buiten slapen.
Fijn dat dit goed werkt voor je paard!
Maar, je geeft in het eerste stukje aan dat ze zich liet wegjagen door de bullies => Dan zijn er imo simpelweg te weinig voerplekken.
Tweede stukje, onrust rond voertijd: idem, te weinig voer en/of te weinig voerplekken.
Maar sommige paarden doen het idd beter als ze een aantal uur per dag hun eigen plekje hebben.